Poll

[MVV] Nieuwe legestarieven per 1 juli 2005: Wat kan ik nu doen?

Snel een MVV-aanvraag laten indienen door mijn partner in het buitenland VOOR 1 juli
Ik ben hopeloos, 1 juli komt te vroeg en ik kan het niet betalen
Onbetaalbaar: ik ga echt emigreren nu
Dit betekent dat mijn relatie een stille dood zal sterven, er zijn geen oplossingen
Ik wil graag het volgende melden en doe dat in een reactie
Gelukkig ben ik reeds door de procedure heen, maar ik vrees voor mijn lotsgenoten die nog moeten beginnen

Auteur Topic: De nieuwe leges voor MVV en VVR (wat denk je ervan?)  (gelezen 1608 keer)

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
De nieuwe leges voor MVV en VVR (wat denk je ervan?)
« Gepost op: 01 juni 2005, 11:34:27 »
http://www.ind.nl/nl/inbedrijf/actueel/wijziging_legestarieven.asp

Zie bericht IND met bijbehorende tarieven.
50,- Euro voor de MVV-aanvraag wordt 830,-

Vanaf 1 juli breken barre tijden aan voor diegenen die nog een MVV-aanvraag moeten indienen.
De inburgeringstoets buitenland is nog niet formeel goedgekeurd, maar vooruitlopend daarop worden reeds nieuwe tarieven naar buiten gebracht.

En nu, wat kan/ga je doen? Welke kant gaat dit op?

Anne Mieke

• Waardevol lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2005, 16:33:38 »
Dag allemaal,

Allereerst wil ik zeggen dat ik mij niet vaak meer met leges bezig houd, vanwege het feit dat dit allemaal (voor een groot deel) al achter ons ligt. Ik kon dan ook niet veel anders doen dan de twee laatste opties aanvinken.
Eigenlijk is deze poll helemaal niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Het gaat nl. niet alleen om de nieuwe tarieven op zich maar ook om hoe het rekensommetje er op langere termijn uitziet.
Ik heb hieronder wat berekeningen gemaakt waarbij ik uitga gezinsvorming (andere modellen heb ik niet uitgerekend) en ik ga er ook van uit dat de partner uiteindelijk ook in Nederland wil blijven. Ik bedoel daarmee "de rest van zijn/haar leven"
De berekeningen zijn niet zo simpel omdat bijvoorbeeld de tarieven voor MVV en verblijfsvergunning een paar jaar geleden ook al eens gewijzigd zijn (ivm termijnen die van belang zijn voor het aanvragen van naturalisatie/verblijf onbepaalde tijd) Dus voordat ik iedereen over me heen krijg; het is lastig om daar precies rekening mee te houden, dit zal voor velen anders uitvallen. Het gaat vooral om de eindconclusie en die staat onderaan.

Met tzt intentie aanvraag verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd
Nu
MVV-aanvraag €  50,00
Verblijfsvergunning € 430,00
Verlenging   € 285,00
Verblijfsvergunning onbepaalde tijd    € 890,00

Totaal € 1.655,00

Na 1 juli
Examen in buitenland tbv inburgering €  350,00
MVV-aanvraag €  830,00
Verblijfsvergunning €  188,00
Verlenging   €  188,00
Verblijfsvergunning onbepaalde tijd    € 201,00

Totaal € 1.757,00
[/b]
---------------------------------------------------

Met tzt intentie aanvraag naturalisatie
Nu
MVV-aanvraag €  50,00
Verblijfsvergunning € 430,00
Verlenging   € 285,00
Naturalisatie € 589,00

Totaal € 1.354,00
Na 1 juli
Examen in buitenland tbv inburgering € 350,00
MVV-aanvraag € 830,00
Verblijfsvergunning € 188,00
Verlenging   € 188,00
Naturalisatie € 599,00

Totaal € 2.155,00
[/b]

Als je deze berekeningen aanhoudt, die vooral van belang is voor de partners die GEEN naturalisatie wensen,  is het verschil "nog maar"  € 102,00.
Omdat de kosten voor verblijf onbepaalde tijd juist veel lager zijn geworden en er nagenoeg geen prijsstijging is voor de totale kosten voor  naturalisatie (aanvraag, naturalisatietoetsen) (het scheelt maar 6,50 euro geloof ik) kom ik op eemn veschil uit van  laten we zeggen € 450,00 (inclusief paspoortkosten, heb ik maar een "gemiddelde" voor genomen).
Allereerst zijn de nieuwe "binnenkomstprijzen" te gek voor woorden. Toch vind ik dat de onderdelen niet los van elkaar moeten worden gezien.
Wat ik vooral hieruit opmaak dat de komst naar Nederland zeker wordt ontmoedigd (en het lukt ook al, een echtgenoot van een indonesische vriendin zal waarschijnlijk helemaal afzien om zijn vrouw voorgoed naar Nederland te laten komen)
Wat de uiteindelijke "prijs"zal worden ligt aan het feit of straks voor vergunning onbepaalde tijd of voor naturalisatie gekozen gaat worden. M.i. wordt hierdoor vooral het verblijf voor onbepaalde "gepromoot" (als je dat zo zou kunnen uitleggen), daarentegen naturalisatie ontmoedigd.

