Auteur Topic: 'Fontys verbood kritische scriptie over IND'  (gelezen 4138 keer)

Offline admin

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
'Fontys verbood kritische scriptie over IND'
« Gepost op: 01 december 2006, 11:43:18 »
vrijdag 1 december 2006 11:00

(Novum) - De Fontys Hogeschool in Eindhoven heeft een studie over de leeftijdsbepaling van jonge asielzoekers uit de bibliotheek gehaald. Volgens het wetenschappelijke radioprogramma Argos deed de school dit om te voorkomen dat iemand kennis nam van de inhoud. In de scriptie uit 2004 werd kritiek geleverd op de manier waarop de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de leeftijd van alleenstaande minderjarige asielzoekers (ama's) bepaalt.

De studenten kregen op een zeker moment een telefoontje van de school dat zij hun onderzoeksresultaten moesten inleveren. Ook mochten zij geen contact meer hebben met kinderradioloog Simon Robben, een wetenschapper van de Universiteit van Maastricht die de studenten begeleidde. Robben is een criticus van de door de IND gehanteerde methode.

De studenten kregen de opdracht iedere verwijzing naar de IND uit de scriptie te halen. Zelfs de term ama mochten zij niet gebruiken. Fontys ontkent de studenten onder druk gezet te hebben. De school zegt dat de studenten informatie wilden gebruiken die door de IND niet vrijwillig was afgestaan en de maatregelen te hebben getroffen om de goede band met de IND als stageplaats te behouden.

De onderzoeksmethode die de IND bij het bepalen van de leeftijd hanteert, zou volgens de studenten en Robben niet betrouwbaar zijn. Met behulp van een r
Ben je tevreden met het advies wat je belangeloos krijgt op deze site, steun dan ook de stiching met een kleine donatie.

Offline Helenam

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mens is mens", van waar ook ter wereld!
Re: 'Fontys verbood kritische scriptie over IND'
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2006, 18:18:12 »
Wat vreselijk om studenten zo'n onderwerp te verbieden - en ondemocratisch, eigenlijk iets wat in een dictatuur thuishoort, de vrijheid van meningsuiting e kop in te drukken en studenten zo te dicteren...

Deze methode om de leeftijd te bepalen is ook in de medische wereld bekend
Estrangeiro eu não vou ser - cidadão do mundo eu sou.

dani

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2006, 13:01:19 »
Ben het helemaal met Heleen eens. Wat een vreemde gang van zaken.

[SP-Kamerlid Jan de Wit heeft in de uitzending aangegeven dat hij opheldering wil van minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) en van minister voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD).

Ik ben heel benieuwd wat we daar nog over zullen horen. Heel vaak raken dat soort zaken in een soort zwart gat van vergetelheid/ doofpot.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2006, 16:59:33 »
Als er nu simpel weg iemand onderzoek doe naar de beoordeling van leeftijd via deze methode in algemene zin (zonder de link te leggen met de IND). Zou er dan ook een censuur optreden?

Wat ik uit het geheel begrijp is er weinig over te zeggen omdat er nooit echt onderzoek naar is gedaan. Als een dergelijk onderzoek aangeeft dat de relatie niet eenduidig is en daar geen juiste correctheids percentage aangekoppeld kan worden. Is de methode uiteindelijk ook van tafel.

Ik vraag me trouwens af wat er nu gebeurd is met de betreffende studenten. Zijn die uiteindelijk nu ook niet door het afstuderen / stage gekomen?
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi