Auteur Topic: Vader dmv toeristenvisum naar NL laten komen en dan asiel aan laten vragen?  (gelezen 3924 keer)

Offline Aischa

• Komt net kijken
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende.

Mijn vriend heeft een verblijfsvergunning (asiel). Graag zou hij zijn alleenstaande vader definitief naar Nederland laten komen, omdat de man nog geen 65 is kon dit niet door middel van nareizen. Het land waar zijn vader woont en hij zelf dus ook vandaan komt is nog steeds in oorlog. Hij zou dan ook een redelijke kans maken op een verblijfsvergunning als hij asiel aan zou vragen. Vluchten zoals mijn vriend heeft gedaan is alleen geen optie, aan een smokkelaar moet zo'n 35.000 worden betaald wat de familie niet heeft. Daar komt bij dat zo'n 'reis' nogal riskant en een behoorlijke beproeving is voor een oudere man. De enige optie is volgens mij om de man door middel van een tijdelijk visum (voor verblijf bij familie) naar Nederland te halen en hem op de dag van het verlopen van het visum (dat kan geloof ik niet eerder) asiel aan te laten vragen. Ik voorzie echter problemen bij het aanvragen van zo'n visum met betrekking tot zekerheidstelling van terugkeer. Ik bedoel, het land van herkomst is onveilig en hij heeft familie in Nederland. Er zal dus nogal wat argwaan zijn ten aanzien van zijn terugkeer. Wellicht is er een mogelijkheid om via het bedrijf van vrienden zijn vader uit te laten nodigen. We zullen dus moeten kiezen tussen het aanvragen van een visum voor verblijf bij familie of voor zakelijk verblijf.

Wie wil er met ons meedenken over de juiste keuze of heeft misschien een beter voorstel?

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re:Vader dmv toeristenvisum naar NL laten komen en dan asiel aan laten vragen?
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2009, 15:40:34 »
Als jullie garant staan en voldoende inkomen hebben, zou een MVV aanvraag een optie zijn,aangezien boven 65 geen inburgeringstoets buitenland gedaan hoeft te worden.
De kans dat een toeristenvisum wordt toegestaan is klein.

Offline Aischa

• Komt net kijken
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2009, 21:36:21 »
Hallo LIFenTON2005,

Bedankt voor je reactie. Een MVV is financieel helaas niet haalbaar. Heeel misschien wil er iemand garant staan maar het is nog maar de vraag of dat wordt toegestaan omdat er geen familielink met die persoon is. Na alle verhalen op het www te hebben gelezen over het weigeren van een toeristenvisum zelfs wanneer er allerlei garanties zijn heb ik weinig hoop. :-(

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2009, 10:04:00 »
Als ik het fout heb , wordt ik wel gecorrigeerd. Hebben jullie al berekend wat jullie inkomen is, en of jij een jaarcontract of onbepaalde tijd hebt? Voor zover ik kan nagaan gold de nareis regeling wel voor kinderen, maar niet voor ouders.
Tenzij er medische redenen zijn om op die grond een MVV voor vader te verkrijgen, zorg voor alleenstaande ouder.

Offline Aischa

• Komt net kijken
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2009, 20:39:53 »
Hoi LIFenTon,

Het nareiscriterium geldt wel voor alleenstaande ouders maar zij moeten dan wel 65 jaar of ouder zijn en dat is helaas niet het geval.

We hebben nu alleen naar zijn inkomen gekeken. Wellicht kan ik wel garant staan maar ik wil eerst andere opties bekijken omdat ik garant staan in dit stadium van de relatie niet verstandig acht. In het bijzonder omdat ik natuurlijk weet dat de vader niet terug zal gaan en ik de consequenties daarvan voor mij nog niet kan overzien. Misschien dat jij daar iets meer over kan vertellen?

Heb je enig idee of hij meer kans maakt met een zakelijke uitnodiging of een voor bezoek aan familie? Het lastige is dat eerst de ene optie en als dat mislukt de andere optie het verhaal niet geloofwaardiger maakt.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2009, 01:06:57 »
Een visum wordt sowieso moeilijk, maar dat geldt in feite voor iedereen.
Zou haast zeggen dat de Belgie route misschien een optie zou zijn, maar dat kan pas als je vriend een gewone verblijfsvergunning heeft.Tenzij jullie samen gaan.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2009, 15:37:31 »
Je bedoelt ongetwijfeld dat een reis naar Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2009, 14:39:19 »
Mijn formulering was idd onjuist, moest zijn ; als jullie samen naar Belgie gaan, kan de vader als afhankelijke ouder waarschijnlijk nakomen.

Offline Gertrude

• Nieuw lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokko
Re: Vader dmv toeristenvisum naar NL laten komen en dan asiel aan laten vragen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2018, 13:15:28 »
Mijn man wil garant staan voor een kennis. Maar ik ben bang dat die kennis politiek asiel gaat aanvragen.
Draaien wij dan op de voor de kosten?
Alvast bedankt voor een antwoord :D !

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Vader dmv toeristenvisum naar NL laten komen en dan asiel aan laten vragen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2018, 19:09:35 »
Omdat jullie getrouwd zijn moeten jullie de garantverklaring allebei ondertekenen.
Die garantstelling blijft 10 jaar geldig of zoveel eerder als die kennis het Schengengebied weer verlaat.

De garantverklaring geldt alleen voor de kosten die de Staat voor hem moet maken.
Ik heb echter nog nooit gehoord dat dit verder gaat dan de kosten van een vliegticket. Als mag u voor de vlucht best zelf een goedkoper vliegticket aanleveren.

Formeel kan ook bijstand die een gemeente verstrekt worden verhaald. Maar daar heeft hij geen recht op.
verhaal van medische kosten komt vaker door, maar daar is wel verweer tegen te voeren. Zeker als iemand er voor zorgt in een privéziekenhuis te worden opgenomen (ook een protestants of ziekenhuis is geen overheidsziekenhuis).

Dat de kosten van een asielprocedure op iemand worden verhaald ben ik ook nog nooit tegengekomen.
Mocht hij als vluchteling worden erkend dan kan dat zeker niet. Maar als het om een Marokkaanse kennis gaat dan geeft ik hem er weinig kans op als vluchteling te worden toegelaten.