Auteur Topic: Algemene vragen / bedenkingen / eerste hulp - topic [ARCHIEF]  (gelezen 17904 keer)

mrs.bekir

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is het helemaal !
Algemene vragen / bedenkingen / eerste hulp - topic [ARCHIEF]
« Gepost op: 23 december 2003, 19:06:09 »
Ik wordt helemaal gek van dat papierwerk.ik wil trouwen met mijn vriend in turkije,maar steeds is er weer eens iets niet in orde.omdat ik half turks ben doen ze heel moeilijk en vragen ze steeds meer dingen.heeft iemand van jullie hier ervaring mee?zo ja aub uw hulp...

Marcel Groeneweg

• Volwaardig lid
  • **
  • Amazing Thailand!
Algemene vragen / bedenkingen / eerste hulp - topic
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2003, 20:55:22 »
Hallo mrs.bekir,

Je kunt je vragen stellen in de verscheidene fora.
Als je al met de MVV bezig bent, daar is een apart forum voor en over trouwen ook.
Ook via de zoekfunctie van deze site is veel terug te vinden.

Er zijn hier velen met een Turkse partner en die zullen je zeker willen helpen.

Stel je svp ook even voor in het voorsteltopic:
http://www.mixed-couples.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=1500;start=300

Succes en sterkte!

Marcel

alainvanleeuwen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2004, 22:10:29 »
Allereerst: ik weet niet of ik hier goed zit, maar voorlopig weet ik niet waar ik anders terecht kan. Zo te zien heeft deze site tot doel het informatie verschaffen en mensen die willen trouwen met personen buiten de EU.

Ik ben daar absoluut niet op tegen, zolang zoiets een weloverwogen keuze is, waarbij beide personen - in wat voor opzicht dan ook – er baat bij hebben. Dat is het niet in alle gevallen en er zijn natuurlijk talloze gevallen bekend waarbij de partner uit het buitenland het doet om het paspoort.

Ik zal de situatie waar ik mee zit uitleggen. Ik ben 31 jaar en woon op mezelf. Mijn vader en moeder (beide Nederlands) leefden tot 1,5 jaar geleden samen. Toen kwam mijn vader te overlijden. Iets meer dan een half jaar daarna ontmoette mijn moeder een andere man. Dit hoorde ik van mijn zus. Ik heb deze man tot op heden nog niet gezien. Het is een man van Turkse afkomst die hier al enige jaren woont zonder Nederlands paspoort en zeer gebrekkig of eigenlijk bijna geen Nederlands spreekt. En nu komt het: mijn moeder is achter in de 50 en hij is midden 30. Mijn moeder is kennelijk gek van hem en dat is op zich prima. Maar ze lijkt in een soort fantasiewereld te leven. Ze heeft het gevoel nog een meisje van ergens in de 20 te zijn. En dat is ze niet, ze is bijna 60 !!!
Hij heeft geen geld, geen auto, geen eigen huis. Alleen familie waar hij bij verblijft hier in Nederland. Wel werkt hij af en toe in de kassen.
Ik heb een heel sterk vermoeden dat mijn moeder hem van alles geeft. Ze is plotseling van plan een huis te kopen, heeft brochures van dure auto’s thuis liggen (zelf heeft ze al een nette auto) etc. Hij heeft niks en mijn moeder heeft de spaarrekening die mijn vader heeft nagelaten. Waarvoor hij zijn hele leven gewerkt heeft. Ten eerste is er mijn angst dat mijn moeder over een paar jaar tegen de keiharde werkelijkheid zal aanlopen, als blijkt dat hij het slechts voor een paspoort doet. En ten tweede zou ik al het geld dat mijn moeder aan hem besteed op een exorbitante wijze liever in een keer aan een goed doel schenken. Voor de goede orde: ik ben NIET op het geld uit, want het is niet van mij en ik hoef het ook niet. Ik wil slechts dat het geld waarvoor mijn vader zijn leven lang heeft gewerkt op deze wijze wordt verkwanseld ! Plus dat mijn moeder over enkele jaren keihard zal worden wakker geschud. Ze heeft het al over trouwen gehad en ik ze vertelde mij dat ze met hem mee is geweest naar zijn advocaat etc. Inclusief het feit dat hij hier al jaren verblijft en nog geen woord Nederlands spreekt.
Ik ben niet naief en weet wat er in de wereld speelt en wat er te koop is, zeker op dit gebied. Reacties in de trant van: laat je moeder haar vrijheid en je weet niet of het hem om een paspoort te doen is, zit ik absoluut niet op te wachten. De situatie is glashelder. En inderdaad: in theorie kan het anders zijn. Maar daar gaat het mij niet om.
Wat ik zoek is vrouwen die eenzelfde ervaring hebben gehad als mijn moeder, maar die het op de harde wijze hebben moeten leren. Die dus alles, het trouwen, de scheiding na enige jaren, het spenderen van veel geld aan zo iemand, etc. etc. heeft meegemaakt. Iemand die mijn moeder kan helpen. Want ik sta zo goed als machteloos. Wie kan mijn helpen ? Ik ben ten einde raad.

