Auteur Topic: trouwen voor de imam  (gelezen 41555 keer)

Offline deborah88

• Nieuw lid
  • Geslacht: Vrouw
trouwen voor de imam
« Gepost op: 30 augustus 2008, 22:14:38 »
hallo,,
ik was benieuwd of iemand weet wat trouwen voor de imam inhoud?
ik ben nu 1jaar samen met me vriend hij komt uit turkije,
nu wil hij graag naar de imam toe omdat alles dan halal is, nou vind ik daar niks op tegen zolang ik weet wat het inhoudt en de 1 zegt dit en de ander zegt dat.
Dus pliesss kan iemand mij helpen en t uitleggen..... want ik wil nog niet echt trouwen of vast zitten aan een papiertje waar later een helehoop elende van kan komen als het toch niet werkt.
Groetjes deborah
@ Marmaris!!:D

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: trouwen voor de imam
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2008, 11:05:07 »
Het klinkt raar, maar mogelijk kan je dit zelfs het beste aan de imam vragen die jullie huwelijk wil voltrekken.

De imam kan je precies uitleggen wat het inhoud en wat er van jou, je vriend / man en de imam wordt verwacht. Vraag dan ook naar bepaalde rituelen. Gedurende de zegening / huwelijk zal aan de vrouw altijd worden gevraagd wat zij van de man wenst. Je mag hier alles zeggen / vragen op materieel, emotioneel en spritueel gebied. Als ik het goed begrepen heb is dat (een deel van) de "alimentatie" van de man aan de vrouw.

Afhankelijk van waar het huwelijk wordt voltrokken kan het verschillende betekenissen en inhoud hebben. In bepaalde landen is de imam bevoegd om een huwelijk te voltrekken. In Nederland kan een imam alleen maar een relatie / huwelijk zegenen.

Merk op dat een imam het vaak fijn vind juist een westers persoon of van huis uit niet islamitsch persoon voor een dergelijke voltrekking te spreken. Hij zal dan uitleggen wat er zal gebeuren en wat de inhoud is. Tevens zal hij aangeven wat de verwachtingen van jou na de voltrekking zal zijn. Tevens kan hij zich beter voorbereiden op de huwelijks voltrekking in de zin waar jij of je man / vriend meer ondersteuning nodig heeft. (Denk aan vertalingen van koran teksten {dan wel de betekenis uitleggen} of de manier hoe deze wordt voorgedragen en waar nodig door jou nagezegd zal moeten worden).

Voor het huwelijk heb je twee islamitische getuigen nodig. Dit zijn doorgaans twee mannen. Vrouwen mag ook, maar dan staat 2 vrouwen gelijk aan 1 man. Het is niet toegestaan dat een niet islamitisch persoon getuigen is. Het is naar mijn beste weten wel toegestaan dat een niet islamitisch persoon toeschouwer is. De twee getuigen slaan op het (toekomstig) gezin, dus niet op de bruid of bruidegom.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Jake

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2008, 16:37:06 »
Deborah,

Zoals Goofy al aangaf is de betekenis in verschillende land verschillend. In veel landen zijn religieuze personen degenen die wettelijke huwelijken sluiten. Als je in Canada voor een imam, dominee of priester trouwt, is dat ook een wettelijk huwelijk. In Nederland zal een imam minder happig zijn op het sluiten van een huwelijk, omdat het sluiten van een huwelijk door iemand anders dan de Ambtenaar van de Burgelijke Stand strafbaar is. Kortom, vooral als je buiten Nederland gaat "trouwen" controleer de lokale wetgeving.

Misschien speelt hier ook een cultureel verschil mee. In veel landen is een huwelijk binnen 1 jaar na ontmoeting normaal. Echter in Nederland zijn periodes van 3 tot 7 jaar alvorens te trouwen zeer gebruikelijk.

