Auteur Topic: Terug verhuizen naar Nederland met nieuwe partner  (gelezen 21847 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Terug verhuizen naar Nederland met nieuwe partner
« Gepost op: 15 november 2007, 18:02:31 »
Moderator: bericht overgenomen uit ander topic
Tijd om mijzelf voor te stellen.
Ik ben Gerda en woon nu 3 1/2 jaar in Egypte. De eerste 2 jaar was ik hier alleen, genietende van de mensen en het land. In april 2006 ontmoette ik mijn huidige man Mido. We zijn afgelopen juli officieel getrouwd in Egypte (na een voorbereiding van 5 maanden).
Denkende aan de toekomst hebben we besloten om naar Nederland te komen.
We zijn nu meer dan 1 1/2 jaar samen, en samen betekent echt samen: we zijn bijna 24 uur per dag samen!
We gaan sowieso in december naar nederland, de visa voor Mido is al geregeld.
Hij heeft een visa tot 22 januari, hij zal dan weer terug moeten...
We zouden graag samen direkt in nederland willen blijven maar dat kan niet.
Ik heb eerst een baan nodig etc. voordat we MVV kunnen gaan aanvragen.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik nog een eigen huis in nederland heb.
Tijdens mijn verblijf in Egypte heb ik dat verhuurd.
We willen zo snel mogelijk met de procedures beginnen om niet al te lang apart van elkaar te zijn. Als iemand advies o.i.d. heeft hoor ik dat graag.
Groetjes Gerda

Gerda,

Als je het goed aanpakt, kunnen jullie samen komen, ook als jij nog geen werk hebt.
Opties: eerst een mvv voor familiebezoek van zes maanden, of een vtv voor studie (voorbereidend jaar).

Het belang, behalve dat jullie niet gescheiden zullen zijn, is dat hij kan naturaliseren drie jaar na jullie huwelijk en niet pas drie jaar na zijn definitieve komst naar Nederland.

Nodig is steeds blijven samenwonen (ingeschreven staan op hetzelfde adres). Jij zou je in december dus niet uit Egypte moeten uitschrijven of herinschrijven in Nederland. wacht tot het voor hem ook kan.

Een andere optie is eerst in een ander EU land gaan wonen. Dat kan aansluitend aan jullie bezoek met de Kerst en zonder dat hij eerst weer naar Egypte moet.

Offline Adreg

• Komt net kijken
Terug verhuizen naar Nederland met nieuwe partner
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2007, 16:34:10 »
Dank je wel voor de snelle reactie!

t Aanvragen voor een mvv voor familiebezoek:
Dat moet dan nog voor 20 december (als we naar nederland gaan voor 'vakantie')?
En dan bij de ned. ambassade in Cairo?

vtv voor studie:Mijn man wil gaan studeren in nederland maar is de nederlandse taal nog niet geheel machtig. 

Ik heb mij indertijd nooit ingeschreven in Egypte.
Er werken in de duikwereld veel europeanen en eigelijk niemand doet dat.
Ik heb me wel uitgeschreven uit nederland in juli 2004, dat kan ik bewijzen en ook dat ik ben vertrokken naar Egypte.
In Egypte is het papierwerk etc. niet zo geregeld.
Dat betekend dat het ook moeilijk te bewijzen is dat we op hetzelfde adres wonen.
We zijn nu een dik jaar in Sharm El Sheikh op hetzelfde adres; er is een soort 'huurcontract' maar staat op naam van mijn man en niet op beide namen. Misschien kunnen we met de eigenaar het appartement iets regelen.....
Wat voor soort bewijzen zijn er nog meer?

Offline cathy

• * Donateur *
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
Re: Terug verhuizen naar Nederland met nieuwe partner
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2007, 18:31:31 »
Wat betreft studie, e.e.a. is wel afhankelijk van de vooropleiding van jouw vriend.
Er zijn een aantal engelstalige opleidingen en ook is (was in elk geval een aantal jaren geleden) er de mogelijkheid voor een voorbereidend jaar bij sommige ROC's.

"Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk."
Kahlil Gibran

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2007, 16:56:39 »
Het lijkt me het beste als het familielid waar je man een half jaar zou gaan verblijven eens een afspraak met mij maakt om op mijn kantoor in Utrecht dat plan handen en voeten te geven.

Stuur maar een pb of e-mail, dan zend ik mijn contactgegevens.

