Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 65613 keer)

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaans
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #25 Gepost op: 05 maart 2011, 17:46:57 »
Beste,

Dank u wel voor de uitnodiging maar ik neem aan dat er kosten aan verbonden zijn die ik niet te besteden hebt.

Gr.De ongelukkige

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaans
« Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2011, 11:53:36 »
Beste,

Heb een vraag over Nederlandse Nationaliteit,
Vrouw is getrouwd met nederlandse man en is meer dan 15 jaar legaal in NED.
Het gaat hierbij voor een aanvraag voor NED Paspoort.

Ook is er sprake van een GAT en optieverzoek.
Volgens IND heeft die vrouw vanaf 30 juli 1998 onafgebroken verblijf.

Zij krijgt pas in 2013 haar paspoort.

Is het mogelijik om nu een paspoort aantevragen daar zij geen inburgeringscurses heeft behaald.
Haar man in nederlander en haar 4 kinderen.Allemaal hebben zij een paspoort waarom zij dan niet.

Offline eedc25

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederlander
Problemen erkennen buitenlands kind in Nederland en het verkrijgen NLvisum
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:13:36 »
Hey allemaal,
Ik ben nieuw op deze site en zit in verschillende moeilijke situaties op dit moment waarbij ik echt  goed advies nodig heb.
Ik ben Surinaamse en me vriend Nederlander.
Ik heb een dochter van 6

Hieronder zal ik me situaties uitleggen;

1. Ik heb een visumaanvraag gedaan bij de Nederlandse ambassade hier in Suriname voor een vakantie visum voor 3 maanden, maar omdat me vriend geen vaste baan heeft en een uitkering krijgt heb ik me vriendin die in het onderwijs zit garant voor me laten staan . Van haar heb ik al de nodige stukken gehad en heb alles goed ingediend bij de ambassade. Ik moest me paspoort 2 weken geleden afhalen en kreeg daar te horen dat me aanvraag is voorgelegd aan de IND afdeling visadienst in Den Haag. Ik kreeg dus een paspoort zonder visum en een folder waarop stond geschreven dat alles van me in orde is maar dat ze dus meer willen weten van de referent in NL. Het kan minimaal 8 weken duren voor ik uiteindelijk te horen krijg wat de uiteindelijk beslissing is van de visadienst. Me vriendin heeft een goede baan en is nooit in aanmerking gekomen met de politie.
Ik zou eind deze week vertrekken en ben nu dus alle geld kwijt en zal ik me vriend verlopig dus niet zien.
Wat kunnen we het beste doen zodat ik me visum toch kan krijgen en moeten we hierbij in Nederland ook een advocaat inschakelen???

2. Me dochter is 6 en me vriend wil haar erkennen voor ze 7 is.
Ik heb hem dus al gematigd hier bij de burgelijkestand in Suriname en heb een geboorte akte van haar en een ongehuwde staat van mij. Ik heb alles al gelegaliseerd en heb hem voor alle zekerheid gestuurd ff te vragen bij de gemeente wat er nog nodig is en daar krijgt hij nu te horen dat ik er speciaal bij moet zijn bij de erkenning.
Van de burgelijke stand in Suriname heb ik gehoord dat het niet klopt , maar bij de gemeente in voorburg willen ze dat wel.
Klopt het verhaal van de ambtenaar in Nederland wel en wat kunnen wij in deze situatie dan doen , want ik kan nu niet naar Nederland. Ik heb me visum nog niet.

3. ...
Ik hoop dat Prawo hierbij ook kan helpen

Groetjes ,
Een bezorgde dame

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:38:59 »
Je vriend kan het beste teruggaan en een schriftelijke beslissing vragen waarin staat dat het niet kan zonder jouw aanwezigheid.
Wellicht gaan ze er dan even over nadenken en komen ze tot de conclusie dat het toch kan.

Hoeveel tijd is er nog voordat je kind zeven wordt?

De rest van je bericht was niet echt geschikt voor openbare publicatie.
In combinatie met de rest is het te herkenbaar.
De IND leest mee.

Offline Filipijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijnen
« Reactie #29 Gepost op: 07 augustus 2011, 18:29:49 »
Beste Prawo,

Ik dank u zeer voor al uw moeite!!

Kunt u mij misschien ook helpen??

Ik heb een nederlandse paspoort en heb een vriendin op de filipijnen waarmee ik 4 jaar mee heb samen gewoond... we hebben ook samen een dochter gekregen en ze is nu 3 jaar oud... ik ben sinds 2 maanden in NL en heb werk gevonden als junior account manager trainee... ( 2 maanden voorwaarlijk daarna leiden ze me 2 jaar op en dan vaste contract maar ik denk dat ik wel een contract van 2 jaar van ze kan krijgen mocht het nodig zijn)

wij willen de belgishe route doen omdat ik denk dat dit het snelste manier is ( omdat ze dan ook nog niet het nederlandse inburgerings examen hoeft te doen ook) ???

Graag ontvang ik wat tips of dit wel echt het snelste manier is?? of er een gemeente is in belgie dat hier veel soepeler in is?? tips over een goede advocaat daar? tips over in nl werken en in belgie wonen??

Wij zijn dus niet getrouwd.... maar ik wil wel met haar gaan trouwen in belgie...  enige tips welke documenten ze dan nodig heefT?

onze plan was dus dat ze via me moeder met een tv van 3 maanden naar NL komt.. wanneer ze hier aankomt dat we meteen in Belgie gaan trouwen.. is dit mogelijk?? ik ben wel van plan om eerst een huis te vinden in Belgie voordat ze naar NL komen.... ook enige tips over het uitschrijven uit Nederland?? ik bedoel ik werk wel in NL.... heeft dat invloed op mijn bestaan in ons bedrijf?? of geen verschil???

ik hoor graag van u!

Ik las trouwens dat u ook een advocaat was... waar zit uw kantoor in de buurt?? wat zijn uw tarieven?? ik hoor graag van u!!

met vriendelijke groeten,

Noel

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #30 Gepost op: 10 augustus 2011, 06:09:21 »
Heb je het kind al erkend zodat het Nederlandse is?
Zo neen, wel doen.
Zo ja, zorg dat het ook nog een NL paspoort krijgt als het dat nog niet heeft.

Verder kan ik je wel op weg helpen.
Door op de wereldbol onder mijn gebruikersnaam links te klikken krijg je mijn gegevens.
Je kunt al een afspraak maken vanaf volgende week, na mijn vakantie.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #31 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:37:21 »
Lees het forum over Belgie ff door, anders  krijgen we overal dezelfde antwoorden.
Als je in NL werkt, en in Belgie woont, hoef je je niet uit te schrijven, en desnoods hoef je alleen de weekenden in Belgie te zijn.
Belgen mogen NIET vragen naar een arbeidsovereenkomst, je moet alleen zorgen voor E 106 van je verzekering, en aantonen dat je inkomen hebt van ca 900

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #32 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:44:52 »
@ eedc; als jij een annuleringverzekering had, is afwijzing visum mogelijk gedekt, en kun je het geld van het ticket terugkriijgen.
Met machtiging van jou voor je vriend met al zijn ,van de kleine en jouw gegevens erin[geb.data etc], handgeschreven en ondertekend, kopie paspoort,geb.akte kind  en ongehuwdverklaring, moet de NL  GBA de erkenning regelen.
Jij of je vriend kan ook via mijn wereldbolletje of pb contact met me opnemen.

Offline Filipijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2011, 04:50:51 »
Sorry voor de late reactie! Prawo ik heb geprobeerd je een email te sturen maar volgens mij krijg jij zoveel emails en/of je bent op vakantie dat je het vast te druk hebt om mijn email te lezen..

Dank u voor al uw reacties...

