Auteur Topic: Ondertrouw van Nederlanders die in het buitenland wonen - illegaliteit  (gelezen 5811 keer)

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Beter laat , dan nooit!
  • Nationaliteit partner: Liberiaanse
Ik ben een Nederlander met een illegale partner. Ik ben gemeenschapsonderdaan en wil trouwen. Kan dat en hoe moet ik dat doen? Ik woon in Belgi
Hold on.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Ondertrouw van Nederlanders die in het buitenland wonen - illegaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2008, 02:51:33 »
Je vraagt in feite een complete handleiding. Wellicht is het dit beter via een deskundige regelen. In een gesprek van een uur heb je dan alles op een rijtje.
Let er in ieder geval op dat je via een forum niet teveel priv

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Ondertrouw van Nederlanders die in het buitenland wonen
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2008, 03:07:50 »
Wat is het?

De gemeente Den Haag legt vast dat u een huwelijk of een geregistreerd partnerschap in Nederland wilt aangaan, terwijl u niet (meer) in ons land woont. Uw aangifte is verplicht en staat bekend als 'in ondertrouw gaan'. De gemeente Den Haag heeft een landelijke taak: ze verzorgt de ondertrouwakte. Het maakt daarbij niet uit in welke gemeente u precies wilt gaan trouwen in Nederland.

Wat zijn de voorwaarden?

Wanneer u (als Nederlander) met uw partner niet (meer) in een gemeente in Nederland staat ingeschreven - omdat u in het buitenland woont - kunt u toch in Nederland een huwelijk of een geregistreerd partnerschap aangaan. U kiest zelf in welke gemeente u dat wilt doen en u moet ook zelf contact opnemen met de huwelijksgemeente. Maar u gaat altijd eerst in ondertrouw in de gemeente Den Haag.

Ondertrouw moet ten minste twee weken en uiterlijk een jaar voor de huwelijksdatum of de datum van het geregistreerd partnerschap gebeuren.
Ten minste een van u beiden moet de Nederlandse nationaliteit bezitten.
U moet ten minste twee weken in ondertrouw zijn voordat u kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap kunt aangaan.
De ondertrouw is een jaar geldig.

Wat heb ik nodig?

Welke documenten u voor de ondertrouw moet opsturen is onder meer afhankelijk van het land waar u woont en van de nationaliteit en geboorteplaats van u en uw partner. Afdeling Landelijke Taken informeert u erover als ze uw aanvraag binnen hebben. Vermeld bij uw aanvraag de volgende gegevens van beide aanstaande echtgenoten/partners:
voor- en achternaam van u en uw partner;
huidige woonplaats en land;
geboorteplaats en -datum;
indien van toepassing: laatste woonplaats in Nederland;
nationaliteit(en);
burgerlijke staat (indien eerder gehuwd of partner: van alle huwelijken en/of partnerschapsregistraties vermelden waar, wanneer en op welke wijze huwelijk of geregistreerd partnerschap is ontbonden);
gemeente waar u wenst te trouwen/geregistreerd partnerschap wenst aan te gaan;
datum waarop u wenst te trouwen/geregistreerd partnerschap wenst aan te gaan;
retour(mail)adres en eventueel telefoonnummer.

Kosten

De gemeente rekent geen kosten voor de ondertrouw. U zult wel kosten hebben aan de benodigde documenten.

Levertijd

Als alle documenten in orde zijn, wordt uw aanvraag binnen