Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 77384 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #125 Gepost op: 18 februari 2020, 16:42:17 »
Welkom.
Ik neem aan dat de erkenning inmiddels bij de Nederlandse gemeente is geregeld (het is inderdaad juist dat dit niet meer kan bij een NL ambassade). Erkenning had denk ik ook wel in India gekund bij de burgerlijke stand aldaar. waarom heeft u dat niet gedaan, het kind is al zeven.
Of het kind door die erkenning meteen Nederlander is geworden, is nog maar helemaal de vraag. Want nu het kind al zeven is, komt er iets meer bij kijken.
Lees:
Wordt u door een Nederlander erkend als u 7 jaar of ouder bent, maar jonger dan 18 jaar? Dan moet de erkenner met DNA-bewijs aantonen dat hij uw biologische vader is. Dat moet hij doen binnen 1 jaar na de erkenning.
Wil of kan de erkenner geen DNA-bewijs laten zien? Dan kan hij ervoor kiezen bij de gemeente een optieverklaring voor u af te leggen. Hij moet u dan wel eerst 3 jaar verzorgen en opvoeden. Op het moment van de optie moet u nog jonger dan 18 jaar zijn.

https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas/Nederlander-door-geboorte-of-erkenning.aspx

Mijn advies: ga snel trug naar India, trouw daar met haar, ga op huwelijksreis naar Italië en laat uw vrouw en kind met hun Indiase paspoort (op vertoon van jullie huwelijksakte en de geboorteakte van het kind) een faciliterend visum aanvragen rechtsreeks bij de NL ambassade in Mumbai (ga dus NIET naar VFS!) om u op die reis te vergezellen.

Dat u persoonlijk aanwezig moet zijn bij de paspoortaanvraag van het kind klopt overigens niet. U kunt schriftelijk toestemming geven voor die aanvraag zodat de andere ouder dit alleen kan regelen. Dat is overigens wel een relatief dure optie (denk aan de paspoortleges).

Offline BodhiChina

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indiase
« Reactie #126 Gepost op: 18 februari 2020, 19:23:42 »
Hallo Prawo.
Dank u wel.

Mijn hemel!
Ik besef me nu dat er wel het een en ander mis is gegaan uit verwarring en nalatigheid mijnerzijds.
Na gehoord te hebben van de Chavez regeling, wilde ik dit alles nu toch ook uit voorzorg uitsluiten, om mijn zoon zijn EU rechten te kunnen geven. Aangezien hij helemaal afhankelijk is van zijn moeder, zou Chavez arrest een goede regeling zijn.

Zover het mij duidelijk was, geldt in India de geboorteakte en het bijschrijven van de naam in het kind's paspoort als de erkenning. Aangeven bij de burgerlijke stand was dus niet nodig, was mij aangegeven.  Vandaar dat dit niet is gebeurd in deze 7 jaar, omdat ik er mede ook van uit ging dat dergelijke zaken zoals ook het huwelijk automatisch voor nederland ook golden en alleen gelegaliseerd hoefden te worden.

Mijn vraag was, of deze Indiase zaken als geboorteakte en paspoort dan ook als erkenning zou gelden voor nederland, maar uit uw antwoord mag ik dus opmaken dat dit dus niet het geval is. Klopt dat?

Ik dien de nederlandse erkenning dus zo snel mogelijk te regelen. Moet mijn zoon daar dan niet persoonlijk bij aanwezig zijn?
DNA bewijs is geen probleem, zeker als dat binnen dat jaar moet gebeuren na erkenning.

Ik zal hier nu zo snel mogelijk achter nederlandse erkenning aan gaan.
Ik was niet op de hoogte dat er na het 7e jaar complicaties zouden optreden.

De gemeente zei mij, dat het kind persoonlijk bij de aanvraag van het paspoort aanwezig moet zijn. Dit moet zijn moeder dus doen in India begrijp ik?

Ik zal de trouwerij ook zo snel mogelijk regelen in India. Indien dat lastig zou worden daar, kan het dan alleen op MVV?
U geeft aan dat ik dan een huwelijksreis naar b.v Italië zou moeten doen. Dit kan niet rechtstreeks naar NL?

Mijn excuus voor de vragen en verwarrende toestand.

Bedankt voor de antwoorden zover.

Offline BodhiChina

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indiase
« Reactie #127 Gepost op: 20 februari 2020, 20:51:41 »

Goedenavond,

Nog even een paar vraagjes, als dat kan.

Ik begrijp dat ik de erkenning in Nederland kan doen en later de DNA mag leveren. (Dit laatste zal wel in persoon moeten gebeuren als mijn zoontje hier is denk ik).
Is deze nederlandse erkenning uiterst noodzakelijk om dit voor de aanvraag van het facilitair visum rond te hebben, of kan ik dit ook doen, als ik met ze in nederland ben, om dan aanspraak te maken op de Chavez regeling?

M.A.W Kunnen ze dus evengoed aanspraak maken op het facilitair visum, met de bestaande geboorte akte, de nieuwe trouwakte en de bestaande paspoorten?

U geeft aan dat ik dan (als reden?) een huwelijksreis naar b.v Italië zou moeten doen. Kunnen we niet rechtstreeks naar NL?

Bedankt alvast.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #128 Gepost op: 20 februari 2020, 20:59:53 »
Gezien de hoeveelheid vragen die u nog heeft, omdat iedere zaak weer anders is (met name op individuel merites moet worden bekeken) en een op de persoonlijke situatie en mogelijkheden toegespitste aanpak is vereist, lijkt mij dat u toe bent aan een individueel advies.

Voor een uitgebreid adviesgesprek kunt u met mij contact opnemen (zie de knoppen onder mijn gebruikersnaam, links van dit bericht).