Auteur Topic: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi  (gelezen 92953 keer)

Offline jorcar

• Nieuw lid
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Maleis
Re: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Reactie #275 Gepost op: 20 februari 2015, 02:16:18 »
Hallo,
Ik wil samenwonen met mijn vriendin uit Maleisië. Zelf ben ik Nederlander.
We hebben pas een maand aantoonbaar een relatie. We willen de belgie route doen, aangezien dit onze enige optie is. Maar omdat we daarvoor aantoonbaar 2 jaar een relatie moeten hebben denken we dat we beter maar gelijk kunnen trouwen. De vraag is waar moeten we trouwen, in belgie of.nederland? En wat komt hierbij kijken.
Wij willen 17 maart samen naar nederland reizen aangezien wij nu ij Maleisië zijn. Dan willen We gelijk starten aangezien ik een inkomen heb tot september en een arbeidscontract tot november. Ik september zal ik gaan studeren in Nederland. Moeten we eerst in belgie een woning zoeken en dan trouwen of eerst trouwen als We daarvoor moeten kiezen  dan. Ook wil ik weten of we in het huis moeten wonen in belgie of dat ik in mijn huurhuis kan blijven in Nederland. En hoelang moeten We dan in belgie blijven. Want als dit langer Is dan 3 maanden kan het helemaal niet aangezien mijn vriendin op een visum maar 90 dagen kan blijven.
Dit zijn de.eerste vragen voor mij. Ik heb echt hulp nodig. Wij willen gewoon ons leven samen doorbrengen en gelukkig zijn. Maat we weten niet hoe we moeten beginnen en we zijn zo bang om het verkeerd te doen waardoor we problemen veroorzaken of we elkaar niet meer kunnen zien ofzo.

Groeten jor/car.

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #276 Gepost op: 21 februari 2015, 11:56:02 »
één Europa : dat betekent dat er geen beperkingen mogen worden opgeworpen door lidstaten(= EUlanden) tegen onderdanen van andere lidstaten. Die mogen dus in alle andere lidstaten op vakantie, verblijven, werken, studeren, diensten verlenen zolang ze hiervoor maar geen overwegend beroep op publieke middelen(= bijstand) in die andere lidstaat doen.
Een belemmering zou zijn dat als je getrouwd bent met iemand die niet onderdaan is van een lidstaat( bv Maleisië) dat die dan niet wordt toegelaten in die lidstaat. Men heeft daarom bepaald dat ook je man of vrouw ( en zijn of haar (klein)kinderen (groot)ouders, zolang jij die onderhoudt) het zelfde verblijfsrecht in die lidstaat hebben als jij. Dit is een rechtmatig verblijf van rechtswege. Je hoeft er geen aanvraag voor te doen, je hebt het verblijfsrecht vanaf het moment dat je een stap over de grens zet. Je moet je nieuwe land het centrum van je leven maken. Alleen werken in nederland = minpuntje en verdien je genoeg om je eigen verblijf zeker te stellen? studeren in nederland weer minpunt boodschappen doen in nederland weer minpunt. Alleen vrienden ontvangen in nederland weer minpunt. Dus liever studeren in België, baantje in België enz.

Je mag zelf kiezen of je meedoet aan dit één Europa en dus deze rechten voor je familie door in een ander EU-land te gaan wonen of dat je hier niet aan mee doet door veilig in je eigen land te blijven wonen en te zwichten onder het grillige juk van je eigen regering. In je eigen land heb je deze rechten in beginsel niet maar pas nadat je er in een ander land gebruik van hebt gemaakt (uitleg nederland langer dan 6 maanden verblijf in ander land)

Eerst was iedereen (vluchtelingen) welkom maar toen deden veel landen de deur op slot voor mensen van buiten de EU.  Ze probeerden ook die europesche recht te beknibbelen maar kregen steeds de deksel van de hoogste europesche rechter op hun neus. Een van die uitspraken van de EU rechter is het Brax-arrest: Als je man of vrouw zich samen met jou aan de grens of in een land meldt ook met het doel er langer dan 3 maanden te verblijven mag hij/zij niet worden teruggedreven als hij de huwelijksakte en iets wat zijn identiteit aantoont heeft. Een paspoort mag verlopen zijn en een visum mag ontbreken.( Hier mag wel een boete voor gegeven worden.)

