Auteur Topic: Wil je antwoorden van Prawo?  (gelezen 3405 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Wil je antwoorden van Prawo?
« Gepost op: 24 januari 2018, 15:26:48 »
Op het forum van BuitenlandsePartner.nl kan ik niet meer reageren.
Wel op dit forum. En zal dat ook graag doen.

Volgens mij kan ik namelijk op vragen van gebruikers op dat andere forum nog steeds gewoon een goed en bruikbaar antwoord geven.
Ik zal proberen dat lijstje (zie het volgende bericht in dit topic) af en toe bij te werken.

Stel die vraag daarom ook gewoon hier op dit forum. Maak per vraag wel even een apart topic aan, zo houden we het overzichtelijk.
Heb je zelf toegang tot BuitenlandsePartner, attendeer dan betrokkenen via een privébericht op deze mogelijkheid.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
Re: Wil je antwoorden van Prawo?
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2018, 20:03:02 »
Hier nog een recent bericht ergens op internet waar een in mijn ogen onjuist antwoord is gegeven: https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?66501-Verhuizen-naar-Zwitserland&p=663958#post663958

Dan wel een antwoord waarbij de vragensteller niet een concrete (en haalbare) weg wordt gewezen om zijn aanstaande snel bij zich in België te kunnen krijgen: https://www.buitenlandsepartner.nl/showthread.php?66390-Van-Suriname-naar-Belgie

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services

Offline amiraa

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: nederlander
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2018, 16:18:48 »
Beste Prawo,
Ik weet niet of ik hier mag reageren maar ik kwam maar niet uit om een nieuwe topic te openen.
Op de site van buitenlandse partner mis ik u uitleg heel erg, ik kwam daar altijd omdat ik heel veel van u adviezen heb gebruikt met succes.

In 2013 heb ik gebruik gemaakt van duitse route, mijn bp heeft inmiddels zn verblijfsvergunning en we wonen al vanaf 2015 in Nederland. Zijn nationaliteit aanvraag is al in behandeling. En dat allemaal dankzij de adviezen die u gaf heb ik zonder problemen de route met succes afgerond.

Nu wil ik mijn oma naar Nederland halen voor lange verblijf, nu heb ik wat informatie opgezocht. Er werd mij verteld dat ik een faciliterende visum voor haar kan aanvragen, dat omdat ik in duit-land heb gewoond en dus een EU onderdaan ben met een Nederlandse
nationaliteit. Wel moet ik aantonen dat mijn oma financieel afhankelijk van mij is geweest laatste 12 maanden. Daar heb ik wel bewijs stukken van.

ik heb de aanvraag ingediend en inmiddels afwijzing.
Met de reden:
"het doel en de omstandigheden van het voorgenomen verblijf zijn onvoldoende aangetoond, u heeft bij uw visumaanvraag aangegeven dat u in aanmerking wenst te komen voor een inreisvisum en daarbij beroep gedaan op richtlijn 2004/38/eg. U heeft echter niet dan wel onvoldoende aangetoond dat u als familelid van een eu-onderdaan samen met die eu onderdaan reist naar of zult verblijven in een andere lidstaat dan de lidstaat waarvan hij of zij onderdaan is. Gelet hierop komt u niet in aanmerking voor het gevraagde inreisvisum"

Kunt u mij adviseren wat ik kan doen? op de website van de ind staat dit:
In de volgende situaties kunt u als Nederlander wél rechten ontlenen aan het EU-recht:
U hebt in een ander EU/EER-lidstaat of Zwitserland*gewoond en daarmee gebruik gemaakt van het EU-gemeenschapsrecht (recht van vrij verkeer).*U hebt*verblijf gehad op grond van het EU-recht.*

Ik heb met haar in Duitsland niet samengewoond
Maar volgens de onderstaande hoeft dat ook niet dacht ik:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBSGR:2009:BJ4210&showbutton=true

Wat denkt u dat ik kan doen in zo een geval?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2018, 02:03:34 »
De EU regels van vrij verkeer gelden in principe niet voor een Nederlander in Nederland.
De uitzondering is de Nederlander die met gebruikmaking van zijn of haar rechten in een andere lidstaat heeft verbleven. Als in die lidstaat (de gastlidstaat) gezinsleven is uitgeoefend dan mogen die familieleden met de Nederlander naar Nederland terugkeren.

Dat laatste was het geval bij je man. Maar niet bij je oma.

Het is niet altijd verstandig af te gaan op individuele uitspraken.
Voor absoluut aannemen wat de IND zegt is in wat ingewikkelder zaken evenmin het beste idee.
Voor advies en een goede begeleiding zou ik een meer onafhankelijke deskundige in de arm nemen als ik jou was. Helaas zijn die laatsten schaars.

De uitspraak die je aanhaalt was slechts de voorlopige voorziening in een visumzaak. De latere bodemzaak over de EU-toetsing heeft de betreffende vreemdeling verloren. Zie https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=80561 en was het vervolg op twee in die uitspraak genoemde arresten van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg van 12 maart 2014. Die gaan ook uit van een gezamenlijk verblijf van referent én het familielid in een gastlidstaat. Bij die zaken was ik overigens nauw betrokken.

De snelle oplossing voor je oma is om op grond van het oranje loper beleid een meerjarig multiple entry visum voor steeds een verblijf van 90 dagen aan te vragen. Daarmee kan ze zo vaak komen als ze wil en maximaal drie maanden per half jaar blijven.

Een oplossing voor de langere termijn is om de EU-route te herhalen, nu met je oma.
Omdat er in dit geval nogal wat haken en ogen aan zitten (zo neem ik aan dat je man niet mee wil) lijkt me een goed advies en plan en met name een goede uitvoering essentieel voor de slaagkans. Dat is echter niet iets om verder op een openbaar forum te bespreken. Je kunt mij echter altijd via e-mail of een privébericht benaderen.

Offline Risada

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2018, 13:44:24 »
Beste Prawo,

Ook ik kom er niet helemaal uit met het maken van een nieuw topic. Maar ik heb een vraag waar u wellicht antwoord op weet.

Ik vroeg mij af of een vakantie tijdens de eu route gevolgen heeft op de termijn eis van eu-toetsing.

Voorbeeld: vanaf januari samen met BP wonen in Duitsland. In september samen 3 week vakantie buiten europa naar geboorteland BP (mijn geval Indonesië). In november terug naar Nederland voor aanvraag EU-toetsing.

De totale periode van 10 maanden wordt dus na 8 maanden verbroken door een periode van 3 week vakantie. Heeft dit gevolgen voor de EU toetsing ookal doen we de bewijzen van deze vakantie erbij?

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2018, 13:51:36 »
Ik ken niet je volledige situatie en moet dus een slag om de arm houden.

Mijn idee is dat als je nu voldoet aan de voorwaarden om naar Nederland terug te keren met je vrouw dat na afloop van je vakantie niet anders zal zijn.
Mijn advies is daarom om naar NL terug te keren zodra dat kan (na meer dan drie maanden verblijf in Duitsland) en dan hier al EU toetsing aan te vragen voordat je op vakantie gaat. Dan loopt haar aanvraag en heb je eerder de beslissing.
Reizen kan met de Duitse verblijfskaart. Is die er niet meer (wat mij zou verbazen) dan kan je vrouw bij gelegenheid van de aanvraag EU toetsing direct een gratis terugkeervisum krijgen. Maak daarvoor wel een aparte afspraak, uiteraard op hetzelfde tijdstip.

Mocht je toch op vakantie willen voordat je terugkeert naar NL dan adviseer ik dringend heen en terug te vliegen vanuit Duitsland. Dat maakt het dossier straks voor de IND weer wat duidelijker en vollediger. Neem in alle gevallen ook een huwelijksakte mee.

Offline Risada

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indonesisch
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2018, 14:14:28 »
Beste Prawo,

Bedankt voor je antwoord. De tickets zijn al geboekt vanuit Schiphol helaas. Wel woon ik uiteraard daadwerkelijk in Duitsland en doen we iedere dag aankopen met onze Duitse bank.

We gaan in April op vakantie en de planning was om in juni terug te keren naar Nederland. Sinds begin september 2017 wonen we beide samen in Duitsland.

Neemt het nu teveel risico`s met zich mee om met de terugkeer naar Nederland te wachten tot juni? De reden om te wachten tot juni was omdat ik de 6 maand in ieder geval vol wou maken. Ik weet dat de eis officieel 3 maanden is maar is 6 maanden niet beter?

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Risada

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2018, 16:22:20 »
Helaas kan en wil ik zo op een openbaar forum hier geen advies over geven.
Op zich lijkt het wel te moeten kunnen, maar veel zal ook afhangen van de omstandigheden, met name wat er zich sinds september 2017 allemaal heeft voorgedaan.
Op basis van de informatie die ik nu heb kan ik weinig toevoegen aan mijn eerdere reactie.
Voel je vrij per e-mail of privébericht contact op te nemen of een afspraak te maken voor een persoonlijk advies.

Offline amiraa

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2018, 23:27:51 »
is het trouwens EU route mogelijk voor een tante (zus van je vader)?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2018, 00:03:34 »
Op grond van het arrest Rahman is de EU-route onder voorwaarden ook mogelijk voor een neef.
Een tante kan denk ik ook beschouwd worden als een "ander familielid".
Het zal wel een nauwkeurige voorbereiding en uitvoering vergen. Plus een lange adem.

Het is wel een heel egdoe en zal de nodige (proceskosten) met zich meebrengen.
Vraag je af of een meerjarig visum geen geschikte oplossing is.

Op www.belgieroute.info staan twee blokjes met arresten. Een link naar het arrest Rahman staat daar tussen.

Offline amiraa

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2018, 14:23:22 »
Bedankt voor u antwoord Prawo,

Heb je misschien tip hoe ik dat het beste kan aanpakken? ik wil binnenkort de duitse route weer gaan beginnen namelijk. Is er ook iets in t Duits waarin staat dat tante wel onder die voorwaarde valt?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2018, 23:28:40 »
Lees voor het algemene verhaal genoemd arrest.
Iedere situatie is weer anders. En daarmee ook het plan van aanpak.
Dat is niet echt iets om gedetailleerd op social media te bespreken.

Offline amiraa

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2018, 00:28:34 »
Bedankt voor u antwoord. Ik heb u Pm gestuurd

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2018, 19:26:45 »
Bedankt voor u antwoord. Ik heb u Pm gestuurd
Daar heb ik zojuist op geantwoord.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services

Offline Roshnie

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Indiase
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2018, 02:27:17 »
Graag zou ik vragen willen stellen over mijn persoonlijke situatie.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2018, 07:21:20 »
Stuur je vragen in dat geval per email of persoonlijk bericht. Gebruik daarvoor de knoppen onder mijn gebruikersnaam naast dit bericht.
Vergeet niet je contactgegevens waaronder een telefoonnummer te vermelden.