Offline Gerlof

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Kameroens
Terug verhuizen naar Nederland met vrouw (Kameroens) & kind (NL)
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2012, 16:58:50 »
Ik weet niet of dit de manier is om een nieuwe topic te starten, ik kon geen knop vinden, en mag nu alleen nog maar reageren :-)

Anyway, here we go:

Mijn huidige situatie:

- Ik ben Nederlander, mijn vrouw is Kameroens
- Ik ben woonachtig in Engeland sinds 2000 (ik was toen 19)
- Ik heb vanaf 2000 tot en met nu bij hetzelfde bedrijf gewerkt als vaste medewerker.
- In Maart 2009 heb ik voor 2 jaar en 9 maanden in Maleisi
Gerlof

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2012, 10:27:24 »
Het beste is even te wachten totdat jullie beiden in Engelend een bevestiging hebben van jullie duurzaam verblijfsrecht.
Zeker dan kunnen jullie probleemloos samen naar NL komen (eerder kan ook). Jij hoeft nog geen werk te hebben en zou zelfs direct bijstand kunnen aanvragen.

Offline Gerlof

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2012, 10:34:33 »
OK, dus zodra we die hebben kan mijn vrouw voor onbepaalde tijd naar NL met mij?
En moet zij ook een inburgerings cursus doen eerst vanuit Engeland?
En als ik een huis heb, kan ik ons drieen gewoon bij de gemeente inschrijven zonder problemen?
Gerlof

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2012, 10:50:32 »
Als jullie 3 jaar gehuwd zijn , kan ze NL worden, maar dan moet ze wel NT2 examen doen. Wil ze geen NL worden, is inburgeringscursus/examen niet verplicht.
Jullie kunnen gewoon op elk moment samen naar NL komen.zonder visa . In NL vraagt ZIJ EU toetsing aan,als echtgenote EU burger, en dient een EU kaart  echtgenote EU burger te krijgen, met aantekening TWV niet verplicht ,Arbeid vrij toegestaan;
lLet daar heel goed op.
Dus ga maar vast naar een betaalbaar huis zoeken... Tip , afhankelijk waar je gaat werken; huurhuizen in B zijn goedkoper, kijk alleen uit dat er geen Mazout-verwarming is[oliestook] kan je in de winter pm 1000

Offline Gerlof

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2012, 11:24:47 »
OK, dus NT2 examen wordt binnenkort interessant om te doen, maar daar hoeven we ons dan nu nog geen zorgen over te maken. En ook niet over het inburgerings examen dus. Wij zullen bij aankomst een EU toetsting aanvragen dan (of mijn vrouw zal dat doen dan :D )

Ik ga waarschijnlijk rond rijswijk/den haag wonen in die buurt. Eigenlijk wil ik meteen een huis kopen in plaats van eerst huren om dan later weer te verhuizen.

Maar ik zal zeker op die tip letten. Mazout verwarming is dus 1000 EUR per maand meer? Dat lijkt me onwaarschijnlijk hoog??
Gerlof

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2012, 13:09:18 »
Ik weet van een NL  vriendin die in MOL woont, en een Mazout verwarming/ww-voorziening heeft, een liter kost iets van 0,85-0,92

Offline Gerlof

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2012, 12:49:33 »
Toch nog even een vraag. Zou het beter zijn om voor mezelf een EEA1 aan te vragen alvorens terug te gaan naar NL? En weet iemand ook hoe lang dit duurt in de UK? EEA2 duurt 6 maanden, dus als EEA1 net zolang duurt dan denk ik dat ik het maar laat zitten. Ik kan middels rekeningen en loon strookjes ook wel aantonen dat ik in de UK heb gewoont de afgelopen 12 jaar.

Maar voor de zekerheid: Zou ik de EEA1 aanvraag voor mezelf beter wel doen? of maakt het echt niet uit?

Groet,

Gerlof
Gerlof

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2012, 13:47:42 »
Een verklaring van inschrijving moet je ook in GB meteen krijgen.
De verblijfskaart voor de echtgenoot kan inderdaad tot zes maanden op zich laten wachten.

Als je echter op andere wijze kunt aantonen op basis van EU regels in GB te hebben verbleven (met name door daar te werken of te studeren) en jullie gezamenlijk feitelijk verblijf aannemelijk kunt maken (alle boodschappen en tankbeuten gepind bijv.) kun je al terugkeren naar NL.