Als je niet getrouwd bent heb je hier niets aan behalve dat sommige landen dezelfde rechten verlenen aan samenwonende maar daar dus wel de voorwaarden aan mag verbinden die het land zelf wil. Nederland, valt af omdat je er zelf onderdaan van bent, bestendige relatie, UK ik geloof 2 jaar relatie, België samenwoonst...

Als je in Maleisië trouwt moet je huwelijksakte geschikt gemaakt worden voor gebruik hier, vertalen legaliseren. Schijnhuwelijk onderzoek?
België stelt vaak de eis dat het huwelijk in nederland is ingescheven: hoelang duurt dit? voordeel is dat er in Nederland dan al een schijnhuwelijk onderzoek is gedaan, M46-verklaring. Dit onderzoek gebeurt ook voorafgaande aan trouwen in Nederland.

Vaak makkelijk trouwen in Denemarken, geldig visum is vereist, http://www.toender.dk/Borger/In-English/Marriage.aspx

Offline annie23

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederland
« Reactie #277 Gepost op: 07 maart 2015, 14:41:54 »
hallo ik heb een situatie Ik ben Latina, en ik heb een kind van drie jaar met een Nederlandse, mijn zoon heeft de Nederlandse nationaliteit. Mijn zoon heeft een zeer zwakke klimaat van het land waar ik woon creëert een soort van allergie, bepaald door uw gezondheid riskeren mijn vrijheid op het gevaar van illegaal verblijvende en dat de politie te blijven uit de buurt van mijn zoon. Terug vorig jaar legaal Holland en ben nu illegaal. Mijn partner en ik nam vijf jaar relatie die wij zijn niet wettelijk getrouwd, maar samen te leven. Kan iemand mij vertellen of er een soort mogelijkheid dat ik kan vestigen in België voor een kind van de Europese nationaliteit? Waar ik kan dirijirme te gaan doen mijn papierwerk als ik kan mezelf te vestigen? Ik moet trouwen om zich te vestigen in België? PLEASE HELP

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #278 Gepost op: 10 maart 2015, 21:51:31 »
Als ouder van een EU kind kun je samen met dit kind in een lidstaat verblijven waarvan dit kind geen onderdaan is als er voldoende middelen van bestaan zijn (die middelen kan je partner verschaffen) Je partner hoeft zelf daar niet te gaan verblijven.

Offline annie23

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederland
« Reactie #279 Gepost op: 10 maart 2015, 22:23:01 »
Als ouder van een EU kind kun je samen met dit kind in een lidstaat verblijven waarvan dit kind geen onderdaan is als er voldoende middelen van bestaan zijn (die middelen kan je partner verschaffen) Je partner hoeft zelf daar niet te gaan verblijven.

Oke dank u wel  voor u reactie. ^-^

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #280 Gepost op: 28 maart 2015, 09:18:21 »
Als ouder van een EU kind kun je samen met dit kind in een lidstaat verblijven waarvan dit kind geen onderdaan is ...
Je partner hoeft zelf daar niet te gaan verblijven.

Als er dan meer dan zes maanden gezinsleven is uitgeoefend in een andere lidstaat kan de ouder derdelander met het kind meekomen naar Nederland om het moment dat het kind naar NL zou terugkeren.

Offline RiseAsOne

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: niet- Europees
"EU- route" Frankrijk
« Reactie #281 Gepost op: 13 mei 2015, 06:23:31 »
Hallo allen,

Ik ben 27 jaar en ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Mijn aanstaande echtgenote is 26 jaar en ze heeft een NIET- Europese nationaliteit.

Graag zou ik jullie adviezen, tips en vergelijkbare ervaringen ontvangen met betrekking tot het verblijfsrecht van mijn (niet Europese) aanstaande echtgenote in Nederland op basis van "Toetsing EU- recht", (2004/38EG). Hieronder zal ik zo duidelijk en zo feitelijk mogelijk onze situatie uitleggen;

In april 2014 hebben we elkaar ontmoet in Nederland. Mijn vriendin was op dat moment in Nederland met een studievisum. We waren vanaf het begin onafscheidelijk en we gingen al snel een relatie met elkaar aan. Na het afronden van haar studiejaar is mijn vriendin doorgegaan met studeren in de stad waar ik destijds woonde. Vanaf dat moment is ze bij mij in komen wonen in mijn toenmalige appartement. Na elkaar compleet te leren kennen waren we er allebei van overtuigd dat we met elkaar verder willen in het leven en in oktober 2014 heb ik haar ten huwelijk gevraagd. Ze zei "JA" en de week erna hebben we de M-46 procedure gestart.

Wegens gunstigere studie omstandigheden voor mijn vriendin en kansen op werkgelegenheid voor mij zijn we per 1 januari 2015 samen naar Parijs verhuisd. Mijn vriendin kreeg daarvóór haar Franse studievisum. Haar Nederlandse studievisum hebben we vlak voor ons vertrek opgestuurd naar de IND en we hebben onszelf uitgeschreven van de BRP in Nederland. Bij het uitschrijven hebben we ons nieuwe adres in Frankrijk doorgegeven.

Per 1 februari 2015 zijn we opnieuw verhuisd naar een plaats ten zuiden van Parijs, omdat we op ons eerste adres geen huurcontract konden krijgen en we geen Franse bankrekening konden openen.
Na een aantal maanden bereikte ons tot grote vreugde het bericht dat de M-46 aanvraag was goedgekeurd. Daarna hebben we de ondertrouw procedure vanuit het buitenland gestart, dus via Den Haag. De trouw zal (mits alles volgens plan verloopt eind augustus) plaatsvinden in Nederland. Wegens (het Franse) studievisum van mijn vriendin, waarmee in het Schengen gebied gereist mag worden (voor 90 dagen) levert het geen problemen op om te trouwen in Nederland. Alle benodigde documenten vanuit het land van afkomst van mijn vriendin zijn inmiddels in ons bezit en we wachten op dit moment enkel nog op mijn verklaring van domicilie, nationaliteit en burgerlijke staat die van de Nederlandse ambassade hier in Parijs moet komen. Zodra deze binnen is voegen we onze papieren samen en brengen we deze naar Den Haag om in ondertrouw te kunnen gaan.

Inmiddels wonen we (in Frankrijk) samen sinds 1 januari 2015 en we hebben een duidelijk toekomstbeeld van ons leven samen gevormd. We zien onze toekomst in Nederland en we zijn van plan om begin juli terug te keren naar Nederland, gebruik makend van de "EU- Toetsing" en het "recht op gezinshereniging en -vorming" op basis van het Europees recht, aangaande richtlijn 2004/38EG.

We hebben de onderstaande bewijzen die kunnen aantonen dat we op hetzelfde adres wonen in Frankrijk en dat het om een duurzame relatie gaat met een voorgenomen huwelijk;

*** INSCHRIJVING BRP BESTAAT NIET IN FRANKRIJK ***

jan. 2015, eerste adres in Frankrijk;

- Bevestigings e-mail uitschrijving NL gemeente met 1e adres in Frankrijk
- (Niet officiële) verklaring van huisvesting met onze namen 1e adres in Frankrijk
- E-mails met de verhuurder aangaande de omstandigheden van ons verblijf daar
- Bewijs van huurbetaling met onze namen 1e adres in Frankrijk
- Simkaart aankopen 1e adres in Frankrijk
- Bonnetjes op onze naam en adres uit bestellingen / bezorgingen van restaurants
- Registratie van mijn vriendin in haar studie met dit adres
- Foto's

