Auteur Topic: Rechtspositie vroegere MVV-aanvraag bij de vervallen inkomenseis?  (gelezen 721 keer)

Philip

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Man
Hallo allemaal,

het is ongeveer 7 jaar geleden dat ik op dit forum was. Destijds werd het verzoek om advies bij de MVV-aanvraag voor mijn Zuid-Afrikaanse vrouw - op het randje - afgewezen vanwege mijn inkomen. De afgelopen 4 jaar heb ik in daarom in Kaapstad gewoond. Momenteel ben ik terug in NL en willen wij ons hier gaan vestigen. Dat betekent opnieuw een MVV-aanvraag. Ik begrijp nu dat de inkomenseis boven het minimumloon eigenlijk onwettig was. Kan dit mogelijkheden scheppen met terugwerkende kracht voor onze aanvraag destijds? Bijvoorbeel een verkort traject o.b.v. ons dossier van toen?

Vriendelijke groeten,

Philip.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
Re:Rechtspositie vroegere MVV-aanvraag bij de vervallen inkomenseis?
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2010, 22:29:22 »
Welkom terug Philip! Ben je Nederlander? Vergeet het dan maar. Als je niet aan de 120% norm voldoet, is de B of D route je enige kans.Heb  je en Niet EU nationaliteit, heb je mazzel.Zuid Afrikaan worden tijdelijk?
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2010, 00:08:34 »
Hallo allemaal,
De afgelopen 4 jaar heb ik in daarom in Kaapstad gewoond.
Ik hoop voor jullie dat jullie die 4 jaar samen hebben gewoont.
Dan zou de naturalisatie een mogelijkheid zijn als je partner de Nederlandse taal goed beheerst.
Elyass is de naam

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2010, 09:11:52 »
Wanneer ze samen hebben gewoond dan is er een 100% norm, i.v.m. gezinshereniging. Dus als de inkomenseis nog van kracht blijft, zal het nu mogelijk zo-wie-zo een ander verhaal worden (indien jullie gezamelijk hebben gewoond in Kaapstad).
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2010, 09:44:09 »
Philip is net terug in NL dus zit ie met het probleem van het jaarcontract? Want de laatste 3 jaar heeft ie niet.Hopelijk gauw werk gevonden met minimaal jaarcontract.
Maar dan zit zijn vrouw eerst nog met inburgeringsexamen Buitenland, dat er 7 jaar geleden nog niet was.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Philip

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2010, 23:13:58 »
Bedankt voor de reacties.

Even een paar vragen n.a.v. het bovenstaande:
1) Wat houdt deze optie van naturalisatie precies in (n.a.v. 4 jaar samengewoond hebben)?
2) Is samengewoond hebben ook voldoende voorwaarde voor de optie "gezinshereniging"? Ik dacht dat je voor die optie getrouwd moest zijn.
3) Kan iemand mij kort de voordelen van de B en/of D route vertellen?

Groetjes, Philip.

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2010, 12:41:30 »
1) Er is een bepaalde regel die stelt dat je mag naturaliseren wanneer jullie 1 huishouden voeren voor een bepaalde (ononderbroken) periode in een ander land dan Nederland en het land van herkomst van je partner. Uiteraard kun je ook naturaliseren als je samen bent in Nederland. Maar deze regel is specifiek voor de situatie buiten Nederland wonend. Zie meer hier

Citaat
De hoofdregel is dat er naturalisatie kan worden gevraagd na vijf jaar verblijf in NL, steeds met een geldige verblijfsvergunning.

Een uitzondering op de termijn van vijf jaar geldt voor degenen die drie jaar hebben samengewoond met een Nederlander.

De regel dat er een geldige verblijfsvergunning voor NL moet zijn gedurende het hele verblijf, geldt niet voor gehuwden.
- Dit betekent dat naturalisatie ook vanuit het buitenland kan worden aangevraagd. In dit geval wordt getoetst of in theorie verblijf in NL zou worden toegestaan. Zo'n toets moet volgens mij altijd positief uitvallen als er in een andere EU lidstaat wordt verbleven.
- Het betekent ook dat jaren gedurende welke in het buitenland werd samengewoond (als gehuwden) meetellen.
- Het betekent verder dat jaren van illegaal verblijf meetellen (gunstig voor bijv. gehuwden waarvan de partner nu een pardonvergunning heeft gekregen).

Op de regel dat sprake moet zijn van samenwoning is er geen uitzondering. Dit levert bij een verhuizing nog wel eens problemen op, zeker als beiden vanuit het buitenland naar NL zijn terugverhuist, maar niet op dezelfde dag in de GBA werden ingeschreven.

Merk op: Hier wordt gesproken over gehuwd! en hou ook in de gaten dat je moet voldoen aan de naturalisatie eisen zoals het spreken van de Nederlandse taal (NT2).

2) Wanneer gezinshereniging niet toegepast wordt op samenwonen, zou dit (mijn inziens) nadelig zijn voor de homosexuele mede mens die in een land samen hebben gewoond waar een homohuwelijk niet mogelijk is. Nederland maakt zover ik weer voor immigratie geen onderscheid tussen gehuwden en aantoonbaar een huishouden voeren.

Hier lees je dat het ook voor ongehuwden geld.

3) De EU regels zijn minder zwaar dan de lokale (NL) regels. Hierdoor kan je vaak makkelijker (direct) samen zijn. Bij de EU route bouw je EU rechten op waardoor ke na verblijf buiten NL, maar binnen de EU wel met je partner in NL kan gaan wonen. Lees hier veel meer hier over.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Philip

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2010, 17:40:44 »
Bedankt Goofy en de rest voor alle informatie. Ik ga eens kijken naar de optie van naturalisatie. Wij hebben langer dan 3 jaar (gehuwd) samengewoond in Zuid-Afrika.

Vriendelijke groeten,

Philip.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2010, 07:18:25 »
Als die drie jaar samenwonen als gehuwden aantoonbaar is kan hij alleen naturalisen als
- hij niet meer in zijn eigen land woont
- jullie ervoor zorgen steeds samen te verhuizen zodat er geen samenwoongat ontstaat.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat