Auteur Topic: Nederlander werkend bij baas in Belgie of elders in de EU  (gelezen 5516 keer)

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Beter laat , dan nooit!
  • Nationaliteit partner: Liberiaanse
Nederlander werkend bij baas in Belgie of elders in de EU
« Gepost op: 26 juni 2008, 01:45:24 »
Als een belg door in Nederland bij een baas te gaan werken Gemeenschapsonderdaan is, waarom zou een Nederlander die in Belgie bij een baas werkt dan geen gemeenschapsonderdaan zijn? Let op, hij werkt er wel, maar woont in Nederland. Dan maak je toch ook gebruik van je Gemeenschapsrechten? Of zie ik dat nu verkeerd? Ik weet dat je als zelfstandige die Gemeenschapsrechten wel opbouwd en verkrijgt, als je in Nederland woont en buiten de grenzen werkt. Waarom dan niet werkend voor een baas buiten Nederland? Het is een vraag. Wie denk er mee?
Hold on.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
Re: Nederlander werkend bij baas in Belgie of elders in de EU
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2008, 02:20:19 »
Ik hoop dat er antwoord op komt, ik ga het morgen vragen aan het grenswerkerinformatiepunt.
Hold on.

Offline admin

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2008, 05:45:38 »
Je hebt pas gemeenschapsonderdaar-rechten als je een half jaar geregistreerd in een ander EU land hebt gewoond en terug naar je eigen land verhuist.
Verhuis je naar Nederland, dan heb je daar dus gelijk gemeenschapsrechten.
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline theobun

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2008, 06:31:07 »
als je getrouwd bent mag je partner in belgie werken
hij mag dit omdat hij gebruik maakt van je gemeenschapsrecht
het land waar hij woont moet dan wel een verblijfsvergunning afgeven
omdat zij anders het recht op vrijverkeer belemmeren
na 22 maanden in nederland
de EU verblijfsvergunningen van 5 jaar voor mijn vrouw en haar zoontje

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2008, 18:06:15 »
Er is nog geen jurisprudentie over loonslaven die over de grens werken maar in hun eigen land blijven wonen.

Die is er wel voor zelfstandigen (Carpenter) en er is mijns inziens geen reden diezelfde redenering ook niet voor werknemers te laten gelden. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2008, 21:14:28 »
Er is nog geen jurisprudentie over loonslaven die over de grens werken maar in hun eigen land blijven wonen.

Die is er wel voor zelfstandigen (Carpenter) en er is mijns inziens geen reden diezelfde redenering ook niet voor werknemers te laten gelden. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan.
  Ik ben het helemaal eens met Prawo zijn definitie, want als je gebruik maakt van je Gemeenschapsrechten over de genzen van jouw woonlidstaat dat doe je dat toch in een andere lidstaat? Dus zou er geen verschil mogen zijn!

Theobun, ook zou ik even willen vragen hoe je dat dan bedoelt over je vrouw werkend in Belgie en zo. Kan ze dat omdat jij in afwachting bent van je zaak over de toetsing? Of kan ze dat dan om een andere reden? Ik heb daar niet erg veel informatie over. Kan dat dan ook zonder de leurkaart? Gewoon zo?
Hold on.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2008, 21:39:39 »
Je hebt pas gemeenschapsonderdaar-rechten als je een half jaar geregistreerd in een ander EU land hebt gewoond en terug naar je eigen land verhuist.
Verhuis je naar Nederland, dan heb je daar dus gelijk gemeenschapsrechten.

Na het weer lezen van mijn bericht vraag ik mezelf het volgende. Is het wel zo dat als een Belg in Nederland werkt bij een baas maar in Belgie woont hij of zij dan wel gemeenschapsrechten toekomen? Misschien zijn zij alleen maar grenswerkers? En moeten zij zich inderdaad inschrijven langer dan drie maanden, wat natuurlijk in beide landen kan om ook daadwerkelijk de Gemeenschapsrechten toebedeeld krijgen. Dat zou dan betekenen dat je in beide landen een verblijf hebt, maar er maar in een je hoofdverblijf kunt hebben en in dit geval zou dat dan Nederland moeten worden om een verblijfsvergunning te verkrijgen door je Gemeenschappsrechten te laten toetsen door je partner in je nieuwe woon/lidstaat. Dan kom je weer terug op de zelfstandige die die rechten wel krijgt door in een andere lidstaat diensten te verlenen of werk te leveren. Waarom dan ook niet bij een werkgever?

