Auteur Topic: Nederlands inburgeringsexamen is discriminerend volgens Human Rights Watch  (gelezen 24782 keer)

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Beter laat , dan nooit!
  • Nationaliteit partner: Liberiaanse
Re: Nederlands inburgeringsexamen is discriminerend volgens Human Rights Watch
« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2008, 18:06:10 »
Als wij nu met zijn allen voor de EU zijn dan zal de MVV voor de minderdraagkrachtigen in ons midden ook een zorg minder zijn, en dan mogen de mensen met genoeg geld de MVV aan blijven vragen en kunnen die minder fortuinlijke burgers in ons midden ten minste Gemeenschapsoonderdaan zijn om een gelukkig leven samen met hun HELE gezin te vormen! Misschien schaft dat dan wel vanzelf de hele INHUMANE MVV af!
Hold on.

Offline prince

• Volwaardig lid
  • **
  • Beter laat , dan nooit!
  • Nationaliteit partner: Liberiaanse
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2008, 18:19:30 »
Ik wilde daar nog even iets aan toevoegen. Het ging in dit topic dus om de Inburgering. Kijk, het is een duidelijk gegeven dat het de nieuwkomer zal helpen de Nederlandse taal te beheersen te verstaan en spreken! Mijn man wil dat ook dolgraag. Maar in zijn situatie, hij was ziek en zat arm in het binnenland van Liberia en had daar zonder Dvd, geen generator en geen geld voor benzine, moeten leren voor een examen in een buurland! Dan reizen naar buurland Ghana, weer geld uitgeven! Dan daar examen doen, wat niet kon, want hij was ziek en kreeg daar heel misschien ooit wel eens vrijstelling voor, maar dan zou hij allang in zijn kist liggen.

Hij wil ook graag inburgeren en daar wil hij zo snel mogelijk aan beginnen. Ik heb hem al wel voor computerles opgegeven en hopelijk zal hij heel snel de taal leren, als de IND de beslissing neemt!
Goed, inburgering ja,maar dan wel wel op een mensvriendelijke manier en deze regels zijn wreed. Nederland hoort veroordeeld te worden daarvoor! Dat is mijn persoonlijke mening. Aan deze kunnen geen rechten worden verleend.

Met groet. Nic en Prince
Hold on.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2008, 18:03:26 »
Denk dat velen van ons het met je eens zijn , dat het inburgeringsexamen buitenland 1 van de dijken om NL is, die waarschijnlijk meer  na- dan voordelen heeft.Maar ja, onze "volksvertegenwoordigers" denken wel vaker niet door, die hebben iets van"de goeden moeten onder de kwaden lijden".En iets als wet aannemen is 1, maar om het weer in te trekken?

Offline Scorpio-dragon

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 18 september 2008, 08:39:19 »
Turken en Marokkanen worden benadeeld door het Nederlands inburgeringsexamen. Dat stelt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in een rapport dat donderdag verschijnt. Migranten die naar Nederland willen komen uit de Europese Unie, de VS, Australi

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #29 Gepost op: 18 september 2008, 09:22:12 »
Elk land heeft het recht eigen wetten te maken, zolang die niet in strijd zijn met internationale verdragen ,zoals de Europese wetgeving.
Zo heeft NL het recht een inburgeringsexamen in te stellen,voordat iemand die naar Nederland komt,een verblijfsvergunning kan aanvragen.
Dit geldt dus niet voor specifieke groepen die daarvan ontheven zijn.
Zoals EU-onderdanen, en degenen die verblijfsrechten ontlenen aan EUonderdanen.

Offline Scorpio-dragon

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2008, 17:10:45 »
Elk land heeft het recht eigen wetten te maken, zolang die niet in strijd zijn met internationale verdragen ,zoals de Europese wetgeving.
Zo heeft NL het recht een inburgeringsexamen in te stellen,voordat iemand die naar Nederland komt,een verblijfsvergunning kan aanvragen.
Dit geldt dus niet voor specifieke groepen die daarvan ontheven zijn.
Zoals EU-onderdanen, en degenen die verblijfsrechten ontlenen aan EUonderdanen.

