Auteur Topic: Wel Zorgtoeslag, maar g  (gelezen 10680 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Wel Zorgtoeslag, maar g
« Gepost op: 30 oktober 2008, 04:57:47 »
In een uitspraak van 19 september 2008 stelt de meervoudige kamer van de rechtbank te 's-Hertogenbosch vast dat de Belastingdienst ten onrechte de zorgtoeslag terugvordert van iemand met een inwonende illegale partner. Deze laatste heeft GBA-code 98. Huurtoeslag mag wel worden stopgezet en teruggevorderd.

De uitspraak zal ook gelden als er een inwonend kind is zonder rechtmatig verblijf.

De rechtbank overweegt of er sprake is van discriminatie bij de toekenning van huurtoeslag. Van discriminatie als bedoeld in artikel 26 IVBPR is geen sprake als er voor het maken van onderscheid in het licht van de doelen van de van toepassing zijnde regeling redelijke en objectieve gronden bestaan. De rechtbank wijst hierbij op de wetsgeschiedenis bij de totstandkoming van de koppelingswet, de strekking van het koppelingsbeginsel en de implementatie van dit beginsel in de huursubsidiewet.
De rechtbank concludeert: Het aldus gemaakte onderscheid tussen huurders met een Nederlandse of rechtmatig in Nederland verblijvende medebewoner en huurders met een medebewoner zonder geldige verblijfsstatus, berust naar het oordeel van de Afdeling op redelijke en objectieve gronden en levert geen discriminatie op als bedoeld in artikel 26 van het IVBPR.

Dit geldt niet voor de zorgtoeslag. Gelet op het individuele karakter van de zorgtoeslag, een tegemoetkoming aan belanghebbende om de eigen zorgverzekeringspremie te kunnen voldoen, valt niet in te zien dat diens niet rechtmatig in Nederland verblijvende partner daarvan indirect meeprofiteert. De aan de Koppelingswet ten grondslag liggende rechtvaardiging (...), kan derhalve bij het toekennen van een zorgtoeslag aan een belanghebbende geen rol van betekenis spelen.
Nu de Belastingdienst heeft volstaan met een verwijzing naar het koppelingsbeginsel, heeft verweerder onvoldoende redelijke en objectieve gronden aangedragen die het onderscheid kunnen rechtvaardigen. Volgens de rechtbank is er sprake van strijd met het bepaalde in artikel 26 IVBPR

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re: Wel Zorgtoeslag, maar g
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2008, 17:25:56 »
Ken het ff niet volgen, zijn beide inkomensgebonden, hoe kan dan gesteld worden; Dit geldt niet voor de zorgtoeslag. Gelet op het individuele karakter van de zorgtoeslag, een tegemoetkoming aan belanghebbende om de eigen zorgverzekeringspremie te kunnen voldoen, valt niet in te zien dat diens niet rechtmatig in Nederland verblijvende partner daarvan indirect meeprofiteert.

Offline By-tje

• Nieuw lid
Re:Wel Zorgtoeslag, maar g
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2008, 18:35:11 »
euhmm Hoi O0

toevallig kwam ik deze site tegen, ik heb ook van zulke vragen..maar ik snap nie veel over deze site..ik weet nie hoe of wat..maar ik wil ook antwoord op mijn vragen als dat kan..??ik heb een e-mail adres..
als iemand mij hiermee kan helpen,wordt ik heel erg blij.. :)

ik hoor graag wat van iemand terug, en het liefst op mijn e-mail omdat ik niet weet hoe ik hiermee moet omgaan.. :-[ ???

veel liefs,
en bij deze wens ik iedereen succes.

Bes

Offline richardv

• Steunt de Stichting
  • **
  • 11-05-2009
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2008, 19:00:07 »
Citaat
toevallig kwam ik deze site tegen, ik heb ook van zulke vragen..maar ik snap nie veel over deze site..ik weet nie hoe of wat..maar ik wil ook antwoord op mijn vragen als dat kan..??ik heb een e-mail adres..

Welkom By-tje.
Je bent toch al een eind gekomen op deze site.  ;D
Met de help functie bovenaan de site kom je ook verder.
Het zou leuk zijn voor de andere forumleden als je jezelf eerst even voorstelt.
Het is nu wat onpersoonlijk; vind je niet?

groetjes Richard
03-07-2006: Ontmoet in Beijing
23-12-2008: MVV
20-03-2009: VVR 1 jaar
11-05-2009: Getrouwd in Nederland
20-03-2010: VVR 5 jaar
20-05-2014: Inb. diploma
02-12-2014: Ceremonie
10-12-2014: Ned. paspoort

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2008, 00:23:28 »
By-tje,/ Bes Welkom! Tenzij het hele prive/persoonlijke vragen zijn, is het voor de andere leden ook fijner als ze wat opsteken van jouw vragen  en de antwoorden daarop.
En het is niet raadzaam je emailadres op de site te zetten, dat is via de link bij je naam voor leden alleen te zien, en anders  via een P
(-rive) B(-ericht) kun je ook berichten sturen en ontvangen.Het is tenslotte bij sommige vragen niet raadzaam om je  identiteit prijs te geven.(Hardstikke off topic, maar het leek me hier wel noodzakelijk.)

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2008, 08:17:59 »
En het is niet raadzaam je emailadres op de site te zetten, dat is via de link bij je naam voor leden alleen te zien, en anders  via een P
(-rive) B(-ericht) kun je ook berichten sturen en ontvangen.Het is tenslotte bij sommige vragen niet raadzaam om je  identiteit prijs te geven.(Hardstikke off topic, maar het leek me hier wel noodzakelijk.)
* En om die reden heb ik het email adres verwijderd

Martin627

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2008, 18:14:53 »
Er dient hierbij wel opgemerkt te worden dat de belastingdienst de mogelijkheid heeft om in hoger beroep te gaan.

Offline nederlandse moslima

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2008, 13:42:28 »
hallo allemaal, ook ik heb te maken gekregen met de belastingdienst, ze zeiden dat ik geen recht meer had op zorg en huurtoeslag en ook niet op kindgebonden butget in 2009 (voor mijn zoontje uit een eerder huwelijk) omdat ik ben getrouwd op 1 dec dit jaar, lekker allemaal heb nu alleen nog een kleine wga uitkering net genoeg voor de rekeningen, we houden  nu zo'n 140 euro per maand over, lekker vooruitzicht! phhhhhhhhhhhh >:(

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2008, 17:07:12 »
Maar heeft dat te maken met de verblijfsstatus van je partner of geldt dat zo voor alle gehuwden?

Heeft die partner wel recht op algemene heffingskorting?

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2008, 18:01:12 »
bedankt prawo voor je reactie, het heeft te maken met status van mijn echtgenoot, zolang hij geen verblijfstitel heeft vervalt volgens de belastingdienst mijn recht op zorg, huur en kindertoeslag 2009.hij heeft geen inkomen, dus we leven van mijn kleine uitkering. groetjes nederlandse moslima

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2008, 18:49:41 »
Uit de uitspraak hierboven blijkt toch duidelijk dat het standpunt van de belastingdienst NIET klopt m.b.t. de zorgtoeslag. Mijns inziens klopt het ook niet m.b.t. de kindertoeslag aangezien daarvoor dezelfde redenering geldt.

Dien een klacht in bij de Belastingdienst en refereer daarbij aan die uitspraak.

Ligt er al een formele beslissing?
Ga dan tijdig in bezwaar. Daarvoor kun je desgewenst een beroep op mij doen.

Je recht op de huurtoeslag kun je veiligstellen door hem te laten verhuizen naar een adres waar dat probleem niet speelt, bijv. naar iemand met een eigen woning of een hoog inkomen.
Jij krijgt dan weer gewoon wel je huurtoeslag.

Als hij hier zit in afwachting van EU toetsing dan hoeft hij niet te verhuizen en bestaat er wel degelijk recht op huurtoeslag.
Te realiseren door tijdig in bezwaar te gaan.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2008, 18:53:33 »
Denk dat hier een  Belasting/sociale verzekeringsdeskundige bij nodig is.KINDgebonden budget heeft m.i ook niks te maken met status van ouder.Boven dien moet voor jou en je kind volgens de uitspraak WEL zorgtoeslag betaald worden.
Wazige verklaring van Belastingdienst,zou als een speer bezwaarschrift indienen/laten indienen.

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2008, 19:39:44 »
bedanktLIFEenTONY en Prawo voor de snelle reactie, ik ga morgenochtend even naar het juridisch loket, even kijken wat ze kunnen doen voor mij en anders kunnen ze mij doorverwijzen, zo niet dan laat ik zeker wat van mij horen prawo(alvast bedankt) ik vind het ook allemaal maar heel raar! Door de zaak die loopt bij de ind kan mijn man zich niet ergens anders in laten schrijven,ik laat jullie morgen zeker even weten hoe het is afgelopen. groetjes nederlandse moslima

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2008, 13:27:41 »
hallo allemaal, daar ben ik weer, vanmorgen bij het juridisch loket geweest, omdat de medewerker mij gisteren geen schriftelijk bewijs mee heeft gegeven en mij adviseerde niet door te geven dat ik getrouwd was, omdat volgens hem ik dan allemaal nog meer toeslag zou ontvangen wat ik dan weer terug moet betalen omdat ik nergens recht op had(toeslagen) omdat mijn partner geen verblijfstitel heeft.dat hij geen inkomsten had maakt niks uit volgens de belastingdienst.Ik moest wel alles wat ik ontving opsparen en niet uitgeven omdat ik het later weer moest terug geven. maar goed het juridisch loket weer contact opgenomen met de belastingdienst de dame aan de telefoon zei dat ik toch een wijzegingsformulier moest invullen zodat ik een beschikking kreeg en daar kan ik dus weer een bezwaar op indienen. ik heb een formulier aangevraagd en stuur dat zo spoedig mogelijk aan hun op, nou ik ben benieuwd!Ik  ga wel even  langs de burgerraadlieden om even te laten zien of ik alles goed heb ingevuld, dat kan 5jan, hopen dat ik voor die tijd het formulier heb.

ik wil iedereen fijne feestdagen wensen en bedanken voor alle steun!
groetjes nederlandse moslima