sezen

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • wat is er mooier dan liefde
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2004, 22:22:32 »
helaas kan ik je niet helpen , maar ik denk dat je eens met je moeder  moet gaan praten of laat je zus dat doen ,want wat schiet je ermee op om verhalen van andere te horen ik wil niet negatief klinken , maar ik denk als je eerlijk en open tegen je moeder bent .dat dat meer oplevert dan haar straks verhalen te gaan vertellen ,want iedere verhaal heeft twee kanten. en als ze met hem wilt trouwen laat het dan op huwelijkse voorwaarden doen ik neem aan dat je moeder niet geheel blind is .
heel veel sterkte sezen
28-10-03 mvv aanvraag ingediend
30-10-03 bevestiging ontvangen , handtekening retour
5-11-03 dossiernr ontvangen
28-11-03 positief advies gekregen
17-12-2003 getrouwd
19-01-04 mvv in paspoort
23-04-04 samen in nederland

marie

• Komt net kijken
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2004, 17:34:49 »
Mijn vriendje en ik zijn nu 6 maanden samen en ontzettend verliefd. Hij is hier als vluchteling gekomen eind 1999. Toen ik hem ontmoette zat hij nog in de asielprocedure maar de uitkomst was negatief omdat het bewijs dat hij gevaar zou lopen in Iran niet geldig (fax van de dagvaardingen in farsi)/de dagvaarding dateert uit 2000 en toont niet aan dat hij nu ook gevaar loopt) Hopeloos frusterend.
Sinds 5 februari 2004 is zijn w-document verlopen en dat betekent dat hij hier nu illegaal is. Hij kan niet terug naar Iran want elke keer als de studenten daar in opstand komen zoeken ze hem ook.
Wij willen heel graag met elkaar trouwen. Op dit moment is zijn vader over uit Iran en heeft zijn geboortebewijs (vertaald met stempels: o.a. van de nederlandse ambassade in teheran) en het bewijs dat hij niet getrouwd is. Hij heeft alleen geen paspoort. Maar zou hij dat hier in Nederland bij de ambassade van Iran kunnen aanvragen?
Eigenlijk weet ik niet goed waar we moeten beginnen en hoe we dit moeten aanpakken. Aangezien we ook bang zijn dat hij wordt uitgezet als we contact zoeken met de instanties.
Wie kan ons advies geven en helpen?

