Auteur Topic: Trouwen met een Australische kennismigrant  (gelezen 360 keer)

hknl

• Komt net kijken
  • Geslacht: Man
Trouwen met een Australische kennismigrant
« Gepost op: 18 februari 2010, 15:08:42 »
Hallo allemaal,

Ik ben nederlander en mijn aanstaande vrouw is sinds juni 2008 werkzaam in Nederland als kennismigrant. Wij hebben een relatie sinds december 2007 echter wonen pas officieel sinds september 2009 samen.
In oktober gaan wij trouwen in Australië, ik laat natuurlijk het huwelijk hier in Nederland registreren. Wij zijn eventueel van plan na het huwelijk in Australië te blijven.
Nu heb ik de volgende vragen:

1) Kan mijn toekomstige vrouw, na verloop van tijd, aanspraak maken op de Nederlandse nationaliteit en kan dit ook vanuit Australië worden geregeld?

2) Kan haar kennismigrant visum *hangt op het moment natuurlijk af van haar te werk stelling* op één of andere manier omgezet worden in een visum voor onbepaalde tijd?

Tips, suggesties zijn van harte welkom. Ik heb nu meerdere malen contact gehad met de IND en ik ben er niet veel wijzer van geworden. Krijg een beetje het idee dat ze me gewoonweg niet verder willen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hans

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
Re:Trouwen met een Australische kennismigrant
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2010, 16:13:19 »
Ik ben niet 100% zeker, maar mogelijk zou mijn opmerkingen nieuwe zoek paden kunnen openen:

1) In beginsel ja, maar ook nee. Wanneer jullie samenwonen (gehuwd) in het buitenland en de partner (jij dus) is Nederlander, dan kan inderdaad na verloop van tijd (ik meen na 5 jaar, maar zou ook 3 jaar kunnen zijn) de persoon naturaliseren tot Nederlander. Echter, staat mij bij dat dit alleen geldt wanneer je in een ander land woont dan Nederland en het land van herkomst van de partner.

Naturalisatie in Nederland is uiteraard ook mogelijk, maar is in dit geval niet een focus punt.

De eisen die gelden voor naturalisatie laat ik even in het midden.

Wat mogelijk een ingang is, maar dat weet ik niet zeker. Gaat het hier om het wonen in de geboorte land of geboorte staat. Immers valt Australie uit een in 6 staten. Als je dus gaat wonen in een andere staat dan de geboorte staat, zou ik me kunnen voorstellen dat de regel van toepassing is. Echter zoals gezegd, dat weet ik niet zeker.

2) Mijn inziens kan dat ja, maar niet direct. Wanneer je partner 5 jaar zonder verblijfsgat in Nederland verblijft mag zij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd aanvragen. Ik weet niet of dat kan op basis van kennis migrant, maar zeker wel op basis van verblijf bij echtgenoot. Het is de moeite waard om te bekijken of het nodig is / verstandig is de verblijfsvergunning om te zetten (naar verblijf bij echtgenoot). Persoonlijk vermoed ik dat het niet verstandig is.

2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2010, 18:25:09 »
Hallo allemaal,

Ik ben nederlander en mijn aanstaande vrouw is sinds juni 2008 werkzaam in Nederland als kennismigrant. Wij hebben een relatie sinds december 2007 echter wonen pas officieel sinds september 2009 samen.
In oktober gaan wij trouwen in Australië, ik laat natuurlijk het huwelijk hier in Nederland registreren. Wij zijn eventueel van plan na het huwelijk in Australië te blijven.
Nu heb ik de volgende vragen:

1) Kan mijn toekomstige vrouw, na verloop van tijd, aanspraak maken op de Nederlandse nationaliteit en kan dit ook vanuit Australië worden geregeld?
Nee, ;
Dit is de derde mogelijkheid om als vreemdeling Nederlander te worden. In het buitenland kan door sommige oud-Nederlanders een naturalisatieverzoek worden ingediend.

Ook vreemdelingen die minstens 3 jaar getrouwd zijn met of geregistreerd partner zijn van een Nederlandse man of vrouw en met deze Nederlander samenwonen op hetzelfde adres kunnen in het buitenland een verzoek indienen.

Bij een geregistreerd partner moet het gaan om een in Nederland (bij de burgerlijke stand) geregistreerd partnerschap of om een op of na 1 januari 2005 in het buitenland geregistreerd partnerschap dat op grond van de artikelen 2 t/m 4 van de Wet conflictenrecht geregistreerd partnerschap in Nederland kan worden erkend.

De vreemdeling mag niet wonen in het land waarvan hij de nationaliteit bezit en hij moet voorafgaande aan het naturalisatieverzoek in de meeste gevallen het inburgeringsexamen voor naturalisatie met goed gevolg hebben afgelegd.

Overige voorwaarden kunt u vinden in de brochure 'Hoe kunt u Nederlander worden in het buitenland?' en als u oud-Nederlander bent in de brochure 'Hoe krijgt u de Nederlandse nationaliteit terug? Optie- en naturalisatieprocedure voor oud-Nederlanders'.

2) Kan haar kennismigrant visum *hangt op het moment natuurlijk af van haar te werk stelling* op één of andere manier omgezet worden in een visum voor onbepaalde tijd?

Tips, suggesties zijn van harte welkom. Ik heb nu meerdere malen contact gehad met de IND en ik ben er niet veel wijzer van geworden. Krijg een beetje het idee dat ze me gewoonweg niet verder willen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hans

Kan na een jaar omgezet worden in verblijf bij partner, en dan na 3 jaar in zelfstandig verblijf.Evt naturalisatie na NT@ examen.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2010, 18:46:06 »
Na vijf jaar verblijf dan wel drie jaar feitelijk met jou samenwonen kan ze naturalisatie vragen.
Dat kan altijd in Nederland of de Antillen en als jullie getrouwd zijn overal ter wereld, behalve in haar eigen land.
Ze moet dan bovendien beschikken over een verblijfsvergunning voor een niet tijdelijk doel (als ze in NL) is of daarvoor in principe in aanmerking komen (als jullie in het buitenland verblijven).

Citaat
Dat kan na vijf jaar als ze dan nog inkomen heeft.
Ook hier geldt een inburgeringseis of naturalisatietoets.

Citaat
Tips, suggesties zijn van harte welkom.
Als jij aan het middelenvereiste voldoet zouden jullie kunnen overwegen haar huidige verblijfsvergunning als kennismigrant om te zetten in een voor verblijf bij partner. Dat maakt hij niet meer afhankelijk van een werkgever of een bepaald salaris (maar wel van jou).
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

hknl

• Komt net kijken
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2010, 19:29:06 »
Bedankt voor jullie snelle reacties, indrukwekkend!  Het begint ons wat duidelijker te worden.
Het volgende wil ik wederom in de groep gooïen als reactie op datgene wat jullie geschreven hebben.

Citaat
Ze moet dan bovendien beschikken over een verblijfsvergunning voor een niet tijdelijk doel (als ze in NL) is of daarvoor in principe in aanmerking komen (als jullie in het buitenland verblijven).
Visum voor niet tijdelijk doel is dus geen kennismigrant visum?

Citaat
Wat mogelijk een ingang is, maar dat weet ik niet zeker. Gaat het hier om het wonen in de geboorte land of geboorte staat. Immers valt Australie uit een in 6 staten. Als je dus gaat wonen in een andere staat dan de geboorte staat, zou ik me kunnen voorstellen dat de regel van toepassing is. Echter zoals gezegd, dat weet ik niet zeker.
Heeft iemand hier wel ervaring mee? Dit is natuurlijk een intressante optie!

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2010, 09:40:24 »
Niet tijdelijk doel is dus voortgezet verblijf of duurzaam verblijf/onbepaalde tijd, zijn beiden andere soorten verblijfsvergunning. Kennismigrant is bepaalde tijd.
Citaat 2 klopt niet, zie mijn opmerking in rood, in het blauwe vak. Je hebt Australische nationaliteit, niet de Queensland of NS Wales nationaliteit.Nederlandse nationaliteit kan alleen worden aangevraagd als je niet in je geboorteland woont.Na  evt inburgeringsexamen.  http://www.ind.nl/en/Images/bro_buitenland_tcm6-1844.pdf
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...