Ik heb me kind nog niet erkend... maar op haar geboorte certificaat staat wel dat ik haar vader ben en ze heeft ook gewoon mijn achternaam overgenomen.. (ik heb haar nog niet erkend voor de nederlandse regering omdat ze me op de filipijnen hier helemaal geen kans voor gaven... en terug gekomen in NL hoor ik opeens dat ik weer op de filipijnen moet zijn over dit soort zaken dus ik word over heen gestuurd als het ware)

Onze plan was dus dat ze naar NL komt met een touristen visa goed voor 3 maanden... nu las ik dus ergens dat ze dan niet in NL kan trouwen met dit soort visa... en ook de nederlandse normen liggen veel hoger dan in Belgie...mbt tot dit soort zaken

Trouwens dit is echt geen schijnhuwelijk hoor......ik weet niet hoe ze dat in Belgie gaan testen maar dit is dus wel echt the real thing... dus dan hoef ik me toch nergens over druk te maken als ze gaan testen of het een schijnhuwelijk is???

Kunnen jullie mij misschien helpen? :("   ( ik snap ook echt niet waarom ze het ons verbieden om bij elkaar te mogen zijn)

thanks voor de tips trouwens over de locatie!

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2011, 10:50:36 »
NL ambassade had de erkenning gewoon mioeten verwerken, als je de benodigde documenten had.Wat voor reden gaven ze om de erkenning niet te regelen?
ErkenNen in NL kan wel, met een handgeschreven, ondertekende,GELEGASLISEERDE machtiging van je vriendin etc.

Vraag en antwoord
Waar erken ik een kind dat in het buitenland geboren is?

U kunt een kind dat in het buitenland geboren is, in Nederland erkennen. U kunt naar een Nederlandse gemeente of naar een notaris gaan. Als u uw kind in het buitenland wilt erkennen, informeer dan bij de lokale autoriteiten of zij een akte van erkenning kunnen opmaken. In bepaalde landen is ook de Nederlandse ambassade of het consulaat bevoegd om dat te doen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/waar-erken-ik-een-kind-dat-in-het-buitenland-geboren-is.html

Offline Filipijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #35 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:53:39 »
Ik was bij de consulaat geweest op cebu en zij kon mij geen enkel reden geven waarom mijn kind niet in mijn paspoort toen des tijds in me paspoort ingeschreven kon worden.. Maar goed ik ben dus bij de gemeente al geweest hier in nederland en inderdaad ik moet dan het een en ander laten legaliseren etc...

Ik ben alleen bang dat het dan weer zes maanden duurt eerder zij dan weer haar paspoort krijgt.

Ik zoek een manier dat zij zsm hiernaar toe kunnen komen.. Ik neem aan dat als haar moeder naar nederland mag komen dat zij gewoon m ee kan aangezien ze ook nog maar drie jaar oud is en op haar filipijnse geboorte certificaat staat gewoon dat ik haar vader ben. Ze heeft trouwens ook gewoon mijn achternaam overgenomen.

Kunnen jullie mij misschien wat ik nou het beste kan doen? Jullie hulp is zeer gewaardeerd!

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2011, 07:32:08 »
Legalisatie van de geboorteakte duurt niet langer dan 1 maand.

1.Verkrijg geboorteakte bij de NSO
2.Laat het legaliseren bij DFA
3. Laat het legaliseren bij de nederlandse abmassade.
Een verklaring van de moeder voor instemming gaat eigenlijk hetzelfde met dien verschille dat ze die kan laten opmaken bij een notary public en daarna laten legaliseren bij de office of the president en nederlandse ambassade.

Opsturen met DHl of fedex en je hebt het binnen 1 week na legalisatie in nederland.

Het beste is om een NL paspoort voor het kind te hebben.
Zo nodig met een affidavit of consent van jou als vader dat het kind jou instemmming heeft om met de moeder te reizen.
Ze kunnen nogal eens moeilijk doen i.v.m. kinderontvoering/human trafficking.

