Auteur Topic: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi  (gelezen 104218 keer)

Offline John_Antwerpen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Guatemala
Re: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Reactie #250 Gepost op: 13 maart 2012, 12:13:27 »
Over een week gaan we trouwen en nog steeds weet ik niet of ik daarna -deze maand nog, zodra we getrouwd zijn- Nederland voor een paar dagen kunnen bezoeken om een aantal dingen af te handelen en familie te bezoeken.

Hoewel ik had begrepen dat het (mits in het bezit van beider paspoorten en de huwelijksakte) mogelijk is wil ik geen risico lopen.

Is dit nu mogelijk?

(mijn aanvraag 5 jaren kaart is in behandeling in Brussel en de afhankelijke kaart van mijn partner is dus nog niet in behandeling)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #251 Gepost op: 13 maart 2012, 23:37:24 »
Getrouwd of niet is niet zo relevant, als je partner is ingeschreven in Belgie is, en bewijs van inschrijving heeft, kunnen jullie samen gewoon naar NL, en in NL trouwen.Neem aan dat jullie bijvoorbeeld  Wettelijke Samenwoonst in Belgie hebben getekend, wat in B de minimumnorm is.
Jullie hebben idd een paar zaken tegen
1] Antwerpen is een burocratische ramp
2] de termijn van inschrijving is overschreden, door onjuiste info richting jullie; wettelijke samenwoonst is minimum  voorwaarde.
3] de praktijk is dat je moet aantonen, sedert de wet die 22/9/2011 is ingegaan, dat je minimaal 2 jaar een relatie moet hebben.
4] Jullie hebben de termijn voor verblijf in andere lidstaat ruim bereikt, en zouden in principe  genoeg moeten zijn om terug naar NL te komen en de EU  toetsing te doen.
5] Als de verblijfsperiode via llerlei middelen, zoals  huurcontract m Ziektekostenverzekering etc wordt aangetoond, is een verblijfskaart in feite secundair bewijs.
Dat de Belgen zo traag zijn, is niet jullie probleem. LEKKER TROUWEN IN NL.

Offline Ernest90

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Jamaicaanse
« Reactie #252 Gepost op: 14 maart 2012, 22:36:45 »
Misschien dat ik een hogere moeilijkheidsgraad verwachtte toen ik las over de EU-route en ben ik verbaast over de simpliciteit of ik snap het niet helemaal.

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben Nederlander, mijn vriendin Jamaicaans. We willen graag samenwonen en graag zo snel mogelijk, daarbij is er geen Nederlandse Ambassade in Jamaica meer, vandaar dat de Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #253 Gepost op: 15 maart 2012, 08:56:04 »
Ernest, voor B  niet alleen relatie van 2 jaar, ook 6 maanden samengewoond hebben. Check eens wat de mogelijkheden vanuit Jamaica voor UK zijn, bijv op het Jamaica forum.
 Die eisen worden wel gesteld, of ze  op grond van EU recht ook houdbaar zijn is wat anders. Zolang je niet getrouwd  bent of geen GP hebt getekend, val je onder de normen voor duurzame relatie, en die zijn zo flexibel als wat, als het het betrokken land uitkomt.En de voorwaarden zijn in praktijk per land weer anders.ALS je als ongehuwd stel al wordt toegelaten.[tenzij je aangeeft GP te willen aangaan, of te willen trouwen]

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #254 Gepost op: 20 maart 2012, 10:17:00 »
Je mag (betek: kunt) je het best uitschrijven uit NL, ook als je er nog een woning hebt (en niet wilt verliezen)
Koopwoningg: Lijkt mij geen probeem
Huurwoning: maak een afspraak met de eigenaar over onderhuur of huisbewaarderschap (omdat je een klein jaar naar het buitenland gaat). Dat mag meestal.
 Bovendien zul je niet worden uitgezet als je de huur blijft doorbetalen (dat kan alleen via de kantonrechter).