Offline Gerlof

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2012, 14:38:05 »
Tja, ik heb wel een national insurance nummer op een kaartje (mijn vrouw nog niet, want die werkt nog niet / gaat niet werken tot we naar NL gaan). We hebben beide een registratie bij de national health service + europese verzekerings kaart vanuit de UK (net nog maar even vernieuwd). Wij staan beide ook geregistreerd op de zogenaamde Electoral role zodat ik kan stemmen bij de gemeente verkiezingen etc.

Bank rekening sinds 2000 waar onafgebroken mijn loon ieder maand op is gestort kan ik ook wel even uitprinten (misschien niet de volledige 12 jaar dan).

Maar als ik toch ook die EEA1  wil zeg je dus dat ik het meteen kan krijgen?

Gerlof

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2012, 18:17:08 »
Ik las alleen dat je vrouw  bij de inschrijving in UK een verklaring van inschrijving moeten hebben gehad. Gezien jouw UK verblijfskaart en de bewijzen , ook dat je vrouw daar met jou heeft verbleven, moet genoeg zijn voor de EU toetsing.Ze mag dan  na ontvangst sticker verblijf bij echtgenoot EU burger/arbeid vrij toegestaan, als ze dat wil , werken.Let wel op dat ze de juiste sticker krijgt, en bij afgifte verblijfskaart EU idem.Welkom terug!

Offline Isacintha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: n/a
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2013, 19:12:37 »
Beste Mixed-couples :P

Helaas kan ik geen nieuwe topic starten, forum laat mij alleen maar reageren. Bij deze excuses voor het Highjacken van Prawo zijn topic. Wellicht kan een moderator dit voor mij verplaatsen?

Na veel hier te hebben gelezen en ondertussen een stuk wijzer geworden in deze burocratische jungle waarin ook ik terecht ben gekomen, heb ik nog een aantal vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn partner verblijft in Spanje (non EU) zonder vergunning. Wij hebben alle papieren, in Spanje een aantal weken geleden ingedient om te mogen trouwen. Nu wachten wij op antwoord. Ondertussen heb ik ook een Spaanse residency ( sta nog wel gewoon in Nederland ingeschreven) en mijn partner en ik staan sinds eind vorig jaar samen geregistreerd op een adres (empadromento) in Spanje.
Is het zo dat nadat wij getrouwd zijn, mijn partner ook onmiddelijk de spaanse residency kan aanvragen en naar Nederland kan komen of moet er toch een MVV procedure gestart worden? Ik las namelijk dat als er op de spaanse residency geen C/E (vergunning voor langdurige ingezetenen) staat dat hij dan niet permanent naar nederland mag komen maar alleen voor 3 maanden. Echter ik dacht dat de EU-route juist ervoor was om de hele MVV te vermijden dus ik weet even niet meer wat ik moet geloven.

Alvast veel dank voor jullie hulp. :)

Isa

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2013, 05:16:37 »
Als jij aan de inkomensvoorwaarden voldoe dan kan je echtgenoot in Spanje het inburgeringsexamen doen en de MVV aanvragen. Dat lijkt mij de snelste weg.

Waarom pas na het trouwen?
Dat is omdat hij pas vanaf dat moment rechtmatig verblijf heeft in Spanje, d.w.z. rechtmatig genoeg om er meer dan drie maanden te kunnen blijven zodat de NL ambassade te Madrid bevoegd wordt voor zijn MVV aanvraag.

Overigens hoeven jullie niet te trouwen.
Hij kan ook terug naar zijn eigen land en de MVV procedure daar als ongehuwde opstarten. Dat wordt de optie als trouwen in Spanje problemen oplevert. Tenzij hij toch rechtmatig verblijf regelt door het indienen van een of andere aanvraag voor een verblijfsvergunning.

Iets heel anders is dat hij na het trouwen inderdaad een verblijfskaart als gezinslid van jou kan aanvragen (jij noemt dat residency, maar formeel heet het dus anders). Ook dan kan hij niet meteen mee naar NL. Omdat de regelen zul jij ook officieel naar Spanje moeten emigreren en zoveel mogelijk schepen in NL achter je verbranden. Met name is het verstandig je uit te schrijven uit de GBA.
Als je zo tenminste vier maanden als gehuwden hebt samengewoond dan kan pas jullie gezamenlijke terugkeer naar NL aan de orde komen. Alleen in dat geval heeft hij geen MVV nodig.

