Auteur Topic: Belastingformulier zelf Aanvragen?  (gelezen 11680 keer)

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
Belastingformulier zelf Aanvragen?
« Gepost op: 05 februari 2009, 11:32:52 »
Hi,

Mijn vriend woon hier sinds vorig jaar bij mij (2008). En hij heeft ook in 2008 gewerkt voor een paar uitzendbureaus. Nu vraag ik mij af, moeten wij een belastingaangifte voor hem indienen?

Zal de Nederlandse Belastingdienst ons zelf zo een aanslagformulier toesturen, of moeten wij dit aanvragen?

Zijn er dingen waar we moeten op letten of bepaalde dingen waar we recht op hebben?

Bedankt

Calderonia

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re:Belastingformulier zelf Aanvragen?
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2009, 12:37:47 »
Wij kregen vorige week bericht dat we geacht worden aanslag in te leveren voor 1 april. Als je die niet krijgt, kun je via belasting telefoon of via de website OF een aanvraagformulier aanvragen/ downloaden, of  downloaden en via DigId  online invullen. Neem aan dat jullie fiscaal partner zijn, dus kijk ff uit met de verdeling aan het eind.
. Rekening houden met studie/reiskosten en dergelijke. En dit jaar nog  voor het laatst bril , medische kosten ( km vergoeding werkelijke kosten) enz. aftrekken
Je kunt ook bij de boekhandel een belastingalmanak kopen, en daar info uit halen wat aftrekbaar is ,Of een belastingconsulent inschakelen.

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2009, 13:01:46 »
Dankuwel voor de info.

We wonen enkel samen, dus geen samenlevingscontract of iets dergelijks. En dus als ik me niet vergist worden we niet beschouwd als fiscale partners.

Ik ga dit ook zo laten, ik denk dat het voor mijn partner voordeliger zal zijn. Hij heeft gewerkt in 2008 via een aantal uitzendbureaus.

Merci voor de tip ook van de belastingalmanak.

Calderonia

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2009, 13:28:00 »
Het fiscaal partner zijn , is jullie eigen keus,dan  kun je het met 1 aangifte af. Is een kwestie van rekenen... Aftrek hypotheek rente  huis en dergelijke kan dan verdeeld worden fiscaal, zeker als inkomen niet hoog is samen.Maar dat vind je wel in de belastingalmanak,of op internet. Ik doe het altijd zelf, maar het uitvogelen van aftrekmogelijkheden wordt steeds moeilijker.. :'(
Succes.

Offline milka

• ForumAdmin
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2009, 22:11:37 »
Wanneer je vriend vorig jaar een gedeelte van het jaar in het buitenland heeft gewoond, dien je voor dat jaar aangifte te doen via het zogenaamde papieren M-biljet.
Dat krijg je niet automatisch thuisgestuurd. Hiervoor moet je de belastingdienst bellen en dan duurt het een flink aantal weken voordat je die ontvangt. Elektronische aangifte kan dus niet! Zie de site van de belastingdienst voor meer informatie.

Offline milka

• ForumAdmin
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2009, 22:17:18 »
We wonen enkel samen, dus geen samenlevingscontract of iets dergelijks. En dus als ik me niet vergist worden we niet beschouwd als fiscale partners.

Dit klopt niet volledig. Als je getrouwd bent, wordt je automatisch beschouwd als fiscale partners, maar als je onafgebroken samenwoont en een gezamenlijke huishouding hebt gevoerd, kan je ook ervoor kiezen om fiscale partners te zijn.

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2009, 09:39:18 »
Milka,

Ook bedankt voor deze verduidelijking, ik denk dat ik eerst en vooral naar de Belastingservice moet bellen voor zo een formulier M.

En dan zal ik zo een belastingsalmanak kopen, om zo goed mogelijk de formulieren in te vullen.

Merci

Calderonia

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2009, 09:44:09 »
Ik lees nu net de site van de belastingen, hier staat :

"Als u geen M-biljet van de Belastingdienst hebt ontvangen en u wilt over 2008 aangifte doen, dan kunt u zelf een M-biljet aanvragen"

Mag ik hieruit conclusie trekken dat mijn partner dan niet belastingplichtig is, voor 2008? Anders gezegd, als we geen M formulier zouden ontvangen van de overheid, dan moeten we in feite zelf ook geen aanvragen/invullen? Of ben ik hier verkeerd.

Offline marja

• Steunt de Stichting
  • Nationaliteit partner: Egyptische
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2009, 09:52:19 »
Je kunt de aangifte downloaden en invullen. Merk je dat je niets terug krijgt of bij moet betalen dan niet versturen.
marja

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2009, 11:09:34 »
Marja,

Bedankt voor uw antwoord, ik heb op de site gekeken van de belastingen, en het was zoals Milka al aangaf, ik kan helaas zo een M formulier niet online invullen.

Misschien kan ik wel proberen via een ander programma te kijken of mijn partner recht heeft op teruggave van de belastingen, bijvoorbeeld via een belastingsimulator.

Heeft hij dan geen recht op terugkrijgen, dan zal ik niets opsturen.

Deze website is echt een heel goede help voor ons.

Calderonia

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2009, 12:19:06 »
Wanneer je vriend vorig jaar een gedeelte van het jaar in het buitenland heeft gewoond, dien je voor dat jaar aangifte te doen via het zogenaamde papieren M-biljet.
Dat krijg je niet automatisch thuisgestuurd. Hiervoor moet je de belastingdienst bellen en dan duurt het een flink aantal weken voordat je die ontvangt. Elektronische aangifte kan dus niet! Zie de site van de belastingdienst voor meer informatie.
Als  jullie meer dan 6 maanden samenwoonden kun je fiscaal partner zijn, denk dat het aan te raden is een aangifte in te vullen, en te kijken wat jullie terug krijgen.Let wel op dat het ook van belang is dat je aangifte ook bepalend is welke toeslagen jullie krijgen en hoeveel; huurtoeslag, zorgtoeslag enz. Dat kun je dan weer zien op Toeslagen.nl. Dat kan dus honderden euro's per maand zijn.Die kun je aan de hand van de berekening dan alsnog aanvragen over 2008.

Offline calderonia

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2009, 12:21:48 »
Maar we zijn hier op basis van mijn EU toetsing, en op mijn vriend zijn verblijfsvergunning staat er, geen aanvullend beroep op publieke middelen doen...

Is zorgtoeslag dan niet een beroep doen op publieke middelen?

bedankt

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2009, 15:37:01 »
Neen, dat is het niet.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2009, 15:47:25 »
Publieke middelen is Bijstandswet. WW valt er bijv. ook niet onder.

Offline jutarat

• Nieuw lid
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2009, 23:26:46 »
Hoi,

Dit wordt mijn eerste bericht hier op mixed couples.eu. Ik ben ook bezig om mijn aangifte in te vullen. Nu zie ik dat als ik de TJ biljet online invul voor mijn buitenlandsepartner, dat ze 385 euro terug krijgt. Ze heeft namelijk een aantal maanden gewerkt en maar 4000 euro verdient over 2008. Ze is hier ook pas in januari 2008 gekomen.

Maar, als ik mijn aanvraag samen invul en dus de fiscale partnerschap aanvink, dan krijgt ze in

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2009, 12:30:10 »
Hoi Arthur, welkom.

VAAK is fiscaal partnerschap voordeliger. Dat kan alsnog over 2008( waar je nu dus aangifte over doet)dat geef je gewoon aan op de aangifte.Als je 1 dag in 2008  samen in GBA hebt gestaan (gehuwd of niet) kun je FP zijn.
Let ook ff op je toeslagen.
Die worden NU berekend over inkomen 2008,en geschat inkomen 2009, maar als je vrouw in 2009 meer gaat verdienen , moet je alle teveel gekregen / te krijgen toeslagen weer terug betalen.

Martin627

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2009, 20:13:41 »
Voor ongehuwd fiscaal partnerschap dien je meer dan zes maanden onafgebroken op hetzelfde adres ingeschreven te staan. Toeslagen worden definitief berekend naar het gezamenlijke verzamelinkomen van het betreffende jaar.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap-03.html#P31_3506