Auteur Topic: wat te doen in mijn situatie?  (gelezen 8048 keer)

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Geslacht: Man
  • Peter en Ging
wat te doen in mijn situatie?
« Gepost op: 22 april 2008, 07:39:08 »
hoi hoi,

nu zal ik wel de zoveelste zijn met dezevde vraag ,maar ik zie door de bomen het bos niet meer!ben al 2dagen aan het lezen op diverse forums maar kom er niet echt uit.dus als iemand zo vriendelijk wil zijnom mij te helpen zou ik erg dankbaar zijn.
ik woon in duitsland en wil mijn partner uit de filipijnen laten overkomen.wil graag trouwen en uitereerd bij elkaar blijven.ik werk gewoon in nl.inkomen geen probleem.kan ik het best haar laten komen op toeristenvisa in nl ,dan trouwen en inschrijven in duitsland?daar zat ik aan te denken maar zo makkelijk zal het wel niet zijn denk ik
alvast bedankt voor jullie hulp

peter en jane
-2008:afgewezen(vestigingsgevaar)
-2009:afgewezen(procedure niet van toepasing voor ons)

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: wat te doen in mijn situatie?
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2008, 10:22:33 »
Voor verdere interpretatie: Wat is of zijn je nationaliteiten? Dit is van groot belang voor de richting die gekozen kan worden. Als duitser in Duitsland val je onder de duitse regels. Als nederlander in Duitsland kan je je mogelijk beroepen op EU rechten.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2008, 12:18:31 »
hey goofy ,bedanky voor je reactie,

ik heb de nederlandse nationaliteid en mijn partner de filipijnse.ik ben al een tijdje woonachtig in duitsland.

ps gefeliciteerd met de zwangerschap!!!!! ;)

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2008, 23:09:46 »
Begin in iede geval maar alvast met het verzamelen van de benodigde documenten zowel van haar in de phils als jij in nl/D.

Zij zal in ieder geval  volgens filippijnse richtlijnen een seminar bij dienen te wonen in manila die door de DFA gegeven wordt. Meestal hebben ze ook nog geen paspoort en dat kan al met al lang duren.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2008, 00:12:07 »
Als je haar naar Duitsland wilt halen, dan zou ik niet op de Philipijnen trouwen als ik jou was. Dat land is voor de Duitsers een probleemland. Verificatie van alle papieren kan daar lang duren.

Het beste is om via Den Haag in ondertrouw te gaan en dan in Nederland te trouwen als ze hier is op een toeristenvisum.
Aansluitend kan ze dan mee naar Duitsland.

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2008, 07:41:54 »
ja dat had ik ook al in gedachte!maar als ze dan mee naar duitsland komt ,ik bedoel als ik haar daar inschrijf dan zal ze toch niet meteen kunnen blijven neem ik aan!het zou te makkelijk zijn gezien alle verhalen die ik hier op dit forum lees.harstikke bedankt voor jullie advies en reacties!ik ga er nu meteen achteraan!groetjes!

peter en jane

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2008, 09:26:40 »
Voordeel in jouw geval is... Je spreekt over de EU-route.... Dit zijn de zogenaamde Duitsland / Belgie routes. Dit is aanzienlijk makkelijker. Overigens houdt dat inderdaad niet in dat er helemaal niets meer hoeft te gebeuren. Ga je verdiepen in de EU regels betreffende gehuwd samenwonen in een EU land.

Prawo: Dit is een voorbeeld van een grensarbeider (toch?) dat doet toch geen afbreuk op de EU route?
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2008, 20:16:43 »
... als ik haar daar inschrijf dan zal ze toch niet meteen kunnen blijven neem ik aan!het zou te makkelijk zijn ...

Ze mag inderdaad gewoon blijven.
Zo makkelijk is het.
Laat je niets anders wijsmaken, ook niet door de Duitse overheid. Wellicht heb je hulp van een advocaat nodig, maar gelijk krijg je.
Als jij er al meer dan een half jaar woont, kun je haar na haar aanmelding in Duitsland bij wijze van spreke zo mee terugnemen naar Nederland.

Prawo: Dit is een voorbeeld van een grensarbeider (toch?) dat doet toch geen afbreuk op de EU route?
Neen hoor, een grensarbeider heeft in Duitsland verblijfsrecht als economisch niet actief.

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2008, 07:19:24 »
nou dan maar snel verdiepen in mijn eu rechten.dit is wel goed nieuws zeg.was het voor iedereen hier op dit forum  maar zo makkelijk!ik ga er achteraan.bedankt prawo ann goofy voor jullie advies!
groetjes,peter en jane

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2008, 23:12:43 »
hoi hoi,

nog ff een klein vraagje,

ben alweer enige tijd door diverse forums aan het surfen en wederom zoveel info dat ik door de bomen het bos waarschijnlijk niet meer zie.
ik woon in duitsland en ben ook niet van plan om terug te komen naar nederland.maar ik hoor net dat als ik in het buitenland woon en mijn partner ook(filipijnen)dat de procedure weer anders is ivm m46formulier ed.ik wil in ondertrouw voordat ze komt zodat we kunnen trouwen als ze op haar toeristenvisum hier is.wat is nu de beste manier en wat kan ik nu al allemaal regelen voordat ze hier is?of is het beter om een bezoek te brengen aan mijn gemeente waar ik woon?

bvd peter en jane

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2008, 01:34:42 »
Jij kunt via Den Haag/buitenlandse akten in ondertrouw gaan, daarvoor hoeft je vriendin niet in Europa te zijn.Dan kunnen jullie trouwen als zij met haar toeristenvisum in Europa is.Zij kan dan of in D of in NL met jou gaan wonen, en de EU-toetsing doen.
Succes

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2008, 04:24:10 »
Had je dit topic al gevonden?

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2008, 12:51:52 »
is het trouwens voor mij beter om haar uit te nodigen in nederland of duitsland met een toeristenvisummet het oog op de toekomst?
bedankt nogmaals voor jullie hulp

gr peter en jane

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2008, 17:37:17 »
In principe maakt het niet zoveel uit.Je woont in Duitsland,daardoor kun je het bij de D-ambassade doen, of op grond van de Nederlandse nationaliteit bij de NL Ambassade.

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2008, 21:55:15 »
maar mijn uitnodiging zal via de gemeente in mijn woonplaats in duitsland moeten denk ik dan.of zou het makkelijker zijn om het gewoon in een nederlandse gemeente te doen.sta hier ook nog ingeschreven.spreek een aardig woordje duits maar in dit geval is het toch makkelijker als je het allemaal in het nederlands kan regelen.

bvd en mvg peter en jane

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2008, 00:21:01 »
Het gaat er meer om of je wil dat zij via NL binnenkomt of via Duitsland. Kan ook een kwestie zijn van de makkelijkste verbinding.Let wel op dat je in NL uitgeschreven moet zijn.( ivm  je EU-toetsing)Dat maakt verder niet uit  of je een koop of huurhuis in NL hebt, bij een huurhuis valt dat wel te regelen.
Voor de aanvraag visum maakt het niet uit ,maar als jij het liever via de NL ambassade doet,ok.Je gemeente heeft er niets mee te maken, de aanvraag loopt via ambassade  en IND.

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2008, 12:53:51 »
dus even op een rijtje,
ik kan me gewoon uitschrijven in nederland en haar toch uitnodigen op een nederlands toeristen visum.(met ondanks mijn duits woonadress)
in de tijd dat ze hier is willen we trouwen in nedeland(zijn de ontertrouwdocumenten al aan het regelen) en daarna kan ik haar gewoon inschrijven op mijn woonadres in duitsland(koophuis,inkomen geen problem) tenminste zo eenvoudig scheen het te zijn volgens prawo.nu zij je iets over een eu toetsing?maar ik wil niet blijven vragen dus dat zal ik zelf ff gaan zoeken watde eu toetsing inhoud ,zal hier op het forum wel ergens te vinden zijn.hoop dat het allemaal zo eenvoudig gaat als ik het me nu voorstel.is na het trouwen en het inschrijven in duitsland het verblijfsdocument binnen enkele weken aanwezig of red je dat niet en moet ze alsnog terug om dat af te wachten?
excuses voor de vele vragen en mischien zelfs soms dezelfde vragen maar het is allemaal niet eenvoudig.jullie hulp is geweldig en mijn bijdrage is onderweg das het minste wat ik kan doen.

groetjes peter en jane

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2008, 23:24:41 »
Peter, als de IND het toeristenvisum afgeeft, kan zij gewoon bij jouw wonen, en zich aanmelden bij de Duitse overheid, en dan krijgt zij een verblijfsstatus.
Dan kun jullie op termijn, als jullie dat willen naar NL komen .En gedurende haar toeristenvisum kan ze ook gewoon in NL komen.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2008, 06:41:33 »
En gedurende haar toeristenvisum kan ze ook gewoon in NL komen.

Mits de visum daar voor geschikt is. Meestal, of bijna altijd krijg je een Schengen visa. Deze is geldig in het gehele schengen gebied + ik meen Zwitserland (altijd vooraf bekijken, want de Schengenlanden veranderen wel eens in de zin dat er bij komt en Zwitserland is een hele grote uitzondering).

Het is mogelijk dat in uitzonderlijke gevallen een beperkt visum wordt afgegeven die alleen toegang geeft tot een bepaald land.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2008, 20:40:17 »
moet ik in mijn geval de uitnodigings brief in mijn gemeente in dtsl halen of kan dat ook gewoon bij een nederlandse gemeente?vragen het toeristenvisum aan in nederland.
groetjes

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2008, 16:41:16 »
Je partner moet verblijfsdoel en verblijfsomstandigheden in Nederland aannemelijk maken.
Als jij in Duitsland woont, kan zij aangeven dat het om een bezoek met jou aan jouw familie gaat. Maar dan levert de Nederlandse familie de uitnodiging. Dat mag via een formulier van de gemeente, maar hoeft niet.
Jij bent wel degene die financieel garant kan staan als jouw familie dat niet kan of wil.

Offline peterjane

• Steunt de Stichting
  • *
  • Peter en Ging
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2008, 23:51:42 »
dus als ik het goed begrijp is de uitnodigings brief van de gemeente niet verplicht?wilde hem in de gemeente halen waar mijn ouders wonen in nederland.en dan zelf garant staan.helpt een zelf geschreven brief met tekst en uitleg over verblijfsdoel ed trouwens iets met betrekking tot het verkrijgen van een toeristenvisa bij de ambassade op de filipijnen?
bvd
groetjes peter en jane

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2008, 19:50:33 »
dus als ik het goed begrijp is de uitnodigings brief van de gemeente niet verplicht?wilde hem in de gemeente halen waar mijn ouders wonen in nederland.
Het zijn je ouders die bij de gemeente zo'n uitnodiging halen voor hun schoondochter.

Citaat
en dan zelf garant staan.
Kan ze niet beter zelf aangeven de benodigde