Auteur Topic: Mijn vriendin is als au pair hier, hoe nu verder??  (gelezen 20546 keer)

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
Re: Mijn vriendin is als au pair hier, hoe nu verder??
« Reactie #50 Gepost op: 30 maart 2012, 15:05:34 »
Voor bijv.Belgie hoef je niet gehuwd te zijn.Geef maar een gil als je advies wilt .

Offline Haarlemsemug

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #51 Gepost op: 03 april 2012, 10:08:09 »
Ik heb nog een aantal vragen mbt kosten waarmee ik rekening moet houden. over 6 maanden loopt het aupair contract af.Ik kan er vanuit gaan dat de 1e 6 maanden zij niet mag werken dus ook geen inkomsten heeft, klopt deze aaname?wat ik zo kan nagaan moet ik instaan voor de volgende kosten.

- Zorg verzekering (maandelijks)
- WA (verplicht?)
- papieren kosten (1250 eenmalig, daarna 300 euro jaarlijks)
- Woonkosten (maandelijks)
- Eten en drinken

Klopt dit globaal een beetje dan kan ik een inschatting maken van het geld dat ik opzij moet gaan zetten voor teminste die 6 maanden, waarschijnlijk langer.

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #52 Gepost op: 03 april 2012, 10:18:14 »
Zij gaat met jou samenwonen aldus kan ze ook op jouw WA verzekering mee verzekerd worden lijkt me zo. Dat kan dus enkel een verschil zijn in 1 persoon naar gezin mutatie.
Hetzelfde geldt voor de zorgverzekering
Verder die papier kosten zijn enkel voor het eerste jaar, na dat eerste jaar wordt meestal een verblijfsvergunning voor 5 jaar afgegeven.(als Wilders en consorte dat niet veranderd hebben)
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline LiFenTon2005

• STICHTING WELFARE FOR MIGRANTS
  • Steunt de Stichting
  • Together we stand ! LawAssistHoofddorp.nl
    • LawAssist Hoofddorp
  • Nationaliteit partner: ChinDutchy
« Reactie #53 Gepost op: 03 april 2012, 22:02:00 »
Ik heb nog een aantal vragen mbt kosten waarmee ik rekening moet houden. over 6 maanden loopt het aupair contract af.Ik kan er vanuit gaan dat de 1e 6 maanden zij niet mag werken dus ook geen inkomsten heeft, klopt deze aaname?wat ik zo kan nagaan moet ik instaan voor de volgende kosten.

- Zorg verzekering (maandelijks)
- WA (verplicht?)
- papieren kosten (1250 eenmalig, daarna 300 euro jaarlijks)
- Woonkosten (maandelijks)
- Eten en drinken

Klopt dit globaal een beetje dan kan ik een inschatting maken van het geld dat ik opzij moet gaan zetten voor teminste die 6 maanden, waarschijnlijk langer.

.Na toekenning mag ze werken, dus tijdig aanvragen.Zorg wel eerst dat alle eisen die aan jou worden gesteld, kloppen;inkomen, contract 1 jr etc.Of eerst een Adviesaanvraag doen als je twijfelt.
Laat ze wel NL gaan leren. ivm Inburgering.En ze zal het Inburgeringsexamen buitenland waarschijnlijk moeten doen, als haar NL niet aantoonbaar voldoende is.Spreekt ze Afrikaans of Engels??
Ik weet niet waar je nu woont, en of zij daar tijdelijk ook kan wonen.

Offline Haarlemsemug

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #54 Gepost op: 04 april 2012, 15:35:09 »
.Na toekenning mag ze werken, dus tijdig aanvragen.Zorg wel eerst dat alle eisen die aan jou worden gesteld, kloppen;inkomen, contract 1 jr etc.Of eerst een Adviesaanvraag doen als je twijfelt.
Laat ze wel NL gaan leren. ivm Inburgering.En ze zal het Inburgeringsexamen buitenland waarschijnlijk moeten doen, als haar NL niet aantoonbaar voldoende is.Spreekt ze Afrikaans of Engels??
Ik weet niet waar je nu woont, en of zij daar tijdelijk ook kan wonen.

je haalt er nu 2 door elkaar heen, ik ben er later in gekomen en ze komt uit indonesie en spreekt engels en is bezig met een cursus nerderlands. Dat gaat wel aardig maar kan nog niet hele gesprekken met haar voeren in het nederlands. Ik woon nu thuis maar er is mogelijkheid dat ze bij mij intrekt. (huur bij me ouders de bovenverdieping met alle voorzieningen voor mezelf)
De cursus is bij het taalhuis in haarlem en daar leren ze ook meteen dingen over het koningshuis etc. dingen die ik niet eens weet :)

Wat betreft de toezegging is me niet compleet duidelijk. Dat is als alle papieren rond zijn pas (na 6 maanden?) of haal ik nu iets door elkaar?

