Auteur Topic: Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi  (gelezen 90484 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Gepost op: 18 januari 2009, 18:59:30 »
Op grond van de praktijk van de Lidstaten van de EU tot nu toe, met name hun tegenwerking, kunnen de volgende basistips worden gegeven aan degenen die nog aan dit traject moeten beginnen.

1.   Blijf vooral nog in Nederland.
2.   Zorg dat je trouwt als je dat nog niet bent.
3.   Als je huwelijk in het buitenland is gesloten, schrijf het dan eerst in in de Nederlandse Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
4.   Laat je huwelijkspartner bij de Belgische ambassade een inreisvisum aanvragen voor Belgi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
Toelichting op Handboek voor de EU-route.
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2009, 19:12:42 »
Toelichting.

1.   Als je al naar een andere lidstaat vertrekt voordat je partner bij je is, dan zul je doorgaans zijn of haar aankomst met de autoriteiten van dat land moeten regelen. Zo zul je vaak een uitgebreid onderzoek moeten ondergaan naar de relatie op basis van nationale verblijfsregels. Eerdere visumweigeringen door Nederland worden schaamteloos bij zo

Offline rubje

• Nog nieuw en fris
  • *
Re:Handboek voor de EU-route, ook wel Belgi
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2009, 12:52:22 »
Hoi Prawo,

Wil deze route zeggen dat je dan het inburgereingsexamen overslaat, of heb je dat ook nodig als je naar Belgie gaat? En is een visum ( vakantie of MVV ) voor belgie makkelijker te krijgen? Ik ben geloof ik een beetje blond op dit gebied maar ik snap er echt niet zo heel veel van. Als ik het goed begrijp kan ik mijn partner hierheen halen door hem een visum voor belgie aan te laten vragen en dan ons daar samen een aantal maanden te vestigen en daarna kunnen we samen in nederland gaan wonen? Zit hij in het geval van het visum dan niet vast aan de retourdatum?
Alvast bedankt.

groetjes,

Ruby

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2009, 14:50:08 »
Voor EU burgers en hun gezinsleden geldt geen inburgeringsvereiste.

Maar als dat de enige reden is om aan de EU route beginnen zou ik ernstig overwegen of dat wel alle moeite waard is. Tenslotte is het wel zo praktisch als je partner wel ooit Nederlands spreekt en de reden dat de meesten voor Belgi

Offline rubje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2009, 14:55:33 »
Nu ben ik helemaal confuus. Begrijp ik het goed als ik lees, dat als wij voor de nederlandse wet gtrouwd zouden zijn hij niet het inburgeringsexamen in eigen land hoeft te doen? Uiteraard wil ik ( en hij ) heel graag dat hij nederlands leert maar daar er niet echt in cursus is in egypte om dit te doen en ik in Nederland zit is het oefenen niet zo heel makkelijk en zou het natuurlijk veel makkelijker zijn om dit te doen in Nederland bij de plaatselijke gemeente..
Zoiezo willen we graag trouwen voor de Nederlandse wet, maar wat voor rechten hebben we dan? Krijgt hij dan gelijk Nederlandse nationaliteit of krijgt hij dan gewoon een MVV voor een jaar die dan na een jaar weer herzien moet worden etc..Ik dacht nl dat het niet uitmaakte of je al dan niet getrouwd bent voor de wet?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2009, 15:00:32 »
Je moet de antwoorden lezen in de context van het topic waarin ze zijn geplaatst.

Wat je nu schrijft betekent dat je nog aan het begin staat van plannen maken.
Daarover is veel te vinden op het forum.
Stel je vragen vervolgens in het juiste topic.

Offline arno46

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2009, 23:39:01 »
Hallo Prawo en anderen,  Ik wil eventueel de Belgie route doen zoals bescheven op door Prawo(woon en werk in Nederland). Mijn BP heeft een zoontje en wil deze als ze naar Belgie afreist meenemen. Mijn vraag is nu kan de (dubbele) visum aanvraag in het buitenland problemen op leveren daardoor?. Of kunnen we dit beter op een andere manier aanpakken?.

Met vriendelijke groeten.

Arno

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2009, 09:21:41 »
Als je partner een kind heeft is het vrij logisch dat ie meekomt naar NL.Dus een dubbel visum is dan het gevolg. Probleem is dan dat zij beter het visum bij Belgische  Amb. kan aanvragen, om vakantie met jou in Belgie door te brengen, zie eerdere antwoorden hierover, en de uitleg.
NL Ambassade zal heel gauw "vestigingsgevaar"als afwijsreden geven.

Offline arno46

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2009, 19:59:20 »
Hartelijk bedankt voor jullie snelle antwoord. Ik ben eventueel van plan de belgie route te doen. Mijn vraag is dan ook of een dubbele visum aanvraag op de belgie ambasade in China een probleem op kan leveren?. Kunnen ze die ook afwijzen?

