Auteur Topic: Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)  (gelezen 63738 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)
« Reactie #225 Gepost op: 22 januari 2018, 13:20:27 »
Spannend!
Sterkte met wachten.

Offline irisaa30

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptenaar
« Reactie #226 Gepost op: 22 januari 2018, 19:04:39 »
Ook even aan de andere leden op het forum visum 2004/38 EG type C van mijn man is helaas afgewezen o.v.b. vermoeden schijnhuwelijk heel uitgebreid omschreven
 bij de Duitse Ambassade Cairo. Onze huwelijksakte was gelegaliseerd en geregistreerd in NL behalve bureau landelijke taken dat ga ik nu doen duurt 6 weken.

En ze hebben de 2004/38 EG vrij verkeer personen omgezet in een reguliere schengenvisum aanvraag omdat de familiebanden onvoldoende zijn aangetoond.

En daarom afgewezen. Wie heeft hier verder ervaring mee? Solvit en Prawo heb ik al persoonlijk benaderd :)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #227 Gepost op: 24 januari 2018, 15:52:06 »
We hadden inmiddels contact.
Zijn aanvraag is niet afgewezen vanwege een vermoeden van schijnhuwelijk maar omdat de ambassade Richtlijn 2004/38/EG niet van toepassing vond. Dat je man jou zou begeleiden is volgens deze ambassade onduidelijk en voor het behoud van de familieband ook helemaal niet nodig.
Ten onrechte werden je man na zijn aanvraag nog aanvullende vragen gesteld.

Al met al een klachtwaardige afhandeling van deze visumaanvraag.
Ik overweeg ernstig namens jou de Europese Commissie te vragen een inbreukprocedure tegen Duitsland in gang te zetten.

Offline pref1x

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederland
« Reactie #228 Gepost op: 25 januari 2018, 15:37:45 »
Ik miste Prawo toch wel erg op het andere forum, dus zodoende ben ik nu hier. Hopelijk kan Prawo ons in de toekomst ons van advies voorzien omdat er mogelijk een complexe situatie op ons pad zou kunnen komen.

Misschien kent Prawo mij ook nog wel van nickname van het andere forum?? Ik loop ook al jaren mee en zonder Prawo is dat andere forum niet zo heel veel aan.

Groetjes

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #229 Gepost op: 25 januari 2018, 15:56:54 »
Ik herken je zeker als forumgebruiker elders.
Hoe ben je hier terecht gekomen?

Hopelijk volgen anderen je voorbeeld. Maar ben voorzichtig met hen op dit forum te wijzen, zeker in het openbare deel.
In privéberichten is beter, maar vermijd ook dan de naam mixed-couples. En doe het met mate, voor je het weet wordt je verlinkt bij beheer aldaar. Ongeveer 12 jaar geleden werden in een vergelijkbare situaties BP gebruikers bij bosjes verbannen.

Voor mij geeft het niet bijhouden van dat andere forum overigens wel veel rust.

Offline pref1x

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederland
« Reactie #230 Gepost op: 25 januari 2018, 16:30:28 »
Ik heb gewoon op Prawo gegoogled en ben hier terechtgekomen. Ik zag dat u hier nog actief was dus vandaar. Ik heb toch veel aan uw adviezen gehad in het verleden en u heeft altijd veel mensen pro bono geholpen op fora. Dat dwingt respect af vind ik.

Trouwens ik heb denk ik een complexe zaak die spoedig mogelijk op mijn pad komt, ik moet het nog eens een keer goed uittypen op de computer zodat het voor onszelf duidelijk wordt wat en hoe we dit willen. Als dat gedaan is dan zou ik graag een samenvatting aan u willen voorleggen en u om een globaal advies/inzicht te vragen en als we dan de richting bepaalt hebben dan kunnen we er verder op in gaan.

Misschien is het mogelijk dat ik u tegen die tijd een email stuur? Misschien is het mogelijk uw emailadres door te geven via een privé berichtje.

Alvast bedankt en ik ben blij dat ik u weer kan bereiken.

Offline RLD81

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Thais
« Reactie #231 Gepost op: 09 februari 2018, 09:57:32 »
Goedenmorgen morgen,

Ik ben bezig om alle documenten te verzamelen voor de MVV aanvraag voor mijn vrouw en haar kleine. Nu zie ik op verschillende forums dat er gesproken wordt over een Nederlandse werkgever. Ik kan dat bij de IND niet terug vinden. Alleen over duurzame inkomsten met een minimum. Nou is dat een belangrijk punt voor mij gezien ik voor een buitenlandse werkgever werk. Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?  Voordat ik mijn aanvraag opstuur zal ik me weer in Nederland inschrijven em ben dan ook weer belasting plichtig. Op zich geen probleem maar ik ben vrijsteld voor de volksverzekering (geheel legaal trouwens) en dat zal bij een belasting dienst check dus ook niet opkomen. Kan dat voor problemen zorgen? Ik zal uiteraard bij de begeleidende brief dit volledig toelichten naar de IND.

Wat advies is welkom.

Met vriendelijke groet,

Roel

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #232 Gepost op: 09 februari 2018, 10:22:19 »
Vast een vraagje voordat ik hopelijk later vandaag aan een uitgebreider antwoord toekom.

Hoe oud is het kind?
Is het alleen haar kind of jullie kind (en daarmee een Nederlands kind)?
In dat laatste geval beveel ik je dringend aan haar snel op een visum kort verblijf hierheen te laten komen om EU toetsing te regelen op basis van het arrest Chavez. Zie ook dit topic: http://www.mixed-couples.nl/index.php/topic,22149.html

Als de op basis daarvan eenmaal een verblijfskaart heeft dan kan ze altijd wijziging verblijfsdoel vragen (dan zonder MVV) en heb je alle rust je inkomenskwestie duidelijk te krijgen. Mocht daar dan discussie over ontstaan dan zijn jullie in ieder geval legaal bij elkaar in Nederland.

Offline RLD81

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #233 Gepost op: 09 februari 2018, 11:12:12 »
Goeden morgen Prawo.

Ik ben op de hoogte van de Chavez arrest. Helaas gaat dit niet op. Het is een minderjarig kind van 7 jaar (wordt 8 in April), uit een vorig huwelijk, met een Amerikaans & Thais paspoort (geen mvv? wel verblijfsvergunning aanvragen voor Amerikaans passport ??).
Problemen omtrent gezag van de ouder wordt aan gewerkt. in ieder geval is de moeder nu 100% gezag hebbend en vaders niet meer in beeld. Zullen alle documenten vertalen en legaliseren bij Ministry of Foreign affairs en daarmee apostels halen bij de Nederlandse ambassade.

alvast bedankt voor de snelle reactie en ik kijk uit naar de uitgebreide versie  ;D

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #234 Gepost op: 09 februari 2018, 13:36:57 »
Vast even een reactie hierop.
Het kind is als Amerikaans staatsburger in principe niet MVV-plichtig (en zou direct in Nederland een verblijfsvergunning kunnen aanvragen). Mijn advies is wel het kind direct mee te nemen in een MVV aanvraag voor de moeder.

Als de moeder aantoont dat zij het uitsluitend gezag (vroeger heette dat voogdij) heeft is er geen toestemming nodig van de vader voor het verblijf van het kind in Nederland.
Dat aantonen of die toestemming is weer niet vereist op het moment dat je besluit de EU-route te gaan doen. In dat geval is de inkomenseis ook niet problematisch.

Offline RLD81

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #235 Gepost op: 09 februari 2018, 14:53:17 »
Bedankt Prawo,

Tot zover helder, behalve de term "EU-route" in relatie met de inkomenseis. Op welke manier zou het niet problematisch zijn?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #236 Gepost op: 09 februari 2018, 15:04:30 »
Voor de MVV moet je heel duidelijk aantonen dat er voldoende middelen zijn, en nog voor tenminste een jaar beschikbaar.
Voor de EU route is het voldoende als je in een andere lidstaat werkt of voldoende middelen hebt (uit elke legale bron) zonder de strenge IND eisten m.b.t. duur. Over de hooget valt te twisten met een ebrope op het arrest Chakroun.

Voor de EU route verschikt de vereiste hoogte per lidstaat: per maand ongeveer € 350 (Bulgarije) tot € 1.200 (Duitsland en België).

Offline linders

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Chileens
« Reactie #237 Gepost op: 07 maart 2018, 16:59:39 »
L.S.,

Graag wilde ik een nieuwe post starten n.a.v. hetgeen ik vond hier: http://www.mixed-couples.nl/index.php?topic=21326.0.
Ik heb hier ook een reactie achtergelaten terwijl het forum aangaf dat er al lang geen reactie meer was geweest en daarom beter een nieuwe draad gestart. Dat lukte echter niet.

Vandaar maar "even" hier gereageerd in de hoop dat ik antwoord krijg en niet te veel off-topic stoor...
Onze situatie: Chileens-Nederlands echtpaar, zij is in verwachting en wil eigenlijk het liefst de kinderen hier in Nederland ter wereld laten komen. Mijn ziektekostenverzekering laat haar niet bijschrijven bij gebrek aan MVV omdat ze als toerist hier zal zijn. Tijdelijke-verblijversverzekeringen (type OOM) vergoeden alleen urgente zaken en geen bevallingen. Chileense (en internationale) reisverzekeringen vergoeden kosten tot week 32.

Wat is slim?
Een optie die ik las om zelf de kosten te dragen en in België de bevalling te laten plaatsvinden, klinkt niet slecht (België is vaker veel goedkoper), maar ik heb met dit alles geen ervaring (en ben zelf pas sinds kort weer terug in Nederland).

Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #238 Gepost op: 07 maart 2018, 18:22:40 »
Ik heb in dat andere topic gereageerd.

Omdat je nu en bericht hebt geplaatst kun je volgens mij ook gewoon een eigen topic openen. Maar ik zoui het houden bij het bestaande topic al ik jou was.

Offline ersatzorama

• Komt net kijken
  • Nationaliteit partner: Turkije
« Reactie #239 Gepost op: 21 maart 2018, 06:55:00 »
Ik ben Eric, 33 jaar, en ik ben nu een jaar en 3 maanden samen met mijn Turkse vriend (26, van hetzelfde geslacht). We wonen samen in Istanbul waar we beiden werken, maar we zijn (nog) niet getrouwd. Omdat we menen dat er voor ons op lange termijn geen toekomst is in Turkije, zijn we ons aan het oriënteren op een verhuizing naar Europa, dus niet per se Nederland. Ik wil daar aan de slag als docent Engels en mijn vriend wil een bacheloropleiding gaan volgen. We zouden op zijn minst 3 jaar (de lengte van de opleiding) in dat land verblijven. Helaas zijn studentenvisa voor hem voor de meeste landen lastig te krijgen vanwege de financiële vereisten en daarom willen we nu uitzoeken of migratie met mijn partner een mogelijkheid is.

Welk land of welke landen zouden we ons het best op kunnen concentreren, vinden jullie? Naar welke EU-landen zouden wij relatief makkelijk toe kunnen verhuizen?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #240 Gepost op: 21 maart 2018, 13:01:06 »
Houd er rekening mee dat je in de meeste EU lidstaten gehuwd moet zijn om voor een partner rechten te kunnen ontlenen aan het vrij verkeer zoals vastgelegd in Richtlijn 2003/38/EG. Niet alle lidstaten erkennen elkaars geregistreerd partnerschap.
Sinds een recente uitspraak van het EU Hof in een Roemeense zaak geldt de erkenning van een huwelijk ook voor huwelijken tussen personen van een gelijk geslacht, ook in lidstaten die een dergelijk huwelijk voor eigen onderdanen niet erkennen.

Mijn advies is daarom: zorg eerst dat je trouwt en verhuis dan pas naar een andere lidstaat. Ook als jullie in Turkije wonen kun je volgens mij gewoon in Nederland trouwen. Huwelijksaangifte doe je in dat geval via Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. Ook trouwen in Denemarken is een optie.
In alle gevallen zal je vriend een visum nodig hebben. Als je het slim aanpakt kan hij wel een visum krijgen dat geldig is voor meerdere reizen en dat hij meerdere jaren (1-5) kan gebruiken,

In welk van de 27 lidstaten jullie vervolgens gaan wonen is een persoonlijke keuze en een lastig te beantwoorden vraag. Waar je makkelijke een baan vindt (iets wat je vooraf kunt uitzoeken. Er staat al een link voor het zoeken naar Europese vacatures op mijn algemene startpagina voor vreemdelingenrecht, zie mijn onderschrift bij dit bericht), of men homovriendelijk is (ook dat zal een zoektocht op internet vergen), of je er al een sociaal netwerk hebt en of je makkelijk een woning kunt vinden zijn elementen die daarbij een rol spelen.

Offline ersatzorama

• Komt net kijken
« Reactie #241 Gepost op: 22 maart 2018, 09:23:06 »
Heel erg bedankt voor je reactie, Prawo! Ik stel het zeer op prijs!

Citaat
Houd er rekening mee dat je in de meeste EU lidstaten moet zijn gehuwd om rechten te ontlenen aan het vrij verkeer zoals vastgelegd in Richtlijn 2003/38/EG. Sinds een recente uitspraak van het EU Hof in een Roemeense zaak geldt dit ook voor huwelijken tussen personen van een gelijk geslacht, ook in lidstaten die een dergelijk huwelijk voor eigen onderdanen niet erkennen. Mijn advies is daarom: zorg eerst dat je trouwt en verhuis dan pas naar een andere lidstaat.

Ik heb de richtlijn die je noemt erop nageslagen en zie dat onder artikel 2b partners die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan ook als familielid aangeduid kunnen worden als de wetgeving dit toelaat. Ik heb alleen moeite uit te vinden in welke landen een geregistreerd partnerschap gelijkgesteld wordt aan een huwelijk. Heb je enig idee waar ik hier meer over zou kunnen vinden? Ik heb bijvoorbeeld deze lijst gevonden. Als een land niet in deze lijst staat omdat het geen geregistreerd partnerschap kent, bijv. Duitsland, is dan alleen een huwelijk voldoende om aanspraak te kunnen maken op de EU-richtlijn?

Citaat
In alle gevallen zal je vriend een visum nodig hebben. Als je het slim aanpakt kan hij wel een meerjarig visum geldig voor meerdere reizen krijgen.

Dit klinkt erg interessant daar we sowieso deze zomer naar Nederland wilden komen voor een week en dus een visum aan moeten vragen. Ik zal hier vast elders op het forum meer over kunnen vinden. Bedankt voor de tip!

Citaat
In welk van de 27 lidstaten jullie vervolgens gaan wonen is een persoonlijke keuze en een lastig te beantwoorden vraag. Waar je makkelijke een baan vindt (iets wat je vooraf kunt uitzoeken. Er staat el een link voor het zoeken naar Europese vacatures op mijn algemene startpagina voor vreemdelingenrecht, zie mijn onderschrift bij dit bericht), of men homovriendelijk is (ook dat zal een zoektocht op internet vergen), of je er al een sociaal netwerk hebt en of je makkelijk een woning kunt vinden zijn elementen die daarbij een rol spelen.

Ik heb al een inventarisatie gemaakt van de landen waar we de kosten voor een studie zouden kunnen bekostigen. Het is nu zaak dat ik een beter beeld krijg van wat de kansen zijn op werk voor mij in deze landen. Ik zal de EURES website en verschillende lokale banenwebsites in de gaten gaan houden hiervoor!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #242 Gepost op: 22 maart 2018, 10:15:52 »
Heb je je ook hier al in kunnen verdiepen: https://europa.eu/youreurope/citizens/family/couple/registered-partners/index_nl.htm

Bij het aanvragen van het meest geschikte visum, zodat dit kansrijker is, kan ik zeker behulpzaam zijn. Ook bij het maken van bezwaar als de aanvraag onverhoopt zou worden afgewezen.

Offline ersatzorama

• Komt net kijken
« Reactie #243 Gepost op: 23 maart 2018, 06:49:02 »
Citaat
Heb je je ook hier al in kunnen verdiepen: https://europa.eu/youreurope/citizens/family/couple/registered-partners/index_nl.htm

Ik maak hieruit op dat in alle EU-landen behalve de specifiek genoemde een geregistreerd partnerschap erkend wordt dan wel gelijkgesteld wordt aan een huwelijk. En als een land het niet erkent, dan zou een partnerschap alsnog erkend moeten worden als een aantoonbare duurzame relatie. Dat is erg goed om te weten!

Citaat
Bij het aanvragen van het meest geschikte visum, zodat dit kansrijker is, kan ik zeker behulpzaam zijn. Ook bij het maken van bezwaar als de aanvraag onverhoopt zou worden afgewezen.

Bedankt voor je aanbod! We laten het weten als we daarvan gebruik willen maken!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #244 Gepost op: 23 maart 2018, 09:47:01 »
Ik maak hieruit op dat in alle EU-landen behalve de specifiek genoemde een geregistreerd partnerschap erkend wordt dan wel gelijkgesteld wordt aan een huwelijk.
Houd goed in de gaten dat dit vaak geldt voor en in het betreffende lend zelf gesloten geregistreerd partnerschap.
Niet alle lidstaten erkennen echter elkaars geregistreerde partnerschap.
Zo erkend België niet het Nederlandse.

Citaat
En als een land het niet erkent, dan zou een partnerschap alsnog erkend moeten worden als een aantoonbare duurzame relatie.
Het verschil is dat zo'n partnerschap net als een huwelijk al een persoonlijk recht geeft maar dat de rechten bij een duurzame relatie gegeven kunnen worden. Alleen als een lidstaat een en ander in zo'n situatie vergemakkelijkt, DAN gelden de regels van richtlijn 2004/38/EG verder onverkort.

Offline Nathaly

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Amerikaans
« Reactie #245 Gepost op: 25 april 2018, 21:02:33 »
Goedendag allemaal,

Mijn naam is Nathaly en ben mij aan het inlezen om mijn Amerikaanse vriend hier naar Nederland te halen. Hij zal dan zijn pensioen hebben en hoeft niet meer aan de arbeidsmarkt deel te nemen. Hoe gaat dit in zijn werking? Alabastine bedankt voor alle informatie.

Voor wat ik zover begreep kan hij met minimaal een inkomen van 1500 euro hier naar toe komen en omdat hij zijn pensioen geniet er dan andere regels gelden voor mensen die nog wel deel moeten nemen aan de arbeidsmarkt.

Moet hij als hij hier kan verblijven in beide landen belasting aangifte doen? Moeten wij trouwen? Hoe gaat dit in zijn werking?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #246 Gepost op: 27 april 2018, 19:42:45 »
In principe kan hij niet hierheen komen anders dan steeds voor een gewoon kort verblijf (90 dagen per periode van 180 dagen).
Amerikanen kunnen ook gebruik maken van het DAFT, het Nederlands-Amerikaans Vriendschapsverdrag. Hij kan zich dan vestigen als zelfstandige met een starkapitaal van € 4.500.