Offline marja

• Steunt de Stichting
  • Nationaliteit partner: Egyptische
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2008, 16:45:45 »
Hi Debora,  Er zal je van alles verteld worden en gevraagd. Het belangrijkste is dat je er toch wel zelf ook achter staat. Als je al is het alleen voor de Imam getrouwd bent wat niets wettigs heeft hier in Nederland verandert er toch iets bij je partner en jouw situatie. Verder zal de Imam ook alleen het huwelijk willen sluiten als je ooit gedoopt bent of moslima wilt worden. Als het huwelijk in het land van herkomst wordt ingeschreven val je daar wel onder de regels die daar gelden. Dus denk goed na en beslis niet zomaar.
marja

Offline IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 17:33:07 »
hallo,,
ik was benieuwd of iemand weet wat trouwen voor de imam inhoud?
ik ben nu 1jaar samen met me vriend hij komt uit turkije,
nu wil hij graag naar de imam toe omdat alles dan halal is, nou vind ik daar niks op tegen zolang ik weet wat het inhoudt en de 1 zegt dit en de ander zegt dat.
Dus pliesss kan iemand mij helpen en t uitleggen..... want ik wil nog niet echt trouwen of vast zitten aan een papiertje waar later een helehoop elende van kan komen als het toch niet werkt.
Groetjes deborah

Hallo deborah

Trouwen voor de Imaam is nodig om jullie relatie 'legaal' temaken (aangezien het niet toegestaan is om een sexuele relatie tehebben binnen de joodse/kristelijke en natuurlijk de islamitische kring)

Trouwen voor de Imaam word niet erkend door de overheidsinstanties (dus je hebt niets tevrezen in die zin)

Wat wel kan is dat de imaam de vraag steld of je een moslima/joods of kristelijk bent daar buiten mag een Imaam geen trouwakte maken (als je bijvoorbeeld ongeloofig of boeddhist bent)
Maar uitraard zijn er Imaams die niet moelijk daar over doen.
Elyass is de naam

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2008, 20:19:18 »
Hangt er vanadf of je na een huwelijk in de mosjke ook je huwelijk nog wettelijk registreert.
Als je dat niet doet, dan ben je alleen voor het geloof getrouwd en niet voor de wet.
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2008, 22:03:25 »

Een huwelijk voor de Imaam kan je hellaas niet laten registreren om dat het gaat om een huwelijksakte die niet orgeneel is, een akte die geen stempels of handtekeningen bevat
Het enige wat er op zo een akte staat is dat mevrouw...getrouwd is met de heer...de 2 getuigen zijn...en de datum

Tenslote is het een ouderwets zelfgeschreven akte
Elyass is de naam

Offline Anne Mieke

• Waardevol lid
    • FLORES SURGA KITA
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2008, 22:21:03 »
Deborah,

Ik denk of je al dan geen goede info krijgt erg imamafhankelijk is want daar zit ook nogal veel verschil tussen. Er zijn goed ingeburgerde imams die jouw eventuele stap als integratie zullen zien en je zullen verwelkomen maar er zijn ook veel antiwesterse imams die er geen boodschap aan hebben om jou goed te informeren. Dus als je er een spreekt ga dan vooral of je gevoel af.

gr
Anne Mieke
Ku menanti seorang kekasih
Yang tercantik yang datang di hari ini .....
(Iwan Fals)

Offline Helenam

• Steunt de Stichting
  • "Mens is mens", van waar ook ter wereld!
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2008, 00:08:11 »
Ik zou, als ik jou was, me heel goed laten informeren wat een huwelijk voor de imam in Turkije en volgens de Turkse wetgeving betekent.

Voor de Nederlandse overheid heeft het dan misschien geen meerwaarde (vergelijk met het kerkelijk huwelijk versus burgerlijk huwelijk), maar in een aantal landen (in ieder geval Egypte - lees bijvoorbeeld het boek 'Grenzeloze liefde' door Hanneke Rozema - en in Iran) is zo'n huwelijk wel degelijk wettelijk, in een aantal landen ook het
Estrangeiro eu não vou ser - cidadão do mundo eu sou.

Offline Linda

• Steunt de Stichting
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2008, 07:53:22 »
Voor zover ik begrepen heb heeft een Imam Nikah (huwelijk voor de Imam in Turkije) verder geen juridische consequenties en is het puur een symbolisch huwelijk.

Offline Jake

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2008, 14:10:17 »
Ik heb even iets verder gezocht en het lijkt alsof Turkije (net zoals Nederland) een officieel verbod heeft op religieuze huwelijken. Het verschil is echter dat Turkije gewoonweg de religieuze huwelijken niet wettelijk erkend en er geen dus geen rechten aan ontleend kunnen worden.

Voor de rest is het waarschijnlijk toch handig om ook contact op te nemen met een imam.