1 feb. 2015 - heden, nieuw adres in Frankrijk;

- Gezamenlijk huurcontract
- Kwitanties huurbetaling van alle maanden met onze beider namen
- Individuele Franse bankrekeningen, maar op hetzelfde adres geregistreerd
- (Binnenkort) verklaring van domicilie (van mij) van NL ambassade in Parijs
- Bonnetjes uit bestellingen / aankopen met naam en adres
- Naam & adres stickers van ons allebei van bestelde pakketten
- Arbeidsovereenkomst (van mij, van slechts 3 à 4 weken...werk vinden viel tegen)
- Salarisspecificatie (van mij, van dezelfde 3 à 4 weken)
- Aanvraag CAF, (Franse huurtoeslag) met onze situatie
- Certificaat van domicilie en registratie van mijn vriendin op dit adres van het
   consulaat van haar land in Parijs
- (Binnenkort) ondertrouw akte
- Perskaart van mijn vriendin op dit adres
- Visa validatie (Frans studievisum) van mijn vriendin op dit adres van de Franse immigratiedienst, (geldig t/m
   december 2015)
- Supermarkt voordeelkaart op mijn naam op dit adres
- Post ontvangstbewijzen op naam en adres
- Foto's / video's
- (Optioneel) "Certificat de vie commune ou de concubinage", (bewijs van samenwonen van de
   gemeente waarin we nu wonen)
- (Bij terugkomst in NL in juli) Gezamenlijke bankrekening met een bestedingsruimte van minstens 3
   maanden bijstandsnorm

Mijn vragen luiden als volgt;

1) Zijn dit voldoende en sterke bewijzen voor de IND en zoniet, wat moeten we eraan toevoegen?

2) Na hoeveel maanden samenwonen met mijn vriendin in Frankrijk is het raadzaam voor ons om naar     
    Nederland terug te keren en de "EU- toetsing" voor ons in te dienen bij de IND, kan dat na 
    bijvoorbeeld 4 maanden of moeten dat er nadrukkelijk ten minste 6 zijn, (zoals we van plan zijn)?

3) Is het de bedoeling dat we bij terugkeer (in juli) ons allebei op hetzelfde adres in NL
    registreren op het moment dat we de "EU- toetsing" indienen bij de IND?
    (Mag mijn vriendin zich in de BRP in NL registreren terwijl ze in het bezit is van haar Franse   
    studievisum zolang we in afwachting zijn van de beslissing van de IND)?

4) Wat zijn de eisen voor mijn inkomen en werk gebaseerd op het "EU- recht", aangezien ik   
    per 1 jan. 2015 een "gemeenschapsonderdaan" ben en minstens 6 maanden in een andere EU lidstaat dan
    NL gewoond (en enkele weken gewerkt) heb met mijn niet Europese ongehuwde partner met wie ik een 
    duurzame relatie heb en waarmee ik binnen enkele weken in ondertrouw ben?
    Overal kom ik tegen dat er geen minimum geldt in ons specifieke geval maar dat er naar onze   
    omstandigheden gekeken wordt, wat houdt dat precies in? (Mijn vriendin beschikt over een
    aanzienlijke spaarpot en ik ben nu al werk aan het zoeken voor 1 juli. Daarnaast heb ik de intentie om
    mij in te schrijven bij de KVK en zelfstandig ondernemer te worden in mijn werkveld).

5) Hoe en wanneer kunnen we een visum voor kort verblijf aanvragen voor de ouders van mijn   
    vriendin om op onze trouwdag in Nederland aanwezig te kunnen zijn en welke documenten
    hebben we daarvoor nodig?

Het is een lang verhaal maar ik heb het gevoel dat dit allemaal belangrijk is voor een succesvolle "EU-route".

Alle tips, adviezen, ervaringen en waardevolle contacten zijn welkom!

Bij voorbaat dank!!

