Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 88080 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #75 Gepost op: 08 november 2012, 03:09:52 »
Als ze naar NL wil komen op basis van jullie relatie dan zul je moeten trouwen.
Het huwelijk biedt ook de mogelijkheid de zogenaamde EU route te volgen. D.w.z. dat jullie eerst samen vier maanden of langer in een andere EU lidstaat dan Nederland (keuze uit 26) gaan wonen.

Ze kan ook op eigen kracht komen als ze zich als zelfstandige vestigt. Daarvoor is

Offline Penq

• Komt net kijken
  • ik wil zsm samenzijn
  • Nationaliteit partner: Amerikaanse
« Reactie #76 Gepost op: 08 november 2012, 09:55:29 »
Prawo, dank je wel voor deze supper snelle en duidelijke reactie!!
fantastisch!

bij de eerste verblijfsvergunning aanvraag zal op dezelfde punten worden getoetst als bij de MVV (mede ook de financiele transactie). Je heb dus fysiek geen MVV in handen gehad,
Houd dit in dat je dus alsnog moet betalen voor de MVV en dus een VVR?of bedoel je met finaciele transactie de inkomenseis?

zo zou je vriendin ook met eigen vermogen en het starten van een bedrijf alles kunnen regelenen. Ook dan mag ze zich gewoon bij jou inschrijven, is alleen een ander verblijfsreden.
Met het starten van een eigen bedrijf mag dit ook van alles zijn?of zijn hier ook regels aan verbonden? alleen starten van een eigen bedrijf brengt in NL natuurlijk ook van alles met zich mee, ik heb een vriend welke een bedrijfje in meubelstukken heeft maar doet hier niks mee, zou het zo kunnen zijn dat zij dit overneemt?en word dat dan ook gezien als eigen bedrijf? en waneer zij hier is, en dus op basis van het eigen bedrijf hier zit de verblijfsvergunning aanvragen?
en zou het dan mogelijk kunnen zijn dat ik dit bedrijfje later weer op mijn naam zet? dit was namelijk zoiezo al een beetje de bedoeling..

Hoe groot is de kans dat een verblijfsvergunning word afgewezen? als wij aan alle zaken voldoen?..is het dan eventueel alleen het huwelijk en het slagen voor de inburgeringscursus?

Zij wil zoiezo hier ook kunnen werken, dus een eigen bedrijf voor tijdelijk of dus het afwachten van de VVR met vrijstelling voor arbeid, is voor ons zeker hoog van toepassing, ze is geen type wat thuis op de bank wil gaan zitten.

Je schrijft ook dat een verblijfsvergunning rond de 3-6 maanden binnen komt, is dit geschat of moet de staat hier aan voldoen?, kortom dat is dus 3-6 maanden even de tandjes op elkaar

nog een aanvullende vraag, hoe gaat het in zijn werk wanneer zij hier komt en een verblijfsvergunning krijgt gaan dan overige zaken als verzekeringen, pensioen, belasting etc bijna vanzelf in werking of moet je hier ook nog speciale zaken voor regelen?
en hoe sit dat in tussenliggende periode?

Wij mogen ook van geluk spreken dat zij een goed kapitaal heeft, worden hier ook nog eisen over gesteld?
het kapitaal houd in dat wij ons iedergeval voorlopig even geen zorgen hoeven te maken.

Sorry voor alle vragen maar daar is deze forum voor natuurlijk...echt fantastisch het geeft mij en ons zeker een duidelijker beeld
ik moet nu nog even wachten voor mijn droomvrouw weer wakker word in de USA , maar weet zeker dat het haar ook goed stemd...

Nogmaals hartelijk dank en als je op de overige vragen ook antwoorden hebt zou dat echt fantastisch zijn

vr gr V
gr V

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #77 Gepost op: 08 november 2012, 12:07:08 »
bij de eerste verblijfsvergunning aanvraag zal op dezelfde punten worden getoetst als bij de MVV (mede ook de financiele transactie). Je heb dus fysiek geen MVV in handen gehad,
Houd dit in dat je dus alsnog moet betalen voor de MVV en dus een VVR?of bedoel je met finaciele transactie de inkomenseis?

Ik ga nu toch even naar de IND verwijzen  ;)

MVVVVR na MVVVVR zonder MVV of wijziging verblijfdoelVerlengen
Voor verblijf bij een familie- of gezinslid
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Youna

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: spanje
« Reactie #78 Gepost op: 26 november 2012, 22:26:37 »
Hallo Prawo en alle anderen,

Ik zou graag willen weten wat ik moet doen om mijn man die in Spanje woont en werkt met een verblijfsdocument: .........larga duracion UE (ken de volledige naam niet uit mijn hoofd) in ieder geval hij is langdurig ingezetene woont en werkt daar 5 jaar.

Nou heb ik begrepen van de IND dat ik het minimum moet verdienen, en hij moet bij mij ingeschreven staan.
Is het zo dat ze een jaar contract van mij vragen? en als hij hier is en het ned. verblijfsdoc. heeft gekregen mag hij dan aan het werk?

Zie graag een reactie?

Mvr. gr.

Youna

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #79 Gepost op: 26 november 2012, 22:49:46 »
Met dat document kan hij naar NL komen en hier een verblijfsvergunning aanvragen.
Hij hoeft niet vooraf het inburgeringsexamen buitenland te doen en evenmin een MVV aan te vragen.
Verder moet hij aan alle voorwaarden voldoen die gelden bij het betreffende verblijfsdoel.
Voor verblijf bij echtgenote betekent dat inderdaad dat jij aan het middelenvereiste moet voldoen. Het maakt dus niet uit uit welk land hij komt.

