Auteur Topic: Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)  (gelezen 51460 keer)

Offline robinson7268

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Nationaliteit partner: Filipijns
Re: Ik ben hier ook!! (voorsteltopic # 17)
« Reactie #200 Gepost op: 28 maart 2017, 09:44:30 »
Beste Nico

Welkom op dit forum. Ik ben zelf met een Filipijnse getrouwd en heb daarvoor uiteraard alle procedures doorlopen.
Als belangrijkste suggestie wil ik je mee geven om haar eerst eens te bezoeken in de Filipijnen, haar echt te leren kennen en kennis te maken met haar familie (als je een Filipina trouwt, krijg je de hele familie er bij) en ook niet onbelangrijk kennis te maken met de Filipijnse cultuur.

Robinson

Offline Vakantieliefde

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marrokaanse
« Reactie #201 Gepost op: 21 juni 2017, 16:57:47 »
Over het inleveren van dat Italiaanse document gaat de IND helemaal niet. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de IND zich daar mee bezig houdt en/of een en ander controleert.

Helemaal los daarvan blijft de status in Italië behouden (als ze er maar tenminste eenmaal per jaar aantoonbaar even terugkeert) en is dit niet afhankelijk van het al dan niet hebben van een document.
Mijn advies is dat ze haar document niet inlevert. Dat voorkomt mogelijk veel gedoe als het er ooit op aan zou komen.

Ik weet niet welk verblijfsrecht ze in NL aanvraagt. Maar werken mag ze het eerste jaar alleen als dat ook al zou mogen met die verblijfsvergunning. Haar status van langdurig ingezetene in Italië verandert dat niet. Wel kan ze zich vestigen (en dan meteen werken) als zelfstandige.

Dag Prawo,

Een late reactie, maar dat had de reden dat het hele project afgeblazen is geweest n.a.v. de nare houding van de IND. We willen nu alsnog gaan proberen een verblijfsvergunning hier te regelen. Hiervoor willen we haar als mijn partner hierheen halen, want we willen dat ze in Nederland ook kan werken. We verwachten dat werk vinden wel gaat lukken, aangezien ze vorig jaar ook al een baan had gevonden.
Ik heb bestendig inkomen, dus kan referent zijn.

Haar huidige verblijfsvergunning buiten beschouwing latend, kan zij hier komen en werken toch wanneer zij hier verblijft als mijn partner?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
« Reactie #202 Gepost op: 22 juni 2017, 02:46:08 »
Het antwoord op de laatste vraag is volmondig JA.

Op het handelen van de IND is weinig invloed, al kan ik ze in voorkomend geval wel bij de les houden. Uiteraard is het dan nodig dat ik mij in de zaak verdiep en je me daarvoor inschakelt.

Offline Mackkk

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Azərbaycan
« Reactie #203 Gepost op: 30 juli 2017, 13:11:11 »
Hallo,

Ben een Nederlandse jongeman die in Azerbaycan de liefde van ze leven heeft ontmoet. We zijn nu sinds januari verlooft, we willen gaan trouwen en dat ze naar Nederland komt.

Ze is nu bezig met de Nederlandse inburgerings cursus, waarschijnlijk kan ze deze of volgende maand examen gaan doen in Georgië omdat ze geen examens doen in Azerbaycan zelf.

We zijn vanaf feb/mei al bezig om haar een keertje naar nederland te laten komen voor vakantie, maar tot nu toe zonder succes. Het is schijnbaar heel lastig om visum naar Europa te krijgen vanuit Azerbaycan. Heb inmiddels al 2x papieren voor garantstelling en logies verstrekking opgestuurd, (Eerste keer niet aangekomen).

Hebben jullie nog tips bij aanvraag visum vanuit Azerbaycan?

We willen als ze hier in Nederland is, ook hier in Nederland gaan trouwen.

Hebben we nog meer nodig, dan een vertaalde geboorte akte en een vertaalde ongehuwdverklaring?

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #204 Gepost op: 31 juli 2017, 00:48:56 »
Zodra je haar geboorteakte en ongehuwdverklaring hebt kun je naar je eigen gemeente om huwelijksaangifte te doen.
Daar hoef je niet mee te wachten totdat ze hier is.
De gemeente zal je een formulier meegeven dat ook zij moet ondertekenen.

Als de gemeente akkoord is kunnen jullie twee weken later trouwen, maar je hebt er een jaar de tijd voor. Wil je later trouwen, weet dan dat de papierwinkel weer opnieuw begint.

Het resultaat van het inburgeringsexamen blijft (maar) een jaar geldig. Dat examen afleggen heeft alleen zin als jij aan de middeleneis voldoet. Voor haar komst is een huwelijk niet noodzakelijk.
Het beste studiemateriaal voor haar vind je hier www.adappel.nl

Denk ook eens na over het opstellen van huwelijkse voorwaarden.

Visumaanvragen kan ik desgevraagd begeleiden. Met o.a. een brief voor de aanvraag en bezwaar bij een (onverhoopte) afwijzing.

Offline irisaa30

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Egyptenaar
« Reactie #205 Gepost op: 23 augustus 2017, 00:24:42 »
Hey Hey

Ik ben Iris, 30 jaar en ben nieuw hier. Mijn aanstaande partner is een Egyptenaar,
wij zijn van plan de Belgie route te gaan volgen

Aangenaam kennis te maken!

Offline irisaa30

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #206 Gepost op: 23 augustus 2017, 01:46:11 »
Beste allemaal

Ik heb me al voorgesteld, ik kon nergens vinden om een new topic te starten hier hij gaf bij mij steeds foutmeldingen bij posten en berichten
vandaar mijn bericht hier:  :D ;)

Ik las dat voor het EU recht ook al woon je nog in het land waarvan je als EU burger de nationaliteit hebt (ik als Nederlander in Nederland)
en je bent getrouwd met je BP (Mijn is Egyptenaar) kun je op vertoon huwelijksakte, paspoorten en bewijs van een huwelijksreis in mijn geval bijvoorbeeld Belgie of Duitsland
een versneld en gratis C inreisvisum krijgen voor je BP.

Met familie binnen Europa reizen
Heeft u familie wonen in de Europese Unie (EU)? En reist u samen naar een ander EU-land dan waar uw familielid woont? Dan kunt u uw visum soms sneller en gratis krijgen. U moet dan aan de volgende 3 voorwaarden voldoen:

U bent familie van een burger van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen of IJsland.
Uw familielid reist naar of verblijft in een ander EU-land dan waarvan hij inwoner is.
U reist samen met uw familielid of voegt zich bij hem in het land dat u wilt bezoeken.
Denkt u hier recht op te hebben? Toon dan bij uw visumaanvraag aan dat u aan deze voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld met een huwelijksakte of geboorteakte om uw familieband aan te tonen. Met bijvoorbeeld een reservering voor uw hotel of vliegreis kunt u aantonen naar welk land u reist.

Dus dat zou betekenen dat ik als EU burger (nog) niet in een andere lidstaat al hoef te wonen om via de gratis, makkelijke en versnelde procedure een visum kort verblijf voor mijn Egyptische man te regelen voor vakantie in een andere Europees land dan Nederland, dus al recht uit kan oefenen op wet vrij verkeer personen familieleden van EU burger?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #207 Gepost op: 23 augustus 2017, 07:37:39 »
Dat klopt.
Een visum is voor visumplichtige nationaliteiten wel verplicht. Maar dat is dan gratis (mits op de juiste wijze aangevraagd).

Helaas is de praktijk weerbarstiger dan de leer. Zo is van een versnelde procedure nergens sprake en zullen ambassades alles aangrijpen (hoe onterecht ook) zo'n visum niet te verstrekken.

Wie de familieleden zijn die hier recht op hebben staat in artikel 2 van Richtlijn 2004/38/EG. Meestal zal het om gehuwden gaan en de derdelander echtgenoot. Deze richtlijn vind je o.a. op mijn startpagina voor de Belgiëroute (zie mijn onderschrift bij dit bericht).

Als je bijv. samen met je echtgenoot in Egypte woont is het soms verstandige gewoon maar een betaald visum voor een bezoek aan Nederland aan te vragen.

Offline irisaa30

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #208 Gepost op: 23 augustus 2017, 23:20:02 »
Ja het staat dus heel "makkelijk" aangegeven in de richtlijn 2004/38 EG maar de Europese ambassades weigeren zich dus aan deze richtlijn te houden.
En dan komen we idd weer bij juridische procedures om in ons recht te staan.
Ik woon niet in Egypte, mijn aanstaande man wel. (Heeft trouwens 9 maanden in Qatar gewerkt als arbeidsmigrant)
Ik weet dat de regulier schengenvisum via NL bijna altijd worden afgewezen dus ja voor ons geeft dat weinig hoop.
Kan hij evt nog een visum aan de grens krijgen als de richtlijn wordt geweigerd?
En hoe kunnen wij het visum via deze richtlijn zo "creatief" mogelijk aanvragen?

Daarnaast is mijn vraag als ik nou wel woonachtig ben in een andere lidstaat bijvoorbeeld, Belgie wordt deze 2004/38 EG richtlijn makkelijker toegepast voor zijn inreisvisum?

Offline irisaa30

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #209 Gepost op: 24 augustus 2017, 13:48:48 »
Mail terug gehad van de BE ambassade in Cairo en die vertelde inderdaad dat mijn aanstaande echtgenoot die Egyptisch is
gewoon een visum kan aanvragen namens richtlijn 2004/38 EG ook als ik naar Belgie reis met hem

Besluit wordt volgens hen genomen volgens de FOD

Maarja gevalletje makkelijk aangevraagd dan toegewezen krijgen?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #210 Gepost op: 02 september 2017, 10:02:26 »
Inderdaad.
De Belgen verlangen regelmatig (en geheel ten onrechte) dat jij er al woont en een E kaart hebt.
Bij een goede visumaanvraag kan ik helpen. Wil je dat neem dan contact met me op, mogelijkheden daartoe staan links van dit bericht onder mijn gebruikersnaam.

Offline WWW

• Nieuw lid
  • Nationaliteit partner: Mexico
« Reactie #211 Gepost op: Gisteren om 09:52:11 »
Hallo allemaal!

Ik ben Paulien en heb sinds 2 jaar een relatie met mijn Mexicaanse vriend. Zijn studievisum loopt half december af en omdat we natuurlijk heel graag samen willen zijn zoeken we nu een manier waarop we dat kunnen regelen. Compleet verward ging ik eens googlen en kwam dit forum tegen, wat ben ik blij!

Groetjes Paulien!

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #212 Gepost op: Gisteren om 11:36:56 »
Als je een compleet overzicht wilt hebben van alle mogelijkheden (ook zonder dat hij terug moet naar Mexico) raad ik je aan eens voor een uitgebreid adviesgesprek, eventueel al samen met de vriend, naar mij in Zeist te komen.
Dat kan in principe elke dag, ook een het weekeinde.

Mail me of stuur me een persoonlijk bericht (en vergeet niet daarbij je telefoonnummer te noemen).
Zo contact opnemen kan via de knoppen onder mijn gebruikersnaam, links van dit bericht.

Zet er bij wat en waar hij nu studeert, wanneer hij afstudeert en wat jij zelf doet,