Offline joyliza

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: algerije
« Reactie #282 Gepost op: 08 februari 2019, 07:07:44 »
hallo,

ik ben getrouwd in nederland met mijn man uit algerije.wij gaan de belgie route doen.
Ik heb een uitkering maar zodra wij hier een huis kunnen huren en ik werk heb geef ik de uitkering op. wij hebben volgende week al een bezichteging voor een huis. mijn vraag is . wat hebben wij precies nodig om aan te kunnen tonen dat wij hier een duurzaam leven hebben?En hoe gaat het precies in zijn werking om hier een verblijfsvergunning aan te vragen?

De reden van mijn uitkering is dat ik wat dingen heb mee gemaakt waardoor ik tijdelijk niet belast mag worden.Er zijn wat angsten ontstaan enz.Maar omdat nu de grootste angst is om de liefde van mijn te verliezen.ga ik toch werken ondanks hierdoor geen therapie psycho trauma kan volgen.Sinds ik mijn man heb ontmoet gaat het al beter met mij.maar het is geen optie voor hem om de inburgerings examen te doen.want hij wil mij ook niet alleen laten en zeker niet als er een kans is dat het jaren duurt of het misschien wel helemaal niet gaat lukken voor mij om de procedure starten.De eerste keer ging het met mij slechter omdat hij toen terrug moest naar het land waar hij werkte.hij heeft daar ook zijn baan en alles opgegeven en is zo snel mogelijk terrug gekomen om samen te kunnen zijn en omdat hij merkte dat ik veel ziek was en slecht sliep enz.denken jullie dat met dit verhaal wij toch een kans hebben in nederland als wij een advocaat nemen ?

mvg joy

Offline joyliza

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: algerije
Re:Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Reactie #283 Gepost op: 08 februari 2019, 07:29:41 »
hallo,

ik ben getrouwd in nederland met mijn man uit algerije.wij gaan de belgie route doen.
Ik heb een uitkering maar zodra wij hier een huis kunnen huren en ik werk heb geef ik de uitkering op. wij hebben volgende week al een bezichteging voor een huis. mijn vraag is . wat hebben wij precies nodig om aan te kunnen tonen dat wij hier een duurzaam leven hebben?En hoe gaat het precies in zijn werking om hier een verblijfsvergunning aan te vragen?

De reden van mijn uitkering is dat ik wat dingen heb mee gemaakt waardoor ik tijdelijk niet belast mag worden.Er zijn wat angsten ontstaan enz. Maar omdat nu de grootste angst is om de liefde van mijn te verliezen.ga ik toch werken ondanks hierdoor geen therapie psycho trauma kan volgen.Sinds ik mijn man heb ontmoet gaat het al beter met mij.maar het is geen optie voor hem om de inburgeringsexamen te doen.want hij wil mij ook niet alleen laten en zeker niet als er een kans is dat het jaren duurt of het misschien wel helemaal niet gaat lukken voor mij om de procedure starten.De eerste keer ging het met mij slechter omdat hij toen terrug moest naar het land waar hij werkte.hij heeft daar ook zijn baan en alles opgegeven en is zo snel mogelijk terrug gekomen om samen te kunnen zijn en omdat hij merkte dat ik veel ziek was en slecht sliep enz.denken jullie dat met dit verhaal wij toch een kans hebben in nederland als wij een advocaat nemen?

ik las zoiets over een inreis wat aan gevraagt moet worden bij de belgische ambassade??..

mvg joy

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #284 Gepost op: 08 februari 2019, 15:17:15 »
Ik vrees dat de Belgiëroute niet de beste oplossing is voor jullie.
Ik weet neit waar je woont en wat je in Nederland wilt houden, maar een en ander vergt een nauwkeurige planning. Anders kon het wel eens niet alleen in België mislopen maar ook kan terugkeer naar Nederland mislukken.

Beter zet je geen tot je persoon te herleiden gegevens op een openbaar forum.
Je kunt mij wel een bericht sturen via mijn website (zie de knop onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht).