Auteur Topic: Met Taiwanese echtgenoot naar NL via Spanje..  (gelezen 592 keer)

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Met Taiwanese echtgenoot naar NL via Spanje..
« Gepost op: 14 maart 2010, 05:36:17 »
Ik ben nederlandse en inmiddels woon ik alweer 7 jaar in Taiwan met mijn Taiwanese partner. Hij heeft alleen de taiwanese nationaliteit. Samen hebben we een dochtertje dat zowel de nederlandse als taiwanese nationaliteit heeft.
Mijn schoonzus en schoonmoeder hebben  allebei een "family residence permit" en "permanent working permit" voor Spanje, aangezien mijn schoonzus 20 jaar in Spanje heeft gewoond. Mijn schoonouders bezitten er ook een apartement waar mijn schoonfamilie de komende jaren gaat wonen.
Nu zouden we graag met hun mee verhuizen. Ik heb  begrepen dat dit voor mij en mijn dochtertje niet zo moeilijk is om naar Spanje te verhuizen, maar voor mijn Taiwanese echtgenoot ligt dit anders.
De volgende vraag heeft te maken met verdere plannen. Nadat we 1-2 in Spanje hebben gewoond willen we ons in Nederland vestigen. Ik begreep dat dit makkelijker is als je al de juiste papieren vanuit een ander EU land hebt. Na hoeveel tijd is dit wettelijk mogelijk?

Nu heb ik de volgende vragen..
-Welke papieren hebben ik en mijn dochter nodig om ons te vestigen in Spanje?
-Welke papieren heeft mijn echtgenoot nodig?
-Op welke grond kan mijn echtgenoot met mij mee en wat zijn de vereisten?
-Hoe gaat de procedure verlopen?
-Maakt het nog iets uit voor de procedure dat mijn schoonfamilie al een "residence permit" bezit?
-Na hoeveel tijd kan een spaanse verblijfsvergunning worden omgezet in een nl verblijfsvergunning?
-Waar kan ik meer informatie vinden over de spaanse immigatie procedures?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
Re:Met Taiwanese echtgenoot naar NL via Spanje..
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2010, 07:37:16 »
Verblijf en NIE
Een officiële inwoner van Spanje worden

Ook al heb je geen visum voor Spanje nodig, is het wel verstandig om een NIE en een certificado de registro (verklaring van inschrijving) voor jezelf en je kind en een verblijfskaart voor je man aan te vragen. Hiermee bewijs je je verblijf als legale inwoner in Spanje, en ze zijn handig voor meerdere doeleinden. Als je Spaans kent is er uitgebreide informatie van het Spaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken. Er is ook informatie in het Engels.

De Certificado de Registro en Tarjeta de Residencia zijn kaarten die je NIE, je persoonsgegevens en een foto/vingerafdruk bevatten.
Je hebt hem nodig wanneer iemand je vraagt naar een bewijs van adres in Spanje (videotheken, banken etc.). De kaarten zijn vijf jaar geldig en kunnen vernieuwd worden. Na vijf jaar komen EU burgers en hun familieleden overigens in aanmerking voor het duurzaam verblijfsrecht.

Een NIE (Número de Identidad de Extranjero) is een nummer dat de Immigratiedienst je geeft wanneer je verblijf aanvraagt (dit nummer staat op je verblijfskaart). Dit is je identificatienummer in Spanje. Je hebt hem nodig om je belasting in te dienen, een bedrijf te starten, een bankrekening te openen, en voor bijna alle andere formulieren die je in moet vullen. Zowel EU ingezetenen als niet EU ingezetenen krijgen een NIE.

Een aanvraag tot verblijf indienen

Om een verblijfskaart en een NIE te krijgen, moet je een aanvraag indienen bij de dichtstbijzijnde Oficina de Extranjeros. Je krijgt dan je Tarjeta de Residencia binnen een paar weken, hoewel het soms ook maanden kan duren.

Sinds elke Officina de Extranjeros haar aanvragen lokaal behandelt, kunnen de wachttijden zeer variëren, zelfs binnen één en dezelfde stad. Het is daarom de moeite waard om mensen die er recentelijk één aangevraagd hebben naar hun ervaring te vragen.

Het NIE kan vaak sneller afgehandeld worden dan de Tarjeta de Residencia, omdat het wordt afgegeven vóórdat de kaart gemaakt wordt. Als je haast hebt, kan het daarom handig zijn om de NIE en de Tarjeta los van elkaar aan te vragen, dan krijg je je NIE sneller.

Benodigde documenten voor de aanvraag

Hieronder staan de documenten omschreven die je waarschijnlijk nodig hebt om je aanvraag tot verblijf in te dienen. Afhankelijk van de plaatselijke folklore kan er meer of minder worden gevraagd. Je kunt het beste bij je locale officina vragen wat je nodig hebt.

Benodigde documenten voor alle aanvragers
(EU en niet EU ingezetenen)

• Geldig paspoort met één kopie, 3 recente paspoort stijl foto's met je naam duidelijk op de achterkant geschreven

• Het volledig ingevulde aanvraagformulier, en 3 kopieën daarvan.

Verdere documentatie waar naar gevraagd zou kunnen worden kan omvatten:

• Een medisch certificaat afhankelijk van land van herkomst en recent verblijf

Indien een lid van de familie EU onderdaan is:

• De huwelijksakte, indien mogelijk gelegaliseerd door de Spaanse ambassade.
Als het huwelijk in Nederland is geregistreerd bij de burgerlijke stand in Den Haag volstaat een Haags uittreksel op een internationaal formulier.

Het verblijfsrecht is er in drie gevallen (wat neerkomt op altijd):

• Indien je in loondienst gaat werken: een arbeidsovereenkomst.
Indien je zelfstandig werkzaam zult zijn: documenten die bewijzen dat je de noodzakelijke vereisten bezit die nodig zijn om die activiteit te ondernemen.

• Indien je niet gaat werken ben je economisch niet actief: documenten die bewijzen dat je genoeg geld hebt om tijdens je verblijf in Spanje rond te komen, en ziektekostenverzekering.

• Indien je in Spanje studeert: bewijs van inschrijving bij een gerenommeerde school, een eigen verklaring dat je genoeg geld hebt om tijdens je verblijf in Spanje rond te komen, en ziektekostenverzekering.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2010, 10:55:44 »
Prawo, bedankt voor alle informatie.  Er komt nu even zoveel op me af . We hadden de hoop al een beetje opgegeven om ooit naar Nederland terug te keren, aangezien we ons gezin niet uit elkaar willen trekken, en dan komt er opeens een "Spanje optie" langs....Ik heb echter nog wat vragen..

-Op wat voor een visum kan mijn echtgenoot het beste Spanje binnen komen?
-Het is de bedoeling dat ik gelijk een baan ga zoeken zodra ik in Spanje aan kom, maar kan mijn man dan al gelijk mee komen of moet ik eerst een baan hebben?
-Kan mijn man ook gelijk werken zodra zijn verblijfsvergunning rond is?
-Zo op papier lijkt het allemaal "simpel" en snel te kunnen, of zitten er nog adertjes onder het gras?
-Ik heb gekeken of er nog meer informatie te vinden is op dit forum over de Spanje-route, maar kon zo snel niets vinden. Is er elders nog een topic?
-Hoe lang moeten we in Spanje verblijven voordat we zonder problemen naar Nederland kunnen verhuizen?
-Hoe zit het met de medische kosten, hoe kunnen we die regelen tijdens de gehele procedure?

Bedankt alvast :)

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2010, 11:12:46 »
-Op wat voor een visum kan mijn echtgenoot het beste Spanje binnen komen?
Twee opties:
- zie het als een familiebezoek aan NL en haal een (te betalen) NL visum.
- plan een vakantie naar een ander Schengenland (bijv, Spanje omdat daar familie zit) en vraag bij de ambassade van dat land een gratis visum aan.
Zeg nergens dat jullie vestigingsplannen hebben, maar presenteer het als een korte reis voor familie/toeristisch bezoek zoals je wellicht vaker deed.
Aansluitend reis je probleemloos door naar Spanje.

