Auteur Topic: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi  (gelezen 99959 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Reactie #175 Gepost op: 06 april 2011, 17:39:28 »
Ze controleren het elektronisch leesbaar paspoort.
Of handmatig op naam, geboortedatum en nationaliteit.

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: angola
Hoe moeten we verder ?
« Reactie #176 Gepost op: 26 april 2011, 18:47:08 »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum$
Mijn vriend, onze kids en ik zijn naar BE gekomen,
Door al die negatieve procedures in NL,
Mijn vriend heeft ook in Vreemdelingenbewaring in NL gezeten.
Dus zijn we bij mij ouders in BE wonen gaan wonen.
Die hebben hier een huis, en wij weten al zo'n beetje wat we moeten doen, de originele paspoort van me partner aanvragen en gelegliseerde Geboorte akte,daar zijn we mee bezig.
Ikzelf ben nu bijna definitief ingeschreven hier in BE,en ik heb ook een baan hier,
Wel met 6 mnd proefcontract maar met uitzicht op een verlenging voor eem jaar.
Alleen als me vriend zijn documenten heeft, zijn paspoort en Geboorte akte hoe dan verder?
Wat moet ik doen?
Kan iemand me advies geven???

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Re: Hoe moeten we verder ?
« Reactie #177 Gepost op: 27 april 2011, 09:43:37 »
Als je in Belgi

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #178 Gepost op: 28 april 2011, 18:25:31 »
Heel erg bedankt voor uw reactie,
Maar me partner heeft wel een oude kopie van zijn oude verlopen nederlandse vergunning, is dat dan ook voldoende denkt u?
Ja ikzelf heb al wel een brief met me rijksnummer erop, ik moet alleen de wooncontrole voor mezelf afwachten met die ben ik bezig voor me verzekering.
De gemeente heeft me al wel gezegt dat een advocaat niet nodig was,maar ik denkt dat het wel beter is.
We hebben wel een advocaat gesproken die zei ons dat we hem kunnen inschakelen als de aanvraag negatief is.
Maar dan nog: is het beter om wettelijk samen te wonen of gewoon trouwen?
Maar we zijn ook bang dat als we de aanvraag doen dat er dan iemand is die hem weer in bewaring stopt,omdat dat al eens in NL is gebeurd zijn we gewoon heel bang.
En dan had ik ook nog gehoord dat me vriend een 5 mnd pas krijgt is dat direct als we de aanvraag hebben ingediend?? Kan hij ook met die pas een baan zoeken?

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #179 Gepost op: 02 mei 2011, 23:06:50 »
Sjonge jonge, k ben dus 3 weken geleden naar de gemeente geweest voor mijn inschrijving en de wijkagent zou tussen toen en 2 weken komen checken, hij is tot vandaag nog niet geweest,dus ben ik even naar het gemeente huis gegaan, die agent heeft de gemeente de controle brief gestuurd,maar daat staat niet in of het een positieve of negatieve woonstcontrole was,maar wat raar is dat hij nooit bij mij huis is geweest. Heel vreemd,gelukkig heeft de vrouw van het gemeente huis het dossier naar de politie gestuurd om toch nog de controle te doen,en als dat achter de rug is dan word mijn eigen verblijf kaart gemaakt,en dan kan ik aan de gang voor me partner.

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #180 Gepost op: 03 mei 2011, 18:11:10 »
Goed nieuws ! Voor mezelf, morgen kan ik naar de gemeente met onze kind om de pas aan te vragen! Dus over een week of 2a3 heb ik mijn verblijfvergunning! En met zoon krijgt een kartonnen kaartje, leuk en dat zonder wooncontrole,ja wel een soort van wooncontrole,maar ik was niet thuis,hij heeft me slaapplaats gezien en dat was voldoende.
Ik blijf op dit topic posten over hoe het verder loopt allemaal,dat is wel zo leuk,ook voor mensen die de BE-Route willen doen is dit een mooi stappen plan ! Dus om de paar weken/dagen geef ik jullie een update. Groetjesss

Offline kim8888

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: irak
« Reactie #181 Gepost op: 05 mei 2011, 20:59:02 »
Hallo,

Ik ben al 5 jaar samen met mijn Irakese vriend die illegaal in Nederland is. Ik wil met hem de Belgie-route gaan doen. Enerzijds hoorde ik dat trouwen beter is, maar anderzijds dat een soort samenlevingscontract daar beter is. Dit omdat wij als schijnhuwelijk gezien kunnen worden, puur en alleen omdat mijn vriend illegaal is. Terwijl het absoluut niet het geval is en we heel veel bewijzen hebben, zoals foto's, brieven en getuigen.

Wie weet hier meer over?

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #182 Gepost op: 06 mei 2011, 05:21:19 »
Huwelijk of in dit geval een samenwoonst maakt niet veel uit. Er zijn echter wel EU landen die samenwoning niet erkent, in dergelijke landen kan je alleen aanspraak maken op je EU rechten als je gehuwd bent.

Wat wel een punt van aandacht is, is de illegaliteit van je vriend. Zoals je waarschijnlijk bewust bent is iedere handeling gedurende zijn illegaliteit een risico dat hij als illegaal wordt opgepakt. Hetzelfde geldt bij het huwelijk of huwelijks voorbereidingen. Dit maakt niet dat samenwoonst dan veiliger is; want ook daar geldt dat je vooraf een aantal punten geregeld moet hebben. Samenwoonst is een soort geregistreerd partnerschap! Het gaat dus om een samenwoning op papier.

Puur praktisch: Huwelijk of samenwonen maakt niet veel uit afhankelijk van het land van keuze. Je moet, net als nu, alleen opletten wat je doet bij iedere stap zodat je vriend niet wordt opgepakt.

Op dit forum is veel te lezen over EU route met een illegale partner.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #183 Gepost op: 10 mei 2011, 17:01:05 »
Vooral van belang is dat de identiteit van je vriend vaststaat.
Het beste uiteraard via een Irakees paspoort.

Offline Leylaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: marokkaanse
Wonen in belgie
« Reactie #184 Gepost op: 11 mei 2011, 23:48:14 »
Hallo iedereen,

Ik probeer via deze site wat informatie te winnen.
Het gaat om de volgende ik ben gehuwd met een buitenlandse partner ik zelf woon sinds kort in belgie en heb mijn 5jaren kaart al gekregen.
Ik heb nog geen eigen woning maar ben hard op zoek. Ik werk in Belgie en in Nederland mijn inkomen is ong. 700 tot 800 euro p/m ik heb ook wat spaargeld.
Een woning vinden in Belgie gaat heel moeilijk nou heb ik van iemand te horen gekregen dat als iemand koophuis heeft met voldoende woonruimte en je daar gaat vestigen dat je zo ook aanvraag kan doen voor D-visum

Weet iemand of dit waar is ?

Alvast bedankt!

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: Wonen in belgie
« Reactie #185 Gepost op: 12 mei 2011, 05:22:20 »
Wanneer je een ander EU nationaliteit heb dan de belgische in Belgie, dan is de EU rechten op jou van toepassing. In dat geval heeft je partner geen D visum, maar een C visum (toeristen visum nodig). Wel moet je inderdaad een woonruimte hebben (huur of koop), waar jij en je partner samen inschrijft.

Er is ook een minimum inkomen vereiste, maar die is een stuk lager dan bij de "normale" D visum.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #186 Gepost op: 12 mei 2011, 06:36:56 »
Wat is de basis van jouw verblijf in Belgi

Offline Leylaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #187 Gepost op: 12 mei 2011, 12:48:51 »
Wanneer je een ander EU nationaliteit heb dan de belgische in Belgie, dan is de EU rechten op jou van toepassing. In dat geval heeft je partner geen D visum, maar een C visum (toeristen visum nodig). Wel moet je inderdaad een woonruimte hebben (huur of koop), waar jij en je partner samen inschrijft.

Er is ook een minimum inkomen vereiste, maar die is een stuk lager dan bij de "normale" D visum.

Bedankt voor je reactie!

Weet je dan ook ong. wat de inkomsteneis is voor een C-visum en ik sta ingeschreven bij iemand die een koophuis heeft en hij heeft genoeg woonruimte ( 2 extra slaapkamers) is dit voldoende of moet ik persie eigen woning hebben. En weet je ook hoelang de procedure duurt voordat mijn partner zijn Visum krijgt?

ThnQ

Offline Leylaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #188 Gepost op: 12 mei 2011, 12:52:55 »
Wat is de basis van jouw verblijf in Belgi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #189 Gepost op: 12 mei 2011, 21:15:53 »
Belgi

Offline Leylaa

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #190 Gepost op: 12 mei 2011, 22:29:10 »

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #191 Gepost op: 16 mei 2011, 18:58:54 »
Goed en slecht nieuws!
Ik ben gister (ja op zondag) ontslagen op me werk.
De reden: omdat ik het accent niet heb, de klanten van de winkel vonden dat ik te A.B.N spreek,me baas is bang voor klantverlies en heeft me ontslagen.
Het ging sowieso al niet lekker op me werk, het klikte ook niet met mijn baas.
En het goede nieuws is,dat ik vandaag mijn verblijfsvergunning heb gekregen!
Nu nog aan de slag met me vriend,zonder baan gaat dat zwaar zal je denken,maar dus niet,
Ik heb het nog gevraagd op het gemeentehuis,en die zeiden dat als ik met een niet EU partner ga wonen er geen inkomeneis voor is.
En als we alle documenten binnen brengen dan krijg hij een 19er gele kaart krijg,daarna krijgt hij een F kaart!!!,en ze zei ook dat hij met die(gele kaart) kan werken, hoe beter is dat!

