Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 65608 keer)

Offline admin

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Gepost op: 03 augustus 2010, 21:10:20 »
Het gehele artikel (uit 2010) was te lezen op de Wereldomroep en werd gevolgd door een groot aantal vragen en evenzovele van Prawo's bekende treffende antwoorden.
Helaas is met het verdwijnen van veel Wereldoproep ook het online archief verdwenen.

Gelukkig is op het Filippijnenforum Prawo's bijdrage bewaard gebleven: http://www.filippijnen.org/index.php?topic=1646.0

Je kunt heel goed met je niet-westerse partner in Nederland gaan wonen, mits je je baseert op Europese wetgeving.
Nuttige links zijn te vinden op http://www.belgieroute.eu
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2010, 22:07:29 »
Artikel is half jaar  oud hoor. ;)

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2010, 22:11:24 »
Misschien wel oud, maar de tips blijven bruikbaar en gezien de vele nieuwe leden is het handig om maar weer eens onder de aandacht te brengen.

Offline NederlandMaleisie

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Maleisie
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2010, 18:44:02 »
Zeker bruikbaar inderdaad!

Ik begrijp zelf de gevolgen van de 'bot' zaak niet helemaal. Als ik het goed begrijp kan je dan door meerdere reizen buiten de Schengenlanden een verbijf telkens blijven verlengen omdat ze opnieuw beginnen te tellen vanaf de voorlaatste inreis. Maar begrijp dan niet hoezo de maximum van 90 dagen per half jaar niet meer geldt? Dacht zelf overigens dat het max 2x3 maanden per jaar was, met een tussenpauze van 6 maanden.

De reden dat ik ge

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2010, 19:45:46 »
Per 31-10 heeft het UK ook een taaltoets, alleen is niet duidelijk of het voor iedereen ( dus ook partners EU onderdanen) geldt.
 Of in Belgie gaan wonen en in NL werken??

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2010, 20:29:29 »
Dank voor de info!

Een taaltoets in het Engels zou mijn vriendin zeker goed af moeten gaan, tenzij academisch niveau wordt vereist.

Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2010, 22:17:17 »
Belgie EEN -1  Taaltoets ?? ;D >:D Zouden er dan 3 moeten zijn, NL-F-D ....is er tenminste nog IETS wat daar goed gaat.Hahaha, mijn avond kan niet meer stuk! ;)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2010, 01:20:39 »
Unieburgers en hun gezinsleden kunnen niet aan een taaltoets worden onderworpen, ook niet in het VK.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2010, 05:54:16 »
Belgie EEN -1  Taaltoets ?? ;D >:D Zouden er dan 3 moeten zijn, NL-F-D ....is er tenminste nog IETS wat daar goed gaat.Hahaha, mijn avond kan niet meer stuk! ;)

Dit mag wel met wat meer respect. Voor de vrager is dit een normale vraag. Voor jou is het gesneden koek en komt het vreemd over. Deze opmerking is in mijn ogen niet echt opbouwend. Zoals Prawo ook aangeeft hebben jullie in Belgie niet te maken met een taal toets (ookal zou die er zijn). Doordat je je daar zal beroepen op EU rechten. Echter kan je niet als een lokaal persoon (Nederlander in Nederland) op EU rechten beroepen. Binnen het EU recht mogen er geen extra eisen worden gesteld. Voorwaarden zijn wel een relatie (in meeste landen gehuwd, maar niet voor Belgie).

Gezien jullie relatie van 5 jaar en het kunnen aantonen dat jullie elkaar meerdere malen (voor langere tijd) hebben bezocht is daar een redelijk bewijs voor een relatie.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2010, 14:41:30 »
Hoi,

Dank voor alle info!

Ja bewijs heb ik genoeg van onze relatie, een paar duizend foto's en tienduizenden sms berichten etc, ben zelfs VIP klant bij t-mobile geworden ;)

Heb mijn vriendin ook haar oude paspoort laten bewaren met alle NL stempels erin.

Hoe ze die taaltoets wouden gaan doen in Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2010, 12:48:37 »
Dit mag wel met wat meer respect. Voor de vrager is dit een normale vraag. Voor jou is het gesneden koek en komt het vreemd over. Deze opmerking is in mijn ogen niet echt opbouwend. Zoals Prawo ook aangeeft hebben jullie in Belgie niet te maken met een taal toets (ookal zou die er zijn). Doordat je je daar zal beroepen op EU rechten. Echter kan je niet als een lokaal persoon (Nederlander in Nederland) op EU rechten beroepen. Binnen het EU recht mogen er geen extra eisen worden gesteld. Voorwaarden zijn wel een relatie (in meeste landen gehuwd, maar niet voor Belgie).

Gezien jullie relatie van 5 jaar en het kunnen aantonen dat jullie elkaar meerdere malen (voor langere tijd) hebben bezocht is daar een redelijk bewijs voor een relatie.
Waar is je gevoel voor humor Goofy??
Ter aanvulling van je opmerking over Nederlanders in NL; een Belg kan ook geen aanspraak maken op EU rechten vrij verkeer, ondanks dat Belgen Gemeenschapsonderdaan zijn.;
http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=235
 "Volgens de DVZ kunnen familieden van Belgen zich niet beroepen op de Europese regels en hun interpretatie door het Hof en de Commissie, omdat zij niet vallen onder het Europees vrij personenverkeer. In de praktijk geldt er voor visumaanvragen van familieleden van Belgen een gemiddelde behandelingstermijn van 5 maanden. Wanneer de DVZ een advies vraagt aan het parket (bv. in het kader van een onderzoek schijnhuwelijk) kan de behandelingstermijn erg uitlopen. In arrest nr. 45.887 oordeelde de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen dat de maximale behandelingstermijn van 9 maanden (tweemaal verlengbaar met 3 maanden), die geldt voor aanvragen gezinshereniging met een niet-EU onderdaan, ook van toepassing is op aanvragen gezinshereniging met een Belg of EU-burger."
Ff een opmerking; punt 14 van de lijst van Prawo is achterhaald, na uitspraak van Belgische RvS; de termijn is 1 jaar geworden; http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=130

het bewijs van de duurzame relatie.  Dat wil zeggen dat moet aangetoond worden dat de partners
gedurende minstens 1 jaar, voorafgaand aan de aanvraag, onafgebroken in Belgi

Offline LASER

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: FILIPPIJNS
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:08:36 »
Goede avond allemaal,

Ik ben Belg en had doodgraag het adres gehad van Prawo, ik heb zeer dringend een advocaat nodig en heb dit forum doorgekregen van
Nederlandse vriend.
U zou mij veel plezier doen mocht ik het adres of telefoonnummer kunnen bekomen,

Alvast bedankt aan iedereen
 :D

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:24:52 »
Goede avond allemaal,

Ik ben Belg en had doodgraag het adres gehad van Prawo, ik heb zeer dringend een advocaat nodig en heb dit forum doorgekregen van
Nederlandse vriend.
U zou mij veel plezier doen mocht ik het adres of telefoonnummer kunnen bekomen,

Alvast bedankt aan iedereen
 :D

www.prawo.nl

Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:29:44 »
NL/MAL;  als je nog een 6 maanden contract hebt boven de norm, en een arbeidsverleden van 3 jaar, boven de norm, kan zij  ook een  MVV aanvraag indienen, als je vriendin het examen buitenland heeft gehaald.Dus wel zorgen OF een contract voor minimaal 6 maanden vanaf de aanvraag, of contract onbepaalde tijd, OF  zorgen voor je van baan wisselt, de aanvraag te doen. ;)

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaans
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2011, 19:27:13 »
Lieve mensen,

Graag zou ik advies willen vragen hoe ik en mijn vriend verder kunnen leven hier in NED.
Het volgende, mijn vriend woont bijna al 5 jaar in NED en komt uit Marokko.
Toen hij het begin hier in NED kwam leerde hij iemand kennen waarmee hij aanvraag heeft gedaan samen met haar MVV.
Hij heeft zich laten inschrijven als samenwonende met partner. Alles heeft hij behaald betreft zijn benodigde papieren, Dat vrouwetje heeft het uitgemaakt na 2 jaar samenwonen.Mijn vriend is al eerder uit haar huis vertrokken en is bij zijn zus gaan wonen.Hij heeft een advocaat gehad maar de onjuiste advies gegeven....zij heeft hem achter zijn rug om uitgeschreven zodoende dat hij geen verblijfsadres meer had wat hij vorige maand pas wist toen hij werd opgepakt door de vreemdelingenpolitie 13jan2011 in de handboeien geslagen en meegenomen.Hij verbleef in Zaandam waar het echt verschrikkelijk was.Vorige week vrijdag is hij uit de bewaring gehaald familie van hem heeft iets geregeld met een meisje die voldoet aan alle eisen voor verblijf bij partner en ik niet heb een jaar een WW en ben wel op zoek naar een baan. Hij had een verblijfsvergunning tot 2012 die ingetrokken was in 2009. Nu zijn we allebei zo kapot omdat hij niet eens dat meisje kent en dat wij zielsveel van elkaar houden dat we kapot verscheurd en zo verdrietig zijn. Het enige wat wij doen is huilen....nou dit even in het kort verteld. Nu mijn vragen...

*mijn uitkering ww en aanvulling van de sociale dienst en teruggaaf van de belastingdienst wordt dat als inkomen gezien.
*mijn ww eindigt op 31 maart 2011 dan krijg ik als ik nog geen werk heb 70%.
*Help mij wat is nu nog mogelijk voor ons
*Hij kan in ondertrouw dat geldt volgens mij 1 jaar kan hij dan nog als ik een baan krijg bij mij terugkomen en opnieuw de aanvraag doen.

Help help ons we willen elkaar niet kwijt....als hij dit echt wist had hij nooit dit zo gedaan .....hij heeft gewoon een vaste baan.

groetjes Merle

Heb jullie dringend nodig.....!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2011, 00:37:53 »
Als dit gaat over meneer B. dan heeft hij mij als advocaat en krijg je het goede advies.

Volgens mij mogen jullie (bij uitzondering) al donderdag op kantoor langskomen, na de juiste tijd te hebben afgesproken.

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2011, 14:27:38 »
Goedemiddag,

Dank u voor de snelle reactie ongeloofelijk,

Inderdaad het gaat over meneer B.

Wij weten niet de tijd van de afspraak dat heeft zijn broer niet doorgegeven.

Vandaag had ik een sollicitatiegesprek...'t was een goed gesprek alleen ik heb daarop gereageerd omdat het voor 32 uur was per week. Nu hoor ik dat ik een half jaar contract kan krijgen waarop staat 24 uur....en in praktijk uitlopend tot 32 uur.
Het bruto salaris per uur is 11.50 en eigen auto van de zaak waar ik prive gebruik van mag maken.
Ik mocht er nog over nadenken betreft deze baan  en zal wachten op u advies.

Met vriendelijke Mevrouw I

U wit mij en meneer B allebei op de afspraak zien of alleen broer B en Meneer B.
Meneer B is zo bang....en we weten het niet meer...alleen dat wij van elkaar houden..en het gevoel hebben alsof we uitelkaar worden gerukt......

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2011, 22:21:49 »
Prawo,

Ik zal er niet bij zijn morgen en meneer b ook niet alles wordt in handen genomen door familie....
ik mag niet mee....en meneer b heeft geen kracht meer hij is kapot.Dus ik alleen een oplossing vinden gaat niet meer.
Tussen mij en meneer b is het voorbij. Sucses met de familie B....mijn hart is kapot en wil alles vergeten.
Bedankt voor u advies in iedergeval en hoop dat hij gelukkig wordt met mevrouw H.

Gr M

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2011, 12:48:41 »
Meneer Prawo,

Nee het gaat niet om een schijnrelatie....ik heb het uit gemaakt omdat er een ander in het spel is.....die ook van hem houdt.
Rashid  gaat ook hiermee akkoord. Van mij krijgen ze alle geluk toe en hoop echt dat ze samen gelukkig worden.
U bent zijn advocaat en blijf hun helpen.Er is zeker geen sprake van schijn.

Sucses met deze zaak wilt u mijn naam niet vermelden bij deze zaak ik heb hier niks mee te maken meer.
Dank u wel Gr.mevrouw I

Offline Rocky

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2011, 15:59:25 »
ik denk zelf , niemand heeft een schijf relatie op deze forum , want als je ziet hoeveel moeite en emoties bij zijn , dan weet je heel snel  dat nergens er is sprake van schijn .

groetjes
Rocky

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #20 Gepost op: 03 maart 2011, 21:08:13 »
Hallo,

Weet iemand toevallig als je bent opgepakt door de vreemdelingen politie...en in bewaring wordt gesteld hoe iemand dan vrij kan komen...dus op welk grond?

Geen verblijfsadres.....
Geen verblijfsvergunning.....
Hoe kan dat nou?

Als je alles wilt doen via de EU-route....hoe gaat dat in zijn werk....
Hoe huur je daar een huis....
legaal partner heeft een ww-uitkering en aanvulling sociale dienst....

Wie ooo Wie kan mij hierbij helpen.

Gr.Roomsoesje

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 04 maart 2011, 03:35:58 »
Standaard is:
1) Je bent samen en kan ook jullie relatie aantonen (enkele EU landen vereisen een huwelijk) en jij hebt een andere EU nationaliteit dan de nationaliteit in het land waar je bent (en je partner is);

2) Je partner is legaal in de EU (dat wil zeggen is in bezit van een paspoort met een toeristenvisum of anderszins);

3) Jullie schrijven je in op hetzelfde woonadres;

Wanneer je partner wordt opgepakt, dan is er een (vermoeden van) overtreding op regel 2 (persoon is niet legaal in het land). Nu is het niet zo dat er dan geen EU rechten zijn en dat het 100% terecht is, immers is er mogelijk alleen spraken van verdenking. Maar dat is wel een risico. Ik vermoed dat hij / zij wel vrijgelaten kan worden op basis van het volgen van de EU rechten, maar doe dit wel samen met een advocaat in vreemdelingen recht.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, zo niet of als het onjuist is, verwacht ik dat o.a. Prawo wel zal aanvullen / corrigeren.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #22 Gepost op: 04 maart 2011, 13:23:26 »
Als je gehuwd bent zou het moeten lukken.
Richtlijn 2004/38/EG is al van toepassing als jij je begeeft naar een andere lidstaat, ook voor toeristische doeleinden. Je man mag je dan meenemen.
Voorwaarde is beslist dat hij een geldig paspoort (of tenminste een identiteitskaart van zijn land, dus niet een W-document van NL) heeft, anders zul je bij DT&V en rechter bot vangen.

Als je niet getrouwd bent is er een probleem omdat de EU rechten van je partner niet zullen worden erkend.

Offline Roomsoesje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #23 Gepost op: 04 maart 2011, 16:03:13 »
Beste,

Ik begrijp er echt helemaal niks van.

hoe kan je trouwen als iemand niet in ingeschreven staat bij de gemeente, Geen berblijfsvergunning heeft of iets anders?
hoe kan je trouwen als je geen inkomen hebt uit werk alleen ww en aanvulling socialen dienst.

Vrijlanting uit de bewaring moet je toch wel een partner kunnen aantonen met de juiste eisen?
Mag je wel werken als je uit bewaring bent gesteld maar nog niks weet? Is het geen gevaar?

Hoe kan ik hem bij mij laten inschrijven als hij geen indentiteitsewijs heeft?

Als je verblijvsvergunning is in getrokken aantal jaar geleden en nu pas weer aanvraag doet moet je dan 3 jr verblijven bij partner kan je geen aanvraag indienen voor zefstandigheid als je wel zelf een vast contract hebt met juiste inkomen ( diegene die illigaal dus is)

Of draait nu alles om een partner met de juiste eisen?

Gr...De kluts kwijt Madame

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #24 Gepost op: 04 maart 2011, 16:37:00 »
Het lijkt mij dat je voor een meer persoonlijk advies beter een afspraak kunt maken om bij mij in Utrecht langs te komen.

Dat er mogelijkheden zijn weet je nu.
Hoe dat precies aan te pakken leent zich niet voor uitgebreide behandeling op een forum.