Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 65610 keer)

Offline Andreaa

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaan
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #50 Gepost op: 12 september 2011, 13:21:09 »
Beste Prawo,

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een garantverklaring in te trekken. Hopelijk kunt u mij een antwoord geven met betrekking tot de volgende situatie;
Een Marokkaanse student is vorig jaar naar Nederland gekomen om te studeren aan de hogeschool waar hij momenteel tweede jaars student Nederlands is.
Aangezien hij zelf geen financiele middelen heeft staat de vrouw van een vriend voor hem garant. Zij heeft een goede baan, man is werkloos op het moment.
Helaas gaat het huwelijk niet goed en nu dreigt de vrouw de garantverklaring voor de student in te trekken als haar man (vriend van student) haar verlaat.
Is het mogelijk een garantverklaring in te trekken? En heeft u misschien enig advies wat te doen in deze situatie?

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #51 Gepost op: 12 september 2011, 14:22:12 »
Andreaa, ben Prawo niet, maar ff ter inleiding dan maar ;)
Garantverklaring wordt, als je in gemeenschap van goederen bent gehuwd , door beide partners getekend, en omschreven waarvoor de garantstelling geldt.Dat kan een van de partners niet zo maar ongedaan maken.
Als zij op Huwelijkse Voorwaarden zijn gehuwd  , wordt het ander verhaal.
Ik heb niet terug kunnen vinden dat een afgegeven garantstelling zomaar ingetrokken kan worden.
Als de student eigen inkomen heeft, uit arbeid bijvoorbeeld,zou de garantstelling misschien aangepast kunnen worden.
Wie betaalt op dit moment de studie, de echtgenote van je vriend ?
Ik zou zeggen, laat je vriend eens checken bij het Juridisch loket.Kan evt telefonisch;0900 8020

Offline Andreaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #52 Gepost op: 12 september 2011, 14:36:35 »
Hartelijk dank voor het antwoord!
Het echtpaar is niet getrouwd in gemeenschap van goederen.
Er is inderdaad niets te vinden of een garantstelling voor een student zomaar ingetrokken kan worden.
Helaas heeft de student geen baan aangezien dat niet mag. Er is maar 10 uur arbeid toegestaan geloof ik.
Naar mijn weten betaald de student zijn studie zelf met spaargeld, alleen had hij iemand nodig in Nederland die voor hem garant staat qua kosten voor het dagelijkse leven. Hij woont ook in bij het echtpaar en betaalt geen huur of dergelijke.
We gaan inderdaad ook eens informeren bij het Juridisch Loket!

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #53 Gepost op: 12 september 2011, 15:39:49 »
Volgens mij kan de garantsteller dat niet zomaar intrekken. Er zal een duur van het visum/studie zijn opgegeven en de garantstelling is voor de duur daarvan.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #54 Gepost op: 12 september 2011, 23:28:03 »
Zolang er voldoende middelen zijn (eigen spaargeld aangevuld met wat in die tien uur per week wordt verdiend) zal intrekking van de garantstelling geen wijziging brengen in het verblijfsrecht van de student.
Er kan ook een andere garantsteller komen. Of een bedrag ineens, voldoende voor het lopende studiejaar (ter beschikking van de student).

Het ergste wat kan gebeuren is een intrekking van de verblijfsvergunning. Daar kan hij tegen procederen, iets wat bij een handige aanpak wel een jaartje kan duren. Hoe lang moet hij nog studeren?

Als er weer wel geld is kan hij een nieuwe aanvraag indienen, de eerste twee jaar zonder mvv.

Offline Andreaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #55 Gepost op: 13 september 2011, 11:20:44 »
Hartelijk dank voor uw reactie!

Ik begrijp uit uw antwoord dat het dus wel mogelijk is om een garantverklaring voor een student in te trekken...
Heeft u enig idee hoe de vrouw de garantverklaring kan intrekken?

De student zal deze maand aan zijn tweede studiejaar beginnen, daarna moet hij nog twee jaar.
Is het mogelijk dat de student een zelfstandig visum aanvraagt? Of geldt dat alleen na drie jaar verblijf in Nederland?

Niemand anders kan garant staan voor de student, vandaar de commotie.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #56 Gepost op: 14 september 2011, 09:28:05 »
Er zijn twee dingen
- de garantverklaring voor vijf jaar die de meeste referenten moeten ondertekenen (ook in visumzaken). Die kan niet worden ingetrokken en betrokkene blijft aansprakelijk voor de kosten die de Staat moet maken voor uitzetting enz.. Deze vervalt pas bij vertrek of overname door een andere garant.
- de financiering van de studie. Die kan wel worden ingetrokken. Waarmee niet meer aan de voorwaarden voor de verblijfsvergunning wrdt voldaan zodat deze kan worden ingetrokken.

Een garantstelling voor de studiekosten is pas nodig als de student zelf het geld niet heeft.
Familie en vrienden kunnen gezamenlijk het nodige bijdragen als aanvulling op hetgeen hij met 10 uur per week werken verdient zodat er niet

Offline anoniem su

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederlands
« Reactie #57 Gepost op: 18 november 2011, 23:20:23 »
Goeie avond,zou iemand mij kunnen helpen met de juiste informatie,

Ik ben bij me partner hier ivm met gezinshereniging,nu zijn we helaas uit elkaar,en ben ik met me kids verhuist,maar sta nog met me kids daar ingeschreven,1 van de kids is van hem en draagt zijn naam,januari zal het drie jaar zijn dat ik op zijn adres ben,heb geen inkomen,niets om te kunnen vorzien in mijn behoeften,heb wel mijn su diplomas maar door de crisis lijdt ik zwaar eronder,want met me hoogstopgeleid dipl moet ik doorsturen en ik hb op mijn verblijf vergunning,arbeid toegestaan,wil echt werkn,maar kom niet echt aan de bak.hij verdient genoeg boven modaal inkomen,dus kan geen traject volgen want ze kijkn naar zijn salaris,maar hij zit me te manipuleren in alles en wil me geen geld geven niets,wil in feb naar school,wil de opvang ook niet langer betalen voor zijn zoon,want vindt ie te duur.  Mijn vraag is,kan ik in januari die zelfstandig verblijf aanvragen?krijg je het 100 procent die verblijf,want heb geen baan,geen huis,wordt ik dan het land uitgezet?moet ik me zoon dan voor hem achterlaten,heeft hij volledig recht op ons kind omdat ie erkend is en omdat de vader werk en ik niet?of moet ik het helemaal niet aanvragen en gewoon feb naar school gaan,want heb dan recht op studiefinanciering,is het verstandig die aanvraag te doen,en zou die drie jaar verstreken zijn en ik die aanvraag niet zou willen doen?zou hij me dan kunnen uitschrijven van het adres,kan hij dan bij de IND aangeven dat de relatie verbroken is en dat hij niet langr garant wil staan,wortd ik dan ook het land uitgezet?wat kan ik doen,want wil het op een vrede volle manier doen,maar hij probeert me de bodem in te drukken,kan iemand me helpen,wil echt een oplossing en wil me jongste niet kwijt,de oudste is mijn voorkind en draagt mijn naam.ik deel het ouderlijk gezg niet samen, help aub,die aan de wetten en regels voldoen

Offline anoniem su

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #58 Gepost op: 18 november 2011, 23:33:03 »
Ik ben in het jaar Jan 2009 gekomen,in 2010 Jan heb ik het moeten verlengen en nu is het verblijf geldig tot 2015 dus ik zou gewoon rustg kunnen wachten totdat het vervalt,maar zo als ik heb aangegevn de situatie is niet draaglijk,heb geen inkomsten,wil echt werkn,is dit dat een voortgezet verblijf,kan ik nu dan zelfstandigaanvragen is het verstandig?etc

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #59 Gepost op: 19 november 2011, 09:25:23 »
Je bent in nederland op basis van je partner. Die staat borg voor je en is verantwoordelijk voor
Je kunt volgens mij gewoon naar de gemeentelijke bijstand om geld te vragen. Het is aan de gemeente om dat op hem te verhalen.

Hij kan de IND wel informeren dat jullie uit elkaar zijn maar daarmee houdt zijn borgstelling niet op.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline anoniem su

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #60 Gepost op: 19 november 2011, 09:44:51 »
Goiemorgen,ik heb verblijf bij partner,maar kan geen bijstand aanvragen,want sta bij hem ingeschreven en hij verdient heel goed,dus linken ze alles naar hem,financieel ben ik echt beperkt en hij geef me echt geen geld,hij weigert hij zegt geen enkel man die niet meer met een vrouwis onderhoudt een vrouw

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #61 Gepost op: 21 november 2011, 03:32:34 »
Met dat verhaal kun je dus naar de bijstand, want ze kunnen alles wel naar hem linken maar als hij niet betaald heb je dus geen geld en daar is de bijstand voor uitgevonden.
Zeker als er kinderen in het spel zijn dan zijn ze verplicht je te hekpen.
Verder zou je naar maatschappelijk werk kunnen gaan en daar om bemiddelingshulp vragen,was altijd gratis maar of dat nu nog is weet ik niet.
De maatschappelijk werker kan je vervolgens ook helpen met eigen woonruimte voor jou en de kinderen.

Mocht dat allemaal niet baten dan kun je via sociale raadslieden kijken of die kunnen helpen met loonbeslag op het salaris van je partner. Maar dat is een lange en moeilijke weg en niet altijd succesvol.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #62 Gepost op: 21 november 2011, 15:00:34 »
Su, in januari 2012 kun je zelfstandig verblijf aanvragen,alleen kost dat ook weer honderden euro's.
Bovendien maakt het voor je omstandigheden niet uit, hoogstens dat je niet meer afhankelijk bent van je partner voor je verblijfsrecht. Zo ver ik weet kun je dan ook inschrijven bij woningbouw voor een woning.
Niet dat dat echt opschiet, met de wachtlijsten.
Zolang jullie samen zijn is hij onderhoudsplichtig, voor jou en jullie kind.Als jij met beide kinderen verhuist , zal hij voor jullie kind alimentatie moeten betalen
Neem aan dat je als werkzoekende bent ingeschreven.Opvang niet meer betalen is niet zo makkelijk , zijn jaarcontracten.
Ingewikkelde zaak, en ik denk dat een gesprek met Sociale Dienst of Maatschappelijk werk meer helderheid voor je kan geven, wat je rechten zijn. Sterkte.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #63 Gepost op: 22 november 2011, 15:48:18 »
Volgens mij moet je de oplossing voor dit probleem niet op een forum zoeken.

Offline PatienceAndFaith

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptisch
« Reactie #64 Gepost op: 22 november 2011, 18:50:06 »
Beste Prawo,

Van dit forum heb ik al veel nuttige info gehaald en ik zou graag advies krijgen over mijn eigen situatie. Ik heb al lange tijd een relatie met een Egyptenaar en na veel bloed, zweet en tranen heeft hij een Schengenvisum voor Europa gekregen via een vriend in Duitsland. Vanuit Duitsland is hij hier in NL gekomen en daarna naar een vriend in Belgie gegaan, waarvanuit hij weer terug naar Duitsland zou gaan om terug naar Egypte te vliegen. Vanwege de uitzichtloze situatie in Egypte heeft hij besloten in Europa te blijven, waardoor hij nu illegaal is.
We weten beiden dat dit -zeker voor de langere termijn- geen slimme beslissing is, maar door omstandigheden (familie is tegen onze relatie en pusht hem in een huwelijk waar hij op tegen is en sinds crisis krijgt hij geen salaris meer terwijl hij een erg goede baan had) heeft hij hier uiteindelijk toch voor gekozen.
In Belgie heeft hij meteen werk en woonruimte gevonden en we zijn bezig met NL lessen, hij wil er keihard voor gaan en voor de toekomst willen we graag samen legaal een bestaan opbouwen in NL. Trouwen is waarschijnlijk relatief de snelste oplossing, maar dit vind ik voorlopig nog een te grote beslissing. We zijn vrij jong en het lijkt me slimmer om eerst lange tijd samen te wonen, dus wil ik kijken wat overige opties zijn.

Op dit moment geeft het ons beiden geen goed gevoel dat hij illegaal in Belgie verblijft en we zouden het natuurlijk graag z.s.m. anders zien. Wat zijn hiervoor onze opties? Ik heb wat gelezen over MVV krijgen voor samenwonende partners, maar vraag me af in hoeverre een MVV kans heeft om toegekend te worden wanneer er sprake is van illegaal verblijf na het niet tijdig terugkeren op toeristenvisum. Daarnaast vraag ik me af of het ertoe doet dat hij via Duitsland binnen is gekomen en als hij nu gepakt wordt, hij waarschijnlijk in Belgie wordt gepakt. Vergroot dit kansen voor NL en verkleint dit kansen voor eventuele toekomstige Belgie/Duitsland routes?
Als hij nu in Belgie wordt opgepakt en gedeporteerd, zal hij dan nooit meer een visum kunnen krijgen voor NL? En als hij in NL wordt opgepakt maakt dat een verschil?

Niet al mijn vragen zijn nu al aan de orde, maar ik wil erg graag weten waar ik in de toekomst wel -en vooral niet- op mag rekenen, ik hoop dat u mij hierin meer inzicht kan geven en ik daardoor alles zo goed mogelijk kan aanpakken. Alvast bedankt voor alle informatie die u via de website heeft gegeven!

Groet,

L.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #65 Gepost op: 23 november 2011, 02:09:14 »
Hij verblijft momenteel illegaal in Belgie. Als jij een Europesche nationaliteit heb, maar niet de Belgische. Zou je ook naar Belgie kunnen verhuizen en aldaar samen gaan wonen. Na de registraties etc.. Is hij in eens niet meer illegaal. Maar hou in de gaten dat gedurende dit proces hij wel illegaal is, met alle risico's. Merk op dat er een minimum leeftijd voor jou en je partner geldt.

Ten tweede spreek je over een MVV. Zolang er geen aantekening komt voor zijn illegaal verblijf (lees ongewenst verklaring), is er relatief weinig aan de hand. Wanneer hij Schengen vrijwillig verlaat, kan met een goede advocaat in veel gevallen deze aantekening worden voorkomen. Waardoor terugkeer met MVV wordt vereenvoudigd. Wanneer hij wel een aantekening krijgt, dan zal het proces aanzienlijk langer duren.

Merk op dat de MVV buiten Schengen aangevraagd moet worden door je vriend.

Wanneer er sprake zou zijn van asielzoeker op basis van humanitaire redenen, door de onrusten in het thuis land (geen idee of dat hard gemaakt kan worden), zou hij daar alleen in Duitsland weg kunnen komen. Omdat hij in Duitsland als eerste is binnen gekomen.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline marja

• Steunt de Stichting
  • Nationaliteit partner: Egyptische
« Reactie #66 Gepost op: 23 november 2011, 08:58:33 »
wat ook belangrijk is heeft hij of moet hij nog zijn dienstplicht in Egypte voldoen. Op basis van de situatie in Egypte op dit moment zal hij zeker geen asiel krijgen.
marja

Offline PatienceAndFaith

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptisch
« Reactie #67 Gepost op: 28 november 2011, 16:36:02 »
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Asielaanvraag is inderdaad sowieso geen optie. Hij is ook niet dienstplichtig omdat hij geen broers heeft, hij is in het bezit van het document waar dit op staat.

@Goofy: Ik zou erg graag meer weten over de mogelijkheid om naar Belgie te verhuizen waardoor hij niet meer illegaal is, want ik heb inderdaad de Nederlandse nationaliteit. Wat je zegt klinkt hoopvol en gemakkelijk, maar waar/hoe kan ik hier meer over te weten komen? Ik ben 23 en hij 25, ik neem aan dat dat 'oud' genoeg is? En heb je een idee hoe lang zo'n procedure meestal duurt (registratieprocedure waarin hij dus nog gevaar loopt als illegaal)?

Alvast erg bedankt!!

Offline desi

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederlander
« Reactie #68 Gepost op: 30 maart 2012, 06:24:57 »
Prawo zal je willen mij helpen met mijn vragen.
woon al 12 jaar in Nederland(getrouwd geweest met Nederlander,2,5 jaren en een zoon gekregen).
ben tot 2007  met verblijfsvergunning gebleven maar in 2003 zijn wij gescheiden maar toch tot 2007 heb ik gebruik gemaakt van mijn verblijfvergunning(die volgens ind was niet recht achteraf gezien).
na 2007 verschillende procedures gevolgen maar toch niet geslagen .
nu heb ik duurzame verblijf aangevraagd en ik hoop dat ik eindelijk mag werken dus verblijfsvergunning zonder twv vereist hoop ik.
ik ben Bulgaarse ,mijn zoon beide nationaliteiten.
ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij gewoon niet en ik bal er van,niet mogen werken beteken heel moeilijk rond komen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #69 Gepost op: 30 maart 2012, 07:26:53 »
Ik zou uw hele dossier moeten bekijken alvorens ik u kan adviseren.
Dat zou eventueel pas hoeven als uw aanvraag om duurzaam verblijf is afgewezen (of als deze aanvraag al meer dan zes maanden geleden is ingediend en een beslissing tot op heden uitblijft).

Van belang zal zijn waarvan u heeft geleefd na de breuk met uw NL echtgenoot.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #70 Gepost op: 30 maart 2012, 15:09:54 »
Prawo zal je willen mij helpen met mijn vragen.
woon al 12 jaar in Nederland(getrouwd geweest met Nederlander,2,5 jaren en een zoon gekregen).
ben tot 2007  met verblijfsvergunning gebleven maar in 2003 zijn wij gescheiden maar toch tot 2007 heb ik gebruik gemaakt van mijn verblijfvergunning(die volgens ind was niet recht achteraf gezien).
na 2007 verschillende procedures gevolgen maar toch niet geslagen .
nu heb ik duurzame verblijf aangevraagd en ik hoop dat ik eindelijk mag werken dus verblijfsvergunning zonder twv vereist hoop ik.
ik ben Bulgaarse ,mijn zoon beide nationaliteiten.
ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij gewoon niet en ik bal er van,niet mogen werken beteken heel moeilijk rond komen.
Wanneer heb je de aanvraag ingediend, en op grond van EU recht??
Als je bijv. alimentatie hebt gehad, en nog gewerkt hebt zou het moeten lukken. Achteraf kletsen is makkelijk, maar je had dus in 2003  voortgezet , zelfstandig verblijf kunnen vragen, of naturaliseren[wat alsnog kan]

Offline Kimmy12

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlander
Nog net geen 3 jaar huwlijk
« Reactie #71 Gepost op: 13 oktober 2012, 04:20:33 »
Hallo Prawo,

Ik woon op Bonaire met mijn echtgenoot en we zijn nu 2 jaar getrouwd. Samen hebben we ook 2 kindjes.
Ons huwlijk staat nu op t randje. Zou graag willen weten Ls dezelfde procedures hier gelden. En als ik in aanmerking kan komen voor een zelfstandig verblijfsvergunning of als ik terug moet met mijn kinderen die wel de Nederlandse nationaliteit hebben.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #72 Gepost op: 13 oktober 2012, 06:58:01 »
Ik weet helemaal niets over de verblijfsregelingen op de eilanden ook niet die voor de eilanden die nu NL gemeente zijn.
In ieder geval meen ik dat de EU regelingen zeker nog niet in volle omvang gelden.

Ik vreest dat je dit plaatselijk moet uitzoeken.
De Rijksdienst Caribisch Nederland van de IND heeft in ieder geval een aparte informatiepagina over toelating.
Het lezen van de pagina over voortgezet verblijf stemt niet erg hoopvol, maar wellicht bieden de kinderen (net als in Nederland) een aanknopingspunt.

Sterkte en succes.

Offline Penq

• Komt net kijken
  • ik wil zsm samenzijn
  • Nationaliteit partner: Amerikaanse
Ik wil mijn amerikaanse partner naar NL halen , Help!!
« Reactie #73 Gepost op: 08 november 2012, 00:46:52 »
Hoi lotgenoten,

Ik ben een jongen van 33 en wil mijn Amerikaanse partner 34 naar Nederland halen,
Allereerst om samen te zijn (wat we beide graag willen)en hier ons leven samen op te bouwen.
Terzijndertijd willen we graag trouwen en een happy gezin stichten.

Zij wil (en uiteraard ik ook) zsm deze kant op komen, om bij mij te wonen en hier in NL. Te gaan werken
Nou lees ik en zij ook van alles maar komen er nog niet helemaal uit helaas..
Dus wellicht dat hier ons wat hulp geboden kan worden en alvast dank daarvoor

Zij wil dus zsm hier naar toe komen vanuit Amerika, en zich inschrijven op mijn woonadres.
Maar nu lees ik hier en daar verschillende zaken
Kan mijn partner gewoon op het vliegtuig stappen en deze kant op komen? Volgens de site van IND hoeft een Amerikaanse geen MVV document te hebben, klopt dit?
En als zij hier dan is is het dan een kwestie van de inburgeringscursus doen en een vvr aan te vragen?..
Wij willen echt graag bij elkaar zijn en blijven, dus wat zien wij over het hoofd, ik zie van allerlij spannende verhalen maar heb het idee dat het misschien wel een beetje meevalt...liefde maakt blind zullen we maar zeggen

Want mag zij hier gewoon beginnen met werken of zijn daarvoor speciale documenten benodigd?
Want als een mvv niet van toepassing is mag zij dan pas werken wanneer zij een vvr heeft?

Kan iemand ons een beetje opweg helpen en niet alleen naar de site van het IND verwijzen

En wat zal zij moeten ondernemen in amerika buiten het inpakken van haar spulen en op het vliegtuig stappen.

