Auteur Topic: zijn er nog partners van asielzoekers actief op de site?  (gelezen 13336 keer)

Offline tijgertje2

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
zijn er nog partners van asielzoekers actief op de site?
« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2005, 10:37:25 »

Leuk detail is, vind ik, dat hij nu in het kader van zijn opleiding het hele jaar stage loopt op een AZC hier in Friesland. Hij heeft het er erg naar zijn zin. Ook is het wel heel bijzonder om nu een AZC van de andere kant te zien. Een aantal medewerkers kent hem nog uit de tijd dat hij zelf op een AZC woonde ;D Binnenkort gaat hij naar de medewerkersdag voor COA medewerkers 8)

Inderdaad leuk detail Nynke. Ook voor de mensen die op het AZC wonen zelf is het goed dat hij zelf ook weet hoe dat is. Tof dat hij zo zinvol werk kan doen!

over opleiding gesproken? weet iemand of je bij ROC ofzo een opleiding kunt gaan doen, ook als je geen papieren hebt? Iemand heeft voor mijn vriend aangeboden eventueel een opleiding te willen financieren, maar kan hij uberhaupt iets doen? heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes Tijgertje

Offline tessadeen

• Nog nieuw en fris
  • *
  • eindelijk zekerheid
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2005, 09:40:29 »
ik hoor hier, in het oosten van het land, steeds vaker dat mensen moeten stoppen met hun opleiding wanneer ze geen vast verblijf hebben.
of dit aan de persoon, de school, de opleiding of het ROC ligt weet ik natuurlijk niet. Als ik jou was zou ik het even goed navragen bij het ROC zelf

trouwens Nynke, echt tof dat hij nu op een azc werkt waar hij zelf heeft gewoont. je kunt je dan idd beter inleven in de mensen denk ik. wat voor een werk doet hij daar dan en mag ik vragen in welk azc?

groetjes tessa
geef nooit op, vecht zo hard als je kan

Offline tijgertje2

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2006, 14:49:21 »
ha allemaal.
er gebeurt niet altijd evenveel op dit deel van de site. Ook ik ben niet altijd even actief in het reageren op berichten van anderen.
tegelijk is dit een plaats om te spuien als alles even te veel wordt! Nou ik heb weer eens zo'n moment zeg!

naast alle altijd op de achtergrond bestaande zorgen, komen er veel frustraties bij over het handelen van de advocaat van mn vriend, en zijn we bang dat de nieuwe procedure nu al weer verpruts is.

En dan komt er ook nog slecht bericht over dat mn vriend waarschijnlijk terugmoet naar een AZC.
Momenteel woont hij zelfstandig, en vluchtelingenwerk ondersteund hem financieel. Maar nu hij in een 2e asielprocedure terecht is gekomen, en voor deze mensen komt er weer opvang, stopt de hulp van vluchtelingenwerk straks.

moet mn vriend nu veprlicht in een AZC wonen? Of in iedergeval elke week gaan stempelen. Ik ben zelf nog student, heb ook alleen een studentenkamer, en mager inkomen van een bijbaantje.
terug naar een AZC  zou echt een nachtmerrie voor 'm zijn, en je weet natuurljijk ook niet waar. als het ver weg is wordt het helemaal problematisch

Het is gewoon al die dingen bij elkaar, die steeds weer duidelijk aangeven dat je geen zeggenschap over je eigen leven hebt. De machteloosheid is zo pijnlijk.

wel, dat was wat er even uit moest..

groetjes tijgertje

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2006, 15:53:11 »
Het nieuwe beleid is dat asielzoekers in een herhaalde procedure weer worden opgevangen.
Dat betekent dat hij zakgeld krijgt en verzekerd is.
Als hij wil mag hij in een AZC, maar in ieder geval moet hij daar wekelijks stempelen als hij elders woont.

