Auteur Topic: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!  (gelezen 58900 keer)

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Steeds bereid en in staat tot het geven van hulp
    • Prawo Legal Services
Re: Met je buitenlandse partner naar Nederland : 20 tips van Prawo!
« Reactie #100 Gepost op: 08 oktober 2014, 19:52:38 »
Gemeentes snappen het nog niet helemaal.

Je kunt ook zonder bewijs van bekendmaking naar de IND en aansluitend met het paspoort en daarin de aanmeldsticker weer terug naar de gemeente.
Hij kan gewoon aangifte doen van het adres waarop hij woont. Die moet de gemeente innemen. Verder wacht je rustig af. Post van de gemeente komt vanzelf. Is die er na vier weken nog niet, dan stelt hij de gemeente in gebreke.

Maar als het nog lang duurt voordat je naar de IND gaat kun je nog een poging wagen.Print dit informatieblad uit en duw ze dat onder de neus.
Dit is de cruciale alinea, bovenaan pagina 2
Citaat
In het geval sprake is van een niet MVV-plichtige vreemdeling zonder referent, kan deze Nederland inreizen zonder MVV en de verblijfsaanvraag indienen in Nederland.
Vanaf het moment dat de aanvraag bij de IND is ingediend, ontstaat rechtmatig verblijf en kan de vreemdeling zich aanmelden bij de GBA.
In dat geval zal de vreemdeling geen verblijfsdocument kunnen overleggen.
In deze specifieke gevallen blijft de procedure waarin gebruik wordt gemaakt van het BVB gehandhaafd.

Offline Doenja83

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Braziliaans
« Reactie #101 Gepost op: 09 oktober 2014, 16:22:25 »
Beste Goofy,

Ik vermoedde al iets in die richting (Austria VS Australia), maar durfde er niet vanuit te gaan. Ik heb al hier en daar aangeklopt met dit probleem (juridische adviesbureaus, advocaten etc.) en het is idd een complexe zaak.

Ik neem aan dat die Nederlanderschap laten vaststellen alleen via een rechter kan? Ik heb een tijdje geleden contact gehad met de IND hierover en die zeiden dat zei sowieso niet weten hoe dit zou moeten, aangezien er alleen voor vaders voorzieningen zijn om aan te tonen dat hun kind hun kind is en daarmee dus ook de NL nationaliteit heeft.

Heb inderdaad gezien dat wat het int. privaatrecht betreft er een vrij grote ruimte is voor de rechter om in te vullen welk recht er toegepast dient te worden, als jij zelf bij een bepaald recht een voor (Portugees of Braziliaans) of nadeel (Nederlands) hebt is er moeilijk peil op te trekken hoe de rechter de situatie gaat beoordelen.

De route van de minste weerstand zal een advocaat denk ik dan maar uit moeten zoeken.

Het alsnog opmaken van een geboorteakte in Duitsland vind ik geen fijn idee omdat mijn dochter dan met twee identiteiten rondloopt. De NL ambtenaar zegt wel dat ze nu problemen heeft maar dat is geheel afhankelijk van idd, tijd en plaats. In Brazilie krijgt zij bijvoorbeeld pas problemen als ze nu een tweede geboorteakte krijgt. En dus een andere naam of afstamming dan er voor Brazilie vaststaat. Uiteindelijk is het toch de bedoeling, ook al zou ze alsnog een duitse akte moeten krijgen, dat alle aktes dezelfde gegevens hebben, en dat is haar naam en afstamming zo als deze in de eerste akte is neergelegd.

PRAWO, misschien nog een kijk op deze zaak (zie boven)?

Interessant trouwens, dat gegeven dat gemeentes het een en ander niet helemaal snappen, dat kan soms in je voor- of nadeel uitwerken. Het het al nadelig ondervonden bij een foutieve VOG aanvraag, twee keer door dezelfde gemeente. Aan de andere kant, een andere gemeenteambtenaar dan degene die mijn zaak behandelt, had de inschrijving waarschijnlijk wel geaccepteerd, en daarmee gelijk de hele zaak gladgestreken zonder dat er ook maar een haan naar had gekraaid.... fraai hoor.....

Groetjes en weer succes allemaal met de luta ("gevechten")

Doenja
If you're white and you're wrong, then you're wrong; if you're black and you're wrong, you're wrong. People are people. Love make no rules about color; society does and makes us suffer.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #102 Gepost op: 12 oktober 2014, 02:50:58 »
Je vroeg me er nog eens naar te kijken.
Het is wel een heel verhaal geworden, ook met de reacties, daarom pak ik er maar een paar punten uit.
Gecompliceerd is het helemaal niet, wel veel gedoe. En er is wat geduld nodig.

Ik probeer eerst maar eens achter haar paspoort aan te gaan, medewerking van ex hierbij is sowieso (gelukkig) geen probleem.

Mooi dat je ex wil meewerken.
Begin eerst van voren af aan: ga scheiden.
Op gemeenschappelijk verzoek is dat het snelste geregeld, maar goedkoper is als jij eenzijdig de scheiding aanvraagt, hij daarmee instemt en jullie vooraf een convenant maken. Ik ken wel een advocate in Nijmegen die hierbij wil helpen (op basis van gefinancierde rechtsbijstand).

Na de scheiding begint jouw dochter een procedure ontkenning vaderschap (dat er alleen voor vaders een voorziening zou zijn klopt niet).
Als dat rond is kan je vriend haar erkennen.

Wat betreft het advies van de ambtenaar: rest mij niets anders, dan zal ik dat idd moeten doen, maar ik zie dit echt als laatste optie, omdat een geboorteakte immers niet ongedaan kan worden gemaakt en mijn dochter dan op papier dus twee verschillende namen en twee verschillende vaders heeft... :S

Naar Geldern gaan om alsnog een Duitse geboorteakte op te laten maken pas ook in bovenstaande en is dus verstandig. Daar komt je ex als vader op te staan, maar daar moet je dochter (en jij) maar mee leven. Straks komt je vriend er na diens erkenning bij op (is deze nog in beeld en hoe regelde hij zijn verblijf in NL). Om het BR paspoort hoef je je niet druk te maken. Na de erkenning klopt de naam ook voor Nederland weer.

Overigens moet je dochter ook in NL worden ingeschreven, in ieder geval op basis van haar BR paspoort. Als de gemeente dat blijft weigeren stel deze dan na vier weken in gebreke.
Maakt de gemeente een probleem van het rechtmatig verblijf van je dochter? Vraag dan voor € 46 EU toetsing aan op basis van jouw eerdere verblijf in Duitsland.

Het toepasselijk recht is geen probleem. Dat is het recht van de gewone verblijfplaats van het kind. En die is voor een minderjarige doorgaans bij de ouder. Alles kan dus in NL worden geregeld.

Of voor BR de geboorteakte van de BR ambassade geldig is zal afhangen van de vraag of een man naar Braziliaans recht het kind van een gehuwde vrouw kan erkennen. Mij lijkt van niet, maar dat heb ik niet uitgezocht. Voor Nederland is die erkenning in ieder geval niet geldig (vaak ook al als uit de erkenningsakte niet uitdrukkeljk blijkt dat jij toestemming hebt gegeven).

Maar de nationaliteit van je aanstaande ex is toch ook Braziliaan?
Want je dochter heeft om die reden ook diens nationaliteit.

De procedure tot gerechtelijke vaststelling Nederlanderschap lijkt me nog veel te vroeg. Bovendien is daarvoor de juiste geboorteakte nodig.