Wat wel zou kunnen is hier een eigen bedrijfje starten en de aanvraag als zelfstandige indienen.
Hij kan ook zijn spaargeld meenemen of geld krijgen van familie of vrienden en de aanvraag indienen als economisch niet-actief.
Na het eerste jaar mag hij dan werken in loondienst.

Een andere (betere) oplossing is dat jij tenminste een maand of vier bij hem gaat wonen en in feite uit NL emigreert.
Jij maakt dan gebruik van je recht op vrij verkeer en laaft in Spanje van het inkomen van je man dan wel spaargeld of steun avn derden en kunt na die vier maanden samen met je man naar NL komen. Geen verdere voorwaarden. En lage leges (

Offline Youna

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #80 Gepost op: 27 november 2012, 22:58:35 »
Beste Prawo,

Dank voor uw snelle reactie.
Ik heb nog een aantal vragen:

-Weet u ook wat alle voorwaarden zijn die gelden bij het betreffende verblijfsdoel?
-Mag hij gelijk werken in loondienst zodra hij het verblijfsdocument heeft gekregen?
-Stel dat ik hem binnen haal via mij dus huwlijk en door een of andere reden is het afgewezen, zou je het dan nog een keer mogen proberen maar dan op de manier van dat hij een bedrijfje gaat strarten?

-U zegt een betere oplossing is dat ik met hem in een EU land ga wonen en na 4 maanden terug, maar dat is dan toch nadelig voor mij want ik verlies dan mijn baan en huis?

Sorry voor de vele vragen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #81 Gepost op: 28 november 2012, 07:56:40 »
- Weet u ook wat alle voorwaarden zijn die gelden bij het betreffende verblijfsdoel?
Als je dit webformulier invult krijg je voor elk gewenst verblijfsdoel de juiste voorwaarden:

Citaat
-Mag hij gelijk werken in loondienst zodra hij het verblijfsdocument heeft gekregen?
Dat mag alleen als voor het betreffende verblijfsdoel werken in loondienst is toegestaan zonder twz. Dat staat op de achterkant van het verblijfsdocument en is bijv. bij gezinshereniging inderdaad het geval.

Citaat
-Stel dat ik hem binnen haal via mij dus huwlijk en door een of andere reden is het afgewezen, zou je het dan nog een keer mogen proberen maar dan op de manier van dat hij een bedrijfje gaat strarten?
Ja, dat mag

Citaat
-U zegt een betere oplossing is dat ik met hem in een EU land ga wonen en na 4 maanden terug, maar dat is dan toch nadelig voor mij want ik verlies dan mijn baan en huis?
Soms en door sommigen is dat goed te regelen.
Bij een baan kun je alle vakantiedagen combineren met een onbetaald verlof als de werkgever wil meewerken aan jouw geluk.
Bij een huurwoning kun je toestemming krijgen voor een huisbewaarder of tijdelijke onderhuur.

Citaat
Sorry voor de vele vragen.
Je hebt nu al wat huiswerk en iets om zelf verder over na te denken.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #82 Gepost op: 28 november 2012, 16:57:55 »
Youna, de inkomenseis is minimumloon, als hij hier dus een baan zou hebben[wat jij misschien kunt voorbereiden], zou zijn inkomen  het eventuele ontbrekende inkomen aanvullen.Als je in de buurt van de grens woont zou je ook de Belgie of D route kunnen overwegen.

Offline Youna

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #83 Gepost op: 29 november 2012, 00:10:17 »
@LiFenTon, bedoel je dat zijn salaris bij mijn salaris opgeteld kan worden?, maar hij mag toch nog niet werken tijdens de aanvraag? pas als hij zijn verblijfsdocument heeft gekregen of niet?

Heb nog een vraag voor Prawo of iemand die het kan beantwoorden: vanaf 1 december verdien ik het minimumloon en dan ga ik de aanvraag indienen, de IND vraagt om mijn laatste 3 salarisstroken maar op die van okt. en nov. staat dus niet het minimumloon, is dat een probleem?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #84 Gepost op: 29 november 2012, 08:26:54 »
Het gaat om het salaris voor de sociale verzekeringen (sv-loon zoals dat op je loonstrook staat) hetgeen ook duidelijk op de IND site staat: http://www.ind.nl/Leges/tabel-normbedragen-voldoende-geld.aspx

Het is een misverstand dat je altijd drie loonstroken zou moeten inleveren.
Dat hoeft alleen als je ze al hebt.
In jouw geval lever je in:
- contract zoals dat geldt per 1-12-12012
- een recente werkgeversverklaring conform dat contract
- een pro forma loonstrook m.b.t. het nieuwe salaris (als je die zou kunnen krijgen).

Zodra je de loonstrook over december hebt stuur je deze na samen met je bankafschrift waaruit de betaling aan jou blijkt.

Offline Youna

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #85 Gepost op: 05 december 2012, 13:19:43 »
Ik heb een probleem!

Ik heb dus 2 banen, maar kwam dus net onder het minimumloon, maar mijn werkgever heeft mij 3 uur extra gegeven dus dat is goed.
Het volgende is dat ik bij mijn andere baan een nul- uren contract heb en dus geen duurzaam inkomen is! en ook niet minimum een jaar contract.
Heb begrepen van de IND dat ik dus zo de aanvraag niet kan indienen :s, rest mij naar Spanje te emigreren.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #86 Gepost op: 05 december 2012, 17:41:13 »
 ;) Zo zie je maar weer dat duidelijke info belangrijk is; je hebt niet over 2 banen gesproken,en dan krijg /vraag je om de verkeerde info.

