Auteur Topic: Ervaring met wijziging verblijfsdoel (studie-> partner)  (gelezen 62195 keer)

Offline Parvati

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indiaas
Ervaring met wijziging verblijfsdoel (studie-> partner)
« Reactie #175 Gepost op: 05 juli 2011, 19:15:57 »
Beste Mensen,

Ik heb een vriend. Hij is hier gekomen als student. Zijn pas is vorig jaar verlopen in september.
Hij heeft via via te horen gekregen dat het mogelijk is om binnen 2 jaar zijn doel te wijzigen.

Wij willen graag trouwen. Is het mogelijk om zijn doel te wijzigen via IND, ook al is zijn pas verlopen?
En hoe moeten we dat doen?
Kan iemand mij helpen?

Groetjes,

Parvati

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
Re: Ervaring met wijziging verblijfsdoel (studie-> partner)
« Reactie #176 Gepost op: 05 juli 2011, 20:06:55 »
Hij zal in ieder geval een geldig paspoort moeten hebben.

Dat zijn verblijfspas is verlopen is niet relevant. Tot twee jaar na de einddatum kan hij wijziging verblijfsdoel aanvragen zonder dat de MVV-plicht herleeft.

Trouwen doe je voor jezelf, op zijn verblijfsrecht in Nederland heeft het geen invloed.
Belangrijker is het op hetzelfde adres samenwonen en door jou aan het middelenvereiste voldoen.

Offline Parvati

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indiaas
« Reactie #177 Gepost op: 06 juli 2011, 17:35:00 »
Ik wil het graag via een advocaat doen. Ik ben zelf bang dat ik het verkeerd doe.
En inschrijven op mijn adres? Moet hij met zijn geldige paspoort naar de gemeente gaan samen met mij?
Ik heb zelf een huis, die op mijn naam staat.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #178 Gepost op: 06 juli 2011, 21:42:48 »
Het beste is inderdaad even samen naar de gemeente.
Voor je partner gaat het wellicht nog om een verhuizing, dus dat is simpel.

Verder kun je altijd een afspraak met me maken op kantoor in Utrecht.

Offline Ravash

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Surinaams
« Reactie #179 Gepost op: 09 januari 2013, 00:21:53 »
Beste Mensen,

Ik had ook nog enkele vragen. Ik ben inmiddels al 4 jaren getrouwd met mijn partner die een verblijf heeft voor studenten. Graag zou ik dit nu willen omzetten naar verblijf bij partner. Er zijn enkele aspecten die ik vermoed moeilijkheden kunnen veroorzaken.
-We zijn niet op het zelfde adres ingeschreven.
- Zij was enkele dagen laat met het indienen van zijn verlenging, waardoor zij nu een verblijfsgat heeft van enkele dagen.

Is er een mogelijkheid dat ik dit toch voor haar kan aanvragen, ondanks we al die jaren niet op het zelfde adres ingeschreven staan?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #180 Gepost op: 09 januari 2013, 15:31:20 »
Een verblijfsgat heeft alleen gevolgen voor het moment waarop ze Nederlander kan worden.
De jaren van voor de te late verlenging tellen straks niet meer mee.

Voor wijziging verblijfsdoel is nodig dat ze vanaf de aanvraag bij jou woont en staat ingeschreven. Dat kan dus gewoon. Vooropgesteld dat haar huidige vergunning nog geldig is dan wel nog niet meer dan twee jaar geleden verlopen.

Vooral is verder van belang is of jij aan de inkomenseis voldoet.

Offline krolik

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Russisch
« Reactie #181 Gepost op: 28 maart 2017, 11:15:39 »
Beste Prawo e.a.

Een hoop informatie hier, velen gingen ons voor, maar de berichten zijn al zo gedateerd dat ik mijn specifieke situatie toch even aan jullie wil voorleggen:

Mijn buitenlandse vrouw en ik (Nederlands staatsburger) zijn onlangs getrouwd in het buitenland en willen graag samen naar NL komen. Ik heb een baan gevonden in NL en zij wil starten met een studie aan een NL universiteit. Is het mogelijk dat zij met mij op een studentenvisum naar NL komt en dat we na aankomst het verblijfsdoel zsm veranderen naar gezinshereniging (uiteraard gaan we samenwonen en heb ik dan voldoende salaris). Kan dit meteen bij aankomst gedaan worden, of is er een wachttermijn? En kan zij ook zodra de aanvraag in behandeling is genomen meteen het lage collegeld voor EU-burgers betalen ipv het hoge niet-EU tarief?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Advies
« Reactie #182 Gepost op: 30 maart 2017, 14:55:25 »
Een vergelijkbare vraag heb ik zojuist beantwoord op een ander forum.
Zij kan met een MVV- verblijfsvergunning voor studie komen (zelfs eerder dan jij als ze zou willen) en wijziging verblijfsdoel vragen zodra jij ook hier bent en voldoet aan de middeleneis.
Laat haar het collegegeld in termijnen gaan betalen want zodat het verblijfsdoel is gewijzigd komt ze in aanmerking voor het lagere collegegeld.