Vervolgens is het gokken of de belgie route ook echt sneller is,er zijn gevallen die al 4 jaar wachten en nog steeds niet bij elkaar zijn.

Aangaande Filippijnse aangelegenheden kun je op mijn wereldbol klikken.

Succes
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline Filipijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:55:48 »
4 jaaR??? hoe komt dat dan?

Offline Filipijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2011, 12:57:35 »
by the way, wat voor verklaring moet de moeder van mijn kind er bij doen?

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2011, 17:18:35 »
Voor huwelijk in NL heeft je partner een ongehuwd verklaring , geboorte akte van haar en je dochter [ze is toch bezig] nodig , en voor visum ook een toestemmingsverklaring[affadavit of concent] van jou.
Dat zij met de kelien mag reizen naar NL.
Aangezien je dochter volgens geboorte akte jouw dochter is, is ze ook Nederlandse. De Ambassade moet dus gewoon een paspoort afgeven.Bijschrijven van kinderen kan sinds dit jaar niet meer.Dat NL paspoort kan ze krijgen als je partner een kopie van jouw paspoort heeft, en evt een gelegaliseerde verklaring van jou omtrent de toestemming voor paspoort aanvraag en de erkenning van je dochter.Vraag dat gewoon ff na bij NL MinBUzA.
 Voor de toenmalige inschrijving van je dochter  bij Ambassade/consulaat had je een handgeschreven verklaring van toestemming van je partner nodig.Misschien dat het daardoor fout ging?
 De visumaanvraag; je partner en dochter komen naar NL om met de familie kennis te maken en met jullie dochter.En om NL te laten zien aan je partner.
Op moment van aanvraag visum woon je al in Belgie.Daardoor is er geen vestigingsgevaar in NL.De visumaanvraag is WEL bij de NL Ambassade,omdat de Belgen geheid problemen gaan verzinnen.

Je mag altijd via pb of email contact met me opnemen.Succes.

Offline morge

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederlandse
« Reactie #40 Gepost op: 31 augustus 2011, 13:40:43 »
Beste iedereen,

Ik zit met het volgende, ik woon ruim twee jaar in nederland men een mvv met doel studie. Ik wil het doel nu wijzigen naar samenwonend (wij voldoen aan alle eisen). Kom ik dan in aanmerking voor studie financiering? En op basis van welke punten kan ik het "samenwonenschap" geweigerd worden?
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, het is moeilijk info hierover te vinden op het net.

Alvast bedankt,
Morgie

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #41 Gepost op: 31 augustus 2011, 19:51:23 »
Collegegeld niet-EU-studenten 2010-2011
Studenten die geen onderdaan zijn van een EU-staat betalen een instellingscollegegeld. Daar zijn een aantal uitzonderingen op die hetzelfde collegegeld betalen als studenten die wel EU onderdaan zijn.

Die uitzonderingen zijn:

==verblijf in verband met gezinsvorming (verblijf bij partner) of gezinsuitbreiding of op grond van art. 8 EVRM als de persoon bij wie je verblijft (en die op je document genoemd staat) een EU onderdaan of een houder van een vergunning I of II is.==
 Dus als je MVV Studie wordt gewijzigd in verblijf bij partner, heb je recht op vrijstelling collegegeld

http://studenten.leidenuniv.nl/inschrijven-uitschrijven/collegegeld/collegegeld-niet-eu-student.html

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #42 Gepost op: 01 september 2011, 17:08:06 »
Beste iedereen,

Ik zit met het volgende, ik woon ruim twee jaar in nederland men een mvv met doel studie. Ik wil het doel nu wijzigen naar samenwonend (wij voldoen aan alle eisen). Kom ik dan in aanmerking voor studie financiering? En op basis van welke punten kan ik het "samenwonenschap" geweigerd worden?
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, het is moeilijk info hierover te vinden op het net.

Alvast bedankt,
Morgie

Je hebt geen MVV voor studie, maar een verblijfsvergunning met als doel "studie". Je bent wel met een MVV gekomen, maar vervolgens die verblijfsvergunning aangevraagd en gekregen.