Waarom heeft ie de Spaanse nationaliteit niet aangevraagd, hoewel dat zo'n 2-4 jaar kan duren voor die procedure is afgewerkt[man

Offline Youna

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #87 Gepost op: 05 december 2012, 21:35:27 »
hij kan nog geen spaanse paspoort aanvragen, omdat hij net zijn verblijfsdoc. heeft gekregen duracion UE.

Ik heb nog een vraag aan Prawo; waar kan ik terecht om informatie te krijgen over emigreren naar Spanje?
Dus wat ik allemaal moet regelen, en wat ik moet doen als ik samen met mijn man terug naar Nederland wil komen.

Groet,
Youna

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #88 Gepost op: 06 december 2012, 02:46:31 »
Ik heb nog een vraag aan Prawo; waar kan ik terecht om informatie te krijgen over emigreren naar Spanje?
Dus wat ik allemaal moet regelen, ...
Kijk eens op http://www.justlanded.es/
Citaat
... en wat ik moet doen als ik samen met mijn man terug naar Nederland wil komen.
Daarvoor kun je voor vertrek beter op adviesgesprek komen op mijn kantoor.
Dan praat ik je in een uur of zoveel langer als nodig helemaal bij zodat je geen fouten maakt en je investering in dat vertrek niet duurder uitvalt dan nodig of tevergeefs blijkt te zijn geweest.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #89 Gepost op: 06 december 2012, 21:09:18 »
Youna;Dus wat ik allemaal moet regelen, en wat ik moet doen als ik samen met mijn man terug naar Nederland wil komen.
Oplossing, gewoon dit topic even doorlezen , en als je iets niet snapt , gewoon vragen.Kwestie van goed voorbereiden en informeren.Scheelt hap geld.

Offline Doenja83

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Braziliaans
« Reactie #90 Gepost op: 04 september 2014, 19:51:33 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is ik ben Nederlandse en heb een BR partner. Ik wil graag tot het uiterste gaan om een gezonde situatie voor mijn familie te maken, maar ik vraag mij af of ik 'een zaak heb'....

Ik ben van maart 2009 tot op heden op papier getrouwd met een Braziliaan (hierna te noemen Ex). Dit huwelijk is in Spanje voltrokken in het mom van de Europa route. Helaas bleek Ex een borderline persoonlijkheidsstoornis te hebben en is de relatie medio 2010 op de klippen gelopen. Ik en Ex waren toen beiden in Nederland ingeschreven. Mijn oude woongemeente, Heusden, weet van het huwelijk (in kader IND/inschrijving), huwelijk is echter nooit bij Landelijke Taken in Den Haag geregistreerd. Ex is in Spanje gaan wonen en werken om daar permanent verblijf te krijgen obv het huwelijk. Ik ben naar Brazilie gegaan, heb aldaar obv huwelijk duurzaam verblijf in Brazilie verkregen.  Scheiding was voor geen van beide partijen wenselijk door 'papieren afhankelijkheid': ik kon met de verblijfsvergunning in Brazilie vrij verblijven en werken. Ik kreeg in 2012 een relatie met een andere Braziliaan (hierna te noemen: vriend) waarmee ik definitief een leven op wilde bouwen in Brazilie. Ben in januari 2013 zwanger geraakt en wilde verkrijging BR paspoort voor mij en ES paspoort voor Ex afwachten om te kunnen scheiden in goed overleg. Kwam er plots achter dat 'getrouwd met ex' + 'kind met vriend' veel problemen geeft (in NL tenminste). Ik wilde om gezondheidsredenen in Europa bevallen (wij woonden in een van de armste staten van Brazilie, karige zorg), vriend wilde als vader vermerkt worden in geboorteakte van kind. Op internet naar oplossingen gezocht. Braziliaanse ambassade in Berlijn gaf mogelijkheid het kind direct aldaar te registreren zodat het kind zowel volgens Braziliaanse traditie haar dubbele (moeders + vaders) naam kon verkrijgen alsook geregistreerd kon worden als kind van haar biologische vader. Ik heb familie in Duitsland en spreek goed duits. Wij zijn in augustus 2013 vanuit Brazilie naar NL gekomen, kind is op 24 september in Duits ziekenhuis in Geldern geboren. Er is geen aangifte gedaan bij de duitse gemeente, het ziekenhuis heeft de gemeente wel op de hoogte gesteld van de geboorte en van onze contactgegevens. Nooits iets gehoord van de gemeente Geldern. Bij eerste gelegenheid met de trein naar Berlijn gegaan om aldaar onze dochter te laten registreren, volgens officiele Braziliaanse procedure: Ex moest op de BR ambassade in Spanje een verklaring ondertekenen dat hij niet de vader is, Vriend heeft in Berlijn getekend voor vaderschap en geboorteakte is op ambassade opgemaakt. In Brazilie is het verboden de huwelijkse staat van de ouders in de geboorteakte te vermelden en is het mogelijk dat de biologische vader zijn kind als het zijne registreert, ongeacht gehuwd zijn van moeder met een ander. Onze dochter heeft ook gelijk een BR. paspoort gekregen. voor terugreis naar Brazilie vanuit Nederland hier nog geprobeerd onze dochter in Nederland in te schrijven bij mijn oude woongemeente (adres van mijn moeder, ik ben hier al die tijd ingeschreven geweest en nog steeds), deze accepteerde de inschrijving/akte niet. Vroeg in de eerste instantie om legalisatie, beweert vervolgens dat door onze terugkeer voor een aantal maanden naar Brazilie het kind niet in Nederland ingeschreven kan worden omdat hier niet haar hoofdverblijf is. Terug naar Brazilie, akte volgens de regels in vaders woonplaats in Brazilie laten registreren, uittreksel gelegaliseerd en beedigd vertaald.  Eind juni 2014 terug naar Nederland met onze dochter. Vriend zit in Portugal bij vrienden. Documenten van dochter compleet bij gemeente aangeboden met verzoek tot inschrijving. Gemeenteambtenaar verwijst mij naar dezelfde collega die destijds ook het verzoek heeft behandeld en deze wijst opnieuw het verzoek af. Zegt dat volgens Duits recht bij de gemeente Geldern een geboorteakte had moeten worden opgemaakt. Zegt dat de Braziliaanse akte niet bruikbaar is en dat ik alsnog naar Geldern moet om daar een Duitse akte op te laten maken. Bij mijn weten zou dit illegaal zijn (twee geboorteaktes voor dochter?). Braziliaanse akte is geheel ok volgens Braziliaanse wet. Tussen mij en Ex is er geen gemeenschappelijke nationaliteit noch gemeenschappelijke verblijfplaats (ex was uit NL uitgeschreven vóór geboorte dochter), blijft over gewone verblijfplaats dochter (internationaal privaatrecht) --> dit zou dan Brazilie zijn aangezien zij niet in NL is ingeschreven en ook al de afgelopen tijd in Brazilie is verbleven met ons??? Ik weet niet of de gemeente de BR vertaalde akte mag weigeren.... of dat volgens internationaal privaatrecht idd het Braziliaanse recht moet worden toegepast (hoe interpreteert een rechter de gewone verblijfplaats van het kind?) Nu is mijn dochter 'illegaal' hier op haar BR paspoort, terwijl zij volgens de Nederlandse wet (ik, moeder = Nederlandse) van rechtswege de NL nationaliteit heeft!?!?! HELP!!!! Ex is aan het laatste deel van zijn verblijfsgevecht begonnen en zal binnen enkele maanden zeker met scheiding instemmen. Hoe kan ik nu eindelijk  mijn gezinnetje waar maken met mijn vriend en hopelijk binnenkort ook nieuwe echtgenoot als vader van mijn dochter???? Ik weet niet of ik 1. een beroep moet doen op art. 8 van de EU family life wetgeving 2. moet argumenteren dat gemeente de BR gelegaliseerde/vertaalde akte niet mag weigeren of 3. moet argumenteren dat het Braziliaanse recht van toepassing is en daarmee vriend wel degelijk in de geboorteakte als biologische EN juridische vader mag worden aangemerkt...???? Ik weet dat dit alsnog een lang verhaal is maar ik zoek al maanden het internet af en kom geen soortgelijke zaken tegen (hier en daar iets wat er van verre op lijkt). Ik zou zo graag weten of er een oplossing kan zijn om de gemeente aan te vechten of dat ik idd het vreemde advies moet volgen om gewoon een tweede akte te laten maken?????  Ik hoop van harte dat u mij hierin enig advies of een verwijzing kunt geven....

Bedankt voor uw tijd en aandacht en voor uw duidelijke inzet voor al heel veel paren die vechten tegen mixed couple papieren monsters....

Doenja Kuiper ook namens mijn dochtertje Christina.
If you're white and you're wrong, then you're wrong; if you're black and you're wrong, you're wrong. People are people. Love make no rules about color; society does and makes us suffer.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #91 Gepost op: 07 september 2014, 07:24:42 »
Nationaliteit heeft niets te maken met inschrijving. Je dochter kan zonder de gemeentelijke inschrijving gewoon een paspoort verkrijgen via de Nederlandse consulaat of ambassade in Brazilië.

Edoch dit verhaal staat mijn ziens los van het vraagstuk wie de juridische vader is. Volgens Nederland zal dit onherroepelijk je ex zijn. Maar zelfs binnen de EU komt deze mogelijkheid voor. Bijvoorbeeld in Oostenrijk.

Uiteindelijk hoeft er niet veel aan de hand zijn. Neem met een Nederlandse advocaat op of de Braziliaanse papieren na scheiding geaccepteerd mogen worden als voor de Nederlandse wet zijnde een adoptie.

Ik vermoed dat het kind bij de gemeente niet wordt geweigerd jegens de vader, maar veel eerder dat het kind daar niet mag worden ingeschreven wegens het missen van het verblijf aldaar. In dat geval loopt het proces via het landelijk loket, bijvoorbeeld bij de Ambassade.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #92 Gepost op: 11 september 2014, 10:13:11 »
Je verhaal is redelijk onleesbaar (in ieder geval niet snel).
Als er nog vragen over zijn, probeer dan eens paragrafen en alinea's in je tekst te gebruiken.
Dan wil ik er ook wel eens over nadenken.

Offline Doenja83

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #93 Gepost op: 12 september 2014, 19:53:46 »
Beste Prawo,

excuus, nu ik het zelf zie staan is het idd een grote bak letters. Bij deze nog een poging:

*     Ik, Nederlandse, ben op papier nog getrouwd met een Braziliaan (Ex). Huwelijk is in Spanje voltrokken in 2009. Huwelijk is nooit bij landelijke
       taken ingeschreven, mijn woongemeente is echter wel op de hoogte van het huwelijk. Ex woont nu in Spanje.

*     Relatie met een andere Braziliaan (Vriend) waarmee ik tijdelijk in Brazilie woonde (echter niet uitgeschreven geweest uit gemeente Heusden) en
       eind september 2013 kregen ik en Vriend een dochter, die ter wereld kwam in Geldern, Duitsland.

*     Geboorteakte van Dochter is direct bij de Braziliaanse Ambassade in Berlijn opgemaakt, dus NIET bij de lokale authoriteiten van Geldern. Ex heeft
       bij BR consulaat in Spanje een Verklaring Ontkenning Vaderschap ondertekend, hiermee heeft de Braziliaanse Ambassade in Berlijn volgens wens 
       Vriend (biologische vader) als vader op de geboorteakte vermeld en dochter heeft dubbele achternaam, volgens Braziliaanse gewoonte.

*     Dochter heeft bij de Braziliaanse Ambassade in Berlijn ook gelijk een Braziliaans Paspoort gekregen.

*     Vanaf december 2012 tot en met juni 2014 zijn wij lijfelijk als gezin woonachtig geweest in Brazilie.

*     Aldaar heb ik de geboorteakte van de  Braziliaanse ambassade laten inschrijven bij lokale authoriteiten, stempel gehaald bij het MinBuza van
       Brazilie en ook van het Nederlandse Consulaat. Geboorteakte vervolgens in Ned. beedigd laten vertalen.

*     Inmiddels terug in Nederland, woon ik met mijn dochter bij mijn moeder in (ik sta hier al ingeschreven) en wil ook haar laten inschrijven.   
       Gemeente weigert inschrijving op basis van gelegaliseerde en beedigd vertaalde akte. Argumenten o.a.: dat akte niet bruikbaar is, dat zij niet
       overeenkomt met juridische werkelijkheid, dat een kind wat in Duitsland is geboren geen BR akte kan hebben, dat de akte ook voor de Braziliaanse
       wet niet legaal is, etc. Vraag: mag de gemeente de gelegaliseerde/vertaalde akte als document weigeren???

*     Gemeentambtenaar geeft mij het advies om alsnog naar Geldern te gaan en aldaar een geboorteakte op te laten maken. Dit zou betekenen dat
       mijn dochter vervolgens met twee aktes (lijkt mij niet legaal?), twee identiteiten en twee vaders door het leven gaat.

*     Tussen mij en Ex is er geen gemeenschappelijke nationaliteit noch gemeenschappelijke verblijfplaats (ex was uit NL uitgeschreven vóór geboorte
       dochter), blijft over gewone verblijfplaats dochter (internationaal privaatrecht) --> dit zou dan Brazilie zijn aangezien zij niet in NL is ingeschreven
       en ook al de afgelopen tijd in Brazilie is verbleven met ons???

*     Nu is mijn dochter 'illegaal' hier op haar BR paspoort, terwijl zij volgens de Nederlandse wet (ik, moeder = Nederlandse) van rechtswege de NL
       nationaliteit heeft!?!?! HELP!!!!

Wie heeft er tips???

Groetjes, Doenja
If you're white and you're wrong, then you're wrong; if you're black and you're wrong, you're wrong. People are people. Love make no rules about color; society does and makes us suffer.

Offline Doenja83

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #94 Gepost op: 12 september 2014, 22:29:57 »
Beste Goofy,

Het probleem bij een NL ambassade ligt hem erin dat deze onder andere het volgende eist om een eerste paspoort voor minderjarigen af te geven bij ongehuwde ouders (dat zijn biologische vader en ik immers):
"Bewijs dat de moeder ten tijde van de geboorte en minimaal één jaar voor de geboorte van het kind  ongehuwd was."

Inderdaad staat het los van het vaderschap in de zin dat ik (moeder) de nederlandse ben en mijn dochter dus van rechtswege Nederlandse is. Ze moet dus een NL paspoort kunnen krijgen. Dat ga ik nu eens navragen bij een gemeente waar paspoorten worden afgegeven voor NLers die niet in Nederland woonachtig zijn.

Mag ik uit algemene nieuwsgierigheid vragen wat je bedoelde met de mogelijkheid die binnen de EU voorkomt (in Oostenrijk)?

De gemeente is sowieso een warrig verhaal: ik ben vlak na de geboorte van mijn dochter al bij hen geweest in een poging haar in te schrijven: toen was het argument nog dat de papieren gelegaliseerd/vertaald moeten worden (OK, snap ik).
Vervolgens kreeg ik op hoge poten te horen dat de akte OOK volgens Braziliaans recht niet legaal is (IS HET DUS WEL) en dat er "contact opgenomen zal worden met de Braziliaanse authoriteiten (bij navraag later zegt de ambtenaar dat zij de Braziliaanse Ambassade die de akte heeft opgemaakt niet heeft kunnen bereiken, ja ja...)
Na terugkomst uit Brazilie zegt de ambtenaar het volgende:

Beste mevrouw Kuiper,

Het Duitse recht geeft aan dat u in Geldern een geboorteakte op moet laten maken.

Vanaf ons eerste contact vorig jaar heb ik bij diverse instanties advies gevraagd en ben van mening dat de consulaire ambtenaar van de ambassade van Brazilie een onjuiste akte heeft opgemaakt.
Er blijven twijfels over de juistheid van de afstamming volgens Duits en Braziliaans recht die in deze akte wordt aangegeven. De afstamming staat niet vast en komt niet overeen met de juridische werkelijkheid.

Op dit moment kunt u ons dus slechts een Braziliaans paspoort aanbieden van een Braziliaans kind, wat betekent dat u bij de IND een verblijfsvergunning aan moet vragen alvorens zij in Nederland kan worden ingeschreven.

Ook bij de IND heeft u geen geboorteakte uit Duitsland om aan te bieden, waaruit de afstamming van uw kind blijkt.

Ik wil u nogmaals ten zeerste adviseren om conform de wet een geboorteakte in Geldern op te laten maken.
Laat u zich in eerste instantie voorlichten bij de gemeente Geldern. Zij hebben vorig jaar een bericht van de geboorte van uw dochter uit het ziekenhuis ontvangen.

Deze Braziliaanse geboorteakte blijft twijfels oproepen, daar zal uw kind haar hele leven problemen mee kunnen houden.

-----------

Groetjes,

Doenja

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #95 Gepost op: 14 september 2014, 05:08:00 »
Het probleem bij een NL ambassade ligt hem erin dat deze onder andere het volgende eist om een eerste paspoort voor minderjarigen af te geven bij ongehuwde ouders (dat zijn biologische vader en ik immers):
"Bewijs dat de moeder ten tijde van de geboorte en minimaal één jaar voor de geboorte van het kind  ongehuwd was."

Voor Nederland is je wettelijke man de vader, daar zal werkelijk geen verandering in komen. Wat je nodig heb is dat je toestemming van hem heb dat het kind een Nederlands paspoort krijgt.

In Nederland geldt namelijk dat ieder kind geboren binnen een huwelijk, daarvan is wettelijk gezien de huwelijkspartner de vader, ongeacht de biologische relatie. Daarbij maakt het niet uit waar je bent gehuwd.

Het omzetten van de wettelijke vader naar Braziliaanse standaarden, dus de biologische vader, zal waarschijnlijk een soort adoptie procedure voor nodig zijn. Ik kan me echter voorstellen als alles geregeld is, dat dit makkelijk is met de Braziliaanse papieren.

Inderdaad staat het los van het vaderschap in de zin dat ik (moeder) de nederlandse ben en mijn dochter dus van rechtswege Nederlandse is. Ze moet dus een NL paspoort kunnen krijgen. Dat ga ik nu eens navragen bij een gemeente waar paspoorten worden afgegeven voor NLers die niet in Nederland woonachtig zijn.

Het kind kan met toestemming van beide wettelijke ouders een paspoort krijgen. Dit is een probleem dat blijft bestaan zolang het kind minderjarig is.

Mag ik uit algemene nieuwsgierigheid vragen wat je bedoelde met de mogelijkheid die binnen de EU voorkomt (in Oostenrijk)?

Waar in Nederland de wettelijke vader altijd de huwelijkspartner is, is het in Australie wel mogelijk om een buiten echtelijk kind door de biologische vader kan herkennen via DNA test etc.. In een geval waar jij in bevind kan dus wel de wettelijke vader worden veranderd. Dit is in Nederland zover ik weet niet mogelijk, zolang je gehuwd bent met je huidige man. Dat jij de wettelijke moeder en je huidige vriend de wettelijke vader is.

De gemeente is sowieso een warrig verhaal: ik ben vlak na de geboorte van mijn dochter al bij hen geweest in een poging haar in te schrijven: toen was het argument nog dat de papieren gelegaliseerd/vertaald moeten worden (OK, snap ik).
Vervolgens kreeg ik op hoge poten te horen dat de akte OOK volgens Braziliaans recht niet legaal is (IS HET DUS WEL) en dat er "contact opgenomen zal worden met de Braziliaanse authoriteiten (bij navraag later zegt de ambtenaar dat zij de Braziliaanse Ambassade die de akte heeft opgemaakt niet heeft kunnen bereiken, ja ja...)

Niet legaal zou kunnen. Ookal zijn de papieren legaal ;-).. Klinkt erg verwarrend zo, maar dat is zeker mogelijk. Dat komt dat we te maken hebben met verschillende wetten en regels. Voor regels van het ene land, zal a gelden, het andere b.

Ik meen dat in Nederland en Duitsland beide geldt dat geboorte altijd moet worden aangegeven in de gemeente waar het geboren is, ongeacht de juridische status, ongeacht de nationaliteit. Het kan dus zijn dat door een verzuim van dit feit er iets is gebeurd wat dus illegaal is.

Dat neemt nog niet weg dat volgens Braziliaans recht dit ook een juiste manier is van aangifte is. Maar sinds het kind is geboren op Duits grondgebied en niet vrijgesteld grondgebied (militaire basis, ambassade, etc). heb je je te houden aan de wetten en regels die gelden in Duitsland.

Het zou dus verstandig zijn met de papieren van Brazilie ook langs de gemeente te gaan waar het kind is geboren. Misschien is alleen een soort bekendmaking voldoende?

Het Duitse recht geeft aan dat u in Geldern een geboorteakte op moet laten maken.

Dit kan correct zijn als het kind op Duits grondgebied is geboren. Als het kind bijvoorbeeld is geboren op een speciaal gebied, kan het in eens iets anders zijn.

Vanaf ons eerste contact vorig jaar heb ik bij diverse instanties advies gevraagd en ben van mening dat de consulaire ambtenaar van de ambassade van Brazilie een onjuiste akte heeft opgemaakt.

Dit kan en mag hun mening zijn, net als uw mening kan zijn dat het wel een juiste akte is.