Offline John_Antwerpen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #255 Gepost op: 22 maart 2012, 09:04:16 »
Getrouwd of niet is niet zo relevant, als je partner is ingeschreven in Belgie is, en bewijs van inschrijving heeft, kunnen jullie samen gewoon naar NL, en in NL trouwen.Neem aan dat jullie bijvoorbeeld  Wettelijke Samenwoonst in Belgie hebben getekend, wat in B de minimumnorm is.
Jullie hebben idd een paar zaken tegen
1] Antwerpen is een burocratische ramp
2] de termijn van inschrijving is overschreden, door onjuiste info richting jullie; wettelijke samenwoonst is minimum  voorwaarde.
3] de praktijk is dat je moet aantonen, sedert de wet die 22/9/2011 is ingegaan, dat je minimaal 2 jaar een relatie moet hebben.
4] Jullie hebben de termijn voor verblijf in andere lidstaat ruim bereikt, en zouden in principe  genoeg moeten zijn om terug naar NL te komen en de EU  toetsing te doen.
5] Als de verblijfsperiode via llerlei middelen, zoals  huurcontract m Ziektekostenverzekering etc wordt aangetoond, is een verblijfskaart in feite secundair bewijs.
Dat de Belgen zo traag zijn, is niet jullie probleem. LEKKER TROUWEN IN NL.

Hartelijk dank voor je reactie, onze situatie is nu als volgt:

Op 20 maart jl. zijn we getrouwd te Antwerpen. Een paar opmerkingen daarover: De huwelijksaangifte hebben wij zonder problemen kunnen regelen. Men vraagt (uiteraard) erg veel gelegaliseerde, vertaalde documenten van beiden. Behalve de kosten (van met name het vertalen) waren deze documenten eigenlijk een fluitje van een cent. Daarna was het een dag wachten op een uitnodiging voor een gesprek bij de "Cel Schijn- en afgedwongen huwelijken" en dat gesprek hebben we gehad op 1 maart> Dit gesprek leverde geen enkel probleem op, voldoende duidelijk (door middel van een gesprek met mijn vrouw van ongeveer 30 minuten en het bekijken van een paar foto's) was dat we een langdurige relatie hadden. Men sprak eerst (apart) met mijn vrouw en daarna 10 minuten met mij en vertelde al gelijk dat het duidelijk was.

De volgende dag werden we al gebeld door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand dat het huwelijk door kon gaan, wij zouden daar ook nog een brief van ontvangen (die hebben wij niet gehad, de postbezorging is slecht in Antwerpen) en uiteindelijk zijn we twee dagen geleden getrouwd.

Trouwen was in ons geval gemakkelijker dan wettelijke samenwoonst, voor wettelijke samenwoonst moet je inderdaad aantonen dat je al geruime tijd een relatie hebt etc.

De procedure in B verliep bij ons als volgt: Inschrijfformulier voor beiden opgestuurd half november, 5 december bericht met een afspraak voor mij op 29 december. 29 december bijlage 19 ontvangen voor de duur van 3 maanden, wijkagent komt 6 weken later, begin februari afspraak gemaakt voor begin maart, begin maart neemt men kopie van sollicitatie activiteiten en arbeidscontract (de 17 euro en pasfoto nam ik voor niets mee) en het dossier gaat ter beoordeling naar Brussel.

In Brussel heeft men 6 maanden om te beslissen, maar omdat men er een spoedaanvraag van heeft gemaakt duurt het "slechts" 3/4 maanden tot afgifte van een eventuele 5-jarenkaart. Dit willen wij eigenlijk niet afwachten en we willen al (veel) eerder terug. De aaanvraag van mijn vrouw wordt pas verder in behandeling genomen na ontvangst van het afschrift van de huwelijksakte, deze is einde van de week of volgende week beschikbaar.

In principe willen wij niet nog maanden in B blijven, eerder terug zou ook moeten kunnen want wat van belang is (zou moeten zijn) is de duur van het verblijf in B.

De bewijzen die we tot dusver hebben:
* Huurcontract
* Ontvangstbevestigingen aanvraag inschrijving
* Bonnen
* Afschriften rekening in Belgie
* Inschrijving VDAB
* (Afgewezen) sollicitaties
* Contracten en loonstrookjes uitzendbureau

Mijn partner heeft nog geen ziektekostenverzekering, de mutualiteit gaf aan dat zij pas ingeschreven kan worden als zij "persoon ten laste" van mij is en dat is ze pas vanaf trouwen of wettelijke samenwoonst. Nu we getrouwd zijn kan dit dus worden aangevraagd, maar omdat we eigenlijk al bijna terug willen naar NL is het misschien beter gelijk in NL te regelen. Zeker omdat het inschrijfbewijs van de mutualiteit ook nog wel eens maanden op zich kan laten wachten.

Op dit moment zijn we overigens ook op bezoek in NL. Volgens het consulaat der nederlanden was het mogelijk met haar paspoort en een ontvangstbevestiging van het verzoek tot inschrijving max. 3 maanden naar NL te komen. Geen visum en stempel VD nodig, want Guatemala is geen visumplichtig land!

Ik wilde voor advies langs gaan bij "Prawo", maar die ligt in het ziekenhuis en zijn collega is tot half april op vacantie. Na half april wil ik met alle bewijzen langsgaan in Utrecht zodat ik 100% zeker weet dat we terug kunnen zonder problemen. Als er nu al mensen zijn die mij kunnen "garanderen"dat de EU-toets in deze situatie geen probleem oplevert (of met andere tips) dan hou ik me uiteraard aanbevolen.

Offline Ruslan

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Rusland
« Reactie #256 Gepost op: 22 maart 2012, 11:04:32 »
Hallo wij zijn 2 jongens en wij gaan trouwen over 3 maanden als mijn vriend een 3 maanden visa heeft. Wij trouwen gewoon in NL, en willen daarna de Belgie-route doen (en er voorgoed blijven wonen)
Nu heb ik een paar vragen die mij nog niet duidelijk zijn...

1. Wij hebben pas een relatie van half jaar. Kan dit moeilijkheden opleveren bij het vestigen in Belgie? Of is het voldoende als wij getrouwd zijn hier in NL?

2. Ik heb geen baan, maar een ziektewet-uitkering. Nu heb ik gelezen dat ik mijn ziektewet gewoon kan behouden als ik verhuis naar Belgie. Is dit voldoende voor Belgie? Of moet ik toch maar een baan gaan zoeken in Belgie?

3. Hoe kan ik het beste een woning zoeken in Belgie? Ik ken momenteel alleen de site van immoweb.

Na dit kan ik eindelijk mijn stappenplan gaan maken.
Ik hoop dat iemand me antwoorden kan geven.
Iig hartstikke bedankt!

Poka )))

Offline Ruslan

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Rusland
« Reactie #257 Gepost op: 22 maart 2012, 11:52:06 »
Ik heb zojuist met de vreemdelingen-politie gebelt in de gemeente Antwerpen, en die vertelden mij dat ik een inkomen nodig heb van 1200 euro!!!
Ik krijg er hoofdpijn van. Heb gemeente Antwerpen gebelt, gemeente Meerle, nu deze vreemdelingen-politie, en ik krijg allemaal verschillende antwoorden. Ik zie door de bomen het bos niet meer... (((

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #258 Gepost op: 26 maart 2012, 19:04:37 »
Dat bedrag klopt alleen als jij niet in Belgi

Offline BiancaTulu

• Nieuw lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turks
« Reactie #259 Gepost op: 15 augustus 2012, 18:25:38 »
Ik ben op dit moment woonachtig in Turkije, samen met mijn man en 2 kinderen.
Wij zijn getrouwd sinds begin 2010.
Aankomende winter willen wij graag samen naar Belgie.

Maar alle berichten en verhalen die ik hier lees zijn al wat verouderd dus zou graag willen weten wat de eisen en regels nu zijn ?

Ik sta nog ingeschreven bij mijn ouders en heb ook in NL nog mijn verzekering.

Klopt het dat ik mijn man op een toeristenvisum naar NL moet halen (zo is hij al 3x eerder in NL geweest, mijn ouders staan garant)
en daarna dus mijzelf en hem moet inschrijven in Belgie ?
Dan kan ik gewoon blijven werken in NL en ook mijn verzekering daar aanhouden of moet ik dat in Belgie doen ?

