Auteur Topic: problemen in relatie door andere levenswijze (geloof)  (gelezen 5832 keer)

Offline Angela82

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
problemen in relatie door andere levenswijze (geloof)
« Gepost op: 13 juli 2006, 00:47:15 »
hallo allemaal
Ik heb sinds 5 jaar een relatie en sinds 2,5 jaar getrouwd met een turkse man. De eerste jaren ging alles erg goed. Sinds 2 jaar is hij zich in de islam gaan verdiepen. Niets verkeerds aan en ik geef hem hier alle ruimte voor omdat ik vind dat ieder mens dat voor zichzelf moet weten. Maar nu begint dit toch problemen te veroorzaken  in onze relatie.  :(..We hebben na 3,5 eindelijk een positief besluit gekregen op de MVV aanvraag en in september komt hij hiernaartoe. Om een voorbeeld te geven waar de problemen over gaan zijn dat hij b.v niet naar een verjaardag van een familielid wil gaan als daar gedronken wordt. Mijn familie is hardstikke blij dat ze hem eindelijk gaan ontmoeten en dan zegt hij zoiets. Of als we het over mijn kinderwens hebben wil hij niet dat we het gaan proberen omdat ik drink. Ik hou van op zijn tijd een drankje en ben niet van plan om te stoppen met drinken voor hem. Juist omdat ik mezelf in veel dingen al heb aangepast en ik wil wel de persoon blijven wie ik ben en voor wie hij ook had gekozen! Om het simpel te stellen als wij niet zoals het geloof wil gaan leven zal dit het einde van onze relatie betekenen. Ik ben nog niet erg bekend met deze site en kon verder geen soortgelijke situaties vinden. Ik voel me echt verdrietig over dit allemaal. :(.Ik hou echt van hem en wil echt niet uitelkaar gaan, maar weet nu even niet hoe nu verder...Hij wil ook niet uit elkaar gaan maar hij wil op deze manier leven en dat vind hij belangrijker dan onze relatie..Blijkbaar..Herkennen mensen deze situatie, graag reactie!! Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben..  :'(

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2006, 08:27:41 »
Een vervelende situatie die ik gelukkig niet herken in mijn eigen situatie. Dat je hem ruimte geeft voor zijn geloof is natuurlijk prima. Maar geeft hij een reden aan waarom hij zich 2 jaar geleden ineens in zijn geloof heeft verdiept?? Waarom daarvoor minder streng en nu ineens deze verdieping. Heeft dat te maken met jullie huwelijk en zijn idee over de toekomst misschien en waarom heeft hij dat dan niet eerder gezegd.
Je zult denk ik toch moeten proberen om door middel van vele gesprekken wederzijds begrip te krijgen waarbij jij duidelijk moet krijgen dat hij wist hoe je was toen jullie getrouwd zijn. Nu hij ineens zijn geloof strenger volgt wil dat niet direct zeggen dat hij jou daarmee kan dwingen tot het veranderen van je leven. Je zegt dat je al veel hebt aangepast, je kunt hier vast voorbeelden bij geven die hem dat duidelijk maken.

Je hebt nu de MVV en hij komt naar Nederland. Ik denk dat het afwachten is, misschien ziet hij als hij hier is dat het leven in Nederland nogal verschilt van dat in Turkije en kan hij zich beter inleven in jouw situatie. Jij zult je aan hem moeten aanpassen en andersom natuurlijk ook, geven en nemen zoals in iedere relatie.

De situatie over kinderen/zwangerschap kun je misschien uitleggen door aan te geven dat je tijdens een zwangerschap uiteraard niet zult drinken. Er is bij Turkse mannen vaak niet veel bekend over hoe wij in Nederland met een zwangerschap en baby's omgaan.

Geef het niet gelijk op, wie weet past hij zich in Nederland goed aan en beseft snel dat het leven in Nederland totaal anders is dan in Turkije.

Sterkte!!

Offline Angela82

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2006, 21:34:32 »
Bedankt voor je reactie Aletta!! :). Toen wij elkaar leerden kennen deed hij niets met zijn geloof en dronk toen zelf ook. Zijn vrienden begonnen zich meer in het geloof te verdiepen, daarna hij ook. En 2 jaar terug heb ik een keer gezegd:"Je bent toch moslim, waarom bid jij dan niet"? Gewoon als vraag, toendertijd wist ik zelf ook niet zo veel van het geloof.Hij zegt dat dat ook had meegespeeld, nooit gedacht dat hij zo zou veranderen.. Kan mijzelf wel voor m'n kop slaan nu. Maar ik zie het nu positiever in ;D. We zien het wel en waarschijnlijk zal het wel loslopen als hij eenmaal hier is. De omstandigheden zijn hier anders. En mocht het echt niet gaan, dan weet ik in ieder geval voor mijzelf dat ik er alles aan heb gedaan.

Offline hollander in shame

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2006, 13:44:06 »

Misschien heeft zijn familie erop gehamerd dat hij meer aan zijn geloof moet doen,
en misschien wil hij nu meer aan zijn geloof doen voordat er eventueel kinderen komen.

Denk ook na dat als er kinderen komen dat hij evt. nog strenger zal zijn in zijn geloof en dat hij dat ook overbrengt op zijn kinderen.
(dat ze dus niet op bezoek mogen komen bij drinkende mensen etc., als hij er niet heen wil gaan laat staan zijn kinderen.)

Het is lastig allemaal als je ermee geconfronteerd wordt, succes

Offline abena2

• Komt net kijken
  • mixed couples heeft mijn interesse gewekt omdat er
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2006, 12:33:09 »

Ik zou als ik jou was het niet direct opgeven alleen rest bij mij
wel de vraag waarom hij inderdaad pas na twee jaar dit soort
dingen zegt want in de eerste instantie heeft hij jou geaccepteerd
met al je dingen.Als hij het eerder verteld had dan was je beter
voorbereid.Probeer zoveel met je partner te praten en laat zien
dat je ook een Nederlandse cultuur hebt.Wat heel vaak
gebeurt is namelijk dat je opeens een hoofddoek moet dragen
andere kleding enz. wil je het zelf dan is er niets aan de hand,
maar als je min of meer gedwongen wordt dan zou ik
er wel heel goed over nadenken.
Sorry, dat ik een beetje scherp ben maar ik wens jou en je partner
het allerbeste.

Offline JCO

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
Re: problemen in relatie door andere levenswijze (geloof)
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2006, 15:52:43 »
Ik zou eerst de kat uit de boom kijken, hoe het evolueert met zijn godsdienst. Als dit escaleert ziet het er niet goed uit. Je zegt dat het waarschijnlijk door zijn vrienden is ingegeven, misschien komt hij tot inzicht nadat hij een tijdje van hen weg is. Besef dat er aan een islamtische opvoeding enkele vervelende angeltjes kunnen zitten. Bij een breuk nadat er al kinderen zijn (wat ik je zeker niet toewens) is er een kans dat hij het recht op de kinderen zal opeisen. De ontvoeringen van europese kinderen naar islamtische landen van de partner zijn hier een voorbeeld van. Voor hen is het opvoeden van een kind door een niet-gelovige tegen wat zij wet noemen.

Daarom, opletten, en misschien laat het wel los als hij

Offline Lindina

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2006, 14:39:26 »
Hallo Angela,

Ik herken enigszins wel je situatie, gezien ik ook met een praktizerend moslim getrouwd ben, maar hij was al praktizerend toen ik hem leerde kennen en ik heb er dan verder ook geen problemen mee, maar het kan af en toe wel strubbelingen opleveren in bepaalde rare dingen. Zoals bijvoorbeeld ons trouwalbum. We zijn 2x getrouwd, meer dan een jaar geleden voor de Islam en een half jaar geleden voor de Italiaanse wet. Bij het burgerlijk huwelijk was een groot deel van mijn familie en vrienden aanwezig, verder gezamelijke Italiaanse vrienden en nog een deel van onze Islamitische vrienden. We hebben het feest laten plaatsvinden in een restaurant, waar op ons feest ook alcohol geschonken werd. Natuurlijk dronken de moslims niet, maar het werd al met al een prachtfeest waar iedereen nog met plezier naar terugkijkt. Mijn moeder heeft de taak op zich genomen een trouwalbum te maken en daar staan op sommige foto's ook wel een fles wijn. Dus ik dacht, nou ja, als het op het feest geen probleem was dan is dat op een foto zeker geen probleem. Maar nee, Reda bekeek het fotoalbum en wilde alle foto's met wijn er op er uithalen. Daar heb ik een stokje voor kunnen steken, met als resultaat dat het trouwalbum bij mijn ouders ligt.
Verder wilde ik trouwens even kwijt dat ik ook moslim ben, al voor dat ik Reda leerde kennen, maar ik zou geen wijnfoto's uit trouwalbums scheuren, of niet bij iemand op bezoek gaan die varkensvlees eet of wijn drinkt. Ik vind dat je best de cultuur en gewoontes van een ander mag respecteren, zolang die ander jouw cultuur en gewoontes ook respecteerd (moet zeggen dat ik dan ook vrij liberaal ben in de Islam hoor). Ik hou me wel aan de 5 zuilen, maar de rest bekijk ik kritisch of ik het wel wil. Enfin, uiteindelijk is Reda wel makkelijk, maar soms sta ik toch raar te kijken van bepaalde dingen (zoals dus de wijnfoto's).
Maar inderdaad je moet proberen de redenen van de geloofsverandering in je man te begrijpen. En of je die kan accepteren. mocht je er ook eens priv

