Poll

Wat vind je van Ayaan Hirsi Ali?

Ze snijdt de juiste onderwerpen aan en ik sta achter haar!
Ze heeft het vaak verkeerd, is eigenwijs en niet voor rede vatbaar.
Haar standpunten inzake immigratie en integratie zijn vertekend door haar eigen verleden. Ze is niet objectief.
Ik vind haar helemaal niets. Ze slaat altijd de bal mis.
Voorlopig overtuigt ze mij niet, maar ik geef haar nog een kans om het waar te maken.
Ze is door de VVD binnengehaald om stemmen te halen, maar de partij staat echt niet achter haar visie.
Anders, nl.......

Auteur Topic: Beoordeling: Ayaan Hirsi Ali  (gelezen 2795 keer)

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Beoordeling: Ayaan Hirsi Ali
« Gepost op: 31 januari 2004, 13:23:59 »
Ayaan Hirsi Ali mengt zich vaak in debatten over de vreemdelingenpolitiek en de integratie. Moslimvrouwen zijn volgens haar allemaal onderdrukt, niet geëmancipeerd en de slaaf van de man.

Over andere onderwerpen met betrekking tot de integratie hoor je haar weinig genuanceerde uitspraken doen.

Hoe zien jullie haar?

Cubaonmymind

• Volwaardig lid
  • **
    • Een eerlijke kijk op Cuba.
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2004, 09:24:12 »
Hirschi Ali doorbreekt taboes en dat ligt gevoelig. Van de week was ze op TV tijdens een discussie over de besnijdenis van jonge meisjes. Dat is in Nederland verboden dus wordt dat verbod ontlopen om die kinderen te besnijden tijdens de vakantie. Dat ze dat naar voren brengt vind ik een goede zaak. Natuurlijk is haar mening gevormd door haar referentiekader. Geldt toch voor iedereen ? In Nederland heerst nog steeds de angst om dingen ronduit te zeggen. Zij doet dat en daar heb ik waardering voor al ben ik het vaker niet dan wel met haar eens.
Bij de poll zoals die nu is zijn de mogelijkheden om aan te geven dat je negatief tegenover haar staat meer aanwezig dan andersom. Ik zou zeggen; soms ben ik het met haar eens, soms niet maar het is haar volste recht over dit soort zaken te praten en haar mening te ventileren.
Dat de VVD haar binnen heeft gehaald slechts voor de stemmen dat lijkt me duidelijk.     

Maruja

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2004, 10:53:45 »
Wat Ayaan Hirsi Ali doet, heeft niets met het doorbreken van taboes te maken. Wat zij doet is het voeden van de ideeen die veel Nederlanders al hebben over moslims, maar die niet kloppen. Wat zij heeft meegemaakt in haar jeugd, is heel erg. En het is ook heel erg dat er nog steeds veel meiden op de wereld zijn die het zelfde moeten doorstaan. Met Islam heeft dit echter niets te maken. Met cultuur veel meer. Wat Ayaan Hirsis Ali zou moeten doen, is de Islam bestuderen. Zij zou er dan achter komen dat wat zij allemaal roept en wat zij allemaal meegemaakt heeft, niets met religie maar alles met cultuur te maken heeft.
Voor de goede orde: ik ben geen moslima, maar heb wel altijd het gevoel dat ik de Islam moet verdedigen. Onder andere wanneer mensen als Ayaan Hirsi Ali dingen roepen die niet kloppen.

Marije

Cubaonmymind

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2004, 07:15:58 »
Wat Ayaan Hirsi Ali doet, heeft niets met het doorbreken van taboes te makenMarije
Voor mij heeft het alles te doen met het doorbreken van taboes. Alles wat in het verleden maar riekte naar 't hebben van kritiek op 't reilen en zeilen van allochtonen werd bekritiseerd als discriminatie. Werkelijk niemand durfde iets te zeggen omdat hij/zij dan al gauw als racist werd uitgemaakt. De Nederlandse samenleving moest de culturele verschillen maar accepteren zoals het was en verder niets. Door het uitblijven van kritiek ( lees: het niet durven geven ) is de integratie totaal mislukt. Het rommelde maar voort. Toen Fortuyn dat allemaal wel zei was de geest uit de fles want 'iedereen' was het met hem eens. Daarom ben ik blij dat nu alles wel bespreekbaar wordt gemaakt zodat straks niet alle frustraties zich met een explosie openbaart. Want als niets bespreekbaar is en er komt een 2e Fortuyn dan zou het leed wel eens niet te overzien kunnen zijn. Een sterke man die alles wel bij naam durft te noemen wat betreft het integratiebeleid zal kunnen rekenen op véél stemmen, meer dan die 26 zetels die de LPF haalde.    

Meryem

• Bijdehandje
  • Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Meryem
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2004, 08:28:16 »
Wat Ayaan Hirsi Ali doet, heeft niets met het doorbreken van taboes te maken. Wat zij doet is het voeden van de ideeen die veel Nederlanders al hebben over moslims, maar die niet kloppen. Wat zij heeft meegemaakt in haar jeugd, is heel erg. En het is ook heel erg dat er nog steeds veel meiden op de wereld zijn die het zelfde moeten doorstaan. Met Islam heeft dit echter niets te maken. Met cultuur veel meer. Wat Ayaan Hirsis Ali zou moeten doen, is de Islam bestuderen. Zij zou er dan achter komen dat wat zij allemaal roept en wat zij allemaal meegemaakt heeft, niets met religie maar alles met cultuur te maken heeft.
Voor de goede orde: ik ben geen moslima, maar heb wel altijd het gevoel dat ik de Islam moet verdedigen. Onder andere wanneer mensen als Ayaan Hirsi Ali dingen roepen die niet kloppen.

Marije

Je haalt de woorden uit mijn mond. Omdat mevrouw Hirsi Ali nou een slechte ervaring heeft gehad met de Islam hoeft dat nog niet te betekenen dat iedere Moslim die ervaring heeft.

Zij is toevallig van Somalische afkomst.. en daar doen sommige mensen ook wel erge rare dingen die niets met de Islam te maken hebben maar met de cultuur van die mensen.. 1 voorbeeld: vrouwen besnijdenis..

Groetjes Meryem
Fall in love with mister B. *zwijmel*

Always Keep Ya Head Up, Even When Tha Road Is Hard Never Give Up.. !!

Kris

• Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2004, 12:55:30 »
Deel van deze thread waar men een andere richting op ging, is verplaatst naar Religie & Cultuur.
Daar maar verder over die thematiek.

Martijn

• Bule tinggi
  • Volwaardig lid
  • **
  • Sherly&Martijn
    • Klein foto-album online
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2004, 14:59:38 »
Ayaan Hirshi Ali zit zonder twijfel bij de VVD om stemmen te trekken maar dat is niet zo heel erg...als ze er maar niet teveel trekt ;)
Ze weet van de Islam inderdaad weinig, behalve haar (traumatische?) ervaringen in eigen land.
Ik vind wel dat ze soms zinnige onderwerpen aansnijdt maar daar op een verkeerde manier over discussieert. Ze is mij veel te vaak populistisch en probeert in te spelen op onderbuikgevoelens van het grote publiek. En daar kan ik niet zo goed tegen. Doet me denken aan P.F., die deed dat ook zo graag.
11-10-2003: getrouwd!
14-12-2004: Positief advies!
19-02-2005: Eindelijk samen in Nederland!
17-03-2005: Afspraak Gemeente voor verblijfsvergunning.
25-05-2005: Beschikking VVR ontvangen.

Cubaonmymind

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2004, 16:26:07 »
Deel van deze thread waar men een andere richting op ging, is verplaatst naar Religie & Cultuur.
Daar maar verder over die thematiek.

hier dus ( was even zoeken maar toch gevonden) :

http://www.mixed-couples.nl/forum/index.php?topic=2246

Kris

• Administrator
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2004, 16:50:58 »
hier dus ( was even zoeken maar toch gevonden) :

http://www.mixed-couples.nl/forum/index.php?topic=2246

Even vanaf de zijlijn: in je eigen profiel kan je al je eigen berichten lezen. De titel tijdens de weergave is dan ook de link naar de lokatie waar de berichten heen zijn verplaatst. vrij simpel.

(offtopic reacties die niets te maken hebben met het onderwerp worden verwijderd)

Micheal

• Volwaardig lid
  • **
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2005, 22:49:12 »
Ze heeft zelf een slechte ervaring met de Islam en wil daarom iedereen van het geloof af hebben.
Het enige wat ze doet is dom rond kakelen en geen nuttig woord noemen.
Wil je een discussie aan dan probeert ze deze te ontlopen.
Hirsi Ali moet even nadenken. Ze zit in de 2e kamer om mensen in nederland beter te maken niet om haar eigen mening er door te drukken. het begon eerst met vrouwen besnijdenis en nu... alle mannen die besneden zijn hebben een zeer rottig leven  :o ;) wat een onzin zeg. Het is tijd dat iemand haar in de 2e kamer de waarheid gaat vertellen. en natuurlijk ook tegen minister Verdonk.

m.v.g michel
Niet opgeven!!!!LOVE IS WHERE LIFE IS GOING ABOUT!!

vonDingenkirchen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2005, 14:42:47 »
Hi Michael,

"Het is tijd dat iemand haar in de 2e kamer de waarheid gaat vertellen. en natuurlijk ook tegen minister Verdonk."

The last time Brinkhorst tried to do that, everyone jumped at his neck. In the end, he did managed to have a chat with her though.

mvg, vD

vonDingenkirchen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2005, 14:50:52 »
Ze is door de VVD binnengehaald om stemmen te halen, maar de partij staat echt niet achter haar visie.

Dat ze het vaak verkeerd heeft, eigenwijs is en niet voor rede vatbaar is, interesseert het VVD toch geen zak. ::)

She is VVD's loyal pitbull.  :P

Micheal

• Volwaardig lid
  • **
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2005, 12:47:11 »
Ik word gek van haar. gisteren was ze weer op tv. Ze zat te zeuren dat een veilig woon adres wou hebben. en dat dit te lang duurde. Ze kon het volgens haar zelf veel sneller regelen. DUS WAT LET JE HIRSI ALI!!!! DOE HET DAN ZELF!!!!
Maar dat doet ze weer niet.... We kunnen denk ik ook wel een topic over Geert Wilders beginnen.

m.v.g michel
Niet opgeven!!!!LOVE IS WHERE LIFE IS GOING ABOUT!!

Kris

• Administrator
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2005, 13:09:34 »
Gellieve dit topic te alleen te gebruiken om haar te beoordelen op prestaties, niet om te kankeren.

bedankt.

dijkhp

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2005, 19:19:31 »
Wist ook niet dat dit topic bestond en vind het eigenlijk ook geen topic waard en ga er daarom ook maar 1 berichtje opzetten.

Ik denk dat de meeste mensen in Nederland Hirsi Ali allang niet serieus meer nemen, daar heeft ze onderhand zelf wel voor gezorgd. Net wat Mirjam zegt, ze scheert elke moslim over een kam en denkt precies te weten hoe onze moslim medemens denkt. DAT IS DUS NIET WAAR. In mijn ogen is het onmogelijk dat zo'n grote bevolkingsgroep wereldwijd allemaal onfatsoenlijke mensen zijn die allemaal radicaal zijn. ONMOGELIJK. Daarom ga ik aan Hirsi Ali ook geen woorden meer vuil maken. Gewoon totaal negeren zou ik willen voorstellen. Elk klein beetje aandacht dat ze krijgt is teveel. Als ze geen gehoor meer heeft voor haar '''boodschap''' dan houdt het vanzelf op (oud advies van mijn opa. Opa was nog niet zo dom volgens mij  8)).
Inmiddels met mijn vrouw terug in NL vanuit de UK als EU-onderdaan

*Mir*

• Premium lid
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2005, 20:56:11 »
Ik ben het helemaal met je eens Harm EN met je opa :D
Ik ben alleen bang dat Ayaan toch (te)veel aandacht krijgt, vooral door de vele gebeurtenissen in ons land van de afgelopen tijd. Dat maakt dat men steeds extremer wordt en dus ook luistert naar politici die daar (heel gehaaid) op inhaken...

mlodewijk

• * nachtschaker ©*
  • Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
    • Mijn Persoonlijke website
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2005, 01:09:57 »
Anders, nl.: Ik ben van mening dat Ayaan Hirsi Ali onnodig de confrontatie met een groot deel van Nederland en de Moslimwereld zoekt. Hoewel ze het misschien goed bedoeld denk ik dat ze haar doel voorbijstreeft door de manier waarop ze bepaalde onderwerpen ter sprake brengt.
Emancipate yourselves from mental slavery;
None but ourselves can free our minds.

http://martijn.lodewijk.biz

milka

• ForumAdmin
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2005, 10:01:40 »
Gisteren heeft Hirsi Ali de emancipatieprijs ontvangen van het feministische maandblad Opzij. De hoofdredacteur roemde haar 'openlijke confronterende' strijd voor de emancipatie van moslimvrouwen. Ze hoort volgens haar thuis in het rijtje politici die politiek combineerden met actievoeren: Thorbecke, Troelstra, Aletta Jacobs en Den Uyl.

vonDingenkirchen

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2005, 12:09:12 »
Misschien hou zij wel eens op als zij geen aandacht meer krijgen, maar jammer genoeg, de media is meer dan bereid om haar aandacht te geven.

Als Ayaan HA haar rol als pitbull opgeeft, heeft zij hoog waarschijnlijk geen toekomst meer in de Nederlandse politieke arena.

[Empty vessel makes the most noise...]

ahuzer

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #19 Gepost op: 03 maart 2005, 12:53:47 »
Hirsi Ali is in mijn optiek iemand die hele erge dingen heeft meegemaakt. Er is haar geweld aangedaan, soms ook in de naam van de Islam. Ik begrijp best dat dit haar beoordelingsvermogen beinvloedt. Zij probeert mijns inziens met haar "kruistocht" af te rekenen met haar verleden. Hoewel ik me in het begin heel erg kon opwinden over haar uitspraken, heb ik me daar overheen gezet. Als zij dit nodig heeft om haar verleden en eravringen te verwerken, so be it.

Wat mij echter (als moslimvrouw) nog het meest irriteert, zijn niet eens meer de standpunten of de uitspraken van Ayaan Hirsi Ali. Uiteindelijk is dat haar mening, en dat mag ze best uiten. Ik erger me meer (en mateloos) aan het feit dat het gros van de autochtone Nederlanders, en dan met name de media en de politiek, haar hebben gebombardeerd tot HET voorbeeldfiguur voor moslimvrouwen. Zij zien in haar het rolmodel van hoe ze moslimvrouwen het liefst zouden willen zien. Of moslimvrouwen dit uberhaupt wel willen is niet eens aan de orde. Er wordt steeds gesproken over emancipatie, maar men geeft moslimvrouwen nog de ruimte noch de keuze om ZELF te bepalen wie zie als voorbeeld of icoon willen hebben. Uiteindelijk willen mensen een leider (politiek, religieus of welke andere vorm dan ook) met wie ze zich kunnen identificeren, of die iets symboliseert waar ze naar streven. Dat is met Hirsi Ali niet het geval. Ik ben maatschappelijk en bestuurlijk actief in de Randstad en ik geen enkele, maar dan ook echt geen enkele moslimvrouw of organisatie die zich door Hirsi Ali vertegenwoordigd voelt. Als de Nederlandse overheid wil dat moslimvrouwen emanciperen, dan moeten ze eerst leren  luisteren naar deze vrouwen, en naar wat ZIJ willen. De politiek en media hebben het over emancipatie en gelijkwaardigheid, maar ze weigeren de moslimvrouwen serieus te nemen; sterker nog, als een moslimvrouw aangeeft er zelf voor te kiezen een hoofddoek te dragen wordt daar heel betuttelend op gereageerd, op zo'n toon van: "jij maar ach arm moslimvrouwtje, dat zeg je omdat je niet beter weet".

Er valt niet te ontkennen dat moslimvrouwen niet op alle fronten van de maatschappij mee kunnen draaien en dat er op sommige gebieden behoefte is aan verandering. Maar laat moslimvrouwen dan zelf bepalen hoe, en door wie zie dat willen laten bewerkstelligen.

dani

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 03 maart 2005, 13:21:27 »
Wat ahuzer zegt hoor ik van heel veel moslimvrouwen.
Hirshi Ali beweert voor de rechten van moslimvrouwen op te komen, maar moslima's voelen absoluut niet door haar vertegenwoordigd. Sterker nog, ze voelen zich door wat zij zegt alleen maar gekwetst in hun geloofsopvattingen. Hoe kun je beweren voor mensen op te komen en vervolgens alleen maar hun geloof belachelijk maken?

Mutske

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #21 Gepost op: 03 maart 2005, 13:55:41 »
Is het nu echt nodig om Moslimvrouwen te emanciperen? Ik denk dat er veel in onze ogen geemancipeerde moslimvrouwen zijn. Echter daar hoor je niemand over. En wat maakt een moslimvrouw geemancipeerd? Wat te denken van alle autochtone vrouwen die ervoor kiezen om thuis te blijven bij de kinderen of die mishandeld worden door hun man? Het lijkt me beter om op te komen voor de onderdrukte vrouw, ongeacht huidskleur, ras of geloof. Dat zijn de vrouwen die hulp nodig hebben. Is natuurlijk wel de vraag of deze vrouwen geholpen willen worden. Hulp is niet op te dringen. Iemand moet daarvoor openstaan. Als je hulp koste wat kost opdringt werkt dat alleen maar averechts. Ik vrees dat Hirsi Ali voorbijgaat aan het feit dat je hulp, wat de achtergronden van het aanbod dan ook zijn, niet kunt opdringen.

Ik ben het 9 van de 10 keer niet met haar eens. Maar ik ga toch uit van het goede in de mens, dat ze het goed bedoelt. Ze haalt zich ook een hoop ellende op de hals. Daar moet je wel lef voor hebben. Of het op haar manier ook effect heeft, betwijfel ik.

Ik ben Nederlandse, binnenkort Moslim inshaallah, ik voel me echter totaal niet door haar aangesproken. Meestal zap ik weg als ik haar zie. Ik vind het meer sneu. Waarschijnlijk behoor ik overigens ook niet tot haar doelgroep: ik draag geen hoofddoekje, wordt niet geslagen of onderdrukt, ben niet besneden en dit zal ook niet gebeuren en ben autochtoon. Ach ik hoop dat ze op deze manier haar eigen verleden inderdaad kan verwerken (zoals Ahuzer al zei!). Ik wens niemand een moeilijk leven toe vol verdriet, ook haar niet. Islam staat voor mij bovendien nog altijd voor vrede en respect.

Mutske

dijkhp

• Volwaardig lid
  • **
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #22 Gepost op: 03 maart 2005, 14:22:45 »
Hirsi Ali is in mijn optiek iemand die hele erge dingen heeft meegemaakt. Er is haar geweld aangedaan, soms ook in de naam van de Islam. Ik begrijp best dat dit haar beoordelingsvermogen beinvloedt. Zij probeert mijns inziens met haar "kruistocht" af te rekenen met haar verleden. Hoewel ik me in het begin heel erg kon opwinden over haar uitspraken, heb ik me daar overheen gezet. Als zij dit nodig heeft om haar verleden en eravringen te verwerken, so be it.

Ik had eigenlijk hierboven aleens gezegd dat ik eenmaal zou reageren op dit topic omdat ik Hirsi Ali geen topic waard vind, maar hier wil ik toch wel even op reageren. In principe ben ik het met je eens, iedereen verwerkt de ellende die hij/zij in het verleden heeft meegemaakt op zijn/haar eigen manier, maar hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Maar ik vind niet dat je kunt afrekenen met je verleden over de rug van heel veel anderen. Zij denkt dat dit de rechten van de moslimvrouw verbeterd etc etc, maar ik denk juist dat ze met dit gedrag de spanningen in de maatschappij tussen autochtonen en allochtonen laat toenemen (want laten we eerlijk wezen, sinds 9/11 denken de meeste Nederlanders dat alle buitenlanders islamitisch zijn en dus ook extremistisch). En ongeacht de ellende die je in het verleden hebt meegemaakt, je kunt het niet maken om een kruistocht te voeren voor mensen die helemaal niet door jou vertegenwoordigd willen worden. Brengt me ook nog bij een tweede punt, je kunt niet alle moslims over een kam scheren. Ik zie de moslim als een godsdients, net als het christendom, en al die gekken die allemaal geweldadige dingen doen uit naam van de islam, zijn voor mij geen moslims, maar gewoon ontspoorde gekken, die hun eigen regels maken om macht te kunnen uitoefenen. Ook christenen doen verschrikkelijke dingen, wat niet te denken van kinderverkrachters? Maar daar wordt nooit de link gelegd met de godsdienst omdat dat nl niet terzake doet. Waarom wordt dat bij de islam wel altijd gedaan? Pure stemmingmakelrij als je het mij vraagt. Voor mij zijn de islam, het christendom, jodendom etc gewoon godsdiensten waarin liefde en vrede voorop staan en waarin zeker geen geweld wordt verkondigd.

Vanaf nu ga ik echt niet meer op dit topic reageren 
Inmiddels met mijn vrouw terug in NL vanuit de UK als EU-onderdaan