lieve groeten,
Marie

Kris

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2004, 18:02:34 »
Mijn vriendje en ik zijn nu 6 maanden samen en ontzettend verliefd. Hij is hier als vluchteling gekomen eind 1999. Toen ik hem ontmoette zat hij nog in de asielprocedure maar de uitkomst was negatief omdat het bewijs dat hij gevaar zou lopen in Iran niet geldig (fax van de dagvaardingen in farsi)/de dagvaarding dateert uit 2000 en toont niet aan dat hij nu ook gevaar loopt) Hopeloos frusterend.
Sinds 5 februari 2004 is zijn w-document verlopen en dat betekent dat hij hier nu illegaal is. Hij kan niet terug naar Iran want elke keer als de studenten daar in opstand komen zoeken ze hem ook.
Wij willen heel graag met elkaar trouwen. Op dit moment is zijn vader over uit Iran en heeft zijn geboortebewijs (vertaald met stempels: o.a. van de nederlandse ambassade in teheran) en het bewijs dat hij niet getrouwd is. Hij heeft alleen geen paspoort. Maar zou hij dat hier in Nederland bij de ambassade van Iran kunnen aanvragen?
Eigenlijk weet ik niet goed waar we moeten beginnen en hoe we dit moeten aanpakken. Aangezien we ook bang zijn dat hij wordt uitgezet als we contact zoeken met de instanties.
Wie kan ons advies geven en helpen?

lieve groeten,
Marie

Via IOM kan hij papieren krijgen om terug te gaan. Hij zou het ook wel via de ambassade kunnen proberen. Blijven is uitgesloten. Via een MVV terugkeren is een optie, maar dat moet je alleen maar doen als je 100% zeker weet dat je samen verder wil.

Afsar

• Komt net kijken
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2004, 10:42:44 »
Hallo iedereen,

Ik heb Nederlandse nationaliteit en mijn vrouw heeft een Regulier Onbepaalde Tijd verblijfs vergunning. Op haar ID kaart (verblijfsdocument) haar familie naam is gedrukt als MEISJE-FAMILIENAAM VOORNAAM en nergens mijn familienaam wordt vermeld terwijl op haar paspoort mijn naam als echtgenoot wordt vermeld.

In Nederland hebben wij geen probleem met dat maar wanneer wij voor vakantie gaan, krijgen wij heel wat problemen omdat ik niet kan bewijzen dat zij mijn vrouw is.

Mijn vraag is dit hoe kan ik mijn naam op haar identiteitskaart te krijgen.?

Is there anybody who can help me? Any advice will be highly appreciated.

Alvast bedankt.
Ik voel zeer droevig voor mijn slecht Nederlands.

Cees

• Volwaardig lid
  • **
  • Cees & Cornel
    • Wastelands
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2004, 10:46:45 »
Kun je geen copy van trouwacte mee op vakantie nemen?

Je Nederlands is trouwens perfect!!!
1-9-03 Shiko hier met toeristenvisum
23-11-03 Shiko terug naar Kenia
30-12-03 aanvraag MVV
4-2-04 ontvangstbev. + doss. nummer
10-2-04 IND wil ontbrekende info
12-2-04 info gestuurd
11-3-04 Positief advies
25-3-04 MVV in paspoort
5-4-04 naar Schiphol
8-4-04 aanvraag VTV
22-2-05 aanvraag ve

Afsar

• Komt net kijken
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2004, 10:59:10 »
Kun je geen copy van trouwacte mee op vakantie nemen?

Je Nederlands is trouwens perfect!!!

Good idea Cees, maar trouwacte is in vreemde taal en ik moet in vele
talen vertalen  :'(

Cees

• Volwaardig lid
  • **
  • Cees & Cornel
    • Wastelands
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2004, 11:10:04 »
Dan zul je toch naar de ambassade moeten gaan van je geboorteland
30-12-03 aanvraag MVV
12-2-04 info gestuurd
11-3-04 Positief advies
25-3-04 MVV in paspoort
5-4-04 naar Schiphol
8-4-04 aanvraag VTV
22-2-05 aanvraag ve

Coot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2004, 19:57:43 »
Hallo allemaal.
Ik 'zwerf'al een tijdje rond op deze forums zonder te posten. Het is heel prettig om alle verhalen, vragen en antwoorden te lezen, niet alleen voor de informatie, maar ook voor het gevoel dat mijn vrouw en ik niet de enigen zijn die in een dergelijke situatie zitten.

Penda woont in Dakar, Senegal. Afgelopen december zijn we in de moskee getrouwd. Even daarna bleek Penda in verwachting te zijn. Goeie genade! Een kindje! Dat was niet bepaald gepland... maar hij of zij is wel heel, heel welkom  :). Onze timing had echter wel wat beter kunnen zijn...
We zijn nog niet eens voor de gemeente getrouwd en Penda is nog niet eens in Nederland.

Hoewel het allemaal behoorlijk ingewikkeld is om je buitenlandse partner naar Nederland te laten komen begrijp ik ongeveer wel wat er officieel geregeld moet worden...
Er is nu echter wat haast bij. Hald juni is Penda zes maanden zwanger en daarna wordt het niet aangeraden nog te vliegen. Voor, of rond die tijd wil ik haar daarom graag hier hebben, zeker ook omdat er een kans is op complicaties bij de geboorte. In Nederland is de medische zorg nu eenmaal beter dan in Senegal.
Welke stappen zou ik het beste eerst kunnen zetten? Eerst ook voor de gemeente trouwen (in Senegal) en daarna een visum aanvragen? Of het trouwen juist uitstellen en eerst het visum aanvragen? M.a.w.: maken we een betere kans op een visum door nog niet getrouwd te zijn, omdat de ambassade anders het idee heeft dat Penda zich hier permanent wil vestigen?
Moet de zwangerschap om diezelfde  reden juist wel of juist niet genoemd worden bij de aanvraag?

Er moet een (toeristen-)visum aangevraagd worden voor langer dan drie maanden. Begin januari hebben we al een (korter-dan-drie-maanden-toeristen-)visum aangevraagd bij de ambassade in Dakar (voor we wisten dat Penda zwanger was) en die werd afgewezen. De beslissing was negatief omdat de ambassade er niet zeker van was dat Penda na drie maanden weer naar Senegal terug zou gaan. Als we nu weer een visum aanvragen ben ik bang dat we om dezelfde reden weer afgewezen worden. Hoe voorkomen we dat?

Na hoeveel tijd kun je voor de tweede keer een visum aanvragen? Ik heb er wel eens over gelezen maar ik kan het niet meer terigvinden.

En vervolgens moeten we aan de slag voor een MVV... maar vanaf het moment dat de aanvraag daarvoor loopt mag Penda niet in Nederland zijn! Dat vooruitzicht vinden we heel beroerd; het kan dan Joost mag weten hoelang duren voor ik mijn vrouw en kind dan weer zie! Is er een manier om die regel te omzeilen?

arjanvdm

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29 februari 2004, 20:18:08 »
Beste Coot,

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met de zwangerschap van je vrouw!

Mijn eerste vraag is eigenlijk: waarom niet direct een MVV aanvraag doen ? Deze aanvraag zou binnen drie maanden rond (moeten) zijn - op tijd voor juni.
Verder is de kans dat een tweede touristenvisum-aanvraag wordt geweigerd natuurlijk aanwezig. Zeker als ze zwanger is.

Getrouwd of niet getrouwd maakt wel iets uit voor de aanvraag van je MVV. Details in andere topics, maar het heeft te maken met de inkomenseis die iets anders ligt.
Voor de beoordeling maakt het schijnbaar nauwelijks uit. (Hoogstens vragen ze iets meer door over "hoe serieus de relatie is").

Het trouwen kan parallel lopen. Je zou dat ook in Nederland kunnen doen nadat ze hier is en voordat jullie kind geboren wordt.

Groetjes,

-- Arjan

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2004, 09:46:07 »
let ook op de overige eisen die gaan gelden per 1-4-2004

Coot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2004, 15:45:34 »
Dank jullie wel voor de informatie. Een MVV aanvragen is inderdaad beter. Wens me succes!  ;)

arjanvdm

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2004, 19:17:05 »
Beste Coot,

Uiteraard wensen we je succes!
Houd ons op de hoogte van je vorderingen, ervaringen, frustraties, etc.

