Auteur Topic: Europese Hof verbiedt hoge leges  (gelezen 5623 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Europese Hof verbiedt hoge leges
« Gepost op: 19 september 2009, 09:34:48 »
Op 17 september 2009 heeft het Europese Hof in Luxemburg de langverwachte uitspraak gedaan in de zaak Sahin. Deze procedure heeft tot nu toe al ruim zes en een half jaar geduurd.

Daaruit blijkt dat op basis van de associatieovereenkomst tussen Turkije en de EU, en dan met name art. 13 van Besluit 1/80, geen hoge leges mogen worden geheven van Turkse werknemers en hun gezinsleden.
De uitspraak komt er op neer dat per vijf jaar maximaal

Offline Anna I

• Nog nieuw en fris
  • *
Re:Europese Hof verbiedt hoge leges
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2010, 12:40:57 »
Goede dag,
Ik will graag wat verklaring over uw bericht. Betekend dat, dat als Russische zou ik maar 41 euro moeten betalen voor het aanvraag van een Onbepaalde tijd verblijfsvergunning? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Ook ben ik nu op zoek naar informatie over een verschil tussen EG verblijfvsvergunning voor langdurend ingezeten en onbepaalde tijd verblijfsvergunning met EU tekening. Als u iets daarover weet gaag vraag ik een advies!

Alvast bedankt,
Anna

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2010, 14:03:14 »
Inderdaad, aangezien je partner Tsjechisch(dus niet Nederlander) kom je in aanmerking voor dezelfde regeling.
Voor jou geldt de verblijfskaart Duurzaam verblijf  familielid EU -onderdaan.(= dus langdurig ingezetenen.)Voorwaarde is wel dat je af een toe eens in NL komt, omdat NL  recht als langdurig ingezetene te houden. Op termijn kun je het in Tsjechie aanvragen, of Tsjechische of NL Nationaliteit.

Offline Anna I

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2010, 19:59:26 »
Bedankt voor uw antwoord, ik begrijp het nu meer van. Maar wat betekend af een toe in NL komen - hoe veel keer per jaar en voor hoe lang dan? om te wonen voor een paar weken/maanden of gewoon als een tourist is genoug? Als een tourist zou IND het niet eens merken, want er is geen controle  in EU zone.
Wet u, misschien, waar kan ik erover meer lezen?
Alvast bedankt,

Anna

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2010, 21:21:19 »
Je hoeft geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aan te vragen.
Die zou je overigens na negen maanden verblijf buiten Nederland weer verliezen.

Als je met je Tsjechische man vijf jaar in Nederland hebt gewoond, kun je het duurzaam verblijfsrecht aanvragen. Dus niet als je al vijf jaar hier woont, maar pas bijv. drie jaar samen met je man.
Dit duurzaam verblijfsrecht behoud je als je elke twee jaar even naar Nederland terugkeert.

Omdat je nu een EU verblijfsrecht in Nederland hebt, heb je datzelfde recht als hij naar Tsjechi