Auteur Topic: Mogelijkheid tot vakantie??? Reizen in Schengen met 5-maandenkaart.  (gelezen 10918 keer)

Offline Minimalll

• Bijna volwaardig lid
  • *
Re: Mogelijkheid tot vakantie??? Reizen in Schengen met 5-maandenkaart.
« Reactie #25 Gepost op: 02 juli 2008, 22:23:58 »
Ghehehe...

Hoe ziet zo'n EU-toetsing er eigenlijk uit? Worden er vragen gesteld? Of is het gewoon niets anders dan documenten overhandigen en wat formuliertjes invullen?

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #26 Gepost op: 03 juli 2008, 14:04:42 »
Is een schriftelijke procedure inderdaad,die je bij de Gemeente opstart, daar kun je ook aanvulende vragen stellen ( en krijgen).Gemeenten hebben een (snelle) verbinding met IND, mochten er onduidelijkheden zijn.
Maar volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoord;
Citaat
Vandaag Bewijs van Bekendmaking gehaald bij mijn gemeente. Daarna direkt de IND gebeld om een EU-toetsing aan te vragen. We kunnen volgende week woensdag al terecht.
De medewerker van de IND stelde me snel een paar vragen om te kijken of ik in aanmerking kwam voor de EU-toetsing. Hij vroeg of ik langer dan 6 maanden in een ander EU-land heb gewoond. Moet ik hierdoor nou toch weer aan mezelf gaan twijfelen? Want rekenend vanaf de officiele datum van inschrijving, kom ik net aan de 5 maanden... Het wooncontract ondertekenden we op 14 januari...

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #27 Gepost op: 04 juli 2008, 18:28:25 »
Ik heb toch maar even weer met de IND afd inlichtingen. Hij zei dat er wettelijk geen minimum is. Maar deelneemt aan verkeer van personen in de EU, na 3 maanden. Dit omdat je in principe tijdens tot 3 maanden in een ander EU-land kan verblijven zonder dat je je ergens hoeft aan te melden.

Dit is in principe het beste en veilige antwoord.

Echter, als binnen drie maanden in de andere lidstaat al EU toetsing heeft plaatsgevonden en er vervolgens een "verklaring van inschrijving is verstrekt", valt het verblijf al eerder onder art. 7 van van Richtlijn 2004/38/EG (waarne in principe terugkeer naar NL mogelijk is met behoud van die rechten) en niet meer onder art. 6 (dat het verblijf regelt voor de eerste drie maanden zonder enige voorwaarde).

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #28 Gepost op: 04 juli 2008, 21:33:46 »
als ongevraagd assistent van Prawo;Omzet brief;
C. Niet-duurzaam verblijf van meer dan drie maanden
1. Burger van de Unie
De bepalingen onder dit punt zijn van toepassing op zowel de burger van de Unie die verblijf inroept uit eigen hoofde (als werknemer, zelfstandige, student of bezitter van voldoende bestaansmiddelen) als op zijn familieleden die zelf ook burger van de Unie zijn.
Een burger van de Unie die meer dan drie maanden in Belgi

Offline Minimalll

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 09 juli 2008, 18:02:12 »
Nou... Vandaag hadden we om 16:00 een afspraak bij de IND in Hoofddorp om de EU-toetsing in te dienen.
We waren door alle rotzooi in BE behoorlijk nerveus toen we het IND-loket binnenliepen. Het was rustig we gingen zitten bij onze balie en tegenover ons kwam een aardige gozer te zitten.
We gaven de aanvraag, en hij vroeg me waarom ik in Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #30 Gepost op: 09 juli 2008, 18:13:58 »
Waar bleef je , ik had de koffie klaar en woon om de hoek!! ;D
Gefeliciteerd!!!

Offline Minimalll

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 09 juli 2008, 18:27:10 »
Thanks! Ja als ik dat geweten had, had ik een gebakje meegenomen... :P

Is dit de normale procedure? Die terugkeervisum? Ik vroeg er niet eens om namelijk...

Kunnen wij met dat visum alleen via Nederland naar het buitenland of kunnen we ook met de trein via Polen de EU uitreizen(en weer terug)?

En wat denken jullie? Ik heb in Belgie nog een appartement, met een opzegtermijn van 3 maanden. We wonen nu tijdelijk bij mn ouders om de kosten een beetje te beperken.
Zal ik gewoon uitgaan van een goede afloop voor de EU-toetsing en de huur van ons app in Belgi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #32 Gepost op: 09 juli 2008, 22:19:59 »
Of doorverhuren aan een andere B-routier in overleg met je huurbaas?
Hoewel, in dat durp hebben ze het je niet makkelijk gemaakt.
En waarom zou de EU-toetsing niet goed gaan, je voldoet aan alle normen.

En dat visum? Kadootje van de IND??In principe kunnen jullie samen gewoon alle ( visumvrije ) landen bezoeken,ook buiten de EU.

Offline Minimalll

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 09 juli 2008, 23:08:51 »
Klopt... Een beter kadootje bestaat er niet. Maar het schijnt dat je dat terugkeervisum gewoon aan kan vragen. Het kostte ons gewoon helemaal niks... Ik denk wel dat het n beetje willekeur is, er zijn namelijk ook gevallen die dat visum juist niet kregen...

We gaan volgende maand lekker op vakantie naar Turkije, en als we terugkomen gaat ze voor een maandje naar haar geboorteland om haar ouders en vrienden en familie te bezoeken en nog wat documenten (diploma's e.d.) te regelen en te laten vertalen.

Ik voldoe aan alle eisen. Alhoewel... Ik zit n beetje met het aantonen van het inkomen. Ik ben pas sinds januari van dit jaar compagnon van mijn vader in VOF. En van dit jaar zijn er natuurlijk nog geen cijfers bekend. Ik heb ze een jaarverslag van 2007 laten zien en een uittreksel KvK gegeven. Bij het loket zeiden ze dat het helemaal niet nodig was, en dat er totaal niet naar het inkomen werd gekeken.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #34 Gepost op: 10 juli 2008, 15:59:25 »
Zou me over dat inkomen geen zorgen maken,er kan altijd ( lijkt me ) een accountantsverklaring van jullie bedrijf worden gegeven.En het gaat om huidige inkomen.Als je maar meer krijgt dan  bijstandsnorm voor gehuwden..... ( anders toch maar andere baas zoeken??) ;)
Geniet nou maar van jullie vakantie, na al die sores.

Offline MrFrankes

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
« Reactie #35 Gepost op: 28 januari 2016, 09:59:16 »
Hallo

ik zit met een vraag. Ik heb een Indonesische vriendin. ze woont al 5 jaar hier in Nederland omdat ze werkt als au pair. We willen in juni op vakantie gaan naar Spanje. ze heeft wel een Indonesische paspoort maar kan ze daarmee wel gewoon reizen naar Spanje of heb je een bepaalde visum ook nodig?

groeten Frank

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2016, 10:09:28 »
Is je vriendin wel legaal hier?
Want een verblijfsvergunning als au pair is maar een jaar geldig en wordt nooit verengd.

Mocht ze een geldige verblijfsvergunning hebben dan kan ze daarmee visumvrij reizen binnen het Schengengebied. Dus ook naar Spanje.