Je kunt je verblijfsdoel wijzigen in "verblijf bij partner" als die partner aan het middelenvereiste voldoet.
Zodra je de nieuwe verblijfsvergunning hebt gekregen heb je recht op betaling van het lagere collegegeld en op volledige studiefinanciering. Beide kun je het beste al aanvragen zodra je ook de wijziging verblijfsdoel gaat aanvragen omdat de toekenning pas ingaat op de datum avn de aanvraag.

Offline Boven

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Braziliaanse
« Reactie #43 Gepost op: 06 september 2011, 05:20:01 »
Mijn Braziliaanse vriendin met een Belgische F kaart wil graag bij mij in Nederland wonen na haar scheiding volgens Belgisch recht.
Zij heeft haar Belgische F kaart gekregen omdat ze getrouwd was met een Nederlander en zijn gaan wonen in Belgi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #44 Gepost op: 06 september 2011, 18:02:56 »
Ze kan naar NL met het kind waarmee ze samen in B heeft verbleven en hier EU toetsing op basis van het kind aanvragen.
Als dat tenminste kan op basis van het gezagsrecht. Hoe is dat bij de scheiding geregeld?

Als dat ontslag plaatsvond zonder toestemming UWV had het waarschijnlijk niet gemogen.

Offline Boven

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #45 Gepost op: 07 september 2011, 03:44:42 »
Ze zijn overeen gekomen dat het ouderlijk gezag over de persoon van hun kind gezamenlijk uit te oefenen.
Maar het kind zal bij de moeder zijn hoofdverblijf hebben en zal op haar verblijfplaats in het bevolkingsregister worden ingeschreven als hebbende daar zijn hoofdverblijf, daar zal ook de wettelijke woonplaats van het kind zijn.
Bij EU toetsing op basis van het kind moet mijn vriendin dan nog aan een inkomens eis voldoen? Of als zij met mij getrouwd is of geregistreerde partnerschap is aan gegaan volstaat mijn inkomen dan?

Het ontslag vond plaats zonder toestemming van UWV. Ze kreeg een ontslagbrief met de mededeling dat het arbeidscontract was beeindigd. De reden was dat ze niet in staat was voor werkzaamheden te verschijnen door haar verblijf in Brazilie.
Logisch als je op vakantie bent.
Moet er wel bij zeggen haar salaris was maar ca. 600 euros netto per maand dus niet voldoende om aan de inkomens eis van Nederland te voldoen.

Prawo bedankt voor je reactie.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #46 Gepost op: 07 september 2011, 09:48:55 »
Ze zijn overeen gekomen dat het ouderlijk gezag over de persoon van hun kind gezamenlijk uit te oefenen.
Maar het kind zal bij de moeder zijn hoofdverblijf hebben en zal op haar verblijfplaats in het bevolkingsregister worden ingeschreven als hebbende daar zijn hoofdverblijf, daar zal ook de wettelijke woonplaats van het kind zijn.
Als dit ook geldt voor een verblijf in het buitenland (in dit geval buiten Belgi

Offline Boven

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #47 Gepost op: 07 september 2011, 15:58:47 »

Citaat
Als dit ook geldt voor een verblijf in het buitenland (in dit geval buiten Belgi

Offline sabai

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 12 september 2011, 02:12:44 »
Geachte heer prawo 

ik begreep niet waarom heb geen antwoord van u gekregen .....ik heb  zoveel gebeld + email maar nog geen reactie...dank u voor no reply  ...Sabai Sabai

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #49 Gepost op: 12 september 2011, 02:55:03 »
Geachte heer prawo 

ik begreep niet waarom heb geen antwoord van u gekregen .....ik heb  zoveel gebeld + email maar nog geen reactie...dank u voor no reply  ...Sabai Sabai

Het is heel druk op kantoor.
Stuur eens een persoonlijk bericht hier, wellicht zie ik dat sneller.