Offline suki79

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nigeria
« Reactie #260 Gepost op: 13 september 2012, 11:29:34 »
hallo
ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen.
ik ben nederlandse en woon in Belgie ik heb nu pas toestemming van Brussel gekregen dat ik vreemdelingenkaart krijg,ik werk wel in nederland en mijn werk heeft ervoor getekend dat ik in belgie woon.
mijn man(kerkelijk huwelijk)is Nigeriaanse(en ook de vader van mijn kind)en Illegaal en sindskort opgepakt in Nederland(hij was daar voor mijn vader die was overleden)
Nu is er kans dat hij wordt teruggestuurd naar Nigeria omdat het kind niet erkend is door hem(omdat wij niet wisten dat het kon zonder geldige papieren)en we zijn niet in Nederland getrouwd voor de gemeente.
Ik ben naar een Belgische advocaat geweest en die zegt dat de Nederlandse advocaat van mijn man iets moet regelen zodat hij toestemming geeft met mij te trouwen in Belgie(dat moet ik weer meenemen naar de gemeente(samen met zijn Bachelor certivicate)en dan laten ze hem vrij en overkomen naar belgie zodat hij het verdere process samen met mij kan doen.
maar weet iemand hoe zo iets heet wat mij man moet tekenen of moet hij gewoon een brief samenstellen met de advocaat?

Suki

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #261 Gepost op: 14 september 2012, 12:27:57 »
Ik vrees dat het sneller en makkelijker is als hij nu terug gaat naar Nigeria en jullie daar trouwen.

Het had anders gekund als hij nog op vrije voeten zou zijn, maar daarvoor is het nu te laat.
Ik denk dat geen instantie in NL of B nog aan jullie plannetje zal willen meewerken.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #262 Gepost op: 14 september 2012, 17:21:25 »
Ik ben op dit moment woonachtig in Turkije, samen met mijn man en 2 kinderen.
Wij zijn getrouwd sinds begin 2010.
Aankomende winter willen wij graag samen naar Belgie.

Maar alle berichten en verhalen die ik hier lees zijn al wat verouderd dus zou graag willen weten wat de eisen en regels nu zijn ?

Ik sta nog ingeschreven bij mijn ouders en heb ook in NL nog mijn verzekering.

Klopt het dat ik mijn man op een toeristenvisum naar NL moet halen (zo is hij al 3x eerder in NL geweest, mijn ouders staan garant)
en daarna dus mijzelf en hem moet inschrijven in Belgie ?
Dan kan ik gewoon blijven werken in NL en ook mijn verzekering daar aanhouden of moet ik dat in Belgie doen ?
Neem aan dat jij NL bent? Formeel zou hij als Turks onderdaan geen visum nodig hebben voor NL[Associatieverdrag],ZEKER als hij zelfstandige is,of diensten aan NL verleent. Als hij in Turkije zelfstandige is , kan hij op vertoon van zijn inschrijving als ondernemer bij de Ambassade een verklaring krijgen, dat hij als ondernemer visumvrij is voor NL.Maar dat geldt dus niet voor Belgie

Als je in NL blijft werken, hoef je in B alleen een aanvullende verzekering bij de Mutualiteit af te sluiten.Wat je bent verplicht verzekerd voor de Zorgverzekering. Houdt het er op dat je elke dag naar Belgie teruggaat, en als je niet zelfstandig woont in NL, schrijf je dan uit uit de GBA.IND doet daar heel moeilijk over.

Offline xangel

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turkse
« Reactie #263 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:06:08 »
Hoi allemaal,

Ik heb voor mezelf even een samenvatting gemaakt van de belgie route.
Ik vroeg me af of dat ik nog iets over het hoofd heb gezien.
Zo ja, zouden jullie mij dan kunnen helpen en dan dingen kunnen bijvoegen
Belgie route.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #264 Gepost op: 23 november 2012, 13:43:58 »
Moet je nu voor de EU route ook 21 jaar zijn,ook al ben je gehuwd??

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #265 Gepost op: 23 november 2012, 17:36:20 »
Moet je nu voor de EU route ook 21 jaar zijn,ook al ben je gehuwd??

Helemaal niet.
Want dat staat nergens in de EU regelingen.

Offline Heel ver en toch dichtbij

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Tunesisch
« Reactie #266 Gepost op: 11 maart 2013, 14:18:10 »
Goedemiddag,

Ik zou graag advies willen krijgen i.v.m. met situatie.

Ik woon in Nederland, ik heb nog geen baan. Mijn verloofde woont in de Verenigde Staten en is in het bezit van een 10 jarig green card. Zijn nationaliteit is Tunesisch.
Wij kennen elkaar sinds eind 2009. En wij hebben een serieuze relatie sinds oktober 2010. Afgelopen twee jaar ben ik vaak op en neer gaan reizen, en heb daarom toendertijd mijn baantje opgezegd.

Nu zijn we de afstand erg beu en bleek Amerika niet mogelijk voor ons om legaal samen te kunnen te zijn (als getrouwd stel). Pas volgens jaar september (2014) kunnen we het proces daar aangaan om mij daar te krijgen en daarmee weten we dan alsnog niet hoe lang het proces zal duren.

We zijn nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor ons om hem zo gauw mogelijk hierheen te halen.

Zouden jullie mij een goed advies kunnen geven waar ik rekening mee moet houden en ook aan kunnen kaarten hoe lang het allemaal zal duren voordat wij officieel legaal zijn, samen, in 1 land. Belgie route lijkt mij tot nu het handigst. En hoe lang duurt het voordat ook hij mag werken.
En aangezien hij Tunesier is, telt zijn Green Card dan niet mee in dit proces?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik hoor graag van jullie.

Groeten.

Offline choukren56

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Algerije
« Reactie #267 Gepost op: 11 maart 2013, 16:39:06 »
Over een week gaan we trouwen en nog steeds weet ik niet of ik daarna -deze maand nog, zodra we getrouwd zijn- Nederland voor een paar dagen kunnen bezoeken om een aantal dingen af te handelen en familie te bezoeken.

Hoewel ik had begrepen dat het (mits in het bezit van beider paspoorten en de huwelijksakte) mogelijk is wil ik geen risico lopen.

Is dit nu mogelijk?

(mijn aanvraag 5 jaren kaart is in behandeling in Brussel en de afhankelijke kaart van mijn partner is dus nog niet in behandeling)

Als jullie getrouwt zijn en jullie willen samen even naar NL ,dan is het handig dat je de beide paspoorten mee nemen en jullie echte huwelijks akte .
Ik begrijp er uit dat jullie allebei nog geen 5 jaren kaart hebben of heb je wel bewijs van inschrijven bijlage 8?
De bijlage 19 is geen bewijs van inschrijving in het vreemdelingen register maar een aanvraag van inschrijving,dis is dus geen bewijs.

Kunnen jullie zo lang niet even afwachten ,tot jullie of 1 van jullie de eu kaart heeft ?
Hoelang is het geleden dat je hem hebt aangevraagt en bijlage 8 hebt gekregen ?
Of heb je inmiddels bericht van je bijlage of eu kaart?
Mvg Choukren
Geef mij je hand en laten we samen de reis van ons leven maken .

Offline John_Antwerpen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #268 Gepost op: 11 maart 2013, 16:53:22 »
Choukren voor je reactie ;)  Dit speelde een jaar geleden, inmiddels is alles OK!

We zijn een jaar geleden inderdaad naar Nederland gegaan en zijn maar gelijk gebleven! We hebben inmiddels de EU-toetsing achter de rug. Ik heb g

Offline choukren56

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Nationaliteit partner: Algerije
« Reactie #269 Gepost op: 11 maart 2013, 18:50:32 »
Ja ik had het te laat gezien ,maar beter laat dan nooit zeggen ze wel eens . ;D
Ik ben blij dat alles rond is !

Gr choukren
Geef mij je hand en laten we samen de reis van ons leven maken .

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #270 Gepost op: 13 maart 2013, 16:30:32 »
@John;Het EU-document heeft mijn vrouw nog niet, maar dat kan ons "gestolen" worden.==
 heeft ze wel de juiste sticker, [Echtgenote EU burger, Arbeid vrij toegestaan, TWV niet vereist?? En wanneer was de EU toetsing dan wel de beschikking op de EU toetsing ??

Offline John_Antwerpen

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #271 Gepost op: 13 maart 2013, 16:47:42 »
Ton, we kennen elkaar. De positieve toetsing was begin december. Toevallig heeft mijn vrouw gisteren een brief gekregen dat ze de kaart af kan halen bij *  (zo staat het er, geen adres, maar zal wel Hoofddorp zijn)

Verder heeft ze april vorig jaar niet de juiste sticker gehad. (Daar was jij bij) De aansprakelijkstelling is in behandeling sinds november vorig jaar. Ze proberen binnen 6 maanden een antwoord te geven, maar zijn dit volgens hen niet verplicht.
@John;Het EU-document heeft mijn vrouw nog niet, maar dat kan ons "gestolen" worden.==
 heeft ze wel de juiste sticker, [Echtgenote EU burger, Arbeid vrij toegestaan, TWV niet vereist?? En wanneer was de EU toetsing dan wel de beschikking op de EU toetsing ??

Offline Fisa88

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Pakistaanse
« Reactie #272 Gepost op: 13 maart 2013, 22:56:43 »

Ik heb de Britse nationaliteit maar woon al mijn hele leven in Nederland. Afgelopen december ben ik getrouwd in Pakistan, maar ik heb mijn huwelijk nog niet geregistreerd in Den Haag. Ik wil gebruik maken van de EU-route.

- Welke documenten zijn er van mijn kant vereist om een aanvraag te kunnen indienen?
- Wat zijn de stappen die hij moet nemen vanuit het buitenland om de aanvraag soepel te laten verlopen?
- Welke documenten heeft hij nodig?
- Hoeveel kost zo'n aanvraag? Schengenvisum + mijn aanvraag hier..
- Moet hij tijdens het reizen ook het geld bij zich hebben ter onderhoud voor zijn 3 maanden hier? Of is het voldoende dat hij de huwelijksakte + mijn bankafschriften etc laat zien?
- Wat gebeurt er nadat hij hier is aangekomen en zich heeft gemeld bij de gemeente? Dan heb ik het over de EU toetsing met de IND, aanvraag verblijfsdocument etc. Gebeurt dat allemaal binnen de periode van zijn visum? Is het een probleem als deze verstreken is?
- Welke sticker moet hij krijgen en welk type verblijfsdocument is de juiste?

Mijn dank is groot. :)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #273 Gepost op: 15 maart 2013, 01:10:54 »
Ik woon in Nederland, ik heb nog geen baan.
...
We zijn nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor ons om hem zo gauw mogelijk hierheen te halen.
...
Als Tunesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #274 Gepost op: 15 maart 2013, 01:21:08 »
Ik heb de Britse nationaliteit maar woon al mijn hele leven in Nederland. Afgelopen december ben ik getrouwd in Pakistan, maar ik heb mijn huwelijk nog niet geregistreerd in Den Haag. Ik wil gebruik maken van de EU-route.
Met die registratie zou ik dan maar snel beginnen, want dat moet uiteindelijk toch gebeuren.

Citaat
- Welke documenten zijn er van mijn kant vereist om een aanvraag te kunnen indienen?
- Wat zijn de stappen die hij moet nemen vanuit het buitenland om de aanvraag soepel te laten verlopen?
- Welke documenten heeft hij nodig?
- Hoeveel kost zo'n aanvraag? Schengenvisum + mijn aanvraag hier..
- Moet hij tijdens het reizen ook het geld bij zich hebben ter onderhoud voor zijn 3 maanden hier? Of is het voldoende dat hij de huwelijksakte + mijn bankafschriften etc laat zien?
- Wat gebeurt er nadat hij hier is aangekomen en zich heeft gemeld bij de gemeente? Dan heb ik het over de EU toetsing met de IND, aanvraag verblijfsdocument etc. Gebeurt dat allemaal binnen de periode van zijn visum? Is het een probleem als deze verstreken is?
- Welke sticker moet hij krijgen en welk type verblijfsdocument is de juiste?
Het enige wat hij nu nodig heeft om een visum aan te vragen is
- de gelegaliseerde huwelijksakte
(indien mogelijk met bewijs dat dit al is ingeschreven, maar verplicht is dat niet)
- een copie van jouw Britse paspoort
- een copie van jouw "duurzaam verblijfskaart". Als je die nog niet hebt: snel aanvragen met http://www.ind.nl/Images/6012-abu-nl_tcm110-322514.pdfdit formulier. Dat zal enige tijd duren dus haal je snel een "verklaring van inschrijving als gemeenschapsonderdaan" (een sticker in je paspoort) als je die nog niet hebt.

Het visum is gratis.
Op het visumaanvraagformulier kan hij de vragen met een * overslaan. Veder adviseer ik hem categorisch te weigeren welke vraag van de ambassade dan ook te beantwoorden. Hij gaat zijn vrouw bezoeken, dat is ruim voldoende en meer hoeft (MAG!) hij niet zeggen.
Hoewel dat niet verplichte is lijkt het verstandig maar wel een reisverzekering af te sluiten. Maar om een vliegticket of hotelreservering dan wel een logies- of garantverklaring, laat staan financi