Offline cubaantje

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Cubaanse
« Reactie #103 Gepost op: 28 juli 2015, 22:27:21 »
Hallo,wie kan mij vertellen of na het doen van de belgie route het jaar samenwoonst meetelt dus 1jaar belgie samenwoonst en 2jaar samenwonen in nederland op het zelfde adres(aantoonbaar)kan ik dan mijn nederlands paspoort al aan vragen ?

zie bijgaande tekst wat ik heb gevonden ze praatten over samenwonen met een nederlander en niet zoals ik aannam samenwonen in nederland,begrijp ik het nu goed ?

Bij voorbaat dank,

Als u denkt dat u aan alle voorwaarden voor naturalisatie
voldoet, verzamel dan alle documenten die u voor het
indienen van het verzoek nodig hebt. De medewerker van
de gemeente zal u vragen om een aantal documenten mee
te nemen. Welke? Dat hangt af van uw persoonlijke situatie.
Onder andere de volgende documenten kunnen gevraagd
worden:
•    Geldig paspoort (van uzelf, uw partner en uw kinderen).
•    Geldige verblijfsvergunning (van uzelf, uw partner en uw
kinderen).
•    Geboorteakte (van uzelf, uw partner en uw kinderen, bij
geboorte in het buitenland op te vragen in het geboorteland
van u (en uw kinderen).
•    Huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap
(als u Nederlander wilt worden vanwege een huwelijk of
geregistreerd partnerschap met een Nederlander, en als
het huwelijk in het buitenland gesloten is).
•    Bewijs dat u 3 jaar of langer onafgebroken samenleeft
met een Nederlander, als u op grond hiervan om het
Nederlanderschap verzoekt.
•    Inburgeringsdiploma

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #104 Gepost op: 30 juli 2015, 14:01:05 »
Neem maar aan dat alleen de tijd die je als gehuwden in het buitenland samenwoonde meetelt.
Voor ongehuwden begint de opbouw van de termijn pas bij aanvang van het verblijf in Nederland.

Offline cubaantje

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Cubaanse
« Reactie #105 Gepost op: 01 augustus 2015, 22:44:03 »
Dacht ergens een uitleg gelezen te hebben en dacht daarom dat die misschien ook van toepassing was op onze situatie het gaat om de volgende regel

-Bewijs dat u 3 jaar of langer onafgebroken samenleeft
met een Nederlander, als u op grond hiervan om het
Nederlanderschap verzoekt.

Nou hebben we dus bewijs dat wij al drie jaar of langer samenwonen en dat ik dus samenleef met een nederlander ,34 maanden in nederland en dmv een samenwoonst overeenkomst van 12 maanden in Belgie  ,samenwoonst is een samenwoon overeenkomst die is geregistreerd en gecontroleerd door de politie en dat is ook de vraag,het hoeft ons inziens niet alleen in nederland  te zijn Belgie telt ook mee als ik dat dus kan bewijzen in andere gevallen praten ze op de IND site over samenwonen in Nederland en deze tekst is in dit geval anders geformuleerd.
Denk toch maar dat ik ze dit eens ga voorleggen.

Ps.en over twee maanden wonen we drie jaar in nederland samen dus dan moet het verkrijgen van een Ned.paspoort een eitje zijn .

en dank voor uw reactie.

Offline Esz

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Turkse
« Reactie #106 Gepost op: 09 oktober 2015, 21:33:44 »
Beste prawo,

Ik woon zelf in nederland maar mijn partner is een turkse onderdaan.
Helaas lukt het me niet om hem hier in nederland te halen omdat ik niet aan de inkomenseis van nederland voldoe.
Nu ben ik aan het kijken om het via de eu route te doen bijv belgie.
Ik heb een aantal vragen:

-zodra ik me inschrijf val ik onder de eu wetgeving? Zoja, mag hij dan meteen inreizen omdat ik onder de eu wetgeving val?
- als ik o der eu wetgeving val omdat ik in belgie ga wonen moet ik dan ook werk hebben? Of mag mijn partner inreizen en hebben we dan nog samen een tijd van 3 maanden om werk te zoeken?