Offline Edwin_85

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Zuid-Afrikaanse
« Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2014, 14:24:09 »
Hi all,

Ik verblijf momenteel in een situatie die nogal wat stress met zich meebrengt, Namelijk het aanvragen voor een verblijfsvergunning voor mijn huidige
vriendin uit Zuid Afrika.
Mijn vriendin is nu als aupair werzaam en heeft een verblijfvergunning tot en met 25 Juli 2014.
Nu willen wij graag een aanvraag indienen voor een verblijfvergunning van 5jaar.

Ik heb de benodigde documenten ingevuld en ik heb voldoende inkomen en een contract voor onbepaalde tijd.
Nu hebben wij nog geen ongehuwdheidsverklaring vanuit Zuid-Afrika en afgelopen vrijdag heeft mijn vriendin bij de ambassade in Den Haag
een aanvraag ingediend. Nu wisten zij te vertellen dat dat tot 30 weken kan duren voordat het document weer in Nederland is.

Nu resten mij de volgende vragen.

kan ik de aanvraag indienen zonder een ongehuwdheidsverklaring?
Wij willen graag duidelijkheid over of we het vliegticket moeten omboeken of niet?
Wanneer moet mijn vriendin ingeschreven staan in de gemeente waar ik ook ingeschreven sta?

Met vriendelijke groet,

Edwin

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #56 Gepost op: 11 juni 2014, 01:49:55 »
Dat zou kunnen.
Overigens heeft jouw vriendin twee jaar de tijd om wijziging verblijfsdoel te vragen zonder dat ze terug moet voor een MVV. Als is ze in de tussentijd niet legaal.

Is er niemand in de RSA die dit ter plaatse sneller kan regelen?
Moet het via zo'n ambassade?

weet overigens dat jullie in een lang weekeinde kunnen trouwen in Denemarken. Zonder papierenrompslomp. Zo lang haar huidige verblijfsvergunning nog maar geldig is.

Offline Edwin_85

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #57 Gepost op: 11 juni 2014, 08:40:31 »
Dat zou kunnen.
Overigens heeft jouw vriendin twee jaar de tijd om wijziging verblijfsdoel te vragen zonder dat ze terug moet voor een MVV. Als is ze in de tussentijd niet legaal.

Is er niemand in de RSA die dit ter plaatse sneller kan regelen?
Moet het via zo'n ambassade?

weet overigens dat jullie in een lang weekeinde kunnen trouwen in Denemarken. Zonder papierenrompslomp. Zo lang haar huidige verblijfsvergunning nog maar geldig is.

Ik dacht te horen dat er een stempel voor maximaal 3 maanden mogelijk was en niet 2 jaar?

Er is familie in RSA aanwezig die eventueel het proces kunnen versnellen.

Trouwen is nog niet ter sprake gekomen ;)

De grote vraag is eigenlijk, is mijn vriendin illegaal in Nederland zodra we de aanvraag hebben ingediend met alle benodigde documenten 'zonder ongehuwdheidsverklaring vanuit RSA' na 25 Juli 2014?
En daarbij natuurlijk of we het vliegticket zouden moeten omboeken naar een datum verder dan 25 Juli?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #58 Gepost op: 11 juni 2014, 12:17:51 »
Als ze de aanvraag indient mag ze de beslissing afwachten en verblijft ze per definitie rechtmatig. Wegvliegen hoeft dus niet.

Mocht de ongehuwdverklaring er niet op tijd zijn en de aanvraag wordt afgewezen dan kan ze nog de bezwaarfase alsnog de zo'n ongehuwdverklaring overleggen.
Mocht deze nog later komen dan kan ze altijd weer een nieuwe aanvraag indienen. Als dat maar gebeurt binnen twee jaar na afloop van haar huidige vergunning.

Zaak die familie te mobiliseren zou ik zeggen.
Of nog even snel samen naar haar land om het zelf te regelen zodat ze nog met de geldige vergunning (al is het de laatste dag) weer kan inreizen. Een een vakantie er aan koppelen. Ook geen straf.

Offline Edwin_85

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #59 Gepost op: 12 juni 2014, 11:36:52 »
Bedankt voor de tips Prawo!!  :D