Auteur Topic: Samenwerking met Stichting Lawine op komst  (gelezen 7292 keer)

dani

• Gast
Samenwerking met Stichting Lawine op komst
« Gepost op: 19 oktober 2006, 12:08:11 »
Vrijdag 13 oktober vond er een vruchtbaar gesprek plaats tussen het bestuur van Stichting Lawine en Stichting Mixed-Couples. Zeer binnenkort gaan onze twee stichtingen samenwerken en proberen elkaar aan te vullen en te ondersteunen. We zullen ons gaan richten op het organiseren van educatieve en sociale ontmoetingen en manieren onderzoeken om actie te voeren.

We houden onze leden uiteraard op de hoogte!

dani

• Gast
Re: Samenwerking met Stichting Lawine opkomst
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2006, 12:29:34 »
alvast ter orientatie:

http://www.stichtinglawine.org/

NB: De website heeft problemen (ook een punt waarop we willen gaan samenwerken), maar je kunt er wel al wat algemene informatie over de stichting en de doelstellingen vinden. Ook kun je via de site folders en brochures bestellen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Samenwerking met Stichting Lawine op komst
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2006, 01:16:28 »
... manieren onderzoeken om actie te voeren.

Gezien de doelstellingen van beide stichtingen, en gezien hun doelgroep, lijkt met mij nuttig om op korte termijn de pijlen te gaan richten op het Nederlandse gezinsherenigingsbeleid.

Het lijkt een open deur op dit forum, maar actuele ontwikkelingen noodzaken daartoe.

Vraag is namelijk of Europees recht ook van toepassing kan zijn op gezinshereniging en/of gezinsvorming met een Nederlander.

De Europese Gezinsherenigingsrichtlijn sluit dit uit.

Desondanks heeft Nederland in beleid vastgelegd dat de betreffende richtlijn voor Nederlanders overeenkomstig wordt toegepast Zie de inleiding bij hoofdsuk B2/1 van de Vreemdelinegncirculaire 2000. De betreffende zinsnede schijnt na anderhalf jaar ineens een ambtelijke misslag te zijn!

Mede met het oog op de a.s. kamerverkiezinegn zouden we de vraag kunnen stellen welke partijen dit ook vinden.

Tenslotte zijn de Nederlandse partners en hun extended family (plus vrienden en kennissen die altijd dachten dat getrouwd toch betekent dat je man of vrouw automatisch een verblijfsvergunning krijgt) gezamenlijk goed voor ongeveer een kamerzetel.

Offline cococam

• Volwaardig lid
  • **
  • verzoek verlenging VVR vrouw/dochter: 30 bijlagen!
    • startpagina buitenlandse partner
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2006, 15:59:55 »
Samenwerking met Stichting Lawine, een prima initiatief!!! Stichting Lawina bestaat al een tijdje. Ik ken het via Esther, een vakgenoot en ex-collega. Zij was er toen actief bij betrokken.

Ja ,why not, daarbij focussen op 'gezinshereniging en/of gezinsvorming met een Nederlander'. Ja welke politieke partij? E
Pieter Schultz

dani

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2006, 17:23:19 »
Ik weet wel welke partijen er wat mij betreft als enige goede ideeen over op nahouden en onomwonden zeggen voor de vrije partner keuze te zijn. Dat zijn echt alleen de SP en Groen Links.

Misschien is het een idee hen aan te schrijven om te kijken in hoeverre er een verregaande lobby gestart kan worden. Dan kunnen wij hen onze steun toezeggen.

Tenslotte zijn de Nederlandse partners en hun extended family (plus vrienden en kennissen die altijd dachten dat getrouwd toch betekent dat je man of vrouw automatisch een verblijfsvergunning krijgt) gezamenlijk goed voor ongeveer een kamerzetel.