Kan je me aub hierbij informeren?

-moet ik vanuit hier een aanvraag formulier opsturen naar mijn man in turkije voor zijn visumaanvraag gezinshereniging? Of moet hij dat doen daar bij de ambassade?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #107 Gepost op: 12 oktober 2015, 13:46:06 »
-zodra ik me inschrijf val ik onder de eu wetgeving? Zoja, mag hij dan meteen inreizen omdat ik onder de eu wetgeving val?
Zodra jij je op weg begeeft naar een andere lidstaat (of er al woont) zijn de regels van vrij personenevrkeer al op jou van toepassing. Wat o.a. betekent dat je man een gratis visum met krijgen om zich bij je te voegen en/of je te vergezellen.
Dit geldt NIET als het een visumaanvraag voor je eigen Nederland betreft!

Citaat
- als ik o der eu wetgeving val omdat ik in belgie ga wonen moet ik dan ook werk hebben?
Of mag mijn partner inreizen en hebben we dan nog samen een tijd van 3 maanden om werk te zoeken?
De eerste drie maanden volstaat het dat jij een paspoort hebt (en je man met een visum inreist).
Na drie maanden moet je werken, studeren of voldoende geld hebben.

Citaat
-moet ik vanuit hier een aanvraag formulier opsturen naar mijn man in Turkije voor zijn visumaanvraag gezinshereniging?
Of moet hij dat doen daar bij de ambassade?
Je man vraagt zelf het visum aan. Maar jij kunt hem wel alle benodigde stukken en een goede (eventueel door mij op te stellen brief) toezenden die hij kan gebruiken.

Als jij naast de NL nationaliteit ook de Turkse hebt hoeven jullie hoogstwaarschijnlijk helemaal geen EU route te doen.
Want dan hebben jullie al veel rechten in Nederland.
Als je daar het fijne van wilt weten en een goed plan van aanpak wilt opstellen dan kun je het beste mij mij langskomen voor een advies.

Offline bp-is-kennismigrant

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Chinees
« Reactie #108 Gepost op: 26 januari 2016, 19:34:25 »
Hi Prawo, ik kan geen nieuwe topics aanmaken, hoort dit?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #109 Gepost op: 26 januari 2016, 20:12:25 »
Volgens mij kan dat nu je al twee berichten hebt geplaatst.
Maar het kan geloof ik in ieder geval als je je eerst in het voorsteltopic hebt voorgesteld.
De precieze regels ken ik hier ook niet.

Offline albertk

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: costa rica
« Reactie #110 Gepost op: 12 december 2016, 02:03:15 »
Per 31-10 heeft het UK ook een taaltoets, alleen is niet duidelijk of het voor iedereen ( dus ook partners EU onderdanen) geldt.
 Of in Belgie gaan wonen en in NL werken??

we  wonen nu drie jaar in duitsland mijn vrouw uit costa rica heeft duitse verbljfsverguning.
we willen nu in nederland wonen .
wat is nu de procedure.ik heb begrepen dat die nu makkelijker is en het niet aan de eisen van nationale vreemdelingenbeleid hoeft te voldoen.
omdat ze nu gemeenschapsrecht heeft van de eu.
weet iemand hoe dit gaat.
avast bedankt.albert kleine

Offline Shueipj

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlands
« Reactie #111 Gepost op: 07 december 2017, 18:30:45 »
Goede avond,

Ik heb een aantal vragen, het gaat erom ik heb een meid leren kennen in duitsland maar ze heeft nog geen status ze heeft asiel aangevraagd in duitsland en zij is nog onder de 21jaar is het mogelijk om haar naar nederland te halen?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #112 Gepost op: 08 december 2017, 01:07:54 »
Neen, dat kan niet. Dat kan wel als jij eerst een aantal maanden met haar in Duitsland gaat samenwonen. Aansluitend kun je haar meenemen als je terugkeert naar Nederland.
Ook kun je regelen dat je met haar trouwt, in Duitsland of Nederland.
Bedenk dat ze in alle gevallen een geldig paspoort nodig heeft (iets wat ze als asielzoekster vaak juist niet heeft of wil tonen).