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2009, 21:58:35 »
Hey Arno, welkom , weer een versterking van de China  groep!
Als je voor partner en kind een visum aanvraagt, als jij in Belgie bent, mag het geen probleem zijn.
Het probleem is groter als je het bij de NL consulaten/ambassade in Zhongguo doet ;)

Offline arno46

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2009, 22:28:01 »
Dankje wel voor je snelle antwoord. Ik zal mij kort voorstellen. Woonachtig in de randstad. Sinds 2 jaar en relatie met een Chinese vrouw met een zoontje van 12 jaar oud. Nu willen we gaan samen wonen in Nederland. Ze is onderlaatst geslaagd voor haar Inburgerings examen in China. zo ver niets aan de hand met de normale route....alleen.....Helaas krijg ik misschien in mei geen verlenging van mijn 1 jaar contract. Dit vanwege de credit crisis.

Ik zit nu aan de Belgie route te denken om het probleem van 1 jaarcontract te omzeilen. Ik heb het Belgie handboek gemaakt door Prawo doorgelezen. Ik zie verschillen met de site van buitenlandse partners hoe dat aan te pakken. Prawo noemt

(4.   Laat je huwelijkspartner bij de Belgische ambassade een inreisvisum aanvragen voor Belgi

Offline arno46

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2009, 22:40:19 »
Foutje in vraag 2:  Hoe is het geregeld met de zorg verzekering in China......... (moet zijn in Belgie)......... Kan Ik mijn vrouw en kind als ze in Belgie aankomt direct verzekeren (Via mijn verzekering in nederland of belgie) En is ze dan ook volledig verzekert (ziekenhuis opname) of bestaan er uitsluitsels?.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2009, 00:05:05 »
Als jij nog in Nederland woont en Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2009, 12:18:38 »
Citaat
Dankje wel voor je snelle antwoord. Ik zal mij kort voorstellen. Woonachtig in de randstad. Sinds 2 jaar en relatie met een Chinese vrouw met een zoontje van 12 jaar oud. Nu willen we gaan samen wonen in Nederland. Ze is onderlaatst geslaagd voor haar Inburgerings examen in China. zo ver niets aan de hand met de normale route....alleen.....Helaas krijg ik misschien in mei geen verlenging van mijn 1 jaar contract. Dit vanwege de credit crisis.
Jammer van de kosten van het inburgeringsexamen! Voor B is  het voorlopig niet van belang dat je je contract misschien verliest; gaat om het huidige inkomen op minimaal bijstandsnivo.
Citaat
Vraag 1 Terwijl het handboek van buitenlandse partner eerst zegt vestigen in Belgie. (We trouwen eerst in China). Ik begrijp dat het volgen van Prawo handboek verkomt van vervelende onderzoek naar de relatie. Ik ben alleen bang als je het visum voor 2 personen aanvraagd op de Belgie ambassade in China ze deze zullen weigeren op basis vestigings gevaar. Heeft iemand daar ervaring mee?.
Als jij je vestigt in Belgie, kun je je gezin laten overkomen via een C visum van de B - ambassade.Het is inderdaad handiger eerst in China te trouwen, vermijd je weer problemen mee.Laat het huwelijk dan ook zo gauw mogelijk in NL registreren, via de M46A.Dan kan vestigingsgevaar niet worden voorgeworpen.
Citaat
Vraag 2 Hoe is het geregeld met de zorg verzekering in China. Kan Ik mijn vrouw en kind als ze in Belgie aankomt direct verzekeren (Via mijn verzekering in nederland of belgie) En is ze dan ook volledig verzekert (ziekenhuis opname) of bestaan er uitsluitsels?.
vraag 3. Haar kind is 12 jaar oud en moet naar school. Is er iemand die meer daarover kan vertellen?.
Als jij in NL werkt, en in Belgie woont vallen zij onder de NL verzekeringsvoorwaarden, en worden dus  evt bij jouw verzekering verzekerd.
Alleen moeten zij( net als jij) bij een Belgische mutualiteit worden aangemeld, die dan evt kosten weer op NL verhalen.( jij moet of een EHC ( European Health Card ) aanvragen bij je verz. in NL of een form E102.Zie Alles over Belgie)
Jullie zoon kan gewoon in Belgie naar school.
  Schrijf ook ff wat in het topic Partner uit China. Daar kunnen de specifiek Chinese zaken makkelijker worden besproken. Zaijian!!

Offline arno46

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2009, 00:05:01 »
Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik ben er erg blij mee. Arno

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2009, 12:00:32 »
De ChinDutchies helpen mekaar graag. Nog ff en we hebben een meerderheidsaandeel hier ;D O0

Offline lin_pietje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2009, 14:37:24 »
Op grond van de praktijk van de Lidstaten van de EU tot nu toe, met name hun tegenwerking, kunnen de volgende basistips worden gegeven aan degenen die nog aan dit traject moeten beginnen.