Alleen de Nederlandse expats in het buitenland al zouden, als ze allemaal zouden gaan stemmen, goed zijn voor 9 (!!!) zetels toch? (zie bericht in achter het nieuws). Vaak hebben expats ook met bi-culturele relaties te maken. Ik denk dat we alles bij elkaar, ook de allochtone Nederlanders die een relatie hebben met partner uit land van herkomst van henzelf/ouders erbij, een aanzienlijke groep vormen, die wellicht daardoor weldegelijk een politiek effect teweeg kan brengen. Daar gaat wel wat organisatie en samenspraak aan vooraf, voor de aankomende verkiezingen denk ik niet haalbaar meer, maar zeker iets om in de toekomst over na te denken.

De vraag is alleen bij iedereen: wat is je primaire politieke doelstelling? En kies je, daarvoor gaande, dan zelfs voor een partij waar je verder politiek gezien helemaal niets mee hebt? Want, al hebben we een factor gemeen, onze politieke en ideologische gezindheid is net zo divers als het scala van landen en culturen waaruit onze partners afkomstig zijn.

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:56:18 »
Reken je zelf niet rijk met zetels ;-)

Tuurlijk kan het zo zijn dat er een behoorlijke potentie is in bepaalde groepen. Gelukkig is het wel zo dat politiek niet alleen gaat om inburgering en integratie. Ik vermoed dat alleen en enkel een standpunt betreffende een dergelijke relatie / achtergrond niet direct iemand naar een SP of GroenLinks of andere partij zou trekken. Er spelen meerdere belangen mee.

Een lobby voor het probleem en mogelijke oplossingen is uiteraard een schone zaak.

Oppositie partijen zijn vaak gevoelig van schrijnende voorbeelden van mazen of fouten in het beleid. Regerende partijen zien vaak liever iets van oplossingen, onlangs dat er vaak oogkleppen te vinden zijn.

Dat lobbien van uit mixed-couples achtige organisatie grote invloed kan hebben in de politiek hebben o.a. de KPC bewezen in Indonesi
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2006, 04:47:55 »
Indien de samenwerking op korte termijn vruchten afwerpt kan de stap naar politiek gezet worden. Ik ben het met dani eens dat de politiek(zeker nu) alwel aangeschreven kan worden om aandacht hiervoor te vragen en steun toe te zeggen. Zelfs kan (en dat moet m.i. ook al spoedig gebeuren) hulp gevraagd worden om expats en andere eensgezinde te porren om sp en gl te stemmen bij de volgende verkiezingen. Nu alvast kan daar een oproep voor worden gedaan vanuit de stichtingen. alle beetjes helpen nietwaar. Het is overigens moeilijk om expats naar de stembussen te krijgen, er is een reden waarom ze nederland verlaten hebben immers. Maar daar kunnen de 2 politieke partijen veel beter bij helpen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Offline cococam

• Volwaardig lid
  • **
  • verzoek verlenging VVR vrouw/dochter: 30 bijlagen!
    • startpagina buitenlandse partner
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2006, 00:10:14 »
Ik denk dat je in politiek opzicht nergens aan moet binden als stichting..... We vechten gewoon voor onze rechten.

cococam
Pieter Schultz

Offline amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
  • Nationaliteit partner: filippijns
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2006, 04:00:39 »
Samenwerking met wie dan ook wil nog niet zeggen dat je ergens aan gebonden bent. in dit geval wast de ene hand de andere. en daar kan een iedere betrokken partij beter van worden, ook de politiek. Zo er al binding dient te zijn, dan is dat m.i.echter toekomst muziek. In dit geval gaat het erom dat partijen elkaar kunnen steunen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

dani

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2006, 09:45:22 »
Ik ben het wel met Pieter eens. Het is geen goed idee om Mixed-Couples aan een politieke partij te verbinden. En daar was, zoals Amice al aangeeft, ook helemaal geen sprake van. We mogen wel lobbyen en kunnen ook aanbieden om onze leden van de ideeen over gezinshereniging van een bepaalde partij op de hoogte te brengen en zo steun proberen te verwerven (dat valt wat mij betreft onder opkomen voor eigen rechten), maar meer dan dat zal het niet kunnen zijn. En onze leden hebben, zoals eerder gezegd, ook hele uiteenlopende politieke affiniteit. We kunnen dus ook nooit garanderen naar een partij toe hoe groot en hoe zeker de steun van onze lobby zal zijn.