Auteur Topic: Adopteren nichtje?  (gelezen 4574 keer)

Offline Nens

• Premium lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ecuador - Nederland
    • Stichting Chiapas Indianen
Adopteren nichtje?
« Gepost op: 25 juni 2007, 17:38:13 »
Mijn vriend en ik hebben het wel eens gehad over het idee om 1 van zijn nichtjes (waarvan de moeder, dus mijn vriends zus, is overleden) te adopteren. Zij is 9 jaar en woont nu bij een andere zus in Ecuador.
We moeten alle voors en tegens hiervan nog verder afwegen, maar ik zou me graag orienteren op de mogelijkheden danwel onmogelijkheden.

Heeft iemand tips voor me over waar te starten met zoeken? Aan welke eisen zouden we moeten voldoen?

Alvast bedankt,
Nancy
Lo que las ideologias dividen al hombre,
el amor con sus hilos los une en su nombre

Offline Nens

• Premium lid
  • Ecuador - Nederland
Re: Adopteren nichtje?
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2007, 20:28:20 »
jazeker, dankjewel Miryam!

Helaas lees ik dat kinderen die men uit het buitenland wil adopteren onder de 6 jaar moeten zijn (met 2 uitzonderingen die niet voor ons gelden).
Ik had gehoopt dat er voor een situatie als deze andere uitzonderingen zouden bestaan, maar dat lijkt niet zo te zijn :(. Dat maakt dus serieus nadenken over mogelijke adoptie overbodig...

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2007, 20:49:02 »
Geen idee of ik onzin uit kraam, maar als je het kind niet adopteert, maar de voogdij op je neemt? Is dat niet toegestaan door directe bloed lijn? Ik doel er vooral op dat voor kind juridisch weinig verander. Dus jullie worden geen ouders voor het kind, het kind behoud simpel weg haar huidige namen etc.. Alleen jullie verzorgen het kind in Nederland als pleegouders. Tuurlijk is dit niet zo mooi als een adoptie (kind krijgt jullie achternaam etc.) Maar misschien neemt dit wel de druk van de ketel.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Albertine

• Steunt de Stichting
  • Let love prevail
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2007, 23:04:12 »
Volgens mij moet je dit via de rechter laten bepalen en dus misschien eens bij een advocaat informeren?! Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld (en nog wel eens) om een neefje uit Ghana te adopteren bij ons, maar goed die is inmiddels ook alweer 15, dus ik ben wel heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn!
Dance like nobody's watching, love like you've never been hurt, sing like nobody's listening, live like it's heaven on earth

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2007, 06:35:15 »
Voogdij lijkt me ook niet zo makkelijk in die situatie.

Ik heb dat zelf wel gedaan maar dat kon toen omdat ik met de moeder getrouwd was en de biologische vader toestemming had gegeven.

Misschien als je al jaren vanaf de dood van de moeder(ouders) als voogd was(bent)aangewezen dat het makkelijker wordt. Vraag die bij mij in eerste instantie opkomt, is of de vader nog leeft?
Hoe ouder het kind des te meer inspraak het heeft om zelf te beslissen of ze jou als voogd wil en naar nederland wil komen en of dat nodig is in het belang van het kind.

Wellicht weet Prawo hierover meer.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline Nens

• Premium lid
  • Ecuador - Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2007, 09:18:12 »
Vraag die bij mij in eerste instantie opkomt, is of de vader nog leeft?
Ja, vader leeft nog. Maar zij wil niet bij hem wonen (en daar heeft hij dus ook mee ingestemd), vandaar dat nu een zus van mijn vriend voor haar zorgt. En heeft ze eerder bij mijn vriends moeder gewoond. Men neemt de zorg dus wel voor haar, maar 'zolang het kan'. En het zou dus zo maar kunnen dat ze binnenkort weer naar een andere tante gaat. In Ecuador vindt men dat geen probleem. Ik zou echter graag zien dat er vanaf nu stabiliteit voor haar komt.

Offline Joshua

• Volwaardig lid
  • **
  • Mixed-Couples steunen elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2007, 21:05:00 »
Hoi Nence

Een O0 streven van jullie om te kijken of het nichtje hier naar toe kan komen,

Om kort te beginnen;
Als jou man ''de bloedverwant'' geen verblijfsvergunning heeft voor onbepaalde tijd vallen jullie buiten de voogdij-regeling, dan word het adoptie.

Heeft hij wel een verblijfsvergunning onbepaalde tijd dan komen er wel wat andere zorgen om de hoek kijken,
Zoals gezegd heeft de vader ''afstand'' gedaan van de verzorging,
Is dit wettelijk vastgelegd of alleen mondeling met de familie?
Kortom de wettelijke vertegenwoordiger van je nicht moet vrijwillig meewerken om jullie de voogdij toe te kennen.

Dan komen bij de IND vanzelf de vragen over,
waarom voogdij ?
Heeft het kind daar geen toekomst ?

Zoals je zelf al vertelde is het daar gebruikelijk dat kinderen naar tantes > ooms > tantes > nichtjes > oma's, noem maar op doorverhuizen.

Jullie zullen dit tegenover IND KEIHARD waar moeten maken.

Wij kwamen in ieder geval niet verder dan een eindeloze stapel papieren met vragen van de IND waar ze de antwoorden al op wisten, welke ze op het laatst ''gewonnen'' heeft,
Tijdens de aanvraag was het zo sterk gesteld dat haar (onze) kleinzoon (3 jaar, nu 4

Offline Nens

• Premium lid
  • Ecuador - Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2007, 21:54:19 »
Nico, dankjewel voor je uitleg.

Het op afstand in goede banen leiden is natuurlijk mogelijk. De grootste overweging waarom ik zou overwegen dit te doen, is echter met name het 'geestelijke welzijn'. Toen ze vorig jaar met haar oma hier op vakantie was, bleek wel dat er aan dat onderdeel in Ecuador geen aandacht wordt besteed. Niet uit onwil, maar gewoon omdat ze het niet nodig lijken te vinden. Mis je je moeder? Niet zeuren, niet treuren, dat is lastig. Zo kwam het er bij ons uit dat ze 3 jaar na haar moeders overlijden langzaam aan vergeet hoe haar moeder er uit zag en daarover was ze zo ontzettend verdrietig. En niemand die zorgt dat ze een fotootje van haar krijgt. Zo ongelofelijk en onbegrijpelijk voor mij.