Offline Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2006, 14:46:31 »
Als ik dit weer lees, dan is mijn vrouw nog wat ruim denkender. Mijn vrouw is moslima. Haar moeder was een beetje zoals ze zelf ook is, haar vader komt uit een veel strenger gezin. Mijn vrouw draagt alleen een hoofddoek of burka als dat echt nodig is. De burka heeft ze gedragen toen ze met de familie naar Mekka zijn geweest. De hoofddoek wordt alleen gedragen gedurende het bidden.

Betreffende eten is ze van mening dat bijvoorbeeld varkensvlees in Nederland geen probleem is. Ze eet dus ook vrij vaak varkensvlees, behalve gedurende ramadan. In haar ogen is de regel van het varkensvlees achterhaald en als het goed gecontroleerd, bewaard en bereid is etc. wordt je er niet ziek van, waarmee in haar ogen de gehele rede in westerse landen is komen te vervallen. Haar vader, die zeker een heel stuk strenger is, zal niet graag varkensvlees eten, maar andere ook "verboden" dieren zoals amfibieen en dieren met grote hoektanden worden wel gegeten.

Gedurende ons huwelijksfeest in Indonesie (Jakarta) was er wijn en bier van de tap aanwezig. Dit is gedurende een huwelijk wat ik heb begrepen wel bijzonder. Te meer dat deze volledig openlijk aanwezig was. Op het feest waren niet zoveel Nederlanders. Toch zijn er 2 volledige fusten aan bier door gegaan en behoorlijk wat wijn. Ook de islamistische familieleden en vrienden dronken vrolijk mee. Het is misschien wel belangrijk bij te melden dat ze in de familie van mijn vrouw de stelling aanhouden dat alcohol wel mag zolang je er maar niet van onder invloed bent. Ze houden dus meestal aan dat 1 of 2 glazen wel zou mogen, zolang je maar niet dronken wordt.

Als de Nederlanders onze huwelijksfoto's in Indonesie zien denken ze dat er zelfs een varken op spit werd geserveerd. Dit was uiteraard niet het geval. Dit was een geit.

De familie van mijn vrouw vinden het niet erg dat ik niet islamitisch ben, maar wel respect heb voor het geloof. Zolang ik mijn vrouw niet belemmer in haar religieuze beleving vinden ze het allemaal okee. Zij houden een stelling er op na, die je wel vaker hoor, dat religie iets tussen god en jouw en niet tussen de mensen onderling. Zij mogen in hun ogen mij en mijn vrouw ook niet mij veroordelen. Daarbij speelt ook nog eens het punt dat in hun beleving bijvoorbeeld de christenen vrienden zijn en geen vijanden (Zij bazeren zich op een uitspraak van Mohammed dat de islamiten tezamen met de christenen tegen het kwaad moesten vechten).

Zo lijkt het misschien dat wij totaal geen problemen hebben door culturele of religieuze verschillen. Uiteraard spelen in ons geval wel dergelijk problemen. Gelukkig is dit tot nu toe goed bespreekbaar geweest. In mijn ogen zitten de grootste gevaren bij ons vooral in de aannamen die je onbewust maakt. Met aannamen bedoel ik geen vooroordelen, maar meer dat je handelt volgens een eigen cultuur of religie en eigenlijk niet bewust bent van het punt dat dat anders of zelfs strijdig is met de ander zijn / haar cultuur / religie.

Hopelijk geeft ons verhaal wat moed aan de mensen die het even wat minder hebben in hun situatie.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)
2010 verhuisd naar Indonesi

Offline Angela82

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2006, 01:52:56 »
Hallo! Bedankt voor jullie reacties! :). Inmiddels is mijn man 4 maanden in Nederland. We hebben veel gepraat met elkaar en het gaat gelukkig hardstikke goed!

Offline Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Tob niet, 't komt altijd anders
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2006, 11:35:44 »
Fijn om dit te horen Angela, praten kan vaak veel oplossen.