Citaat
-Het is de bedoeling dat ik gelijk een baan ga zoeken zodra ik in Spanje aan kom, maar kan mijn man dan al gelijk mee komen of moet ik eerst een baan hebben?
De eerste drie maanden is er geen enkele andere eis dan bezit paspoorten en huwelijksakte.
je man mag meteen meekomen.
Werken mag, maar hoeft niet als er genoeg geld is bijv. doordat de familie dat jullie geeft.

Citaat
-Kan mijn man ook gelijk werken zodra zijn verblijfsvergunning rond is?
Ja

Citaat
-Zo op papier lijkt het allemaal "simpel" en snel te kunnen, of zitten er nog adertjes onder het gras?
De betreffende richtlijn leest inderdaad als een jongensboek. Er zitten geen addertjes onder het gras.
Soms kunnen lastige ambtenaren (vooral in België) je het leven zuur maken, maar uiteindelijk gaat het zoals het moet.

Citaat
-Ik heb gekeken of er nog meer informatie te vinden is op dit forum over de Spanje-route, maar kon zo snel niets vinden. Is er elders nog een topic?
Volgens mij is mijn info compleet, zeker als je de opgegeven links meeneemt.
In dit topic speelt iemand met dezelfde gedachte.

Citaat
-Hoe lang moeten we in Spanje verblijven voordat we zonder problemen naar Nederland kunnen verhuizen?
Minimaal vier maanden, maar wellicht bevalt het zo dat je niet meer naar NL wilt.

Citaat
-Hoe zit het met de medische kosten, hoe kunnen we die regelen tijdens de gehele procedure?
Dat weet ik niet en kun je het beste vragen aan iemand die al in Spanje zit.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2010, 12:13:08 »
Twee opties:
- zie het als een familiebezoek aan NL en haal een (te betalen) NL visum.
- plan een vakantie naar een ander Schengenland (bijv, Spanje omdat daar familie zit) en vraag bij de ambassade van dat land een gratis visum aan.
Zeg nergens dat jullie vestigingsplannen hebben, maar presenteer het als een korte reis voor familie/toeristisch bezoek zoals je wellicht vaker deed.
Aansluitend reis je probleemloos door naar Spanje.
De eerste drie maanden is er geen enkele andere eis dan bezit paspoorten en huwelijksakte.
je man mag meteen meekomen.
Werken mag, maar hoeft niet als er genoeg geld is bijv. doordat de familie dat jullie geeft.
Ja
De betreffende richtlijn leest inderdaad als een jongensboek. Er zitten geen addertjes onder het gras.
Soms kunnen lastige ambtenaren (vooral in België) je het leven zuur maken, maar uiteindelijk gaat het zoals het moet.
Volgens mij is mijn info compleet, zeker als je de opgegeven links meeneemt.
In dit topic speelt iemand met dezelfde gedachte.
Minimaal vier maanden, maar wellicht bevalt het zo dat je niet meer naar NL wilt.
Dat weet ik niet en kun je het beste vragen aan iemand die al in Spanje zit.

De hele procedure wordt nu wel heel erg interessant. Ik heb de link die je heb gegevens gekopieerd en geef ze ook nog aan mijn schoonzus, want zij spreekt vloeiend spaans. Dan kan zij alle imformatie ook nog een keer doorlezen.

Toch (alweer) een paar vragen..

1. Wat betreft het visum:
-1. Eerst naar NL op een (betaald) visum, maar hoelang moet het visum geldig zijn, 3 maanden? Moeten we dan in NL naar de spaanse ambassade voor een gratis visum om Spanje binnen te komen? Binnen de Schengen landen heb je dan toch geen visum meer nodig?
-2. Rechtstreeks vliegen naar Spanje. Moet hij dan een toeristen visum aanvragen voor 3 maanden? Dit lijkt me het makkelijkst. Hij is in het verleden 2 keer naar Spanje geweest voor 2 maanden en heeft toen steeds probleemloos een visum verkregen. Natuurlijk vermelden we dan niet dat hij met mijn reist, maar alleen op familie bezoek gaat..

2. Het verblijf voor de eerste 3 maanden is dus geen probleem, maar wat gebeurd er na die 3 maanden? Wat wordt er dan van ons verlangd?  Moeten we dan wel werken of aan kunnen tonen dat we onszelf kunnen onderhouden?

3. Werken mag dus, maar hoeft niet. Het apartement van mijn schoonouders is hun bezit. Wordt dit ook gezien als bezit voor "ons"? Qua levens onderhoud zullen we onszelf moeten helpen, dus daar is zeker geld voor nodig. Hoeveel geld moeten we ongeveer uitgeven om alle papieren rond te krijgen. Dit zag ik nergens duidelijk vermeldt. Mijn man mag toch niet werken totdat al zijn papieren rond zijn?

4. Vier maanden is absoluut niet lang voordat we naar NL kunnen verhuizen. En je hebt gelijk...wie weet bevalt het ons er wel zo dat we er niet meer weg willen :)

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2010, 12:44:25 »
1.1 De geldigheidsduur is niet van belang. Eenmaal in NL kun je op elk gewenst moment naar Spanje, zelfs als het visum verlopen zou zijn (alleen kun je dan niet vliegen). Daar hoef je evrder niets voor te doen.

1.2. Dat is ook een goede optie. Maar je kunt gewoon zeggen dat je samen reist en samen op familiebezoek gaat, want dan is het visum gratis. Het is ook heel gewoon als gezin samen op familiebezoek te gaan. Ook hier is de geldigheidsduur niet van belang. Een korter visum doet ook minder snel vermoeden dat het om vestiging zou kunnen gaan.

2. Na die drie maanden moet je bestaansmiddelen kunnen aantonen. Maar dat staat allemaal in de Engelstalige brochure.

3. Zijn aanvraag kost niet meer dan wat een Spanjaard betaalt voor een identiteitsdocument, minder dan € 40. Voor jou en jullie kind is het gratis. Als je € 1000 per maand hebt of van iemand krijgt lijkt mij dat ruim voldoende om aan de middeleneis te voldoen. Het appartement is alleen het adres waar je woont en je inschrijft.

4. Laat dat t.z.t. maar hier weten.

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2010, 13:57:12 »
Bedankt voor de verdere uitleg. We gaan morgen de spaanse vertegenwoordiging bellen hier in Taiwan om er zeker van te zijn of het allemaal zo klopt en als dat zo is, is de beslissing snel gemaakt denk ik. Qua voorbereidingen valt het ook allemaal reuze mee. Ik hoe je op de hoogte van de ontwikkelingen :)

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2010, 16:00:37 »
Stapje bij stapje worden we steeds iets wijzer over de Spanje route en nu was ik voorzichtig al aan het kijken hoe we uiteindelijk van Spanje naar Nederland kunnen, aangezien dit voorlopig nog ons einddoel is.
Wie weet blijven we wel in Spanje "plakken", maar we kunnen beter van alle procedures alvast afweten..

Er is hier vast al ergens geschreven over hoe je dan uiteindelijk vanuit Spanje of een ander land naar Nederland kan, maar hoe verloopt deze procedure. Ik begreep dat we minimaal 4 maanden in Spanje moeten blijven, maar  tel je dan vanaf het moment dat je het land binnen komt of vanaf het moment dat de verblijfsvergunning van mijn man rond is?

De zoekfunctie levende bij mij geen duidelijk antwoord op, dus...waar kan ik hierover meer lezen :D?

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2010, 17:33:11 »
Dat is ook het doel van de zoekfunktie hier, dat je alles leest ;D 4 maanden begint te tellen vanaf het moment dat je je bij de Spaanse gemeente inschrijft.Dus verzamel ook bewijzen, huurcontract , pinbetalingen , afschriften.Formeel mag IND ze niet vragen, maar dan heb je ze tenminste. Na die 4 maanden kom je naar NL, schrijft je in bij je woongemeente, en vraagt de EU toetsing aan bij de IND ( telefonisch). Simple comme manana
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

icitaiwan

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2010, 03:01:38 »
Dank je...Ik wist niet welke zoekterm ik moest gebruiken,maar met "EU-toetsing" kom ik veel verder ^_^.
Een goed advies om afschriften en bonnetjes te verzamelen, we kunnen maar beter overal goed op zijn voorbereidt, voor het geval de IND moeilijk gaat doen :)