Auteur Topic: Ramadan 2008  (gelezen 14396 keer)

Offline IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
Re: Ramadan 2008
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2008, 14:52:54 »
ik had gedacht dat roken misschien te moeilijk zou zijn. Nou ja, we zitten al bijna op de helft weer!
Een mooie gelegenheid om te stoppen  ;)
Er zijn een hoop mensen die dat doen

Tot nu toe ben ik sterk genoeg en heb ik nog geen
Elyass is de naam

Offline toetie

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: 14 september 2008, 08:42:24 »
Dank je IND-vijand, het wordt elke dag makkelijker.
Tja stoppen....ging dat maar! Maar het probleem is dat ik mezelf nu voor kan houden dat ik vanavond over zo'n 11 uur weer mag roken en bij stoppen....tja ik ben gewoon te zwak voorlopig.
Toetie

NeoTheXerox

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 15 september 2008, 02:47:41 »
Dank je IND-vijand, het wordt elke dag makkelijker.
Tja stoppen....ging dat maar! Maar het probleem is dat ik mezelf nu voor kan houden dat ik vanavond over zo'n 11 uur weer mag roken en bij stoppen....tja ik ben gewoon te zwak voorlopig.

Waar een wil is is een weg

Offline SaMa2

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2008, 12:45:04 »
Met mijn partner heb ik een meningsverschil over wat wel en niet mag als je niet kunt vasten wegens gezondheidsredenen. Ikzelf zou graag ook willen vasten, maar in plaats daarvan neem ik deze maand overdag alleen het hoogstnoodzakelijke/minimale voor mijn gezondheid. Ik voel me daar beter bij dan maar 'gewoon dooreten' zoals altijd. Pas als men 'uitgevast' is (iftar-tijd) eet ik ook weer gewoon. Mijn partner vindt dit geen goede manier. Of je vast, of je vast niet, maar niet half-half (dat is niet islamitisch en dus 'verboden').
Heeft iemand hier een mening over? (tja, het hoort eigenlijk niet op dit forum thuis, ik weet het).
Groetjes.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #29 Gepost op: 16 september 2008, 15:18:43 »
Een belangrijke regel bij het vasten is, is dat het alleen mag wanneer de situatie het toe laat. Je mag door het vasten niet jezelf of een ander (kind) in gevaar brengen. Iemand die grote inspanningen (reizigers) moeten leveren, ziekte (tijdelijk of chronisch) hebben uitzonderingen dat ze het vasten mogen overslaan (maar wel moeten inhalen). Het staat deze groep vrij in keuze wat ze doen. Wanneer jouw persoonlijke gesteldheid het niet toe staat (zelfs in psychische zin) om te vasten hoeft dat dus helemaal niet. Misschien doel je partner daar op. Wanneer je fysiek niet in staat bent, dan vast je niet. Wanneer dat niet het geval is dan vast je wel.

Mogelijk kun je hier uit interpreteren als je niet volledig kunt vasten, dan vast je in het geheel niet. Merk hierbij op dat je vooral je hart en eigen ingeving moet laten spreken. Immers heeft dit o.a. te maken met je persoonlijke toetreding tot God / Allah (innelijke jihad). Bespreek dit vooral met je imam hij kan je zeker hier verder in helpen en begeleiden waar dat nodig is.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Anne Mieke

• Waardevol lid
    • FLORES SURGA KITA
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #30 Gepost op: 16 september 2008, 22:13:34 »
Het is inmiddels bekend/bewezen dat een gewoon gezond mens geen last heeft van de vastenperiode. Het verschilt ook van mens tot mens hoeveel tijd hij of zij nodig heeft de eerste dagen om te wennen. Sommigen hebben vanaf dag 1 geen probleem en anderen doen er een dag of 4, 5 over om in het vastenritme te komen.
Er is dus een verschil tussen je beter of slechter voelen vanwege gezondheidsredenen en de wil om inderdaad te vasten en er iets voor over te hebben, bijvoorbeeld (ook) de lichamelijke en psychische ongemakken de eerste dagen (hoofdpijn, duizelig, chagrijnig etc)
Dus, tenzij het echt niet goed voor jouw gezondheid is wegens bepaalde aandoening of ziekte kan ik me de mening van je partner wel voorstellen (afgezien of dit al dan niet halal/haram is) hoewel je alleen verantwoording schuldig bent aan Allah.
Wat ik mij ook kan voorstellen dat het met de extreme vastentijden op dit moment in Nederland die de komende jaren alleen nog maar "erger" worden alleen maar ingewikkelder wordt. Je zou daarom ook kunnen afspreken/bespreken dat jij/jullie vasten op Mekkatijden zoals Kris bijvoorbeeld nu ook doet. Dit zou overigens mijns inziens wereldwijd gemaakt moeten worden om zo de gelijkheid onder moslims te bewerkstelligen.

gr
Anne Mieke
Ku menanti seorang kekasih
Yang tercantik yang datang di hari ini .....
(Iwan Fals)

Offline toetie

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 17 september 2008, 08:52:29 »
Uit eigen ervaring (jaja, die heb ik nou een beetje) kan ik zeggen dat ik de eerste dagen niet moeilijk vond. Ik merk nu dat ik het zwaarder begin te vinden, nu het einde in zicht is. Mijn man heeft nu ook meer "last" ervan. We worden moe, hongerig en krijgen dorst en zin om te roken overdag, maar goed, daardoor gaan we wel meer beseffen wat het vasten inhoudt dus dat is dan ook weer niet zo erg....toch?
Toetie

Offline IFS

• Steunt de Stichting
  • **
  • Nationaliteit partner: Nederlandse/Egyptische
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2008, 01:37:21 »
Het zit er weer op!
Aangezien er zelfs in 1 stad -in dit geval Den Haag- geen overeenstemming is tussen de moskeeen houden wij maar gewoon die van Saudi-Arabie aan dus:

EID MUBARAK!!!
15 mei 2012: aanvraag naturalisatie
10 augustus 2012: positief advies IND
29 augustus 2012: positief besluit H.M. de Koningin
 5 oktober 2012: naturalisatieceremonie

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #33 Gepost op: 30 september 2008, 07:03:44 »
Wij zijn ook klaar! Nou ja we waren ook een dag vroeger begonnen!!
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2008, 13:36:16 »
 Ied el Moubarak

Offline Gekko

• Nog nieuw en fris
  • *
Re:Ramadan 2008
« Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2009, 20:02:54 »
Ik heb inmiddels begrepen dat Ramadan 2009 een zware is, vooral door de temperatuur en de lange dagen. Misschien is het fijn om elkaar over de ervaringen te informerer via dit forum. Zowel verhalen over het geboorteland als in Nederland zijn welkom. Misschien kunnen we steun hebben aan elkaar... en begrip voor de verschillende samenlevingen, want het is natuurlijk vakantie tijd.

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
Re:Ramadan 2008
« Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2009, 21:51:23 »
Voor de Ramadam 2009 openen we dan een nieuw topic.

Ik ga deze op slot zetten en zodra de volgende Ramadan begint kan iedereen daar elkaar komen steunen en hun ervaringen delen.