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2008, 16:04:37 »
Voor zover ik begrepen heb heeft een Imam Nikah (huwelijk voor de Imam in Turkije) verder geen juridische consequenties en is het puur een symbolisch huwelijk.
Ik heb ook begrepen dat na dit "huwelijk" een stel samen mag wonen zonder dat het voor de wet getrouwd is (in Turkije tenminste). Ik weet dat een vriendin van Adnan's nichtje op deze basis samenwoont. Ze zijn wel naar de Imam geweest maar nog niet voor de wet getrouwd. Het samenwonen wordt door iedereen gewoon geaccepteerd.

Het wettige huwelijk sluiten zij volgend jaar pas.

Offline admin

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2008, 18:17:20 »
Een huwelijk voor de Imaam kan je hellaas niet laten registreren om dat het gaat om een huwelijksakte die niet orgeneel is, een akte die geen stempels of handtekeningen bevat
Het enige wat er op zo een akte staat is dat mevrouw...getrouwd is met de heer...de 2 getuigen zijn...en de datum

Tenslote is het een ouderwets zelfgeschreven akte

Nou in Indonesie kan dat dus wel.
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline Sarina

• Komt net kijken
  • Nationaliteit partner: Togolese
Re:trouwen voor de imam
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2009, 23:30:47 »
heyhey

mijn advies is ook, laat je goed informeren.
maar als ik het dus goed begrijp kan een imam wel een huwelijk sluiten tussen een moslim man en een chistelijke/joddse vrouw?
mijn man en ik zijn vorige maand getrouwd(in Togo zijn geboorteland) en we wilden ook nog traditioneel trouwen de laatste week maar toen kreeg ik keelonsteking dus ziek de laatste week:(
dus ik weet niet hoe het daar zit.

groetjes Sarina

Offline Helenam

• Steunt de Stichting
  • "Mens is mens", van waar ook ter wereld!
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2009, 13:27:07 »
als ik het dus goed begrijp kan een imam wel een huwelijk sluiten tussen een moslim man en een chistelijke/joodse vrouw?

Hoi Sarina,

Dat is wat ik inderdaad ook wel hoor: een Islamitische man mag trouwen met een niet-Islamitische vrouw, mits zij een geloof 'van het boek' heeft, dus Christelijk of Joods.
Omgekeerd mag een islamitische vrouw doorgaans niet met een niet-moslim trouwen.
Zie bijv het eerste bericht op forums.marokko.nl, http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2190099.html

Als je het sec bekijkt, dan zou er ook nog onderscheid moeten zijn tussen christenen die Jezus als Zoon-van-God (dus als mens) zien, en die Jezus beschouwen als synoniem voor God (en dan zou een huwelijk alleen met laatstgenoemde mogen plaatsvinden!?), maar daar lees /hoor ik eigenlijk nooit iets over.

Ook vraag ik me al lezende af hoe het nu precies is w.b. een huwelijk met een Joodse vrouw: het Joodse geloof wordt bij mijn weten immers via de moeder aan de kinderen overgedragen.

Tegenover bovenstaande vond ik al googlend dit interessante stukje over interreligieuze huwelijken (ook moslim-vrouwen met anders-gelovigen):
www.irshadmanji.com/wp-content/files//Dutch_AllPages_FINAL.pdf

Kortom: ik denk dat weliswaar het idee 'moslim man mag met christelijke / joodse vrouw trouwen en omgekeerd niet' algemeen is, maar net zoals er binnen ieder geloof verschillende stromingen zijn, denk ik dat ook over dit onderwerp verschillende meningen zijn, die niet alleen per 'bevolkingsgroep' kunnen verschillen maar vooral ook per persoon (en die bovendien met de tijd kunnen veranderen!). Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je man erover denkt, en je Togolese schoonfamilie en andere mensen die belangrijk zijn voor jullie!?

Nog van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk, en beterschap met je keel!
Estrangeiro eu não vou ser - cidadão do mundo eu sou.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2009, 15:27:49 »
Neem aan dat het vooral de regels in bepaalde landen/ gebieden zijn, die de doorslag geven, zoals  het verschil tussen de Arabische  moslims en de Noord Afrikaanse, en de stromingen inderdaad binnen de Islam.
Bij Joden heb je ook die verschillende stromingen qua houding tegenover gemengde huwelijken.
Maar ja, bij welk geloof is dat nou niet zo ?

Offline toetie

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2009, 20:45:06 »
Ik ben destijds ook met mijn (nu wettige) man op de islamitische wijze getrouwd, zonder imam maar met 2 getuigen. Dit omdat voor mijn man zijn geloof erg belangrijk was en hij alleen "halalih bilalih"wilde zijn met mij, zijn wij met Allah als getuige en 2 broers op deze wijze getrouwd.
Wij hebben dit nooit in de moskee laten registreren het is eigenlijk meer een belofte tussen Allah, mijn man en mij. Bracht rust voor mijn man dus ook voor mij.
Toetie

Offline Panda

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2011, 16:05:48 »
Is er iemand hier die mij in contact kan brengen met een lieve, ge

Offline Zenib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: -
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2011, 21:20:18 »
Volgens mij moet dat niet al te moeilijk zijn hoor. Je kan gewoon naar een moskee gaan, en zeggen dat je vriend wilt bekeren, en dan kunnen jullie volgens mij meteen trouwen. Ik ben ook op deze manier getrouwd. Telefonisch een afspraak gemaakt met een imam, 2 getuigen mee, en toen zijn we islamitisch getrouwd.. Succes..

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #19 Gepost op: 15 december 2011, 21:19:24 »
In NL MOET je eerst voor de Burgerlijke Stand trouwen, DAARNA  de religieuze ceremonie.Anders overtreedt je de wet.
==Kerkelijk huwelijk
In veel landen is de voltrekking van een huwelijk een godsdienstige ceremonie. In Nederland en Belgi

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2011, 04:04:53 »
In mijn ogen gaat het momenteel "slechts" om gerichte informatie voorziening hoe deze twee mensen verder moeten. Ze willen trouwen, maar dat betekend nog niet dat ze snel een moskee in rennen om bij de imam voor een burgerlijk huwelijk een religieus huwelijk inzetten.

De stappen zijn duidelijk; maar daarmee nog niet makkelijk of acceptabel voor iedereen.

Er wordt hier gesproken over moeite hebben met het binnen gaan van een moskee; ik ken de achtergrond niet waarom dit lastig is. Maar ik kan me verschillende scenario's voorstellen waardoor dit een vervelende aangelegenheid is. Juist met de huidige sfeer rond de islam kan ik me zelfs meer weerstand voorstellen om een dergelijk gebedsplaats binnen te gaan en met de geestelijke te spreken. Het kan namelijk extreem confronterend zijn.

Zoals gezegd ken ik verschillende huwelijken tussen mensen met verschillende religieuze achtergrond. Soms gaat het mis, maar ook heel vaak goed. In veel gevallen zie ik ook acceptatie, ook bij de meer ortodoxe vormen. Dit staat nog geheel los of een (of beide) bekeren. Dat de religieuze of culturele verschillen zijn in een relatie een belangrijk element. Het is verstandig om dit verder te bekijken en beide daar in te verdiepen.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Zenib

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: -
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2011, 16:38:45 »
Het klopt dat je eerst een wettelijk huwelijk moet aangaan alvoor je een islamitisch huwelijk sluit. Maar in mijn geval hebben we gewoon nooit gezegd dat we eerst voor de islam getrouwd zijn. We hadden bij de imam ook niks op papier laten zetten, dat hoeft volgens mij niet perse. Dus geen bewijs. Voor mezelf was ik al getrouwd, heb altijd gewoon tegen officiele instellingen gezegd dat we vriend en vriendin zijn.

Offline Bonkie

• Komt net kijken
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2021, 23:42:32 »
Beste toetie (en anderen),

Ik las dat je het islamitisch huwelijk zonder imam hebt voltrokken. Zou je mij kunnen vertellen hoe dat precies in zijn werk is gegaan?
Mocht je (of iemand) dit lezen, dan is dat echt ongelofelijk maar wel geweldig :P.

Groeten,
Bonkie

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Advies en hulp van Prawo
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 10:38:42 »
Beste toetie (en anderen),

Ik las dat je het islamitisch huwelijk zonder imam hebt voltrokken. Zou je mij kunnen vertellen hoe dat precies in zijn werk is gegaan?
Mocht je (of iemand) dit lezen, dan is dat echt ongelofelijk maar wel geweldig :P.

Groeten,
Bonkie

Beste Bonkie, ik heb Zenib zojuist een e-mail gezonden met het verzoek ook na een jaar nog even te reageren.
Toetie heeft inmiddels een ander e-mailadres en is niet te bereiken.