Auteur Topic: ontmoedigingsbeleid  (gelezen 457 keer)

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
ontmoedigingsbeleid
« Gepost op: 16 maart 2018, 15:19:23 »
Onlangs heb ik met een ex medewerker IND gesproken. Zij bevestigde dat een derdelander die op een toeristenvisum met een Nederlander wil trouwen standaard een afwijzing krijgt op een toeristenvisum.

Ik herinner me van een bende uitspraken dat de rechter altijd een concrete aanwijzing wil horen waaruit blijkt dat een derdelander niet van plan is het land te verlaten. Kan de IND die niet geven, wat vaak het geval is, dan is een vermoeden niet voldoende om een visum te weigeren.

Nederland mag geen ontmoedingsbeleid voeren, of "proberen" geen recht toe te kennen.

Maar ze doen het blijkbaar wel. Ik denk een bubliek geheim, maar ik verbaas me erover dat er geen ophef over gemaakt word. Blijkbaar is niemand gewaar wat de impact is al je een regering hebt die "probeerd". Dat kan in elke situatie kunnen gebeuren, afgezien of je het met immigratie eens bent of niet. Dit hier is nog een graad erger: er is zelf beleid, een standaard regel die verstoot tegen de rechten.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: ontmoedigingsbeleid
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2018, 09:50:37 »
De overheid is erg kortzichtig. Op dit forum weten we allemaal dat trouwen in Nederland geen extra recht op verblijf geeft (anders dan het hebben van een Nederlands kind) terwijl een verblijfsvergunning slechts wordt gegeven als er een MVV is (heel kort door de bocht: slechts als de referent een Turkse werknemer is gelden gunstiger regels).

Als je als verblijfsdoel zou aangeven dat het de bedoeling is een huwelijk te sluiten dan volgt al snel de "kapstok" vestigingsgevaar als afwijzingsgrond.

Er is geen enkele reden om bij de visumaanvraag aan te geven dat je wilt trouwen. De IND is daar doorgaans niet van op de hoogte aangezien de oude M46 procedure al weer een paar jaar is afgeschaft.

De ambassade zou trouwplannen wel kunnen vermoeden als gelijktijdig met de visumaanvraag de geboorteakte en ongehuwdverklaring ter legalisatie worden aangeboden.
Voor veel landen geldt echter al dat een apostille volstaat. Daarnaast wordt de visumaanvraag behandeld door een RSO (naar verluidt vanaf 2019 in Den Haag) dat de aanvragen rechtstreeks van een dienstverlener als VFS krijgt toegezonden (een ambassade doet dan helemaal niet mee).

Als je wilt trouwen dan is het de referent die bij zijn eigen gemeente in Nederland huwelijksaangifte gaat doen. Als die aangifte is verwerkt is er vervolgens een jaar de tijd om te trouwen. Vroeger noemde men dat ondertrouw.
Zolang het visum nog geldig is kan iemand ook ook in Denemarken trouwen.

Offline atererus

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2018, 09:11:34 »
Prawo,

Bedankt voor wat je voor ons gedaan hebt. Dank zij jou zijn we als familie nu bij elkaar in Nederland. Overigens moesten wij destijds wel aangifte doen en op M46 stond keurig netjes dat ze op een toeristenvisum het land in zou komen. Het liep echter tegen kerst en op de aanvraag toeristenvisum was nog steeds niet gereageerd. Ik heb toen een persoonlijke brief geschreven aan de ambassadeur in China om zijn bevoegdheid te gebruiken een visum nog voor de kerst af te geven zodat we samen kerst zouden kunnen vieren. Het werkte: het visum werd diezelfde dag nog afgegeven. Ik denk dat de ambassadeur het "advies" van de IND niet heeft afgewacht, wat ons geluk is geweest. Ik herinner me namelijk nog de uitspraak van de politie agent in Nijmegen: "jullie hebben een vervalst visum, dat kan nooit afgegeven zijn" ( ! ????? ..... )

Dus TIP aan alle anderen: als je met een visum zit, probeer het eens rechtstreeks met een aardige brief bij de ambasadeur, extra kans om raak te schieten.

Prawo wat jij nog niet weet over onze zaak toen: het is door de ombudsman uitgezocht, ik kreeg een persoonlijk gesprek waarin hij vertelde dat dit abnormaal was. Of ik wel eens iets crimineels had gedaan? "Nee, ja door rood licht rijden". Kijk toch eens in je strafregister "daar staat niks in", kijk toch eens voor de zekerheid, je weet maar nooit. En het vermoeden van de ombudsman klopte: er stond 2x verdachte van criminele organisatie, en 2x verdachte van heling van toe ik 14 was!!! Dus 30 jaar geleden, en nog eens hartstikke onterecht ook (misbruik van de polititie Apeldoorn om een huisdoorzoekingsbevel in het jeugdhuis te verkrijgen destijds, maar dat is een ander schandalig verhaal, wat resulteert in vervalste persoonsgegevens die me ook nog eens mijn leven lang blijkt te achtervolgen !)

Dus TIP aan alle anderen: voor dat je aan iets begint, kijk even of je strafregister wel zo schoon is als dat ie behoort te zijn.

Maar ik weet het ondertussen wel uit meerdere ervaring: justitie en politie doen dingen die niet door de beugel kunnen, en dan hebben we het over de organisatie die ervoor moet zorgen dat alles in dit land er EERLIJK aan toe gaat. Bedenk maar eens hoe dat te rijmen valt.

Overigens: al deze ellende heeft langdurige ongezonde stress opgeleverd wat hart en vaatziekten kan veroorzaken. in 2011 kreeg ik een hartinfart, het blijven malen over onterechte handelingen resulteerde in 2012 in boezemfibrileren en 2 hart stilstanden, er kwam nog een pace maker bij. Psychisch ben ik helemaal overhoop en zit nu in de ziektewet.

Dus VRAAG: is mijn Chinese lieve vrouw en de maker van twee lieve kinderen een bedreiging voor de staatsveiligheid van Nederland? Of is de justitie in Nederland een bedreiging voor onze gezondheid?

Hoe dan ook, ik denk dat Nederland nu veel meer geld kwijt is aan een kapot gemaakt hoge opgeleide, in zowel kosten gezondheidszorg als ook uitkering (die voor een zieke ingenieur). Ik weet zeker dat dit niet gebeurd zou zijn als men mij gewoon rustig in mijn waarde en rechten had gelaten.

Dus TIP: ga stemmen woensdag en denk eens na over wat nu echt belangrijk is: Kies uit strijden tegen het fundament "familie"en "leven" (ik noem het oorlog tegen een gezinsleven) of laat mensen nu toch gewoon eens in hun waarde samen .... leven .....

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2018, 13:11:13 »
De beste tip is volgens mij: bereid je goed voor (zelfs een gewone visumaanvraag). Weet dit ik daarbij kan helpen.
Als je het meteen goed aanpakt is de kans dat je later tegen de IND moet procederen het kleinst..