Auteur Topic: Wijziging Belgisch nationaliteitsrecht.  (gelezen 2364 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Wijziging Belgisch nationaliteitsrecht.
« Gepost op: 12 januari 2007, 12:54:42 »
Wijzigingen in het Wetboek van de Belgische nationaliteit

Met de Wet houdende diverse bepalingen (I) van 27 december 2006 (B.S. 28 december 2006) werden een aantal wijzigingen aangebracht in het Wetboek van de Belgische nationaliteit (WBN). Hierna volgt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Nieuw artikel 7bis WBN (wettelijk verblijf): de vreemdeling die een aanvraag doet tot het bekomen van de Belgische nationaliteit (om het even welke procedurebehalve de automatische toenning), moet voortaan op het ogenblik van het indienen van de aanvraag in "wettelijk verblijf" zijn. Wie niet wettelijk verblijft kan dus geen aanvraag meer doen. Het begrip wettelijk verblijf wordt gedefinieerd als "de vreemdeling die toegelaten of gemachtigd is om voor een langere termijn dan drie maanden in het Rijk te verblijven of die gemachtigd is zich er te vestigen overeenkomstig de Verblijfswet van 15/12/1980 (Vw)".
Voortaan kunnen dus enkel de volgende categorie

Offline Ivaha

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples.NL
Re: Wijziging Belgisch nationaliteitsrecht.
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2007, 20:08:09 »
Even een vraagje, om in te haken op bovenstaand onderwerp. Prawo, misschien kun jij dit beantwoorden.  Een kennis van me, Belgische, sinds 4 jaar relatie met egyptenaar, sinds 3 jaar getrouwd voor egyptische wet, sinds begin 2006 voor belgische wet, is sinds 1 jaar weer terug in Belgie. i.v.m. betere toekomst (lees: studie)voor haar Belgische kinderen uit vorig huwelijk.

Is al 9 maanden bezig met het verkrijgen van een "Belgische MVV voor gezinshereniging" . (weet niet hoe dit daar  heet).

Erg langdurige zaak, ze is zelfs verhoord omdat men schijnhuwelijk vermoed. Vandaag heeft ze te horen gekregen dat haar man niet mag komen.

Kan ze hiertegen in beroep en wat zijn haar kansen in Belgie??
Of is nederland route mogelijk??
Ik schaam me dood voor ons vreemdelingenbeleid.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Wijziging Belgisch nationaliteitsrecht.
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2007, 05:43:26 »
Voor de Belgische procedure zal ze een Belgische advocaat moeten raadplegen.
Of om te beginnen de helpdesk van www.vreemdelingenrecht.be

Uiteraard is de Nederland-route voor haar mogelijk.
Als ze daarover denkt, kan ze het beste even contact met mij opnemen.