DIT is mijn conclusie!

groeten
Anne Mieke
Ku menanti seorang kekasih
Yang tercantik yang datang di hari ini .....
(Iwan Fals)

Kris

• Administrator
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2005, 16:41:05 »
Mijns insziens weet men niet of je er bent met 1 examen... als je niet slaagt mag je het nogmaals doen.... dus men kan x-aantal keer examengeld betalen. Gelukkig is dit er nu'voorlopig' nog niet doorheen.

Maar het gaat 'm om het bedrag 830. Dit schrikt velen alvast af. Ook familie die langer komt dan 3 maanden moet dit gaan ophoesten.

MetInCebu

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Ik mis mijn Gwapaaaa!
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2005, 21:45:51 »
Ik weet nog goed dat deze nieuwe tarieven vorig jaar al min of meer er aan zaten te komen en ik belde met IND en vroeg of dat klopte dat het van zeg maar 50 euro naar honderden euro's ging. De medewerker lachte me toen uit en vertelde dat er op de forums wel meer "belachelijke" zaken gemeld werden. Het zou gewoon 50 euro blijven of hoogstens een beetje omhoog gaan net als alle kosten in NL.

Dus: "belachelijk" ! Zou de overheid alle loketten, diensten etc. tegen kostprijs gaan doorbelasten (en wie bepaald wat kostprijs is of controleert de berekening hiervan) of blijft dit een actie van het departement van Verdonk. Dat dit zomaar kan! Vraag me af wat andere landen voor tarieven hanteren.

Oh ja, mijn partner laat een dochtertje achter, die wilde zij op den duur naar NL laten komen. Zou het mogelijk zijn daar al een MVV voor aan te vragen voor 1 juli, de MVV van mijn partner is immers nog niet eens bekend.

Gr. Jeroen
04-11-2004: ontmoeting in Cebu City
09-02-2005: ontvangen;paspoort,singleness status,affidavit of singleness,birth cert
10  tot  18-2: in Manila voor legaliseren
18-02-2005: MVV aanvraag te Manilla
25-03-2005: dossiernr en verzoek aanvullende gegevens IND Den Bosch
19-05-2005: MVV aanvraag positief beslist (2-6 in de brievenbus aangetekend)

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2005, 22:44:46 »
Ik zou voor dat dochtertje nu ook maar een mvv-aanvraag doen.
Dat kost nog € 50.

Na een positieve beslissing heeft het kind nog tweemaal zes maanden (zes tot de afgifte en zes maanden erna om naar Nederland te reizen.

Als het eenmaal de vtv heeft, mag het best in het eigen land een schoolopleiding afmaken. Als het maar de schoolvakanties bij jullie is.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Kris

• Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2005, 06:07:38 »
(graag hier de discussie behouden over de nieuwe leges en de vragen stellen en beantwoorden in het MVV-topic)

Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
    • Selin's pagina
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2005, 09:57:37 »
Ik heb binnen de familie/kennissenkring diverse mixed-couples. Van een aantal weet ik dat ze binnenkort de MVV aanvraag willen gaan doen. Tot mijn grote verbazing weet het merendeel hiervan niet eens dat per 1 juli de leges zo hoog worden. Ik ben druk aan het adviseren om toch voor 1 juli de MVV aanvraag te doen in het land van herkomst, maar besef ook dat dat voor een paar vrienden niet te doen is.

Ik vrees voor de relatie van 2 van mijn vrienden. Hun partners wonen in een land waar de inkomens zeer laag zijn, en de hogere leges zullen waarschijnlijk door de partner hier moeten worden opgehoest. Als daar dan ook nog het inburgeringsexamen overheen komt......

arnout

• Volwaardig lid
  • **
  • Het leven is verukkkkkelijk :)
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2005, 13:11:27 »
Arletta,

HEEL veel mensen verdiepen zich amper in de materie voordat ze het traject ingaan.
Dus weten ze ook niks van dit soort 'suprises'.
Ik ken collega's die allebei een partner advies aanvraag hebben gedaan die afgekeurd is op
de papieren van de dames in kwestie. Geen beroep mogelijk etc. Dat had voorkomen worden door de dames in kwestie bij de ambassade te laten beginnen. Dan weet je zeker dat de papieren in orde zijn (de heren hadden een contract vooronbepaalde tijd boven de norm dus geen enkel probleem).

Heel goed dat je deze site en die van sbp promoot.

Groeten,
Arnout
19-08-2005 VTV pasje in bezit
05-08-2005 Getrouwd in Nederland
02-08-2005 VTV beschikking positief
30-06-2005 Aanvraag VTV
28-06-2005 Samen Naar Nederland
01-06-2005 Positieve beslissing IND Den Bosch
17-03-2005 MVV aanvraag in Manila (PH)
29-12-2004 Verloofd
26-02-2004 Lilia and Arnout ontmoeten elkaar als collega's in Manila

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2005, 21:37:42 »
Investeer € 50 in een echte mvv-aanvraag op de ambassade.

Dan is vervolgens de keuze:

1) je huurt iemand in om het verder af te handelen of tenminste eenmalig een goed advies te geven

of

2) je probeert het zelf zo goed of slecht mogelijk af te wikkelen (je moddert wat aan) en huurt dan iemand in voor het bezwaar als de aanvraag wordt afgewezen.

Voor hulp na een afwijzing is vaak gesubsidieerde rechtsbijstand mogelijk.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat