Dag allemaal,
Allereerst wil ik zeggen dat ik mij niet vaak meer met leges bezig houd, vanwege het feit dat dit allemaal (voor een groot deel) al achter ons ligt. Ik kon dan ook niet veel anders doen dan de twee laatste opties aanvinken.
Eigenlijk is deze poll helemaal niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Het gaat nl. niet alleen om de nieuwe tarieven op zich maar ook om hoe het rekensommetje er op langere termijn uitziet.
Ik heb hieronder wat berekeningen gemaakt waarbij ik uitga gezinsvorming (andere modellen heb ik niet uitgerekend) en ik ga er ook van uit dat de partner uiteindelijk ook in Nederland wil blijven. Ik bedoel daarmee "de rest van zijn/haar leven"
De berekeningen zijn niet zo simpel omdat bijvoorbeeld de tarieven voor MVV en verblijfsvergunning een paar jaar geleden ook al eens gewijzigd zijn (ivm termijnen die van belang zijn voor het aanvragen van naturalisatie/verblijf onbepaalde tijd) Dus voordat ik iedereen over me heen krijg; het is lastig om daar precies rekening mee te houden, dit zal voor velen anders uitvallen. Het gaat vooral om de eindconclusie en die staat onderaan.
Met tzt intentie aanvraag verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd
Nu
MVV-aanvraag € 50,00
Verblijfsvergunning € 430,00
Verlenging € 285,00
Verblijfsvergunning onbepaalde tijd € 890,00
Totaal € 1.655,00
Na 1 juli
Examen in buitenland tbv inburgering € 350,00
MVV-aanvraag € 830,00
Verblijfsvergunning € 188,00
Verlenging € 188,00
Verblijfsvergunning onbepaalde tijd € 201,00
Totaal € 1.757,00[/b]
---------------------------------------------------
Met tzt intentie aanvraag naturalisatie
Nu
MVV-aanvraag € 50,00
Verblijfsvergunning € 430,00
Verlenging € 285,00
Naturalisatie € 589,00
Totaal € 1.354,00
Na 1 juli
Examen in buitenland tbv inburgering € 350,00
MVV-aanvraag € 830,00
Verblijfsvergunning € 188,00
Verlenging € 188,00
Naturalisatie € 599,00
Totaal € 2.155,00[/b]
Als je deze berekeningen aanhoudt, die vooral van belang is voor de partners die GEEN naturalisatie wensen, is het verschil "nog maar" € 102,00.
Omdat de kosten voor verblijf onbepaalde tijd juist veel lager zijn geworden en er nagenoeg geen prijsstijging is voor de totale kosten voor naturalisatie (aanvraag, naturalisatietoetsen) (het scheelt maar 6,50 euro geloof ik) kom ik op eemn veschil uit van laten we zeggen € 450,00 (inclusief paspoortkosten, heb ik maar een "gemiddelde" voor genomen).
Allereerst zijn de nieuwe "binnenkomstprijzen" te gek voor woorden. Toch vind ik dat de onderdelen niet los van elkaar moeten worden gezien.
Wat ik vooral hieruit opmaak dat de komst naar Nederland zeker wordt ontmoedigd (en het lukt ook al, een echtgenoot van een indonesische vriendin zal waarschijnlijk helemaal afzien om zijn vrouw voorgoed naar Nederland te laten komen)
Wat de uiteindelijke "prijs"zal worden ligt aan het feit of straks voor vergunning onbepaalde tijd of voor naturalisatie gekozen gaat worden. M.i. wordt hierdoor vooral het verblijf voor onbepaalde "gepromoot" (als je dat zo zou kunnen uitleggen), daarentegen naturalisatie ontmoedigd.
DIT is mijn conclusie!
groeten
Anne Mieke