1.   Blijf vooral nog in Nederland.
2.   Zorg dat je trouwt als je dat nog niet bent.
3.   Als je huwelijk in het buitenland is gesloten, schrijf het dan eerst in in de Nederlandse Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
4.   Laat je huwelijkspartner bij de Belgische ambassade een inreisvisum aanvragen voor Belgi

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2009, 14:57:08 »
Zolang je niet getrouwd bent gelden voor een visum kort verblijf geen bijzonder gunstige regels.
Lukt het haar zo hier binnen te krijgen, dan is dat prima. Je kunt dan je plan voortzetten.

In dit geval had je beter haar visum kunnen regelen toen jullie beiden nog in China woonden.

Offline lin_pietje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2009, 15:18:52 »
Zolang je niet getrouwd bent gelden voor een visum kort verblijf geen bijzonder gunstige regels.
Lukt het haar zo hier binnen te krijgen, dan is dat prima. Je kunt dan je plan voortzetten.

De kans op het verkrijgen van een inreisvisum voor Belgie voor gehuwden is dus groter dan het verkrijgen van een toeristenvisum voor ongehuwden voor Nederland?

Je hebt elders geschreven dat na een (redelijk grote kans van) afwijzing van een toeristenvisum voor Nederland, de kans van slagen van een bezwaar hierop 90 procent is.

Nu zeg je dus dat ten eerste de kans van afwijzing van een inreisvisum voor Belgie voor gehuwden van Nederlanders significant kleiner is, en ten tweede dat een bezwaar op een afwijzen een grote kans van slagen heeft?

Zou je je nader willen verklaren? (de procedure voor een Nederlands toeristenvisum ken ik nu wel ongeveer, die van een Belgisch inreisvisum helemaal niet. Voor ik je bericht las had ik er nog niet van gehoord.)

In dit geval had je beter haar visum kunnen regelen toen jullie beiden nog in China woonden.

Ik ga waarschijnlijk in mei een maandje op vakantie naar China. Ik kan dan een aantal dingen doen ... Daar met haar trouwen of de aanvraag voor een visum voorbereiden. Wat ik doe hangt mede af van jouw antwoord.

Ik ben een beetje bang dat nadat ik met haar getrouwd ben ik geen visum meer voor haar kan regelen...

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2009, 16:51:00 »
Citaat
1. Mijn Chinese vriendin een toeristenvisum voor bezoek aan vrienden voor Nederland aan laten vragen. (Als het afgewezen wordt i.v.m. vestigingsgevaar in bezwaar gaan met de hulp van prawo met een kans van 90 procent op succes.)
Voor toeristen visum hoef je niet de "MVV"norm te verdienen, dus kun ( afhankelijk van die 1250

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2009, 10:58:11 »
Zou je je nader willen verklaren?

Daarvoor ontbreekt me de tijd en gaat ook mijn bijdragen aan forums als dit te boven.

Het heeft te maken met het verschil tussen al dan niet gebruik maken van het recht op vrij verkeer binnen de EU en het moment waarop je die rechten in wilt/kunt roepen.
Ook visumzaken zijn zeer individueel en een goede voorbereiding kan veel latere problemen voorkomen.

Het is beter om in een gesprek alle mogelijkheden de revue te laten passeren.
Ook al om dat de IND forums op de voet blijkt te volgen en je situatie al snel heel herkenbaar is.

Offline Pandabeertje888

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 27 april 2009, 00:10:36 »
Beste Forum leden .
Ik heb een vraagje .

Prawo zegt:
1.   Blijf vooral nog in Nederland.

Dus als ik het goed begrijpt wil je zeggen dat je helemaal niet eerst hoeft te verhuizen om je partner (getrouwd) naar europa te halen.

Want dat beweerd wel de andere site nl. Buitenlandsepartner.
Zij zeggen dat je wel eerst moet verhuizen om daarna gebruik te kunnen maken van je opgebouwde EU-recht, dus pas later na +- 5 mnd dan pas kan je je partner over laten komen met een c-visum die je aanvraagd bij de Belgische ambassade wat in Belgie weer automatisch omgezet wordt in een D-visum( dat weer op zijn beurt 5 mnd gaat duren ivm onderzoek naar? )
Om deze stappen te volgen moeten me partner en ik dus bijna 1 jaar van elkaar gescheiden leven. Klopt deze stappen wel????

Want hier op jullie forum zegt Prawo het tegendeel...