Alleen moet ik niet te vroeg juichen want hij moet nog wachten op zn officiele documenten die hebben een vertraging opgelopen van een maand of 2 :(
En ik moet keihard opzoek naar een baan,anders kan ik de vaste lasten niet meer betalen.hmm weer opzoek.

Offline b_a89

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: algerijns
« Reactie #192 Gepost op: 16 mei 2011, 23:40:44 »
Hallo Prawo.

Ik ben een student die sinds 8 maanden naar Belgie is verhuisd. Ik studeer nog in Nederland aan de grens. Ik sta ook ingeschreven in de gemeente. Ik heb nog geen 5 jarenkaart, omdat ze weigeren mij die te geven, omdat ik geen zorgverzekering heb in Belgie. Bij de verzekering zeggen ze weer dat je een Belgische identiteitskaart nodig hebt om een verzekering te krijgen. Wat ik niet begrijp is dat ik wel belasting moet betalen en daar ook een aangifte van heb gehad. ik heb dat ook netjes betaald. Ik woon nu hier al 8 maanden, omdat ik uiteindelijk met mijn partner hier wil leven in Belgie. Hij is hier Illigaal. Ik weet niet precies wat ik moet doen, omdat ik nergens hier in Belgie, de juiste informatie krijg. Kunt u mij helpen en is het mischien beter om een advocaat in armen te nemen. En kunt u mij vertellen of ik uberhaupt wel kans heb, om voor hem via deze manier(dat ik nog student ben) een verbijfsvergunning te regelen.

Groetjes,
B.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #193 Gepost op: 17 mei 2011, 06:14:58 »
Als u in Belgi

Offline miss-j

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
legaliseren:
« Reactie #194 Gepost op: 20 mei 2011, 16:41:12 »
Hoi allemaal.
Ik heb echt een dringende vraag,en via de topics kom ik er niet meer uit.
Maar mijn partner wil een geboorteakte laten legaliseren,maar in zijn land( belgische ambassade)
Zegt de ambassade dat het alleen in het frans kan worden vertaalt.
Nu wonen wij in een nederlands talig gemeente en ik weet op t moment niet of het in het frans ook volstaat???
Of moet het dan echt nederlands zijn?

Kom d'r even niet meer uit.
Iemand antwoorden?
Groetjesss miss-j.

Offline aragon

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederland
Kan iemand mij helpen met de Belgische route? ik ben heel erg in de war
« Reactie #195 Gepost op: 13 juni 2011, 23:00:08 »
Hallo iedereen,

Ik ben echt heel erg bang en in de war! Mijn vriendje was een asielzoeker en is nu dus illegaal in Nederland! Ik ben zelf een student(heeft Nedelandse nationaliteit) en hij ook. Bij hem werd het verteld dat hij volgend jaar niet meer mag studeren omdat ie geen geldigverblijfvergunning of andere geldige papieren heeft. We hebben heel lang gezocht naar een oplossing maar niks lijkt te helpen omdat de IND zo ontzettend moeilijk deed over zijn procedure. Deze week werd het ons aangeraden om via de Belgische route te doen, wat ik nog nooit van te voren heb gehoord. Ik heb nu wel veel dingen erover kunnen lezen en vraag me een paar dingen af.

1)Mijn vriendje is nu dus al in Nederland maar dan wel illegaal. Moet hij dan eerst terug naar zijn eigen land en dan pas weer terugkomen naar Belgie met een toeristen visum? OF kunnen we gewoon meteen naar Belgie en daar gaan inschrijven bij de gemeente?

2)Ik ben een student en wat ik mij echt heletyd afvraag! Moet ik nou verplicht in de 5 maanden afwachten voor 5jarenkaart elke dag in Belgie blijven? OF kan ik gewoon mijn studie voortzetten en dat ik in weekend in Belgie verblijft met mijn vriendje?

3)Moet mijn vriendje per se een werk met een jaarcontract vinden binnen die 5 maanden? en Kan hij ook een werk hebben in Nederland binnen die 5 maanden?

4)Ik heb al 2 jaar relatie met hem. Moet dat aangetoond kunnen worden zodat ze minder streng hoeven te controleren? of Vindt die controle sowieso al plaats? en hoevaak ongeveer?

5)Is een een leeftijd verplicht net als in Nederland, dat je 21jaar moet zijn om partnerschap aan te gaan/ te trouwen?

Deze vragen zijn voorlopig waarop ik heel graag antwoord op wil hebben. Het lijkt wel makkelijk allemaal maar toch heb ik het gevoel dat er belemmeringen in de weg zullen kunnen staan. Alvast bedankt voor jullie moeite om een antwoord op te geven!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
Re: Kan iemand mij helpen met de Belgische route? ik ben heel erg in de war
« Reactie #196 Gepost op: 13 juni 2011, 23:21:37 »
Hallo iedereen,

Ik ben echt heel erg bang en in de war! Mijn vriendje was een asielzoeker en is nu dus illegaal in Nederland! Ik ben zelf een student(heeft Nedelandse nationaliteit) en hij ook. Bij hem werd het verteld dat hij volgend jaar niet meer mag studeren omdat ie geen geldigverblijfvergunning of andere geldige papieren heeft. We hebben heel lang gezocht naar een oplossing maar niks lijkt te helpen omdat de IND zo ontzettend moeilijk deed over zijn procedure. Deze week werd het ons aangeraden om via de Belgische route te doen, wat ik nog nooit van te voren heb gehoord. Ik heb nu wel veel dingen erover kunnen lezen en vraag me een paar dingen af.
Daar is best veel over te vinden, maar ook vaak fragmentarisch. Een gesprek van een uur met een deskundige kan veel tijd schelen en geeft in ieder geval direct duidelijkheid over alle (on)mogelijkheden.

Citaat
1)Mijn vriendje is nu dus al in Nederland maar dan wel illegaal. Moet hij dan eerst terug naar zijn eigen land en dan pas weer terugkomen naar Belgie met een toeristen visum? OF kunnen we gewoon meteen naar Belgie en daar gaan inschrijven bij de gemeente?
Bij een goede aanpak kunnen jullie samen direct naar Belgi

Offline aragon

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #197 Gepost op: 14 juni 2011, 00:25:01 »
Hallo,

Bedankt voor uw snelle reactie!! Ik heb veel gehoord over jullie advocaten kantoor, en zal binnenkort eens contact met u opnemen!.
Enja we zijn allerbei nog eerste jaar student. Dus wat stage betreft kan het pas in de 3e jaar. Ik ben nog niet van plan te trouwen en het mag waarschijnlijk ook niet van mijn ouders. Maar het zal toch voldoende genoeg moeten zijn als we samenwonen?. En mijn grootste probleem die nog in de weg zit, is dat ik niet elke dag op en neer kan reizen van huis in BE en naar school. Daarom ben ik heel bang dat als ik dalijk de controle misloop dat mijn vriendje dalijk een negatief uitslag krijgt. Maar dit is de enige mogelijkheid nog denk ik, beter dan het illegaal leven hier leiden zonder een toekomst uitzicht.
We zullen elkaar snel spreken voor verdere informaties want we willen dit heel graag snel en goed doen!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #198 Gepost op: 14 juni 2011, 10:04:02 »
Je hoeft niet dagelijks te reizen.
En dadelijk begint de vakantie zodat je onafgebroken in Belgi

Offline aragon

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
Benodigde documenten voor Belgische route?
« Reactie #199 Gepost op: 15 juni 2011, 23:56:07 »
Hallo iedereen,

We gaan binnenkort de Belgische route doen. Maar heeft iemand enige idee wat mijn vriend(die nu illegaal verblijft in Nederland) het nodig heeft, welke documenten er belangrijk zijn om meteen goed in een keer bij de gemeente van Belgie te kunnen aantonen.
Moet deze papieren gelegaliseerd worden en vertaald in het Nederland?
Daarnaast heb ik nog een aantal vragen over de woonstcontrole.
1)binnen welke termijn in die 5 maanden vindt de woontscontrole plaats?hoevaak vindt deze woonstcontrole plaats?
2)Is deze controle bedoeld voor mijn partner of ook voor mij?
3)Ik moet studeren en werken in Nederland, dus kan alleen het weekend in Belgie verblijven. Kan ik dan aangeven bij de wijkagent of mag het niet en moet ik per se in die 5 maanden elke dag er zijn?
4)Komt de wijkagent alleen overdag langs controle doen of ook savond en snacht?
5)wat gebeurt er als de wijkagent langskomt en we zijn er allerbei niet thuis?

Alvast bedankt voor de moeite om antwoord op mijn vragen te geven!!