1) Er is een bepaalde regel die stelt dat je mag naturaliseren wanneer jullie 1 huishouden voeren voor een bepaalde (ononderbroken) periode in een ander land dan Nederland en het land van herkomst van je partner. Uiteraard kun je ook naturaliseren als je samen bent in Nederland. Maar deze regel is specifiek voor de situatie buiten Nederland wonend. Zie meer
hierDe hoofdregel is dat er naturalisatie kan worden gevraagd na vijf jaar verblijf in NL, steeds met een geldige verblijfsvergunning.
Een uitzondering op de termijn van vijf jaar geldt voor degenen die drie jaar hebben samengewoond met een Nederlander.
De regel dat er een geldige verblijfsvergunning voor NL moet zijn gedurende het hele verblijf, geldt niet voor gehuwden.
- Dit betekent dat naturalisatie ook vanuit het buitenland kan worden aangevraagd. In dit geval wordt getoetst of in theorie verblijf in NL zou worden toegestaan. Zo'n toets moet volgens mij altijd positief uitvallen als er in een andere EU lidstaat wordt verbleven.
- Het betekent ook dat jaren gedurende welke in het buitenland werd samengewoond (als gehuwden) meetellen.
- Het betekent verder dat jaren van illegaal verblijf meetellen (gunstig voor bijv. gehuwden waarvan de partner nu een pardonvergunning heeft gekregen).
Op de regel dat sprake moet zijn van samenwoning is er geen uitzondering. Dit levert bij een verhuizing nog wel eens problemen op, zeker als beiden vanuit het buitenland naar NL zijn terugverhuist, maar niet op dezelfde dag in de GBA werden ingeschreven.
Merk op: Hier wordt gesproken over gehuwd! en hou ook in de gaten dat je moet voldoen aan de naturalisatie eisen zoals het spreken van de Nederlandse taal (NT2).
2) Wanneer gezinshereniging niet toegepast wordt op samenwonen, zou dit (mijn inziens) nadelig zijn voor de homosexuele mede mens die in een land samen hebben gewoond waar een homohuwelijk niet mogelijk is. Nederland maakt zover ik weer voor immigratie geen onderscheid tussen gehuwden en aantoonbaar een huishouden voeren.
Hier lees je dat het ook voor ongehuwden geld.
3) De EU regels zijn minder zwaar dan de lokale (NL) regels. Hierdoor kan je vaak makkelijker (direct) samen zijn. Bij de EU route bouw je EU rechten op waardoor ke na verblijf buiten NL, maar binnen de EU wel met je partner in NL kan gaan wonen. Lees
hier veel meer hier over.