Offline Essie1805

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaans
« Reactie #113 Gepost op: 02 januari 2018, 00:06:31 »
Goedendag,
Vraag: Ik ben Nederlandse en heb een Marokkaanse vriend ( illegaal) die momenteel in België woont. Zijn asiel is in Nedrland al een keer afgewezen. Nu blijkt het zo te zijn dat ik persé eerst een half jaar in België zou moeten wonen en trouwen eer dat hij met mij in Nederland zou kunnen zijn. Ik heb hier een koopwoning en mijn kinderen gaan hier naar school dus dat is niet echt een optie.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Het is toch wel heel erg zuur dat de regelgeving zo is dat we gewoon niet/ nooit samen kunnen zijn?

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #114 Gepost op: 02 januari 2018, 12:56:04 »
Jullie trouwen is wel in Nederland te regelen als jullie dat zouden willen.
Maar voor zijn verblijf in Nederland is dat niet echt nodig.

Voor zijn verblijf zijn er twee mogelijkheden:
-- de nationale Nederlandse weg via de TEV-MVV procedure, met een af te leggen inburgeringsexamen buitenland. In principe moet hij daarvoor naar Marokko, maar er is ook wel te regelen dat het vanuit België kan.
-- de EU-route. Daar gaat het vooral om jouw recht om in België te wonen en na meer dan drie maanden (dus niet tenminste zes) naar NL terug te keren en dan de partner met wie je aantoonbaar op hetzelfde adres hebt samengewoond mee te nemen. In dit geval is geen inburgering vereist.

Mochten jullie een gezamenlijk kind hebben dan is dat kind de basis waarop hij direct in Nederland verblijf kan krijgen.

Dergelijke procedures begeleid ik.
Mail me of stuur me een persoonlijk bericht (dat kan via het menuutje dat verschijnt door op mijn gebruikersnaam links van dit bericht te klikken).

Offline Essie1805

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Marokkaans
« Reactie #115 Gepost op: 04 januari 2018, 10:29:54 »
Zoals al eerder aangegeven is verhuizen voor mij geen optie. Hij is in NL al eerder afgewezen/ uitgewezen.
Hij is via Turkije lopend naar NL gekomen en omdat hij via Duitsland kwam is er gezegd dat hij daar asiel moet aanvragen. Hij verblijft illegaal in België bij zijn zus en zwager die overigens wel een verblijfsvergunning hebben.
In België heeft hij nog niets aangevraagd.
Als hij naar NL zou komen, al is het maar voor een gesprek en hij wort aangehouden dan wordt hij uitgewezen of uitgezet.
In feite heeft hij dus al een keer de MVV procedure hier gehad zoals ik het begrepen heb en is het afgewezen.

Welke mogelijkheid is er dan nog? RKMAFN

Offline Raj

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederland
« Reactie #116 Gepost op: 02 april 2018, 21:30:16 »
Beste Prawo,
Graag wilde ik u advies vragen in ons geval. Mbt onze aanvraag zijn wij opgeroepen voor een ambtelijke hoorzitting.
Mijn partner komt uit Suriname. Waarop kunnen wij ons voorbereiden? Alle tips en adviezen zijn welkom. Wij zijn vanaf vorig jaar bezig met het traject.

Alvast onze hartgrondige dank aan u allen.

Groet

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
« Reactie #117 Gepost op: 07 april 2018, 00:49:56 »
Daar kan ik je het beste in een persoonlijk gesprek op voorbereiden.
Hier leest de IND namelijk mee.

Mail me of stuur een persoonlijk bericht via de knoppen onder mijn gebruikersnaam links van dit bericht als je daarvoor belangstelling hebt.

Offline Joll

• Nieuw lid
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Nederlander
Faciliteren visum
« Reactie #118 Gepost op: Gisteren om 04:36:32 »
Hai allemaal in het byzonder  prawo.
Ik ben nieuw hier dus vergeef me als ik deze topic verkeerd plaats.
Zo....ik heb vandaag mail mogen ontvangn van de IND.
En daarin geven ze aan dat als ik wil gaan wonen in NL met me nederlands kind .
Ik zo een visum( faciliterend)kan krijgen en verder stappen ondernemen.
Mijn vraag is heb ik meer documenten nodig dan
Geboorte akte zijn paspoort en me stuk die aangeeft dat ik zwart op wit voogd b'en.
Is dat alles wat ik nodig heb?
En weet iemand hoelang zo een proces duurt ongeveer.
Vanaf visum etc.
En me andere vraag.
Aangekomen in nederland als buitenlander.
Is het makkelijk tekomen aan verblijf plek want wil niet te lang op mijn mensen zitten met mijn kind.
Al is het een 1 kamer apartement geen probleem.

Maar is het mogelijk?
Ik ben alleenstaande surinaamse vrouw met nederlands kind.
Is het mischien ook mogelijk dat hij van de staat zijn kinderbijslag nu kn krijgen(was niet mogelijk in suriname).
Zit niet erop te wachten maar alle beetjes helpen vooral in het begin.
School etc.
Is grote stap voor ons,maar goed
 Alvast bedankt vooruw/ jullie reactie hierop.

Offline Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo Legal Services
Re: Faciliteren visum
« Reactie #119 Gepost op: Gisteren om 13:04:09 »
Hai allemaal in het byzonder  prawo.
Ik ben nieuw hier dus vergeef me als ik deze topic verkeerd plaats.
Zo....ik heb vandaag mail mogen ontvangn van de IND.
En daarin geven ze aan dat als ik wil gaan wonen in NL met me nederlands kind .
Ik zo een visum( faciliterend)kan krijgen en verder stappen ondernemen.
Mijn vraag is heb ik meer documenten nodig dan
Geboorte akte zijn paspoort en me stuk die aangeeft dat ik zwart op wit voogd b'en.
Is dat alles wat ik nodig heb?
En weet iemand hoelang zo een proces duurt ongeveer.
Vanaf visum etc.
En me andere vraag.
Aangekomen in nederland als buitenlander.
Is het makkelijk tekomen aan verblijf plek want wil niet te lang op mijn mensen zitten met mijn kind.
Al is het een 1 kamer apartement geen probleem.

Maar is het mogelijk?
Ik ben alleenstaande surinaamse vrouw met nederlands kind.
Is het mischien ook mogelijk dat hij van de staat zijn kinderbijslag nu kn krijgen(was niet mogelijk in suriname).
Zit niet erop te wachten maar alle beetjes helpen vooral in het begin.
School etc.
Is grote stap voor ons,maar goed
 Alvast bedankt vooruw/ jullie reactie hierop.

Voor de aanvraag van dat visum is niet meer nodig dan inderdaad de geboorteakte van je kind (daarmee bewijs je dat jij de moeder bent), bewijs dat jij het egzag 9de voorgdij) hebt en een kort briefje waarin ej aangeeft welke zorg jij het kind geeft en dat het daar afhankelijk van is. De behandeling van zo'n visumaanvraag zal ongeveer een maand duren.

Op dezelfde basis vraag je in Nederland bevestiging van je verblijfsrecht, de EU-toetsing.
Op die aanvraag zal de IND binnen een half jaar beslissen.

In Nederland heb je recht op kinderbijslag en bijstand als eenoudergezin. Op dezelfde basis als iedereen die hier legaal woont. Je kunt deze meteen na aankomst aanvragen, ook als je nog moet wachten op de beslissing van de IND.
Nederland kent woningnood, je huisvestingsprobleem moet je zelf oplossen.