Een larga duracion CE vergunning (heet nu UE vergunning) is iets heel anders. Die krijgt hij ook pas na vijf jaar verblijf in Spanje met een verblijfsvergunning. Die aantekening op een verblijfsvergunning geeft overigens WEL het recht voor langer naar NL te komen en er een verblijfsvergunning aan te vragen zonder MVV (waarbij dan toch aan de andere gewone voorwaarden moet worden voldaan).

Offline Isacintha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2013, 16:13:06 »
Ook dan kan hij niet meteen mee naar NL. Omdat de regelen zul jij ook officieel naar Spanje moeten emigreren en zoveel mogelijk schepen in NL achter je verbranden. Met name is het verstandig je uit te schrijven uit de GBA.
Als je zo tenminste vier maanden als gehuwden hebt samengewoond dan kan pas jullie gezamenlijke terugkeer naar NL aan de orde komen. Alleen in dat geval heeft hij geen MVV nodig.

Vriendelijk dank voor uw antwoord. Na aanleiding van uw antwoord heb ik nog twee vragen.

Is het een harde eis om mij uit te schrijven in NL? Dit is namelijk geen optie voor mij. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het geen probleem is als ik in NL werk en woon ( en regelmatig in Spanje verblijf) als ik maar aankan tonen dat ik ook ingeschreven ben geweest in een andere lidstaaat? Ik sta dus wel als resident ingeschreven in Spanje op hetzelfde adres als mijn partner.
Na toekenning van een spaanse verblijfskaart is het toch wel zo dat hij zonder visum 3 maanden naar NL kan? Of vergis ik mij hierin?

Na de vier maanden samengewoond te hebben als gehuwden, waar en wat moeten wij aanvragen zodat mijn partner zonder MVV naar NL zou kunnen komen?

Nogmaals ontzettend veel dank voor uw hulp.

Mvg
Isa

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2013, 10:15:44 »
Is het een harde eis om mij uit te schrijven in NL? Dit is namelijk geen optie voor mij.
Het is geen harde eis, maar ingeschreven blijven staat borg voor op z'n minst problemen bij aanvraag EU-toetsing. Zeker als er nog andere relevante banden met NL (je werk) en/of studie) zijn overgebleven.

Citaat
Ik meende ergens gelezen te hebben dat het geen probleem is als ik in NL werk en woon ( en regelmatig in Spanje verblijf) ...
Werken hoeft geen probleem te zijn, wonen zeker wel.
Niet meer te veel op op verschillende plaatsen lezen. De nuance wil nog wel eens ontbreken of het kan om niet meer actuele ervaringen gaan. Wat jij als je plan opvoert lukte tot een aantal jaren geleden inderdaad. De IND is nu veel wijzer geworden.

Citaat
Na toekenning van een spaanse verblijfskaart is het toch wel zo dat hij zonder visum 3 maanden naar NL kan? Of vergis ik mij hierin?
Dat is op zich waar, maar wat is dan (afgezien van de afstand) het verschil met jullie huidige situatie?
Je wilde  toch dat jullie uiteindelijk samen in NL zouden kunnen wonen. Dan moet je geen halfslachtige oplossing kiezen.
Beter neem je een sabbatical van je studie en onbetaald verlof van je baantje.
Als hij eenmaal hier is kan hij werken en het eventueel ontstane inkomensverlies goed maken.
Ga je elders studeren dan mag jij je beurs meenemen.

Citaat
Na de vier maanden samengewoond te hebben als gehuwden, waar en wat moeten wij aanvragen zodat mijn partner zonder MVV naar NL zou kunnen komen?
Alleen als jullie aantoonbaar in Spanje hebben samengewoond en JIJ jouw re

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #18 Gepost op: 03 maart 2013, 19:44:00 »
Prawo, uit de huidige Jurisprudentie blijkt dat de Raad van State, jawel onze vriend Lubberdink, 6 maanden aanhoudt voor verblijf van een ongehuwd stel.
Pure willekeur, daar de Richtlijn geen termijn stelt.Afgifte van EU verblijfskaart moet voldoende zijn,aangezien de lidstaat het rechtmatig verblijf heeft erkend.

