Auteur Topic: Toeristenvisum Thaise vriendin, wil garant staan, maar eigen BV, help!  (gelezen 523 keer)

Offline yoriz

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
    • groenbrothers
Hi,

Weet iemand hoe dit werkt? Thaise vriendin wil 4 weken op bezoek komen, ze heeft een baan en geld, maar toch vraagt ze of ik garant wil staan.
Ik ben alleen niet ergens in loondienst, maar heb zogenaamde holding BV, die 50% eigenaar is van mijn eigen bedrijf, uit die holding BV krijg ik management fee en daarvan betaal ik mezelf dan salaris. Heb dus wel loonstroken, maar van mijn eigen management BV.  En ik maak ook zelf salaris over van mij  BV rekening naar mijn prive, nu heb ik gehoord dat ze dan dus meer papieren willen zien. Wat willen ze dan precies zien? Iemand daar ervaring mee? Ik hoor veel verhalen dat als er dan 1 dingetje ontbreekt gelijk je hele aanvraag wordt afgewezen en je dan weer mag gaan wachten, dus ik wil alles direct goed doen.

Is het mogelijk dat zij gewoon laat zien dat ze genoeg geld heeft en hoe moet ze dat dan doen? Een bankafschrift met een bepaald bedrag erop? Of moeten er ook inkomsten bij komen van haar werk? Volgens mij betalen die namelijk cash uit, dus dat is dan weer lastig.

Alvast  heel erg bedankt! ^-^

Offline Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
Re: Toeristenvisum Thaise vriendin, wil garant staan, maar eigen BV, help!
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2018, 12:32:12 »
Als uw vriendin beschikt over €34 per dag plus de kosten van de terugreis, bv op een bankrekening dan hoeft er niemand garant te staan. U vult dan wel het uitnodigingsformulier in wat U laat stempelen door uw gemeente maar zet geen kruisje bij ik staan garant.
Met haar baan die ze oa aantoont door haar loonbetaling toont ze aan dat ze binding met haar land heeft en dus een reden om terug te keren.

Offline yoriz

• Nog nieuw en fris
  • *
    • groenbrothers
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2018, 16:35:54 »
dankewel! ;)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2018, 16:23:38 »
Even ter aanvulling op het prima antwoord van Kofi:
Als het om een eerste bezoek gaat is het verstandig niet meteen een visum aan te vragen voor meteen 90 dagen. Dat komt de volgende keer wel.
Laat haar wel meteen het vakje aankruisen waarbij ze aangeeft dat ze wil het visum voor meerdere reizen geldig is.

Houd het bij voorkeur op 30 dagen en niet langer dan ze ook aantoonbaar vakantie kan krijgen van haar werkgever.
Dan zijn de eigen middelen ook overzichtelijker, rond de € 1.000. Let er op dat ze dit bedrag bij voorkeur al wat langer op haar rekening heeft staan en bijv. niet pas is gestort kort voor de visumaanvraag.

Op zich ben je in loondienst en worden er belastingen en premies afgedragen over jouw inkomen. Jij kunt dus voor haar garant staan door overlegging van je arbeidsovereenkomst met je BV, drie salarisstroken en de bankafschriften waaruit de feitelijke uitbetaling van je salaris elke maand blijkt. In feite op dezelfde manier als waarop je garant zou moeten staan in het geval ze met een MVV voor gezinshereniging naar Nederland zou willen komen.

Mocht haar visumaanvraag onverhoopt worden afgewezen, zorg dan dat ze tegen die beslissing zeker in bezwaar gaat. Dat duurt helaas wel lang, maar de kans van slagen in bezwaar is groot. Ik haalde in mijn tijd als advocaat een gemiddelde van 90%.

Offline yoriz

• Nog nieuw en fris
  • *
    • groenbrothers
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2018, 22:56:43 »
Dankjewel Prawo!

Ik zit nu te twijfelen wat we moeten doen,  zelf garant staan of geld storten op haar rekening, kijken ze inderdaad naar hoelang het er al opstaat?
Weet je zeker dat ze geen jaarrekening, belastingaangifte etc willen hebben?

Verder heeft ze een verklaring dat ze een baan heeft, is dat nodig ivm "vestigingsgevaar"?
Moet ze ook aantonen dat ze op vakantie mag 4 weken?

Het is allemaal zo onduidelijk aangegeven op de site van de ambassade.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2018, 23:55:42 »
Weet dat ik ook in dergelijke situaties visumaanvragen begeleid. Zodat bezwaar tegen een afwijzing vaak niet nodig is en mocht dat onverhoopt toch aan de orde komen de kosten voor zo'n bezwaar vaak zijn inbegrepen.
Stuur me een pb of e-mail als je daarvoor belangstelling hebt.