Auteur Topic: Examenplicht tussen 18 en 65 jaar.  (gelezen 4514 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Examenplicht tussen 18 en 65 jaar.
« Gepost op: 04 juli 2008, 19:44:12 »
Sinds 1 augustus 2007 geldt de examenplicht in het buitenland pas vanaf 18 jaar.

Citaat
Op 24 mei 2007 in het Staatsblad (nr. 203) gepubliceerde wet tot wijziging van de Leerplichtwet 1969 en de Wet inburgering i.v.m. onder meer de invoering van een kwalificatieplicht.

De kwalificatieplicht houdt in dat jongeren zonder startkwalificatie (vwo-diploma, havo-diploma, diploma op mbo-2 niveau of hoger) tot hun 18e verjaardag onderwijs moeten volgen.

In de Wet inburgering (wijzigingen in art. 1 lid 1 en art. 5 lid 1, onderdelen d en e) is opgenomen dat jongeren die leerplichtig of kwalificatieplichtig zijn, niet inburgeringsplichtig zijn. Zij worden inburgeringsplichtig op 18 jarige leeftijd.
Inwerkingtreding (art. VI): 1 augustus 2007

NB:
Uit bovenstaande volgt - onverminderd de overige voorwaarden en vrijstelling op andere gronden - dat alleen vreemdelingen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar het basisexamen inburgering in het buitenland moeten afleggen. Dus niet meer vanaf 16 jaar.

Deze leeftijdswijziging is met grote vertraging bij de IND alsmede (de buitenposten van) het Ministerie van BuZa bekend geworden, gezien ook de passage

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re: Examenplicht tussen 18 en 65 jaar.
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2008, 22:23:13 »
Gaat ze geld kosten.... O0

Offline Spacemees

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Algerije
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2020, 14:55:54 »
Ha allen,

Mijn partner komt uit Algerije en verblijft illegaal in de EU. Wij willen gaan samenwonen en wilden dit netjes via de regels van MVV doen. Echter moet je het basis examen inburgering in het land van herkomst afleggen, dit is dus geen optie. Zodra hij terug gaat naar Algerije moet hij de militaire dienst in. Hebben wij nog andere opties??

Liefs.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:42:56 »
Ha allen,

Mijn partner komt uit Algerije en verblijft illegaal in de EU. Wij willen gaan samenwonen en wilden dit netjes via de regels van MVV doen. Echter moet je het basis examen inburgering in het land van herkomst afleggen, dit is dus geen optie. Zodra hij terug gaat naar Algerije moet hij de militaire dienst in. Hebben wij nog andere opties??

Liefs.

Hebben jullie wellicht trouwplannen?

Er zijn zeker mogelijkheden de MVV procedure te volgen en het basisexamen inburgering af te leggen buiten Algerije.
Met name via de zogenaamde EU-route.

Offline Spacemees

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2020, 18:29:01 »
Hoi prawo,

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie, want we zijn echt een beetje ten einde raad. Nooit verwacht dat het allemaal zo moeilijk zou zijn.

Wij willen zeker op een dag trouwen, maar hadden dit pas volgend jaar of het jaar erna in gedachten. Tenzij dit het veel makkelijker zou maken voor ons, dan kunnen we het altijd vervroegen.

Ik heb inderdaad een hoop zitten lezen over die EU route, maar dat betekent dat ik zelf het land moet verlaten toch? Het liefst blijf ik natuurlijk gewoon hier, tenzij we echt geen andere optie meer hebben. Daarbij lees ik hier zoveel over dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha.

Ik heb ook nog zitten kijken naar vrijstellingen voor dit examen door hem bijvoorbeeld een NT2 cursus te laten doen wat gewoon vanuit huis kan. Echter volstaat een certificaat volgens mij niet om vrijstelling te krijgen en moet je echt een diploma hierin halen door staatsexamen te doen? Maar dan het volgende probleem, kan hij hier wel staatsexamen doen met een ID uit Algerije?

Alvast heel erg bedankt.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2020, 18:55:50 »
Iedere situatie is weer anders en leent zich doorgaans niet voor bespreking op een openbaar forum.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

U kunt met mij contact opnemen door het invullen van het contactformulier op www.prawo.nl
Vergeet even niet ook uw woonplaats en soort werk/contract in Nederland te vermelden.
Dan kunnen we afspreken hoe u het beste mijn persoonlijk advies kunt krijgen. Daarna weet u (bijna) alles en kunt in principe zonder verdere hulp aan de slag.

Vergeet de vrijstelling voor dat examen. Die gaat hij niet krijgen. Bovendien zou dat lang duren, terwijl in principe zijn verblijf rond Pasen kan zijn geregeld. Als jullie de juiste stappen zetten en daar niet te lang mee wachten.
Dat je partner nu illegaal is, is in principe geen bezwaar maar vraagt wel extra aandacht.

Offline Spacemees

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2020, 00:48:46 »
Heel erg bedankt, ik ga u contacten op de website!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2020, 10:31:39 »
Heel erg bedankt, ik ga u contacten op de website!

Doet u dat, zodat u maatwerk advies (en desgewenst begeleiding) krijgt specifiek voor jullie situatie.