Poll

Geschatte tijd om NT2 niveau 2 (voor paspoort) te halen vanaf analfabetisme in het buitenland

1-2 jaar
0 (0%)
3-4 jaar
4 (80%)
4-5 jaar
1 (20%)
6-7 jaar
0 (0%)
langer
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: Nederlandse taal leren in het buitenland  (gelezen 727 keer)

Miryam

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
Nederlandse taal leren in het buitenland
« Gepost op: 01 september 2004, 15:46:12 »
Op verzoek van Eddy2004

Eddy wil graag een indicatie hebben hoe lang je over het hele traject doet.

We gaan er vanuit dat je in NL woont

Diana

• Gast
Nederlandse taal leren in het buitenland
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2004, 01:57:56 »
Hoe lang je over het hele traject doet hangt van heel veel dingen af.
Volgens mij zijn de onderdelen van het traject niet altijd hetzelfde. Voordat je het integratietraject ingaat wordt gekeken welke onderdelen je moet volgen.
Mijn man is begonnen in maart 2001 (hij was trouwens al vanaf oktober 2000 in NL).
Hij moest behalve Nederlands voor anderstaligen ook Algemene Beroepstaal, Loopbaanorientatie en Maatschappijorientatie doen.

Van het taalgedeelte NT2 :
eind juni 2001 had hij niveau 1 gehaald
eind november 2001 niveau 2 gehaald
april 2002 niveau 3 gehaald
november 2002 niveau 4 alleen luisteren en schrijven gehaald, rest overdoen
maart 2003 niveau 4 behaald (eigenlijk had hij voor spreker net 1 punt te weinig maar ze hebben hem toch laten slagen).
Als je alles in 1 keer haalt, zou je er 1 jaar en 7 maanden over doen (maart 2001-november 2002) om niveau 4 te halen.
Niveau 3 is voldoende voor het certificaat inburgering, dus dat zou je na iets langer dan een jaar kunnen halen.
Vreemd genoeg is het certificaat van mijn man gedateerd 24/10/2003. Volgens mij heeft hij het toen pas aangevraagd omdat hij dat nodig had voor de naturalisatieaanvraag. Als je zo'n certificaat hebt hoef je geen "inburgeringsexamen" te doen.

Mijn man heeft daarna ook nog (meerdere malen) meegedaan aan het staatsexamen NT2 niveau 2 (geeft toegang tot universiteit).
februari 2003 had hij alleen lezen gehaald
mei 2003 haalde hij ook luisteren en schrijven
tussendoor heeft hij nog een keer meegedaan aan het onderdeel spreken maar helaas. Hij had toen een tijdje geen zin om aan het examen mee te doen. Bovendien wilde hij ermee wachten tot hij beter Nederlands zou spreken en betere kansen had op slagen.
augustus 2004 haalde hij ook uiteindelijk het examenonderdeel spreken. O0

Mijn man heeft alles dus behoorlijk snel gedaan. Hij zei dat hij in een "snelle" groep zat. De meeste leerlingen in zijn groep hadden HBO of universitair niveau en waren allemaal partners van Nederlanders. Vandaar dat er ook vooral vrouwen in zijn groep zaten.
Er zijn ook groepen van lager niveau. Die doen er veel langer over.

Het hangt er zeker ook vanaf of je in het dagelijks leven veel Nederlands spreekt. Toen mijn man een tijdje op vakantie in Korea was geweest ging het spreken weer een stuk slechter. Verder heeft het zeker geholpen dat we als lid van een politieke organisaties vaak bij discussieavonden waren. Ook verkopen we de krant van onze organisatie op straat door met voorbijgangers te discussieren. Zo leer je natuurlijk heel goed de taal spreken.
Om die reden denk ik dat het veel langer duurt om Nederlands in het buitenland te leren. In de praktijk leer je vele malen sneller dan uit een boekje. Ik vind het daarom ook een belachelijk idee om partners onnodig lang van elkaar te scheiden door de nieuwkomers Nederlands in het land van herkomst te laten leren.

Doe je best! Ook al denk je in het begin dat Nederlands veel te moeilijk is en dat je het nooit zult leren. Het gaat zeker lukken.
Succes.