Er blijven twijfels over de juistheid van de afstamming volgens Duits en Braziliaans recht die in deze akte wordt aangegeven. De afstamming staat niet vast en komt niet overeen met de juridische werkelijkheid.

Juridische werkelijkheid is bijvoorbeeld de vader. Vanuit juridische punten, bijvoorbeeld waar het feit (geboorte) heeft plaats gevonden, zijn de wetten aldaar van toepassing. De vraag is echter of Duitsland dit ook zo erkent.

Wat misschien een interessant punt is, maar daar kan ik niet over uitdiepen door mijn beperkte kennis (vraag een advocaat), is dat beide vaders Braziliaan zijn.

Op dit moment kunt u ons dus slechts een Braziliaans paspoort aanbieden van een Braziliaans kind, wat betekent dat u bij de IND een verblijfsvergunning aan moet vragen alvorens zij in Nederland kan worden ingeschreven.

Dit is feitelijk onjuist. Het kind heeft uitrechtswegen de Nederlandse nationaliteit via de moeder. De moeder is momenteel zowel biologisch als de juridische moeder. Dus daar is geen twijfel over mogelijk. Tenzij, Brazilie geen meervoudige nationaliteit erkent.

Ook bij de IND heeft u geen geboorteakte uit Duitsland om aan te bieden, waaruit de afstamming van uw kind blijkt.

Ik wil u nogmaals ten zeerste adviseren om conform de wet een geboorteakte in Geldern op te laten maken.
Laat u zich in eerste instantie voorlichten bij de gemeente Geldern. Zij hebben vorig jaar een bericht van de geboorte van uw dochter uit het ziekenhuis ontvangen.

Volg gewoon dit advies op, want als later een uittreksel nodig is, dan is er een serieus probleem. Momenteel zou uw kind bijvoorbeeld in de toekomst niet of zeer moeilijk kunnen huwen.

Deze Braziliaanse geboorteakte blijft twijfels oproepen, daar zal uw kind haar hele leven problemen mee kunnen houden.

Dat is een mening, ook dit zou u, indien u dat wil via een rechter kunnen uitvechten.

Maar hou de juridische vader en nationaliteit van het kind gescheiden. Het zijn twee gescheiden situaties. Ik denk dat een nederlandse advocaat binnen een paar uur de bevstiging binnen heeft dat het kind inderdaad Nederlandse is.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Doenja83

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #96 Gepost op: 14 september 2014, 22:39:51 »
Hoi Goofy,

Bedankt voor de tips, ik heb er wel een boeltje van gemaakt zeg....

Ik probeer eerst maar eens achter haar paspoort aan te gaan, medewerking van ex hierbij is sowieso (gelukkig) geen probleem.

Interessant, dat van Australie (Oostenrijk?) Ja in Portugal doen ze er ook niet zo moeilijk over als alle betrokkenen (ex, vriend en ik) het over de situatie eens zijn. Snap dat het een vreemde, onhandige situatie is, maar dan nog vind ik het wel erg verouderd, die nederlandse wetgeving hierop. Dat gaat allemaal nog gezellig worden met globalisering, internationale echtparen en langdurige scheidingen. Maar goed, eigen schuld dikke bult van mij.

Ik had het idee dat het legaal VS. ilegaal (land A VS. B) weleens een ingang zou kunnen zijn mbt het internationaal privaatrecht:

Burgerlijk wetboek 10,

artikel 95:

1. Of erkenning door een persoon familierechtelijke betrekkingen doet ontstaan tussen hem en een kind, wordt, wat betreft de bevoegdheid van die persoon en de voorwaarden voor erkenning, bepaald door het recht van de staat waarvan die persoon de nationaliteit bezit. Bezit de persoon, genoemd in de eerste volzin, de nationaliteit van meer dan een staat, dan is bepalend het nationale recht volgens hetwelk de erkenning mogelijk is. Indien volgens het nationale recht van die persoon erkenning niet of niet meer mogelijk is, is bepalend het recht van de staat van de gewone verblijfplaats van het kind. Is zij ook volgens dat recht niet of niet meer mogelijk, dan is bepalend het recht van de staat waarvan het kind de nationaliteit bezit. Bezit het kind de nationaliteit van meer dan een staat, dan is bepalend het nationale recht volgens hetwelk de erkenning mogelijk is. Is zij ook volgens dat recht niet of niet meer mogelijk, dan is bepalend het recht van de staat van de gewone verblijfplaats van de persoon, genoemd in de eerste volzin.

Artikel 99:

1. Onverminderd hetgeen ten aanzien van bijzondere onderwerpen is bepaald, wordt de inhoud van de familierechtelijke betrekkingen tussen ouders en kind bepaald door het recht van de staat van de gemeenschappelijke nationaliteit van de ouders of, indien dit ontbreekt, door het recht van de staat waar de ouders elk hun gewone verblijfplaats hebben of, indien ook dit ontbreekt, door het recht van de staat van de gewone verblijfplaats van het kind.

Burgerlijk wetboek 10, artikel 100:

Artikel 100

1. Een buitenslands tot stand gekomen onherroepelijke rechterlijke beslissing waarbij familierechtelijke betrekkingen uit hoofde van afstamming zijn vastgesteld of gewijzigd, wordt in Nederland van rechtswege erkend, tenzij:
a. er voor de rechtsmacht van de rechter kennelijk onvoldoende aanknoping bestond met de rechtssfeer van diens land;
b. aan die beslissing kennelijk geen behoorlijk onderzoek of behoorlijke rechtspleging is voorafgegaan, of
c. de erkenning van die beslissing kennelijk onverenigbaar is met de openbare orde.
2. De erkenning van de beslissing kan, ook wanneer daarbij een Nederlander betrokken is, niet wegens onverenigbaarheid met de openbare orde worden geweigerd op de enkele grond dat daarop een ander recht is toegepast dan uit deze titel zou zijn gevolgd.

Artikel 101

1. Artikel 100 leden 1, onder b en c, 2 en 3 van dit Boek is van overeenkomstige toepassing op buitenslands tot stand gekomen rechtsfeiten of rechtshandelingen waarbij familierechtelijke betrekkingen zijn vastgesteld of gewijzigd, welke zijn neergelegd in een door een bevoegde instantie overeenkomstig de plaatselijke voorschriften opgemaakte akte.
2. De weigeringsgrond, bedoeld in artikel 100 lid 1, onderdeel c, van dit Boek doet zich met betrekking tot de erkenning in elk geval voor
a. indien deze is verricht door een Nederlander die naar Nederlands recht niet bevoegd zou zijn het kind te erkennen;
b. indien, wat de toestemming van de moeder of het kind betreft, niet is voldaan aan de vereisten van het recht dat ingevolge artikel 95 lid 3, van dit Boek toepasselijk is, of
c. indien de akte kennelijk op een schijnhandeling betrekking heeft.
3. De voorgaande leden laten de toepassing van de in artikel 98 lid 1, van dit Boek genoemde Overeenkomst onverlet.

Brazilie erkent trouwens wel meervoudige nationaliteit, dus dat paspoort lijkt het minst grote probleem...

Wat betreft het advies van de ambtenaar: rest mij niets anders, dan zal ik dat idd moeten doen, maar ik zie dit echt als laatste optie, omdat een geboorteakte immers niet ongedaan kan worden gemaakt en mijn dochter dan op papier dus twee verschillende namen en twee verschillende vaders heeft... :S

Bedankt voor de tips, ik voelde me echt ontzettend alleen en overwoekerd door dit probleem....
Wat is jouw mening over het internationaal privaatrecht in deze zaak?

Groetjes,

Doenja

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #97 Gepost op: 15 september 2014, 06:36:20 »
Door dat ik buitenland Nederland woon, communiceer ik voornamelijk in mijn steenkolen Engels. Ik vermoed dat ik hier de verdraaiing Austria heb gemaakt. Ik bedoelde inderdaad Oostenrijk.

Het grootste probleem hier is vermenging van verschillende problemen. Dat maakt het onnodig complex. Misschien raken ambtenaren daardoor in de war.
Even voor de duidelijkheid.
Het is van belang eerst het Nederlanderschap van uw kind vast te laten stellen. Paspoort komt wel op een later moment. Er kan geen onduidelijkheid bestaan over de nationaliteit sinds er geen onduidelijkheid over bestaat dat de moeder Nederlandse is. Misschien wordt eerst een registratie gemaakt dat het onduidelijk is wie de vader is (denk aan situatie als bij zwangerschap door middel van IVF en een donor bij een bom moeder). Als die er is registreren ze je huwelijkspartner per definitie als wettelijke vader (is die niet de natuurlijke vader, dan is een procedure tot ontkenning van het vaderschap nodig).

Internationaal privaat recht: Het is extreem lastig je gelijk te halen via ipr. Internationaal privaat recht wordt helaas niet zo zwart/wit toegepast.  Route via ipr is per definitie een lastige route. Het verschilt bovendien naar plaats en tijd.

Het is verstandiger om dit op verschillende manieren te voorkomen. Bijvoorbeeld door onderlinge overeenkomsten. Maar in dit voorbeeld had dat niet geholpen. Nu is het kijken naar de route van minste weerstand.

Voorbeelden van legaal / illegaal: als we in het huwelijk blijven. In Nederland is huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht mogelijk en legaal. Maar dat maakt de huwelijksakte nog niet legaal in landen die dit niet erkennen. Sterker nog, kijk eens na hoe het zit met een polygamies of polyandries huwelijk voltrokken met een Nederlander in het buitenland. Is een dergelijk huwelijk legaal in Nederland en zijn er consequenties bij terug komst in Nederland?

Ook een interessante cases is een huwelijk voor bepaalde tijd. In bijvoorbeeld kan je een huwelijk aangaan voor een vooraf aangegeven periode. Hoe wordt zo iets binnen Nederland op juridische wijze bekeken?
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #98 Gepost op: 17 september 2014, 01:28:41 »
Mogelijk ten overvloede, iedere overheidskosten je maakt die gerelateerd zijn aan je kind, maar niet van toepassing zijn voor een Nederlander, daar te plaatsen bezwaar maken.

Een puur procedurele actie, maar de enige manier om achteraf de onnodige leges terug te eisen.

Denk aan de leges voor visa, leges voor vergunningen etc..
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Taliba

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptisch
« Reactie #99 Gepost op: 08 oktober 2014, 13:29:07 »
Hallo,

Ik heb een urgente vraag en hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn Egyptische man en ik zijn bezig met de EU route en zijn net na een jaar in Spanje in Nederland gearriveerd. We wilden ons inschrijven bij de gemeente maar dat mocht hij niet omdat hij een 5 jarenkaart heeft voor Spanje en geen verblijfsvergunning voor langdurige tijd. We hebben dus geen Bewijs van Bekendmaking. Kunnen we ook zonder dat bewijs de EU toetsing aanvragen?

Taliba