Maar die wetten mogen niet in strijd zijn met Europese wetten.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2008, 19:45:29 »
Dus moeten we het Hoger Beroep afwachten over bijv. de inkomenseis, in januari 2009(?)

Offline Scorpio-dragon

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2008, 08:18:33 »
Dus moeten we het Hoger Beroep afwachten over bijv. de inkomenseis, in januari 2009(?)

Heb je dan een andere gunstige keuze dan? Momenteel is het niet anders. Tuurlijk zou ik willen dat er gunstiger mogelijkheden zijn.

Offline robsen7476

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 04 november 2008, 12:22:30 »
ik ben op zich voor het inburgeringsexamen. Inderdaad ook voor alle buitenlanders, maar ik begrijp ook wel dat dat niet haalbaar is voor EU-landen wegens andere afspraken. (Voor engelstaligen zijn we natuurlijk als nederlander ook erg zwak. Zodra we merken dat iemand beter overweg kan met engels, schakelen we zelf al snel om ipv nederlands te praten. Zo ken ik meerdere britten die best nederlands willen leren, maar eigenlijk nooit de kans krijgen om dit te oefenen.)

Maar ik ben wel absoluut tegen inburgeren in het buitenland, omdat het nauwelijks iets toevoegt.

Mijn vietnamese vriendin is nu voor de 2de keer in nederland en gaat kwa nederlands met sprongen vooruit, korte zinnen begrijpen gaat steeds beter. Ze wil ook graag en durft nederlands te praten, maar ze begrijpt de film en de vragen grotendeels niet. Er is geen vertaling vanuit het vietnamees en ze beheerst geen van de andere talen goed (ik spreek wel een beetje vietnamees maar ook weer niet goed genoeg om uit te leggen hoe bijv. onze politiek in elkaar zit). Ik weet zeker dat ze het examen gaat halen zonder de inhoudt echt te begrijpen. ik denk dus niet dat het examen te moeilijk is, maar gewoon zinloos en nog meer discriminerend is voor mensen die geen van de steuntalen beheersen.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #34 Gepost op: 04 november 2008, 14:31:53 »
Duidelijk verhaal.Als je film en de vragen ziet, weet je meteen voor wie het bedoeld is.
Wie de inhoud bedacht heeft weet ik niet, maar die heeft echt de ballen verstand van wat echt belangrijk is voor nieuwe Nederlanders.
Maar we moeten het ermee doen, en nou maar afwachten wanneer het  weer afgeschaft wordt.Of onwettig blijkt te zijn.

Zeker voor degenen die een andere taal spreken dan de standaard groep is het een hele klus dit allemaal uit je hoofd te leren.

Offline robsen7476

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 04 november 2008, 14:37:40 »
Het lijkt wel erg gericht op arabische landen. Maar ik denk wel degelijk dat mijn vriendin er iets aan zou hebben als ze het zou kunnen begrijpen. De steuntalen zou 90% van de immigranten moeten helpen, maar laat mijn vriendin daar nu net niet tussen zitten.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #36 Gepost op: 04 november 2008, 14:55:11 »
Minderheden zijn toch meestal de klos ? O0
Als zij al wat engels spreken , lukt het nog wel, maar als het  schrift al totaal afwijkt, zoals bij Chinees, Thais, Vietnamees enz. heb je een xtra probleem. De Vietnamese community inschakelen?

Offline robsen7476

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 04 november 2008, 21:07:42 »
gelukkig wijkt het vietnamees niet af en hebben ze gewoon een alphabet (en een paar extra en een paar ontbrekende letters en een boel accenten om de toon weer te geven). Dit is de reden dat ik mij het vietnamees snel machtig heb kunnen maken. En volgens mij is het hele "naar nederland" gebeuren wel vertaald in het chinees en thais.

Maar goed, het blijft frustrerend om te weten dat je geen mvv kan aanvragen, terwijl je weet dat ze er nauwelijks iets van leert in het land van herkomst en het zeker niet opweegt tegen de tijd en geld dat je er aan kwijt bent. MVV aanvragen en in nederland leren werkt in mijn situatie 1000% beter en zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn en natuurlijk niet te vergeten, we kunnen tenminste heel het jaar samen zijn en niet 8 van de 12.

Offline madamfolle

• Steunt de Stichting
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #38 Gepost op: 04 november 2008, 23:30:14 »
Eerlijk gezegd kan ik niet zeggen dat ik tegen inburgering buitenland ben. Alhoewel ik moet toegeven dat het voor sommigen landen moeilijk te doen is.

Maar voor degene die hierheen willen komen en de mogelijkheid hebben om zich voor te bereiden mag je verwachten vind ik dat ze dat ook doen.
Helaas ziej e vaak genoeg dus dat mensen naar nederland komen zonder zich in te zetten voor de nederlandse taal etc. Waardoor je als nederlander je moet aanpassen aan die persoon.
Tijdelijk is dat geen probleem,maar niet voor langere periode of altijd.

En ik maak dat vaak genoeg mee dat mensen het onzin vinden om nederlands te spreken ,want het is geen wereld taal.
En dus niet goed kunnen deelnemen aan de nederlandse maatschappij.

Let wel, ik doel op die mensen die echt wel de mogelijkheid hebben maar niet zich willen inzetten of sumier willen inzetten om in te burgeren.Terwijl ze van plan zijn om zich lang of hetzij altijd hier te willen vestigen.
Voor hun vind ik het goed dat deze verplichte examen er is, evt. met vermindering van kosten.

Offline sbruijn

• Nieuw lid
Re:Nederlands inburgeringsexamen is discriminerend volgens Human Rights Watch
« Reactie #39 Gepost op: 08 december 2008, 20:55:03 »
Hallo, ik heb het gelezen, maar dit geldt echt niet alleen voor groeperingen zoals aangegeven. Ik ben zelf Nederlandse, maar mag mijn echtgenoot uit Peru niet naar Nederland laten overkomen. Hij zou dan eerst het examen moeten halen. Aangezien hij Spaans spreekt zal het nog een aantal jaren kunnen duren, voordat hij de kans zou hebben. Bovendien vermoed ik dat er een bepaald percentage wordt toegelaten. Ik moet in een ander "Europees" land wonen en werken, mogelijk maken wij dan meer kans om terug te kunnen keren. De IND vertelde mij dat als ik een inwoonster in Nederland zou zijn uit een ander Europees land (zoals Frankrijk), mijn echtgenoot wel naar Nederland zou mogen komen, zelfs als hij in Peru woont. Ik werk nu in het buitenland omdat ik in Nederland ook geen werk kon krijgen en vanwege mijn leeftijd, na het opheffen van de id-banen. Probeer mijn echtgenoot te laten overkomen, weer een hele toestand met documenten, stress, zonder familie, veel geld betalen en uiteindelijk mag hij maar een half jaar overkomen. Dus ik voel mezelf ook niet bepaald welkom in mijn eigen land! Zover ik weet behoren Turkije en Marokko ook nog niet tot een Europees land. Ik wil hier dus mee aangeven dat zij echt de enige niet zijn die zich afgewezen voelen. Hoe denk je dat Peruanen zich voelen, die mogen niet naar Noord-Amerika, zijn niet bepaald welkom in Europa noem maar op. Het heeft niks met huidskleur of religie te maken, het heeft te maken met het feit dat Nederland een klein land is waar iedereen graag wil wonen omdat men denkt dat alles beter is dan hun eigen land. Ik mis mijn kinderen en kleinkind, maar Nederland zeker niet!! zeker niet met deze regering die zich totaal niks van de ellende aantrekt die onze gezinnen ondervinden. Bovendien vind ik ook dat zij een internet  relatiebureau moeten verbieden, zo heb ik mijn man leren kennen. We mochten dan wel trouwen in Nederland, met pijn en moeite want een Turkse dame van het gemeente huis vertelde mij, dat al zou ik met hem trouwen, ik niet moest denken dat hij dan mocht blijven. En ik zou een tolk moeten hebben bij de trouwerij want mijn aanstaande bruidegom zou wel eens iets kunnen tekenen ..en niet weten waarvoor. tja .. de burgerlijke stand vond dit uiteindelijk ook zelf wel vreemd. Dus houdt de moed erin ..zet door en ga ervoor .. ik hou van mijn man ..en knok voor hem.  :D