Mochten er aanvullende vragen zijn , graag stel ze even.
Wij hopen namelijk dit snel in werking te zetten en onze dromen samen te verwezenlijken

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp

En misschien kom ik wat naief over maar we komen er eigenlijk zogezegd niet uit sorry voor dat, maar waarschijnlijk zijn er voldoende lotgenoten die dit begrijpen

nogmaals hartelijk dank

Gr. V
gr V

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: Ik wil mijn amerikaanse partner naar NL halen , Help!!
« Reactie #74 Gepost op: 08 november 2012, 02:52:17 »
Zij wil dus zsm hier naar toe komen vanuit Amerika, en zich inschrijven op mijn woonadres.

Daar zit je op de goede weg, maar er zijn meerdere wegen te kiezen om samen te komen. Ook dit met resultaat.

Kan mijn partner gewoon op het vliegtuig stappen en deze kant op komen? Volgens de site van IND hoeft een Amerikaanse geen MVV document te hebben, klopt dit?

Dit klopt deels. Ja je vriendin kan zonder MVV naar Nederland komen en in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen. Echter bij de eerste verblijfsvergunning aanvraag zal op dezelfde punten worden getoetst als bij de MVV (mede ook de financiele transactie). Je heb dus fysiek geen MVV in handen gehad, maar je gaat wel door een zeer vergelijkbare procedure met het verschil dat deze in Nederland afgewacht mag worden.

En als zij hier dan is is het dan een kwestie van de inburgeringscursus doen en een vvr aan te vragen?..

De exacte volgorde weet ik niet 100% zeker, maar in een notendop is dit altijd de procedure, ook vanuit andere landen. Echter zoek wel uit welke documenten nodig zijn voor de eerste verblijfsvergunning. Deze moeten meegenomen worden uit de USA en mogelijk ook aldaar door een hele ambtelijke molen worden gehaald.

Ik weet niet zeker of voor jullie ook de huwelijksplicht geldt. Dat is sinds 1 oktober 2012 in ieder geval verplicht voor een MVV, vermoed dus ook dat dit voor een eerste verblijfsvergunning zonder MVV geldt. Maar vrees niet, als jullie (nog) niet willen huwen zijn er nog andere mogelijkheden, zo zou je vriendin ook met eigen vermogen en het starten van een bedrijf alles kunnen regelenen. Ook dan mag ze zich gewoon bij jou inschrijven, is alleen een ander verblijfsreden.

Want mag zij hier gewoon beginnen met werken of zijn daarvoor speciale documenten benodigd?

Nee ze mag niet werken, tenzij er een terwerkstellingsvergunning is verleent. Bij een verblijfsvergunning voor verblijf bij echtgenoot / partner zit deze zeg maar aan gekoppeld. Er is dus een werkvergunning nodig, maar in bepaalde gevallen wordt die "automatisch" verstrekt. Gedurende de periode dat iemand op een visum (visa-on-arrival), dus zonder verblijfsvergunning in Nederland is mag deze in principe niet werken.

Aan de andere kant, vaak is er veel nieuw en moet toch wel alles op zijn plek vallen en wil men de taal leren etc.. Dit vult zeker de tijd op totdat iemand wel mag werken.

Want als een mvv niet van toepassing is mag zij dan pas werken wanneer zij een vvr heeft?

Op basis van een MVV mag ook niet worden gewerkt, wel op basis van de werkvergunning / verblijfsvergunning met vrijstelling voor arbeid.

Doe alles met kleine stapjes en na de stapjes kijk naar de vervolg stappen die reeds gepland zijn en bepaal od die nog zo zijn.
1) Bepaal op basis waarvan jullie een verblijfsvergunning willen aanvragen (verblijf echtgenoot / zelfstandige)
2) Zoek welke papieren en gelden er nodig zijn voor de betreffende route
3) Verzamel de benodigde papieren en legaliseer deze
4) Stap op het vliegtuig naar Nederland
5) Zet de Verblijfsvergunning zonder MVV procedure in gang en schrijf je vriendin in op jouw woon adres.
6) Na een maand of 3 - 6 komt de vergunning en mag je vriendin gaan werken.

Dit is het zeer kort en betreffende of een huwelijk ook in jullie geval verplicht is, zal iemand wel reageren. Ook bij huwelijk als dat geen emotionele problemen geeft, hoeft je niet moeilijk te doen. Jullie kunnen voor ze naar Nederland komt in Amerika huwen, of jullie huwen voor de periode van 90 dagen in Nederland en zorgt er voor dat voor die 90 dagen de verblijfsvergunning is aangevraagd.

Op basis van de toeristenvisum mag je in Nederland gewoon huwen, maar geeft dus geen direct verblijfsrecht.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi