Beste allemaal,
Ik kreeg een mail van Betty de Hart (onderzoeker aan de universiteit Nijmegen, en ook heeft zij nuttige boeken over gemengde relaties geschreven, o.a. 'Onbezonnen vrouwen' en 'Internationale kinderontvoering').
Zij, en haar mede-onderzoekers, willen graag de ervaringen horen van mensen met een Marokkaans-Nederlandse of Egyptisch-Nederlandse relatie (huwelijk, gezin) en van mensen die getrouwd zijn geweest en gescheiden.
Het gaat hierbij om ervaringen met Nederlands en Egyptisch of Marokkaans familierecht.
Dit is in het kader van een onderzoeksprogramma "Transnationale gezinnen tussen Nederlands en islamitisch familierecht: een studie over transnationale juridische ruimte" op de universiteit Nijmegen, faculteit Rechtssociologie.
Mij lijkt het een heel zinvol onderzoek, want er bestaan veel vragen bij mensen die voor het eerst met twee nationale wetten te maken krijgen.
En bij de eerste vlinders-in-de-buik (en zelfs nog in de 'honeymoon-tijd') is er veel onbekendheid (ook bij mij!) over wat de consequenties zijn van een relatie met en/of kinderen van iemand uit een land met zo'n totaal ander familierechtssysteem dan het Nederlandse.
Die consequenties zijn niet bepaald mals, en dan is het goed om van tevoren te weten waar je aan toe bent, zodat je er rekening mee kunt houden.
Ik moet zeggen dat ik uit de eerdere boeken van Betty de Hart veel informatie heb gehaald, en ook een boek als bijvoorbeeld dat van Hanneke Rozema, 'Grenzeloze liefde - westerse vrouwen over hun Arabisch-islamitische huwelijk' kan de ogen openen (in ieder geval schudde het mij wakker - maar dat heb ik al eens eerder gezegd :) ).
Dit nieuwe onderzoek zal volgens mij ook veel duidelijkheid geven, en ik verwacht dat er veel nuttige informatie uit voortkomt, voor ons en ook voor toekomstige mixed couples.
Dat is de reden dat ik haar vraag graag hier neerzet, en ik hoop dan ook dat mensen met een Egyptische of Marokkaanse partner (of ex-partner) eraan gehoor willen geven:
----------------------------------------------------
Heeft u een partner uit Marokko of Egypte en heeft u kinderen? Of bent u gescheiden van iemand uit Egypte of Marokko?
Dan zouden wij u graag interviewen voor een onderzoek naar ervaringen met huwelijk, geboorteaangifte, nationaliteit en echtscheiding in een internationale context.
Er zijn veel meningen en ideeën over Nederlands- Marokkaanse en Nederlands- Egyptische gezinnen, maar er is nu nog maar weinig bekend over de ervaringen en vragen van de betrokkenen zelf. Daarom is uw persoonlijke verhaal voor ons van grote waarde!
Wilt u meewerken aan een interview of kent u iemand die zou willen meewerken? Neem dan contact op met I.sportel [at] jur.ru.nl
of F.kulk [at] jur.ru.nl, tel. 024-3612085.
Voor meer informatie kunt u ook kijken op
www.ru.nl/rechten/rechtssociologie/onderzoek/lopende_projecten/transnationale/Het is de bedoeling dat over het onderzoek een boek verschijnt. Alle gegevens uit de interviews zullen vertrouwelijk en anoniem worden behandeld.
Friso Kulk en Iris Sportel, onderzoekers Radboud Universiteit Nijmegen.
Betty de Hart, onderzoeksprogramma ‘Transnationale gezinnen tussen Nederlands en Islamitisch familierecht’.
----------------------------------------------------
Groetjes,
Heleen