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #40 Gepost op: 08 december 2008, 21:32:27 »
Werk je in Peru? Welkom trouwens op MC, paar dagen eerder was je misschien no 7000 geweest! :'(

Offline Scorpio-dragon

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 09 december 2008, 06:15:24 »
Ik denk dat het leren van Nederlands niet een gek idee en streven is om je later in Nederland te vestigen. Wanneer je samen kinderen gaat krijgen moet je dekenken dat jouw kinderen ook Nederlands moet kennen, zeker al je hier in Nederland de weg wil vinden. Maar Nederland weegt met 2 maten. Zo hoeven sommige landen geen inburgeringsexamen af te leggen of te volgen, zoals mensen uit the USA, Canada, Zuid-Korea etc. In feite moet iedereen dezelfde plichten hebben, niet zorgen voor discriminatie, wat nu wel het geval is.

Wanneer de basis Engels is, is het gemakkelijker om Nederlands te leren, maar vanuit het Arabisch, Turks, Chinees, etc is een ander verhaal. De vraag is ook dat men kan lezen en schrijven! Kan men dit niet, dat stapel deze problemen op.

Toen in de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw ons land werd opspoeld door de tijdelijke arbeiders was het voor alleen maar om te werken en de taal leren was totaal geen spraken. De gevolgen hiervan is reeds duidelijk. De 1e generaties arbeiders kampen nog steeds met onze taal.

Het inburgeren is de eerste stap. Als je geslaagd ben en je verhuist naar Nederland is altijd het beste om hier in Nederland verder te gaan met Nederlandse lessen.

Offline Nens

• Premium lid
  • Ecuador - Nederland
    • Stichting Chiapas Indianen
« Reactie #42 Gepost op: 09 december 2008, 10:15:45 »
Ik ben zelf Nederlandse, maar mag mijn echtgenoot uit Peru niet naar Nederland laten overkomen. Hij zou dan eerst het examen moeten halen. Aangezien hij Spaans spreekt zal het nog een aantal jaren kunnen duren, voordat hij de kans zou hebben.
Welkom sbruijn! Misschien is het handig dat je jouw verhaal en vragen die daaruit voortvloeien eens in de betreffende topics plaatst, er zijn hier voldoende mensen aanwezig die met je mee kunnen denken over een eventuele oplossing voor jullie situatie. Voor wat betreft het nederlands leren van je man: heeft hij bij de Nl'se ambassade in Lima al eens nagevraagd of zij misschien leraren kennen of iets dergelijks? Of kan hij misschien beginnen met gratis internet-lessen? Soms zit de oplossing in een onverwachte hoek, misschien zijn er wel mensen bij de ambassade (of partners van ambassade-medewerkers, die misschien zelf niet betaald mogen werken in het land en dus voldoende vrije tijd hebben voor vrijwilligerswerk) die tijd vrij willen maken om Nederlands met iemand te oefenen?
Lo que las ideologias dividen al hombre,
el amor con sus hilos los une en su nombre