Offline tijgertje2

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #29 Gepost op: 08 februari 2006, 23:17:02 »
inmiddels hebben we inderdaad begrepen dat opvang in AZC niet verplicht is. Over stempelen hebben we tot nu toe niets gehoord. Ik hoop dat dat geen probleem gaat vormen, als dat ver van ons vandaan zou zijn. (of kun je regelen dat dat bij het dichtsbijzijnde azc is?)
ik probeer me maar geen zorgen te maken voor dat het ook allemaal zo wordt. Anders blijf je maar met 'worst case scenario's in je hoofd.

de financiele steun van vluchtelingen werk zal helaas wel stoppen omdat dat alleen bedoelt is voor hen die niet bij het coa terecht kunnen. Maar goed, terug naar een azc is gewoon echt geen optie.
Als hij nu eindelijk ook eens z'n W-document krijgt kan hij ook nog wat seizoensarbeid doen.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds bereid en in staat hulp te bieden
    • Prawo Advies
« Reactie #30 Gepost op: 09 februari 2006, 00:03:02 »
Je kunt vragen in het dichtstbijzijnde AZC te mogen stempelen.

Achter dat W-document kun je wel aanzitten.

Dat loopt via de VD, maar je kunt ook de IND in Ter Apel bellen.
Niet binnen vier weken een W-document, klaag dan als de contacten erover met VD en/of IND ook onbevredigend zijn.

Offline inouk

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2006, 17:38:18 »
hallo allemaal,

ik kocht deze week een viva en daar stond een artikel in genaamd 'man van ver'. er werd gerefereerd aan deze site, dus ik meteen kijken! ik heb namelijk een vriendje uit sierra leone die (volgens mij) in de asielprocedure zit. ik zeg 'volgens mij' omdat hij op dit vlak weinig met mij deelt. hij vindt het moeilijk om erover te praten en wil mij er ook niet mee 'lastigvallen'.
we kennen elkaar nu 9 maanden. toen we 1 maand bij elkaar waren, ging ik op vakantie voor 7 weken. ik had geen idee van wat er zou gebeuren deze periode. het was nog zo pril... zouden we dat overleven? toen ik terugkwam vertelde hij dat zijn verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in de zomer was afgelopen en he had to fight to stay in the country. ik probeerde te achterhalen in wat voor situatie hij nu precies zat, maar de tijd had ons uit elkaar gedreven en ik kon hem onmogelijk begrijpen. we zagen elkaar na de zomer zo eens in de 6 weken. over zijn asielprocedure spraken we nauwelijks. het enige wat hij zei was dat ie nog steeds geen duidelijkheid had. onze relatie was vaag.. het is nooit 'uit' geweest maar 'aan' was het zeker ook niet. we hebben allebei wat andere dates gehad. maar ik dacht elke keer: hij h

Offline Diatta

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2006, 19:38:48 »
Hallo Inouk,

Hopenlijk klopt het wat ze wel eens zeggen: liefde overwint alles.
Ik heb dan wel op dit moment geen relatie met een asielzoeker (wel ooit gehad), maar op grond van mijn jarenlange activiteiten voor Vluchtelingenwerk Nederland kan ik je het volgende zeggen:
Als je vriend asiel heeft aangevraagd, heeft hij dat aangevraagd op de grond van: dat zijn leven in zijn herkomstland bedreigd wordt. Of hij in Nederland kan blijven (een status krijgt) hangt af van of de Nederlandse overheid (IND) zijn verhaal gelooft. (dus of hij zijn verhaal met genoeg harde bewijzen kan staven). Het feit dat hij, in afwachting van de asielprocedure een studie volgt hier in Nederland, zegt niets over het gevaar dat hij, al dan niet, zou lopen in Siera Leone. De IND betrekt dit feit dan ook niet in hun beslissing of hij in Nederland mag blijven of niet.
M.b.t. zijn problemen rond studiefinanciering: kijk een op de site van het UAF (www.uaf.nl). Het UAF helpt vluchtelingen en asielzoekers bij hun studie in Nederland, ook eventueel financieel.
Als je meer wilt weten over zijn herkomstland / de algemene situatie in Siera Leone, kun je veel informatie vinden op de site van amnesty international. (www.amnesty.nl).

veel sterkte meid,
groet Diatta
bovendien meen ik dat niemand gabaat is bij grenzen

Offline inouk

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2006, 23:53:25 »
hoi diatta,

dankjewel voor je reactie! ja echte liefde overwint alles, dat is zeker waar, maar het is zo moeilijk om hem te doorgronden, of hij dat ook toelaat. hij wil mij niets beloven wat hij niet waar kan maken. ik moet erg vissen naar zijn gevoelens. maar goed, het gaat verder wel erg goed en we houden allebei gewoon erg veel rekening met elkaar. elke relatie kent haar problemen en als ik kijk naar wat we hebben samen, hoe sterk het voelt, denk ik: ach, wat kan ons gebeuren?