Groetjes,

-- Arjan

The Lady

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2004, 00:35:15 »
Dank jullie wel voor de informatie. Een MVV aanvragen is inderdaad beter. Wens me succes!  ;)

sterkte en houd de moed erin.

Emmy

pieterman

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2004, 01:09:23 »
Hoi allemaal. Mijn partner komt uit Cuba. Ben daar vele maanden per jaar.Wil len nu allebei het in Nederland gaan proberen. Voor de eerste keer willen we het gewoon voor 3 maanden in Nederland proberen, als het ook hier goed loopt, dan willen we de volgende stap zetten, namelijk samenwonen in Nederland. Kan mij iemand me vertellen wat we moeten doen om die eerste stap voor elkaar te krijgen? Zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Weet wel dat  mijn partner een aantal documenten moet opsturen en dat zij
dan naar de  nl. ambassade langs moet  gaan. Maar moet ik dan hier niks aanvragen? Alvast bedankt voor je reaktie. groetjes Pieterman

Thisbe

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2004, 10:19:16 »
Er zijn twee opties. Of je vraagt een toeristenvisum aan voor 3 maanden of je gaat voor de MVV. maar als ik jou zo hoor dan lijkt het me alsof de eerste optie beter is.

Hier op het forum valt precies te vinden wat je nodig hebt onder de subjects toeristenvisum en MVV. Even uit mijn hoofd voor een toeristenvisum heeft zij een bedrag nodig op haar rekening dat gelijk staat aan 35 euro per dag dat ze hier in Nederland is, of er moet iemand in Nederland garant staan en die moet dan zijn laatste drie loonstrookjes kunnen laten zien. Verder dan nog een uitnodigingsbrief en eventueel documenten die aantonen dat je vriendin genoeg reden heeft om na die drie maanden weer terug te keren naar Cuba zoals bijvoorbeeld een arbeidscontract.

Maar kijk zeker nog even onder de subjects voor MVV en toeristenvisum, want ik doe dit ook maar even uit mijn hoofd.

Sterkte

arnold

• Volwaardig lid
  • **
  • Welkom in het behendigheidsspel genaamd Nederland.
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2004, 10:35:16 »
Hallo iedereen,

Ik heb Nederlandse nationaliteit en mijn vrouw heeft een Regulier Onbepaalde Tijd verblijfs vergunning. Op haar ID kaart (verblijfsdocument) haar familie naam is gedrukt als MEISJE-FAMILIENAAM VOORNAAM en nergens mijn familienaam wordt vermeld terwijl op haar paspoort mijn naam als echtgenoot wordt vermeld.

In Nederland hebben wij geen probleem met dat maar wanneer wij voor vakantie gaan, krijgen wij heel wat problemen omdat ik niet kan bewijzen dat zij mijn vrouw is.

Jij hebt je NL paspoort, je vrouw heeft haar ID-bewijs. Ik zie zo niet wat voor problemen je dan nog kunt krijgen. Verder staat jouw naam in haar paspoort. Waarom zou je moeten bewijzen dat ze je vrouw is? Je hebt beiden toch geldige reisdocumenten?

Cubaonmymind

• Volwaardig lid
  • **
    • Een eerlijke kijk op Cuba.
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2004, 10:45:13 »
. Kan mij iemand me vertellen wat we moeten doen om die eerste stap voor elkaar te krijgen? Zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Weet wel dat  mijn partner een aantal documenten moet opsturen en dat zij
dan naar de  nl. ambassade langs moet  gaan. Maar moet ik dan hier niks aanvragen? Alvast bedankt voor je reaktie. groetjes Pieterman

Stuur even in een persoonlijk bericht je telefoonnummer dan zal ik je even telefonisch bijpraten. Even opschrijven duurt erg lang.

gr,

hans

Cubaonmymind

• Volwaardig lid
  • **
    • Een eerlijke kijk op Cuba.
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2004, 10:52:29 »

Wel, je vrouw houdt altijd haar meisjesnaam maar ze mag haar man's naam gebruiken. De gegevens op het verblijfsdocument is in principe overgenomen uit 't GBA ( Gemeentelijke Basis Administratie ). Deze gegevens zijn leidend. Daar verander je niets aan. Zoals iemand al schreef; huwelijksakte maar meenemen. De IND zal nooit de man's naam op het pasje zetten, tenzij op de achterzijde van het pasje bij bijzonderheden: 'verblijf bij echtgenoot ...............( jouw naam ) 

Cees

• Volwaardig lid
  • **
  • Cees & Cornel
    • Wastelands
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2004, 11:46:54 »
Er zijn twee opties. Of je vraagt een toeristenvisum aan voor 3 maanden of je gaat voor de MVV. maar als ik jou zo hoor dan lijkt het me alsof de eerste optie beter is.

Nog steeds sla ik mezelf voor mijn kop dat ik destijds ook eerst een toeristenvisum aangevraagd heb.  Als ik een MVV aangevraagd had had ik nu geen problemen meer gehad. alles was toen heel snel geregeld, en terug gaan kan altijd wel.
30-12-03 aanvraag MVV
12-2-04 info gestuurd
11-3-04 Positief advies
25-3-04 MVV in paspoort
5-4-04 naar Schiphol
8-4-04 aanvraag VTV
22-2-05 aanvraag ve

yasmin

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 07 maart 2004, 16:29:06 »

Beste allemaal,

Ik ben pas nieuw op deze site, en zou graag een vraag willen stellen.

Mijn partner woont in cameroon, is het mogelijk om hem met een vakantivisa van 3 maanden naar nederland te halen, waarbij ik hem vraag alle gewenste papieren mee te nemen voor een muv aanvraag, dit hier te laten checken door een advocaat, hier te trouwen, en dan de muv aanvraag in te dienen. Hij zal wel terug moeten naar zijn land.

Kunnen jullie mij misschien zeggen of dit mogelijk is.

groeten yasmin

Anne Mieke

• Waardevol lid
« Reactie #23 Gepost op: 07 maart 2004, 18:09:07 »
Yasmin,

Volgens mij moet dat wel kunnen. (maar weet het niet zeker)
De papieren checken door een advokaat??? Ik weet niet of Kameroen een Nederlandse ambassade heeft maar normaal gesproken moeten de documenten )geboorte-akte en verklaring niet gehuwd gelegaliseerd worden door de ambassade.
Verder moeten jullie langs de Vreemdelingendienst voor een verklaring voor de gemeente. De VD geeft nl. een advies aan de gemeente over jullie voorgenomen huwelijk. Tenzij dat ook dit tegenwoordig door het IND overgenomen is. Even navragen dus.
Nogmaals, ik weet het niet zeker maar komt vast wel iemand langs die dat wel doet.

groet
Anne Mieke
Ku menanti seorang kekasih
Yang tercantik yang datang di hari ini .....
(Iwan Fals)

Juny

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #24 Gepost op: 07 maart 2004, 20:19:18 »
Yasmin,

Het trouwen zou moeten lukken binnen die 3 maanden. Mits al de papieren voor het huwelijk in orde zijn. Daar kan je ruim vantevoren mee beginnen. Vraag het eens na bij je woongemeente. Misschien kan hij de documenten faxen waarna ze ze controleren bij de burgelijke stand. Je moet alleen rekening houden met die termijn van 6 maanden  voor het bewijs van zijn burgerlijke staat (tellen vanaf afgiftedatum).

De M46 is ook nodig maar ook hier moet je bij de gemeente vragen hoelang de behandeltermijn bij de VD is. Anders zou je het misschien vantevoren al kunnen indienen. De M46 is ook 6 maanden geldig.

Juny