OOK een voorbeeld van de kromme IND gedachtengang; ;http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BX7861 PUNT 4.2;
4.2 Eiser heeft op 18 januari 2009 onderhavige aanvraag ingediend. Bij besluit van
29 april 2010 heeft verweerder eisers bezwaar tegen de afwijzing van de aanvraag ongegrond verklaard. Verweerder heeft zich in dit besluit op het standpunt gesteld dat referente geen gebruik heeft gemaakt van het recht op vrij verkeer en zich niet samen met eiser in een andere lidstaat heeft gevestigd, zodat geen aanspraak gemaakt kan worden op verblijfsrecht op grond van het EU-recht. Hiertoe is onder meer het volgende opgemerkt: "In dit geval is niet gebleken dat referente in een andere EU-lidstaat gewerkt heeft of zich in een andere lidstaat heeft gevestigd op grond van het EU gemeenschapsrecht. Weliswaar zijn Spaanse verblijfsdocumenten aangevraagd en verkregen, maar dit betekent niet dat betrokkene en referente ook daadwerkelijk samen op grond van het EG-verdrag in Spanje hebben verbleven. Uit de verklaring van referente, d.d. januari 2009, blijkt dat zij in de periode van december 2004 tot juni 2008 meerdere malen bij betrokkene in Spanje heeft verbleven. Het ging hier om periodes van 2 weken tijdens de schoolvakanties en een periode van zes weken tijdens de zomer. Voorts blijkt uit de verklaring dat referente weliswaar het plan had zich te vestigen in Spanje, maar dat dit niet is doorgegaan vanwege het feit dat zij ernstig ziek werd. Op grond hiervan wordt geoordeeld dat referente nooit bestendig verblijf in Spanje heeft bewerkstelligd, zodat zij geen gebruik gemaakt heeft van haar rechten van vrij verkeer."

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #19 Gepost op: 03 maart 2013, 21:13:08 »
Beste Mixed-couples :P

Helaas kan ik geen nieuwe topic starten, forum laat mij alleen maar reageren. Bij deze excuses voor het Highjacken van Prawo zijn topic. Wellicht kan een moderator dit voor mij verplaatsen?

Na veel hier te hebben gelezen en ondertussen een stuk wijzer geworden in deze burocratische jungle waarin ook ik terecht ben gekomen, heb ik nog een aantal vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn partner verblijft in Spanje (non EU) zonder vergunning. Wij hebben alle papieren, in Spanje een aantal weken geleden ingedient om te mogen trouwen. Nu wachten wij op antwoord. Ondertussen heb ik ook een Spaanse residency ( sta nog wel gewoon in Nederland ingeschreven) en mijn partner en ik staan sinds eind vorig jaar samen geregistreerd op een adres (empadromento) in Spanje.
Is het zo dat nadat wij getrouwd zijn, mijn partner ook onmiddelijk de spaanse residency kan aanvragen en naar Nederland kan komen of moet er toch een MVV procedure gestart worden? Ik las namelijk dat als er op de spaanse residency geen C/E (vergunning voor langdurige ingezetenen) staat dat hij dan niet permanent naar nederland mag komen maar alleen voor 3 maanden. Echter ik dacht dat de EU-route juist ervoor was om de hele MVV te vermijden dus ik weet even niet meer wat ik moet geloven.

Alvast veel dank voor jullie hulp. :)

Sinds wanneer is je vriend in Spanje. en is hij op jouw adres ingeschreven?  Dat zou dan betekenen
Isa, als jullie als ongehuwden 6 maandenin Spanje  samenwonen, dat jullie gewoon naar NL kunnen komen. Zo te lezen is dat nu dus al maand of 4?

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #20 Gepost op: 04 maart 2013, 12:32:03 »
Citaat
Uit de verklaring van referente, d.d. januari 2009, blijkt dat zij in de periode van december 2004 tot juni 2008 meerdere malen bij betrokkene in Spanje heeft verbleven. Het ging hier om periodes van 2 weken tijdens de schoolvakanties en een periode van zes weken tijdens de zomer.

Ik zou dat geen kromme gedachten gang noemen. Dan woon je gewoon hier en gaat daar op vacantie. Ik heb vroeger ergens opgepikt dat als je ergens anders werkt, je woonplaats is waar je in iedergeval een keer per week naar terug keert.  Als bovenstaande persoon voor iedere week een gebruikt vliegticket naar spanje had gehad was er vast een ander conclusie getrokken.

Offline Isacintha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2013, 16:45:55 »
Sinds wanneer is je vriend in Spanje. en is hij op jouw adres ingeschreven?  Dat zou dan betekenen
Isa, als jullie als ongehuwden 6 maandenin Spanje  samenwonen, dat jullie gewoon naar NL kunnen komen. Zo te lezen is dat nu dus al maand of 4?

Sorry voor mijn late reactie. Ik zat in Spanje en dodgy internet.

@Prawo: Ik kan mij in principe wel laten uitschrijven uit het GBA voor een maand of 6 ( heeft wel wat fiscale rompslomp maar goed als het echt moet dan moet het)
Dan voldoe ik toch aan alle eisen van de EU-toetsing? ( getrouwd en samen geregistreerd op een adres in een andere Eu lid staat, terwijl ook uitgeschreven in NL?) Ik werk dan nog wel in NL maar dat is dus geen bezwaar zeg je.
Een MVV is geen optie voor ons.

@LiFenTon2005: Ik volg het niet helemaal. Hoe bedoel je kunnen wij naar Nederland komen? Hij is al een aantal jaar in Spanje maar dus geen papieren. Wij staan samen geregistreerd ( empadromento) sinds december vorig jaar.  Ik sta nog wel in Nederland ingeschreven op dit moment maar heb dus ondertussen ook de Spaanse residency. Op basis van wat kan hij naar NL komen?

Alvast heel veel dank voor jullie reacties.

Mvg
Isa.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2013, 01:10:46 »
Als je nog in Nederland werkt dan moet je er wel voor zorgen dat je tenminste eenmaal per week in Spanje bent. Anders zal de IND zeggen dat er geen sprake is geweest van reëel en daadwerkelijk verblijf.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #23 Gepost op: 01 april 2013, 14:24:27 »
@Isa; je schrijft het zelf al;
@LiFenTon2005: Ik volg het niet helemaal. Hoe bedoel je kunnen wij naar Nederland komen? Hij is al een aantal jaar in Spanje maar dus geen papieren. Wij staan samen geregistreerd ( empadromento) sinds december vorig jaar.  Ik sta nog wel in Nederland ingeschreven op dit moment maar heb dus ondertussen ook de Spaanse residency. Op basis van wat kan hij naar NL komen?==
Hij staat samen met jou ingeschreven op zelfde adres, je hebt je EU kaart van Spanje, en omdat je in NL werkt mag je ook in NL ingeschreven blijven,inkomstenbelasting betaal je toch ook in NL .Op basis van JOUW registratie moet hij ook een EU kaart hebben gekregen/krijgen.Ga daar wel achteraan.
Heeft hij wel paspoort en gelegaliseerde en vertaalde geboorte-akte, want die heeft ie nodig in NL.Zou voor de veiligheid de 6 maanden samenwonen aanhouden, ook al is dat in strijd met de Richtlijn, die GEEN termijn aangeeft.Is ook recente uitspraak van de Raad van State over.

4.3 Eiser heeft tegen dit besluit beroep ingesteld. Deze rechtbank, zittingsplaats Middelburg, heeft bij uitspraak van 2 december 2010 geoordeeld dat het beroep gegrond dient te worden verklaard, het bestreden besluit dient te worden vernietigd en verweerder een nieuw besluit op het bezwaarschrift dient te nemen met inachtneming van de uitspraak. Hierbij heeft de rechtbank overwogen dat "uit de afgifte van een EU-verblijfskaart door de Spaanse autoriteiten in beginsel moet worden afgeleid dat referente gebruik heeft gemaakt van het vrij verkeer van personen als hiervoor bedoeld. Noch de hiervoor aangehaalde feiten en omstandigheden betreffende het verblijf van betrokkenen in Spanje, noch de tegenwerping van verweerder met betrekking tot de relatief korte verblijfsperiodes van referente in Spanje, kunnen leiden tot een ander oordeel. De rechtbank kent in dit verband betekenis toe aan de omstandigheid dat niet is gebleken dat verweerder kennis draagt van de feiten op grond waarvan Spanje een EU-verblijfskaart aan betrokkenen heeft afgegeven. Om die reden kan niet worden aangenomen dat deze afgifte gebaseerd is op onjuiste informatie, dan wel op onjuiste gronden. De rechtbank neemt daarbij mede in aanmerking dat de bepalingen van de richtlijn niet restrictief mogen worden uitgelegd en dat aan deze in geen geval hun effectiviteit mag worden ontnomen (onder meer: Hof 11 december 2007 in de zaak Eind, C-291/05).
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BX7861

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #24 Gepost op: 01 april 2013, 16:38:25 »
De 6 maanden eis geldt ALLEEN VOOR ONGEHUWDEN;