over die procedure... gelukkig beinvloedt zijn studie de situatie niet. daar was ik bang voor. ik heb ook geen idee hoe groot de kans is dat hij terug moet. ik wil er ook niet te veel over praten met hem omdat hij het zelf ook niet weet en er niet aan wil denken. we hebben daar niets aan. maarja deze paradox (wel willen weten maar niet over hebben) veroorzaakt wel wat onzekerheden voor mij. hij weet ook niet dat ik op deze site kom, bijvoorbeeld :)

het is zo vaag allemaal. hij moet inderdaad wachten op de uitspraak van de ind en hij moet ondertussen allerlei dingen aantonen (dat hij echt uit sierra leone komt bijvoorbeeld, met allerlei id-bewijzen die hem destijds zijn ontnomen of niet volledig zijn). hij heeft al hulp van het uaf, hij heeft ook (informele) contacten met een jurist. de taal is ook altijd moeilijk. hij spreekt wel nederlands maar niet perfect en lezen blijft moeilijk (en op deze manier word je zeker niet gemotiveerd om het beter te leren).

het is zo wrang, hij wil zo graag teruggeven wat hij hier genoten heeft. hij heeft 5 jaar lang studiefinanciering ontvangen, geld geleend, gestudeerd, een woning gekregen, etc. nu is hij bijna klaar met studeren en wil dat allemaal teruggeven. voor de samenleving maar ook om zijn eigen trots. hij is bijna 27 en studeert nog steeds, dat vindt hij moeilijk. ook het feit dat hij nu geld leent bij zijn broer die in londen zit kan hij nauwelijks verdragen. hij wil zo veel geven maar het mag niet. daarmee snijdt de regering zichzelf toch ook in de vingers? jarenlang investeren in iemand, maar er geen rendement uithalen! pff.

nouja jullie zullen dit wel herkennen denk ik. frustratie en angst zijn vreselijke gevoelens die je liever wegstopt. maarja, emoties blokken in een relatie werkt niet echt :s

liefs, inouk

Offline tijgertje2

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2006, 13:33:42 »
Hee Inouk

welkom op het forum. Onder ons zijn je frustraties en angsten inderdaad goed voor te stellen! (al heb ik het idee dat de meesten op deze site wel een partner uit het buitenland heeft, maar die geen vluchteling is.)

als ik je verhaal goed heb begrepen weet je niet precies hoe het zit met de procedure van je vriend. Als ik zo van jou opmaak dat hij wel een tijdelijke verblijfsvergunning heeft gehad, kan ik me voorstellen dat waar het nu bij hem in de procedure om gaat het feit of deze wordt verlengt of niet.

Ik kan me voorstellen dat hij en jij zelf niet willen dat de relatie de procedure centraal staat. Daarnaast zou ik er net als jij echt niet tegen kunnen dat hij er echt niets over loslaat. Over gevoelens praten doen de meeste mannen niet graag :), als je erge dingen hebt meegemaakt al helemaal niet, en cultuurverschillen spelen ook een rol. Wees daar dus gewoon geduldig in. En zoals jezelf zegt
maarja, emoties blokken in een relatie werkt niet echt :s
/quote]
praat dus ook gewoon over jou emoties. Hoe kun je anders een relatie hebben? Probeer elkaar te begrijpen.

Echter ik zou wel echt gewoon over de procedure praten, en daar dingen over willen weten. In een relaties is dat toch ook een zaak van jullie beiden. Mag je niets van papieren over de procedure zien, of mee naar de advocaat? Ik zou dat zelf echt belangrijk vinden.
Nou, ja ieder is weer anders en gaat er anders mee om.

ik wens je in ieder geval heel veel succes!

groetjes tijgertje

Offline Nens

• Premium lid
  • Ecuador - Nederland
    • Stichting Chiapas Indianen
Re: zijn er nog partners van asielzoekers actief op de site?
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2006, 13:44:18 »
Deel hier je ervaringen als partner van asielzoeker met lotgenoten.
Lo que las ideologias dividen al hombre,
el amor con sus hilos los une en su nombre