Het gaat er volgens mij om dat je buiten je eigen woon/lidstaat gebruik maakt van je Gemeenschapsrecht en dan zou het niet uit mogen maken of je dan nog wel in je eigen land woont. Je oefent buiten haar grenzen je vrij recht uit in Europa, bij de buren en dus in een andere lidstaat. Wonen weten we, werken als zelfstandige ook! Werkend bij een baas nog niet. Waarom gaan we niet een proefproces hier over aan? Dat zou toch mogelijk moeten zijn?
Hold on.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2008, 13:51:47 »
Misschien is er iemand die hier al meer over weet te vertellen? Met dank bij voorbaat!
Hold on.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2008, 19:43:19 »
Het antwoord van Kris is in dat geval hetzelfde.Als een Belg in NL werkt, en in B  woont, bouwt hij formeel gemeenschaps rechten op als hij een half jaar in NL gaat wonen.Het omgekeerde dus van de Belgie route.Voor unne Belg dus de NL -route.
Dan laat ik het Carpenter arrest dus buiten beschouwing, als je daar een (proef) proces over start ben je al een half jaar( en veel meer waarschijnlijk) kwijt.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2008, 02:09:26 »
Het antwoord van Kris is in dat geval hetzelfde.Als een Belg in NL werkt, en in B  woont, bouwt hij formeel gemeenschaps rechten op als hij een half jaar in NL gaat wonen.Het omgekeerde dus van de Belgie route.Voor unne Belg dus de NL -route.
Dan laat ik het Carpenter arrest dus buiten beschouwing, als je daar een (proef) proces over start ben je al een half jaar( en veel meer waarschijnlijk) kwijt.

Hallo, Als ik het goed begrijp zeg je dat als een Belg in nederland werkt en in Belgie woont, bouwt hij formeel Gemeenschapsrechten op, en dan ga je verder met, als hij een half jaar in Nederland gaat wonen! Dat zou dan inhouden dat hij dus dan niet meer in Belgie woont maar in Nederland is gaan wonen en werken.

Maar gemeenschapsrechten doe je op als je BUITEN je eigen land/lidstaat werkt of woont of studeert enz. Dus we komen toch uit bij het gene Prawo al concludeerde, dat er nooit jurisprudentie daar over is geweest omdat niemand dat ooit heeft getoetst, naar beste weten! Zoals ik al zei, wel wonen, zelfstandig werkend en als student etc. Maar dus geen rechten door in een andere lidstaat te werken bij een baas? En te blijven wonen in de eerste lidstaat!

Maar ik lees de Richtlijn en zou dan moeten concluderen dat het ook voor werken bij een baas over de grens op zou moeten gaan? Of hebben ze dat vergeten in hun uitleg over het opbouwen en verkrijgen van je Gemeenschapsrechten? Ik denk dat het leuk zou zijn om daar vragen over te stellen bij het Hof? Dat hoeft geen geld te kosten. Je zou het aan kunnen kaarten en wie weet wordt het nog eens aan ons uitgelegd. Maar ja iedereen heeft het druk met zijn eigen leven en het was maar een denktank. Ik zet het op de agenda, als project. Ik zou het leuk vinden om te horen hoe anderen daar over denken?
Hold on.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2008, 20:47:10 »
Je interpreteert mijn antwoord verkeerd.Een Belg die in NL gaat wonen, en in B blijft werken  bouwt na een half jaar gemeenschapsrech (EU) op.Ook als hij In NL gaat wonen, en werkt in NL.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2008, 15:42:08 »
Je interpreteert mijn antwoord verkeerd.Een Belg die in NL gaat wonen, en in B blijft werken  bouwt na een half jaar gemeenschapsrech (EU) op.Ook als hij In NL gaat wonen, en werkt in NL.

Hoi, ik ben in de lappenmand dus daarom pas nu mijn reactie!
Ik begrijp wel wat je zegt, ik denk dat je mij misschien niet goed begrijpt?  Een Belg die in NL gaat wonen bouwt Gemeenschapsrechten op. Dat is bekend. Maar waar het nu juist over gaat is de Belg die in Belgie blijft wonen en werkt in NL bij een baas! Of de NL die in NL blijft wonen maar werkt in belgie bij een baas. Die bouwen als ze niet verhuizen dus geen Gemeenschapsrechten op en ik vind dat raar want ze werken in een andere lidstaat en dan maak je volgens mij gebruik van je Gemeenschapsrechten. Ik heb nog niet rondgebeld om antwoorden hierover want ik ben niet lekker, maar doe ik volgende week zeker. LifenTony,begrijp je wat ik probeer te zeggen?
Hold on.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2008, 16:43:40 »
Ja ik snap het volkomen, en Prawo gaf er een reaktie op, mbt tot de ongelijkheid van zelfstandigen en "loonslaven".Dat er het Carenter arrest is voor zelfstandigen, maar dat er een proefproces nodig zou zijn , om die rechten ook toegekend te krijgen aan mensen in loondienst.
Citaat
PRAWO;geplaatst op: 26 juni 2008, 18:06:15 Geplaatst door: Prawo

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2008, 18:05:02 »
Ja ik snap het volkomen, en Prawo gaf er een reaktie op, mbt tot de ongelijkheid van zelfstandigen en "loonslaven".Dat er het Carenter arrest is voor zelfstandigen, maar dat er een proefproces nodig zou zijn , om die rechten ook toegekend te krijgen aan mensen in loondienst.

Ja, dank je voor je reactie. Zou het niet mogelijk zijn om dat gewoon voor te leggen aan het Hof? Prawo als U meeleest, wat denkt U? Het is niet zo zeer voor mijzelf als wel nieuwschierigheid, want dat zou betekenen dat er dan de zelfde rechten gelden voor werkenden in een andere lidstaat als voor zelfstandigen in een andere lidstaat. U heeft natuurlijk ook geen glazen bol, maar misschien wel
Hold on.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2008, 19:02:23 »
Gewoon voorleggen aan het Hof kan niet.
Alleen een rechter kan daar prejudiciele vragen stellen.

Dan moet je dus een nationale procedure beginnen en die zo goed voeren dat de rechter daar niet omheen kan (of wil).

Zoals ik al schreef, niet zonder slag of stoot.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2008, 23:07:59 »
Gewoon voorleggen aan het Hof kan niet.
Alleen een rechter kan daar prejudiciele vragen stellen.

Dan moet je dus een nationale procedure beginnen en die zo goed voeren dat de rechter daar niet omheen kan (of wil).

Zoals ik al schreef, niet zonder slag of stoot.

Dat zou iemand dus aan moeten durven! Die ook daadwerkelijk in die situatie zou zitten. En dat zal niet mee vallen als proefkonijn! Want dat zal voor het Hof ook de eerste keer zijn dat ze die vraag voorgelegd krijgen en dan zal dat ook nog eens door de IND getoetst worden. Ik zie dat nog niet zo maar gebeuren, maar wie weet, gebeurt het ooit. Want tenslotte blijft de vraag staan? Mr. Prawo, U zelf zegt al vele jaren dat het gemeenschapsrecht niet ten volle toegepast wordt? Zoals over de grens een weekeindje weg naar het "buitenland" of een kopje koffie over de grens! Want wat betekent dan in de volle draagweidte gebruik maken van ons Gemeenschapsrecht? Ik heb het gevoel dat er nog veel baanbrekend werk te verrichten valt voor het Gemeenschapsrecht, Gemeenschapsgoed zal verworden!

Mr.Prawo. Dank U weer voor Uw toelichting, ik denk dat ik uit naam van ons allen dat mag opmerken. De tijd zal het leren en ik hoop dat het ooit zover zal komen dat we ook daar antwoord op bekomen en gerechtigheid zullen zien geschieden.
Hold on.