Auteur Topic: De referent procedure + telefoonnummers ambassade Manilla  (gelezen 1291 keer)

Andre_en_Marivic

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Een Filipijns/Nederlands echtpaar
De referent procedure + telefoonnummers ambassade Manilla
« Gepost op: 17 juli 2003, 12:33:40 »
Hallo;

Ik, Andre (van Marivic) , ben ijverig bezig geweest om mijn partner naar Nederland te krijgen, Ik was van plan om de MVV in Manilla te starten omdat we daar op 8 Augustus gaan trouwen en ik al de benodigde papieren daar heb echter via onze Ambassade kreeg ik het volgende mailtje  

De "referent-procedure". Deze procedure houdt in dat u
als referent in Nederland bij de IND een advies-procedure start. In wezen is
dit een verkapte MVV-aanvraag. Als u aan alle vereisten voldoet, zal de IND
een bericht aan de ambassade sturen waaruit blijkt dat wanneer uw vrouw een
MVV-aanvraag indient, deze direct kan worden afgehandeld en niet nogmaals
naar de IND hoeft te worden gezonden. De "referent-procedure" duurt qua
afhandeling net zo lang als een MVV-aanvraag.

Deze regeling staat in principe haaks op het feit dat wanneer uw verloofde
op de ambassade een MVV-aanvraag doet, zij geen ander visum kan aanvragen.
Het is de ambassade nl. niet toegestaan om meerdere visumaanvragen tegelijk
in behandeling te nemen. D.w.z. zodra een MVV aangevraagd en in behandeling
is, mag geen visumaanvraag worden ingenomen.

Ik kan u als volgt adviseren:
Uw vrouw vraagt op de ambassade een 90 dagen (toeristen)visum aan en eenmaal
in NL start u direct de "referent-procedure". Na drie maanden gaat uw vrouw
dan terug naar de Filippijnen en zodra de MVV-inwilliging arriveert, kan zij
weer naar u in NL. Een MVV dient sowieso altijd op de ambassade te worden
opgehaald, deze kan niet in NL worden verkregen.

Houdt u bij het indienen van een visumaanvraag rekening met een
consultatieperiode van 15 dagen. Vanaf de dag van indiening duurt het 15
dagen voordat het visum kan worden afgegeven. Alle aanvragen dienen nl. te
worden geconsulteerd bij de centrale Schengen-autoriteiten in Brussel.

Ik hoop dat de ingewikkelde MVV-materie enigszins duidelijk is geworden.

Afspraken lopen via het telefonisch afspraken bureau dat
bereikbaar is via tel. 1-909-101-3456 (PLDT, alleen vanuit de Philippijnen
bereikbaar).

Het aanvragen van een legal capacity staat los van het aanvragen van een
visum. Het betreft hier twee verschillende afdelingen binnen de ambassade.
Marivic kan dus met een gerust hart een visumaanvraag indienen. Ik wil u
erop wijzen dat zij dient te beschikken over een originele gelegaliseerde
uitnodiging. U, als zijnde haar referent, kunt die verkrijgen bij het
gemeentehuis van uw woonplaats. Marivic heeft vanaf de dag dat zij de
visumaanvraag doet, twee weken de tijd om de aanvraag compleet te maken. U
kunt (afhankelijk van uw aankomst in Manilla) de uitnodiging zelf meenemen,
of u kunt hem per DHL o.i.d naar haar toezenden.

U kunt nu al in NL de referent-procedure starten. Let u er wel op dat u
aangeeft dat u op vakantie zult gaan naar de Filippijnen. Dit in verband met
termijnen waarin de IND om informatie van uw kant kan verzoeken. Voor
informatie kunt u terecht op de website van de IND: www.ind.nl
<http://www.ind.nl>  en www.immigratiedienst.nl
<http://www.immigratiedienst.nl>

De consultatieperiode bij een visumaanvraag is 15 dagen (dus incl.
weekenden).
16-08-2003 Getrouwd in Manila
29-05-2004 Pearl geboren
11-10-2005 Kevin geboren
24-07-2009 Angelique geboren

Nico

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2003, 12:40:43 »
heb dit ook al eens aangekaart bij Prawo
mvv aanvraag, en visum voor (shengen) tegelijk
volgens vd/Ind niet mogelijk (2 zgnd zelfde aanvragen)
volgens mij (citaat Prawo) wel mogelijk, zolang hij/zij niet naar Nederland komt (meldingsplicht binnen 3 dagen),

Heb het wel over naar Nederland...weet niet de regels als jij daar naar toe gaat

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2003, 17:54:03 »
Een duidelijk mailtje van onze man/vrouw in Manilla.
Waren ze allemaal maar zo!

Het is aangenaam te weten dat de ambassade bij de visumaanvraag het bekend zijn van de aanstaande mvv-aanvraag (via de referentprocedure) niet tegen de partner gebruikt. Dat gebeurt in de praktijk namelijk vaak wel: het bekende vestigingsgevaar. Maar dat is in zijn algemeenheid in strijd met de regels.

Dat ze geen visumaanvraag mogen aannemen als er al een mvv-aanvraag loopt (anders dan de referentprocedure) is echt onzin en staat volgens mij ook nergens.
Iedereen mag overal elke aanvraag indienen die hij of zij wil. En heeft recht op een gemotiveerde beslissing.

In de Vreemdelingencirculaire (B1/1.1.1) staat zelfs uitdrukkelijk dat iemand ook tijdens de mvv-procedure in Nederland mag zijn.
Al zal juist dat in de praktijk veel problemen opleveren, want er mag niet de indruk ontstaan dat het mvv-vereiste wordt omzeild.
En indruk is iets subjectiefs, dus dat risico kun je beter niet nemen.
Maar als de partner hier moet zijn voor deelname aan sportwedstrijden, culturele manifestaties of bijzondere familiegebeurtenissen (40-jarige bruiloft a.s. schoonouders bijv.) krijgt deze natuurlijk gewoon een visum, al of niet met hulp van een advocaat.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Feyenoord

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2003, 15:26:40 »
Blijf er rekening mee houden, dat het kan leiden tot een NEGATIEVE, beslising van de MVV-procedure. Ik heb namelijk persoonlijk met het IND geinformeerd. Ze hebben gezecht dat het wel mogelijk is tijdens de Referents-procedure dat de partner in Nederland aanwezig mag zijn. Ongeveer 3 weken is geen probleem,Maar ze zullen het zeer Negatief opnemen als de partner, langer dan een Maand in Nederland aanwezig is. Met als gevolge een afwijziging van de MVV-procedure. Dus pas er zeer mee op, als je niet echt in de problemen wilt raken.       ""Uit de lengte van de periode waarin en het doel waarvoor de vreemdeling in Nederland verblijft moet wel blijken dat dit verblijf in Nederland niet gericht is op het omzeilen van het vereiste van een mvv.""   Je weet hoe ze zijn bij de IND, dus laat je partner niet te lang in Nederland blijven.!!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Mag je nu wel of niet in Nederland zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2003, 13:56:30 »
""Uit de lengte van de periode waarin en het doel waarvoor de vreemdeling in Nederland verblijft moet wel blijken dat dit verblijf in Nederland niet gericht is op het omzeilen van het vereiste van een mvv.""   Je weet hoe ze zijn bij de IND, dus laat je partner niet te lang in Nederland blijven.!!

Dit geldt alleen voor de mvv-procedure, dus als de vreemdeling in het buitenland bij onze NL ambassade een aanvraag indient.

De referentprocedure, waarbij hier advies wordt gevraagd over een in de toekomst in het buitenland in te dienen mvv-aanvraag,  geldt NIET als een mvv-aanvraag.
De vreemdeling mag dan ook gerust drie maanden hier zijn in de vrije termijn of met visum (mits aan alle voorwaarden is voldaan, met name de meldplicht bij de VD) zonder dat dit negatieve invloed heeft op het te geven advies.

Het is al vaker gezegd en duidelijker kunnen we hier toch niet zijn.
Ongetwijfeld goedbedoelde waarschuwingen zetten lezers alleen maar op het verkeerde been.

Over dit onderwerp dus graag niet doorgeven wat de IND zegt (we weten namelijk ook niet wat aan hen exact werd gevraagd).
Verder geven de IND en de VD vaak foute of halve informatie. Daar weten veel gebruikers van dit forum alles van.

Goedbeschreven praktijksituaties (zonder speculaties) waarin het verblijf in NL echt een probleem heeft opgeleverd blijven uiteraard altijd welkom lijkt me.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Feyenoord

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2003, 14:31:53 »
Ja Prawo, theoretisch gezien moet je gelijk hebben !! Dit was ook de situatie wat ik aan het IND, voorgelegd heb, Toch komen zij dus met wat jij zegt, met halve Informatie; gebazeert op het feit van die "MVV,-omzeiling". Ja zo is het nu eenmaal, eigenlijk zouden zij dat wel beter moeten weten, maar JA !! Het enigste hoe je er dan achter moet komen of het wel of niet kan, is dus alleen via de praktijk het uitproberen. Toch?   Nou ja , we zien wel !
Bedankt;   Manuel.

Andre_en_Marivic

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2003, 15:04:57 »
Hallo Prawo;

Ik ga het gewoon proberen, na ons huwelijk neem ik Marivic mee naar Nederland en start de MVV procedure op 1 september en dan maar zien of Zwolle hun belofte waarmaken dat ze de MVV in 3 maanden kunnen afhandelen mits ALLE gegevens goed zijn en of de 3 maanden dat Marivic bij mij op haar touristen visa is, geen negatieve invloed heeft op de MVV aanvraag.

Bedankt Andre
29-05-2004 Pearl geboren
11-10-2005 Kevin geboren

Feyenoord

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2003, 15:16:51 »
Hee! Andre, Ik wens je veel succes, op dat gebied Zelf had ik het ook wel gedaan. "Ik zou je mischien aanraden om niks doortegeven aan de IND (indien mogelijk), wanneer je de MVV start, dat je vriendin hier op basis van de touristen-visum aanwezig is.
Heb veel sterkte, en we horen van elkaar nog wel..!
De Groeten.  

Andre_en_Marivic

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2003, 15:27:02 »
Hoi Feyenoord;

Moet toch even wennen aan je naam, ik ben van oorsprong Amsterdammer dus je raad het al waar de schoen wringt.
Maar alle gekheid op een stokje ik kaat Marivic gewoon? 3 maanden komen en zorg dat alle papieren correct zijn en dan maar hopen dat ze voor kerstmis weer terug is.
temeer omdat Marivic grootste wens is om heel snel moder te worden en mocht ze inderdaad snel zwanger zijn dan moet de IND van goede huize komen om haar het land uit te sturen.
Maar verzwijgen voor de VD en of IND doe ik niet, ik wil gewoon eerlijk tegen de instanties zijn maar dan wil ik ook eerlijk behandeld worden.
Mischien naief maar ik ga er vanuit dat IND en VD niet express onze partners tegenhouden of ben ik nu naief ?
Oh ja Marivic is bijna mijn vrouw 8/8/2003 waarvan akte
Mocht iemand in Manilla zijn die dag laat het me horen. krijg je een uitnodiging

Namens MArivic , tot schrijvens Andre
29-05-2004 Pearl geboren
11-10-2005 Kevin geboren

Feyenoord

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2003, 15:41:36 »
Haha ! Ik heb zelf niks tegen, Amsterdammers hoor. Zonder ajax zou het toch ook niet spannend zijn?  ;).
Ja ik weet wat je bedoelt Andre. ! Ik zou ook eerlijk tegen de instanties zijn,  zeker als de risico vrij groot is ! Dan moet je het zeker niet doen voor een paar maanden.
Nou ik hoop dat je een toffe bruiloft heb, en nog hele leuke kinderren van haar krijgt. De Groeten, Manuel.
Chao.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2003, 16:03:54 »
... mocht ze inderdaad snel zwanger zijn dan moet de IND van goede huize komen om haar het land uit te sturen.

Marivic is bijna mijn vrouw 8/8/2003 waarvan akte
Mocht iemand in Manilla zijn die dag laat het me horen. krijg je een uitnodiging

Als ze hier is zonder mvv dan sturen ze haar het land uit, ongeacht zwangerschap of kind (uitgezonderd de periode van 6 weken voor en na de bevalling).

Ben 8/8 helaas niet in Manilla.
Heb daar wel een keer een bruiloft gezien. Was een zeer trieste bedoening. Oudere Australische man met jonge plaatselijke schone, gevierd in een hotel annex bordeel.
Dus zeker geen maatstaf voor jullie die ik alle goeds en geluk toewens.

Andre_en_Marivic

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2003, 06:32:56 »
Hallo Prawo

Wat betreft de zwangerschap, we gaan trouwen op 8/8 en voor Mei is er geen kans op een bevalling als ik even goed gerekend heb.
Mijn bruid is een vrouw met hoge normen en waarde, zoals de meeste Filipijnse vrouwen die ik ken (oa mijn schoonzusjes).
Volgens de rechtten van de mens, heeft een ieder het recht bij zijn of haar partner te wonen en zal ik zeker elke uitzetting aanvechten.
Maar voorlopig ga ik er vanuit dat ik een touristen visa en MVV voor mijn bruid krijg. En mochtten er problemen komen dan is het nog vroeg genoeg om actie te ondernemen.
Voorlopig gaan we eerst trouwen en als alle papieren van ons rond zijn start ik de MVV procedure op 1/09/2003 .

En ik lees dit meer op sites over Filijpijnse jonge meisjes die een oudere man trouw dat het triest is , vulgair of woorden van die strekking.Welnu ik kan me best voorstellen dat er meisje/vrouwen zijn die een man trouwen om uit de armoe en ellende te komen. (wat is daar mis aan?)

Ik ben daar een van, ik ben 50 en Marivic bijna 27, dus ik val ook in de categorie oude mannen die een jong blaadje lusten (of woorden van die strekking)
Maar ik wil deze site alleen met positieve reacties vullen dus ga ik niet verder in op je laatste opmerking.

Ik denk dat de meeste mensen trouwen omdat ze van hun partner houden !
Overigens proef ik dit soort vooroordelen ook bij de IND en VD, maar ik ga uit van de (naieve) redenatie iedereen doet zijn best om zijn of haar partner gelukkig te maken en de IND ook.

29-05-2004 Pearl geboren
11-10-2005 Kevin geboren