==de ongehuwde partner, niet zijnde een geregistreerd partner, die een deugdelijk bewezen duurzame relatie heeft met de EU/EER-onderdaan of onderdaan van Zwitserland, en de rechtstreekse bloedverwant in de neergaande lijn van een zodanige partner, voor zover die bloedverwant jonger is dan 18 jaar en die partner vergezelt of zich bij die partner voegt (zie artikel 8.7, vierde lid, Vb). De duurzame relatie zal in ieder geval worden aangenomen indien met deugdelijk bewijs kan worden aangetoond dat de ongehuwde partner en de EU/EER- onderdaan of onderdaan van Zwitserland, die gebruik maakt van zijn recht op vrij verkeer,
==reeds gedurende een termijn van zes maanden een gezamenlijke huishouding voeren dan wel (recentelijk) hebben gevoerd of indien uit de relatie een kind is geboren.
==Om aan te tonen dat sprake is of is geweest van het voeren van een gezamenlijke huishouding, oftewel samenwoning, buiten Nederland valt te denken aan het overleggen van een bewijs van inschrijving in een gemeentelijke administratie, huurcontracten of afschriften van rekeningen op beider naam.

Dus als jullie beiden EU kaart hebben, welkom terug in NL..... ;D

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #25 Gepost op: 01 april 2013, 19:39:23 »
Tja, ik heb wel een national insurance nummer op een kaartje (mijn vrouw nog niet, want die werkt nog niet / gaat niet werken tot we naar NL gaan). We hebben beide een registratie bij de national health service + europese verzekerings kaart vanuit de UK (net nog maar even vernieuwd). Wij staan beide ook geregistreerd op de zogenaamde Electoral role zodat ik kan stemmen bij de gemeente verkiezingen etc.

Bank rekening sinds 2000 waar onafgebroken mijn loon ieder maand op is gestort kan ik ook wel even uitprinten (misschien niet de volledige 12 jaar dan).

Maar als ik toch ook die EEA1  wil zeg je dus dat ik het meteen kan krijgen?
je hebt toch jaar opgaves van je werk en de bank etc??Neem die dan mee.Waarom hebben jullie nog geen EU-duurzaamverblijf in het UK, zeker als je bij UK bedrijf in dienst bent gebleven die 2 jaar in Maleisie? Hadden jullie toch al jaren geleden moeten hebben gekregen[na 5 jaar]

Offline Doplacha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Thais
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2016, 15:16:01 »
Hallo!

Ik ben nederlands en mijn man is thais. Wij zijn al 8 jaar getrouwd en hebben al die tijd in Thailand gewoond. Nu willen wij graag in NL gaan wonnen voor een betere toekomst voor onze 2 kinderen.
Wij zijn nu in Frankrijk, daar wonen mijn ouders. Wij dachten te proberen om met de EU route naar NL te gaan.
Mijn man heeft een visa van 90 dagen kunnen krijgen. Het eindigd eind Februari.
Ik weet eigenlijk even niet meer hoe ik verder moet... :(
Kunt u mij verder advies geven over de volgende stappen en papieren?

Hartelijke dank
met vriendelijke groet!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2016, 15:43:57 »
Heb je mijn 20 tips al gelezen?
Ze staan in het blok expats op mijn algemene startpagina voor vreemdelingenrecht http://vreemdelingenrecht.startpagina.nl

En is je huwelijksakte een Nederlandse akte, d.w.z. is een eventuele buitenlandse akte al omgezet in een Nederlandse (zie dezelfde startpagina voor een link).

Een geldig visum is niet nodig voor de EU route.
Schrijf het hele gezin snel in bij de commune en laat je man bij de préfecture zijn verblijfskaart aanvragen.
Vraag voor jezelf na hoe jij de "verklaring van inschrijving" krijgt.

Hebben je ouders al ooit het "duurzaam verblijfsrecht" aangevraagd?

Offline Doplacha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2016, 11:26:17 »
Hallo Prawo,

Hartelijk dank voor je antwoord met link naar de 20 tips.

Al onze papieren zo als trouw akte en geboorte akte van de kinderen zijn al geregistreerd in Den Haag.

Ja, mijn ouders hebben de 'duurzaam verblijfsrecht' hier. Ze hoeven geen 'carte de sejour' meer aan te vragen...

Sorrie, maar wat bedoelt uw met 'verklaring van inschrijving' voor mezelf?

Bedankt voor uw hulp en antwoord!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2016, 18:00:52 »
Sorrie, maar wat bedoelt uw met 'verklaring van inschrijving' voor mezelf?
Dat is het document dat jij als Unieburger in Frankrijk hoort te krijgen na drie maanden, op aanvraag overigens.

Offline Doplacha

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2016, 19:37:24 »
Bedankt Prawo voor uw antwoorden!

Nog even een vraag!
Wat bedoelt uw met 'een geldig visum is niet nodig'?
Is het niet 'erg' als we een paar dagen over die 90 dagen heen gaan?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2016, 19:55:56 »
Neen, dat volgt uit het Brax arrest. dat je kunt nalezen via een link op mij startpagina voor de Belgiëroute (zie mijn handtekening onder dit bericht).

Offline Michael S

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Filipijnen
« Reactie #32 Gepost op: 12 juni 2017, 17:01:02 »
Onderwerp:  Verblijfsvergunning voor Buitenlandse Partner met Nederlandse kinderen (Chavez)

Hallo iedereen. Ik er is een Nederlandse jurist, die zich in dezelfde situatie begeeft als velen op dit forum: getrouwd met een buitenlandse partner en sinds een lange tijd in gevecht met de IND voor een verblijfsvergunning.
Naar aanleiding van het Chavez-arrest (Hof C-133/15) van 10 mei j.l. is er theoretisch een flinke wijziging gekomen in de mogelijkheden voor een verblijfsvergunning. Echter deze uitspraak moet praktische uitwerking krijgen bij de Nederlandse rechter.
De doelstelling is om op korte termijn jurisprudentie te creëren waar zoveel mogelijk Nederlanders gebruik van kunnen maken zodat de IND en de Nederlandse Ambassades eindelijk medewerking moeten gaan verlenen. Inmiddels zijn de eerste processen al gestart en hopelijk zullen positieve resultaten snel volgen.

Deze uitspraak kan gunstige gevolgen hebben voor Nederlanders die zich in één van de volgende situaties bevinden of gaan begeven
(de beschreven situatie mogelijk ruim worden geïnterpreteerd, kortom bij twijfel neem gerust contact op met Prawo door hem een e-mail te sturen):

1.   U bent Nederlander met een buitenlandse partner en u heeft samen één of meerdere minderjarige kinderen, die ook Nederlander is/zijn (U hoeft niet getrouwd te zijn noch samen te wonen).
Uw buitenlandse partner woont samen met de minderjarige(n) in het buitenland of as al in dan wel begeeft zich op een andere titel, inclusief illegale status of verlopen (toeristen-) visum, naar Nederland of elders in de EU en u wilt graag op korte termijn een Nederlandse verblijfsvergunning krijgen (ten overvloede zonder mvv-vereiste en kosteloos). 
Wellicht heeft u eerder een vergunning aangevraagd maar is dit afgewezen.

2.   Ik ben ook op zoek naar derdelanders met Nederlandse kinderen en die tot nu toe een verblijfsvergunning is geweigerd op basis van de Zambrano- en Dereci-arresten aangezien de Nederlandse ouder in staat zou zijn om voor de kinderen te zorgen, hoewel er geen sprake is van een formele relatie tussen de ouders of contact bestaat met de minderjarige(n).
Dit is de zgn. strikte interpretatie die de IND en de Nederlandse rechter tot nu toe hebben gehanteerd.
Ook uw situatie kan worden herzien en u heeft zeer waarschijnlijk nu wel recht op een verblijfsvergunning. Wederom is uw feitelijke verblijfplaats of status (buitenland of Nederland, geldige verblijfsvergunning of niet) niet van belang. Ook mensen die nooit eerder een aanvraag hebben ingediend, maar zich herkennen in deze situatie kunnen zich uiteraard melden.

Gedeelte aangepast en deels verwijderd omdat reclame hoe ideëel wellicht ook bedoeld zonder overleg niet is toegestaan.

Offline LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
    • LawAssist Hoofddorp
« Reactie #33 Gepost op: 01 augustus 2017, 23:07:43 »
Gart , fijn dat je alsnog de tijd vindt om te reageren, we hebben je gemist!! ;)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #34 Gepost op: 07 augustus 2017, 02:26:45 »
We hebben jou ook gemist.

Hier en elders reageer ik al sinds jaar en dag en blijf dat waarschijnlijk nog wel een tijdje doen.