Nadat we getrouwd zijn kunnen we samen de rest van de stappen doorlopen in belgie/duitsland of ander eu lidstaat.( dus niet van elkaar gescheiden leven, wat natuurlijk beter is)

Mijn situatie is:
nu nog ongehuwd (maar er zijn plannen om in september te trouwen in china)
Woon nu nog in NL en werkt in NL (was wel van plan om binnnen 1mnd naar belgie te verhuizen om mijn Eu-recht op te bouwen ,maar als dat niet nodig is dan blijf ik natuurlijk liever in NL)

Mijn vraag is wat moet ik nu eerst doen?
Ik ben helemaal confused door de tegenstrijdige beweringen op de forums.
Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen en uitleggen welke stappen ik wel eerst moet doen.

Bij voorbaat mijn dank !!!

groetjes Pandabeertje888

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #22 Gepost op: 27 april 2009, 11:45:56 »
Pandabeertje, kan me voorstellen dat het je duizelt van alle info.
Lees ff de info van Prawo van 18 januari, daar staat het uitgelegd.
Zal ff kortweg de essentie aangeven.
Deel Belgie ;gehuwd.
Als je in China trouwt, laat je daar de handel legaliseren, en doet in NL de M46A( toets op schijnhuwelijk) Als die gedaan is, is jullie internationaal privaartrechtelijk erkend.Dus in B of D erkend.Die hindernis is geslecht.
Zij vraagt vakantievisum aan voor Belgie, voor vakantie in Belgie en vandaaruit, Duitsland en zo. Van te voren  tref je voorbereiding voor het gaan wonen in B of ander EU-land. Als zij aankomt gaan jullie al of niet op vakantie, het hiuurcontract voor een woning in B wordt geregeld, en jullie schrijven je in. Naa een maand of drie kun je naar NL vertrekken voor de EU-toetsing.

Deel Belgie; nog niet gehuwd;
als jij in Belgie gaat wonen, bouw je zo je EU-rechten op.Als jij je verblijfskaart hebt( of zelfs al als je bent ingeschreven) kan je partner op grond van duurzame relatie , naar B komen.Zij wordt ingeschreven, en als jij een maand of 3 in B hebt gewoond, pleite naar NL , en EU-toetsing doen.Het gaat tenslotte om JOUW opgebouwde rechten.
 Kom maar op met je vragen. ;)

Offline Pandabeertje888

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 27 april 2009, 18:21:43 »
Beste LiFenTon2005,
Dank je wel voor je vlugge reactie!

Ik begrijp dat er 2 mogelijkheden zijn voor EU-route (gehuwd/ongehuwd)
Maar mijn vraag is eigenlijk wat is voor mij het kortste en het gemakkelijkste weg om B-route te doen?
Mijn situatie is :
Ik (vrouw) NL  , werk in NL en woon in NL, ongehuwd.

Mijn plan: 1st optie
eerst verhuizen naar BE , inschrijven bij gemeente, 5 mnd kaart bemachtigen, trouwen met vriend in china, aktes legaliseren,toeristen visum aanvragen in NL ambassade? of BE aambassade? te beijing voor huwelijksreis naar europa met dan mijn man als gezelschap.
(zal deze visum worden afgegeven met huwelijksreis als reden???)
Deze optie is zeer tijdrovend en wij zijn ook gedwongen om gescheiden van elkaar te leven.( niet mijn eerste keus)

Anders 2de optie:
Niet verhuizen naar BE, wel eerst trouwen met vriend in china , alles legaliseren, dan direkt een toeristen visum aanvragen ook voor huwelijksreis naar EU te ambassade in beijing, ( als visum niet wordt afgegeven, bezwaar maken bij wie?solvit?visadienst?)
als visum is bemachtigd Samen binnen reizen naar EU, Samen aanmelden bij gemeente in BE.
Klopt deze volgorden en zal het ook werken voor mij zonder al te veel tegenslagen???

Graag zou ik een mening van je willen of mijn plannen een kans van slagen heeft en ook welke optie korter en makkelijker is voor ons.

Als laatste wil ik je bedanken voor het meedenken en info. die je ons geeft om toch nog het licht in de duisternis te vinden !!!

Dank je wel!!!

groetjes, Pandabeertje888

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2009, 20:49:01 »
Het probleem blijft iemand bij je in Europa te krijgen, want ook met die faciliterende visa loopt het niet zoals het moet.

Ik heb nu een Belg wiens buitenlandse vrouw geen Nederlands visum krijgt voor een gezamenlijke reis naar Nederland vanuit haar land.

Als jullie getrouwd zijn, dan zou iedere EU lidstaat (behalve je eigen lidstaat) haar een gratis visum moeten geven voor een reis met jou daarheen. vervolgens is binnen binnen en wat je verder doet niet de zaak van de ambassade, want naar doel van de reis en verblijfsduur mag niet worden gevraagd.

Dit is de theorie. Helaas is de praktijk vaak anders en is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen.