Auteur Topic: Langdurig EG-Ingezetene  (gelezen 571 keer)

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
Langdurig EG-Ingezetene
« Gepost op: 03 februari 2010, 12:12:15 »
Hallo allemaal,

Mijn man en ik willen graag in Nederland wonen en heb wat informatie nodig hoe ik dit het beste kan aanpakken. Heb contact gehad met de IND en een advocaat, maar ik kwam er niet echt uit. Ik zal mijn situatie uitleggen:

Ik ben getrouwd sinds 2008 (niet voor de Nederlandse wet) en heb de Nederlandse nationaliteit. Mijn man heeft de Marokkaanse, maar hij is langdurig-ingezetene in Italie en heeft de permesso lunguo periode. De IND kwam met het verhaal dat hij alleen hier kan komen wonen als ik aan de inkomenseis van gezinsvorming voldoe. Helaas voldoe ik daar niet aan, omdat ik nu al ruim 7 maanden in de Ziektewet zit (wegens rugklachten en depressie) en een uitkering krijg van het UWV. Daarnaast heb ik contact gehad met een advocaat en die beweerde dat mijn man wel kan komen, maar hij moet hier een werkcontract hebben met een salaris van 50.000euro bruto op jaarbasis. Ik schrok hier nogal van en vroeg aan de advocaat of dat bedrag ons gezamenlijke inkomen moest zijn, waarop hij nee antwoordde.

Ik ben ten einde raad. Toen ik daar in december op vakantie was, had ik gehoord van de EU-route. Heb me uit wanhoop als een kip zonder kop ingeschreven zonder erbij na te denken hoe ik het ga aanpakken met de UWV. Want voor elke stap die je zet, heb je vooraf hun toestemming nodig. Binnenkort kan ik mijn verblijfsvergunning ophalen. Heb ook meerdere malen aan de UWV gevraagd of ik er een periode tussenuit mag voor mijn herstel (was door mijn huisarts geadviseerd), maar helaas wacht ik nog steeds op hun antwoord.

Ik weet het allemaal niet meer en ik word hier alleen maar depressiever van. Wie o wie kan mij alstublieft  adviseren wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Goofy

• ForumAdmin
  • Geslacht: Man
  • Ik steun Mixed-Couples
Re:Langdurig EG-Ingezetene
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2010, 13:48:17 »
Wat jij beschrijft zijn duidelijk de verschillende wegen die naar Rome leiden. Afhankelijk van de situatie is de ene weg mogelijk makkelijker dan de ander. In beginsel is alle verkregen informatie juist. Ik zal wat dat betreft proberen hier wat duidelijkheid in te scheppen voordat ik of iemand anders verdere antwoorden geeft. Mogelijk dat verschillende dingen onterecht door elkaar gaan lopen:

De procedure die je beschrijft zoals dat bij IND is verlopen, lijkt mijn inziens de "standaard" procedure voor gezinsvorming. Onlangs dat jullie getrouwd zijn, zal er gesproken worden van gezinsvorming, doordat je niet aantoonbaar samenwonend bent (geweest). Anders is er sprake van gezinshereniging (dezelfde procedure, lagere inkomsten eisen). Bij gezinsvorming geldt een inkomsten eis van minimaal 120% van Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (netto). Bij gezinshereniging geldt een inkomsten eis van minimaal 100% van wet werk en bijstand. Zie ook:
Met ingang van 1 januari 2010 nieuwe normbedragen 'middelenvereiste'

Daar en tegen lijkt de advocaat het over een andere boeg te gooien. Namelijk dat je man naar Nederland komt als Kennismigrant. Als kennismigrant komt je naar Nederland om te werken, echter zijn daar minimale salariseisen voor. Het getal lijkt erg dicht in de buurt te komen voor een kennismigrant. Kijk op de website van IND voor de eisen betreffende kennismigrant.

Een andere route die weer geheel los staat is inderdaad de EU Route. Los daarvan kan je mogelijk ook op een andere manier gebruik maken van de EU rechten. Misschien komt je man in aanmerking voor naturalisatie (Italiaanse nationaliteit). Wanneer hij de italiaanse nationaliteit bezit (en als dat mogelijk is), kan hij als EU onderdaan zich vestigen in Nederland (neem ik aan).
Zie EU-Route de volgende informatie: Handboek voor de EU-route, ook wel België-route genaamd.
en voor EU Nationaliteit voor je man vraag dan even wat verder en zoek zeker eerst uit voor je actie onderneemt. Ook hier zitten namelijk wel eisen aan verbonden als je je als EU burger in Nederland gaat vestigen.

Je geeft aan dat je inmiddels langdurig in de ziektewet loopt. Dit kan op den duur ook in jouw voordeel komen te staan. Wanneer je uiteindelijk minimaal voor 80% blijvend wordt afkeurd, zal de inkomen eis niet voor jullie gelden bij gezinsvorming. Dit is een uitzonderings situatie en kijk daarvoor verder in: Uitzonderingen

2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2010, 15:04:35 »
Beste Goofy,

Hartelijk dank voor je reactie.

Zelf denk ik dat de mogelijkheden als kennismigrant en naturalisatie afvallen. De reden hiervoor is dat hij nergens een baan zal vinden van 50.000 euro op jaarbasis  :o. Daarnaast moet men minimaal 10 jaar woonachtig in Italie zijn om zich te kunnen naturaliseren en hij woont er 8 jaar.

Graag zou ik willen weten voor hoe lang ik 80% afgekeurd moet zijn. Is dit voor een paar maanden, jaren of blijvend.

En als ik wel toestemming van het UWV krijg om tijdelijk naar Italie te gaan, wat bevorderlijk is voor mijn ziekte-herstel, hoelang moeten wij daar samenwonen?

Alvast bedankt!

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2010, 15:39:30 »
Volgens het Verdrag van Tampere kan je partner gewoon van zijn  Langdurige Ingezetene kaart gebruik maken in ELKE  EU staat;
7. Meer recentelijk ( 2003) heeft de Commissie haar goedkeuring gehecht aan een richtlijn ingediend betreffende de status van langdurig ingezetenen, waarin onder andere een persoon die de status van langdurig ingezetene bezit, de mogelijkheid wordt geboden zijn recht van verblijf uit te oefenen in een andere lidstaat dan die welke hem deze status heeft verleend.
http://europa.eu/legislation_summaries/other/l33197_nl.htm en ;
http://ec.europa.eu/justice_home/fsj/immigration/residents/fsj_immigration_residents_en.htm

Hij kan dus gewoon op het vliegtuig stappen naar NL.Enige vereiste voor jullie is bijstandsnorm.
Formeel mag je met een ZW uitkering maar 2 weken weg, tenzij er medische gronden zijn voor een langer verblijf,dus als dat een verbetering van je gezondheid betekent.Maar daar moet dan een verklaring van een medicus voor zijn.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2010, 16:28:36 »
Beste LifenTon,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de Richtlijn 2003/109/EG  doorgenomen en onder het kopje 'Recht van verblijf in de andere lidstaten' staat er inderdaad in dat ze het recht hebben om in een andere lidstaat te verblijven, mits dit gebeurt om de volgende redenen:

•om een economische activiteit uit te oefenen als werknemer of als zelfstandige;
Wat is de inkomenseis? Volgens info op de site van de IND bijna 50.000euro bruto jaarbasis.

•om een studie of beroepsopleiding te volgen;

•om andere redenen.
Bij verblijf bij partner moet ik aan die inkomenseis voldoen van 1480 netto exc. vakantiegeld.

Of heb ik het misschien verkeerd begrepen?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2010, 18:49:48 »
Dat laatste heb je verkeerd begrepen.

Hij kan op basis van zijn status als langdurig ingezeten derdelander in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen zonder MVV.
Die krijgt hij als hij over voldoende middelen van bestaan beschikt voor zichzelf (jij doet in dat verhaal niet mee).
Voldoende is de bijstandsnorm voor een alleenstaande (ongeveer € 650 per maand).
Dat geld mag uit ieder legale bron komen. Dus van jou of iemand anders al dan niet in combinatie.
Als hij dat een jaar zo volhoudt, mag hij aansluitend werken zonder dat een tewerkstellingsvergunning nodig is.

Een andere optie is dat jij vier maanden bij hem in Italië gaat wonen.
Maar dat is met een ziektewetuitkering wellicht lastig want dan zet je die uitkering mogelijk op het spel.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2010, 21:28:20 »
Hartelijk dank voor uw reactie Prawo,

Deze mogelijkheid heb ik eigenlijk nooit eerder gehoord, dus ben blij dat ik het van u hoor. Graag zou ik willen weten of spaargeld ook meetelt. Zo ja, is dat dan ongeveer 650x12?En als hij maandelijks het geld van een familielid krijgt, moet dat dan ergens vastgesteld worden? Wat moet hij dan doen na aankomst in Nederland en om welke reden wil hij hier verblijven, want dat zal hij dan bij de IND moeten aangeven. Is het verstandig om ons huwelijk van te voren te registreren of daarna?

Het spijt me dat ik zo veel vragen stel...Want voordat ik op deze site ben terechtgekomen, kreeg ik bijna alleen maar verkeerde informatie. Ik ben ook heel blij dat mijn vragen heeeeeeeeel snel worden beantwoord.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2010, 22:22:47 »
Uit welke bron het geld komt maakt niet uit, en er wordt geen termijn voor het inkomen gesteld.Als een familielid geld stuurt is dat door bankafschriften e.d.aantoonbaar.
Zodra hij in NL is , is alleen van belang dat hij inkomsten heeft van wie of waarvandaan is niet relevant. Tenslotte heeft niet iedereen die hierheen komt meteen werk of een zaak.Misschien kun jij je contacten aanspreken of alvast iets zoeken voor hem?
Dat hij niet meteen zou mogen werken als langdurig ingezetene van Griekenland, heb ik nergens kunnen vinden.
Als hij  met jou gehuwd is is inschrijven in GBA alleen maar een vereenvoudiging van de procedure.Kun je dus nu al doen.Met een ( indien nodig, vertaalde en gelegaliseerde, afhankelijk van het land waar jullie gehuwd zijn) huwelijksakte.
Bovendien heeft ie recht op scholing en dergelijke.Hij moet dus al, zoals ik al in eerste bericht stelde, een ziektekostenverzekering hebben.Als hij eenmaal een BSN heeft kan hij evt bij jouw ziektekostenverzekeraar bijgeschreven worden.
Op grond van Art 17 sub h, VW2000 kan hij een verblijfsvergunningaanvragen, die niet wordt afgewezen.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2010, 23:00:26 »
Dat hij niet meteen zou mogen werken als langdurig ingezetene van Griekenland, heb ik nergens kunnen vinden.

Griekenland?
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2010, 23:13:30 »
bedankt voor uw reacties.

Het is geen Griekenland, maar Italie  ;).

De bijstandsnorm van 650 euro is geen probleem. Met het spaargeld kan hij zeker wel een jaar verder. Maar dan is hij economisch niet actief en dan kunnen we later weer het verblijfsdoel wijzigen. Ben dan bang dat ik niet aan de inkomenseis voldoe en dat de IND aanvraag zal afwijzen. En als ik nou een baan voor hem vind, kan hij dan wel op grond van verblijf bij partner komen?

Ben even in de war  ???

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2010, 23:20:04 »
Ach , what's in a name O0
Het gaat erom dat hij ook als langdurig ingezeten derdelander van een EU lidstaat m.i.gewoon mag werken,ook als zelfstandige.In feite dezelfde rechten als hij in Italie heeft.

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2010, 00:07:21 »
hahahaha thanks!!!

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan ook wel een beetje irritant zijn  :P. Het is allemaal vermoeiend. Kan je het je voorstellen dat ik sinds november 2008 al bezig ben en achteraf door jullie antwoorden blijkt het best wel eenvoudig te zijn. En ik begrijp helemaal niks van de IND....Heb zo vaak gebeld,  langs gegaan (Rotterdam) en al die tijd hebben ze gezegd dat de enige mogelijkheid voor mijn man om zich hier te vestigen, is dat ik aan de inkomenseis van gezinsvorming moet voldoen. Volgens mij zijn ze niet echt op de hoogte van de wetgeving.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2010, 10:32:21 »
Ik zou zeggen kom gewoon even bij me langs in Utrecht als je man hier is, dan leg ik het precies uit.

Did84

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2010, 13:08:36 »
Beste Prawo,

Tegen de tijd dat mijn man hierheen komt, dan zal ik u een PB sturen voor uw adresgegevens. Ben jullie allen dankbaar voor de reacties.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2010, 16:12:19 »
Mijn adresgegevens staan ook op Marktplaats.

Klik op het wereldbolletje links, onder mijn gebruikersnaam.

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2010, 17:30:42 »
Volgens mij zijn ze niet echt op de hoogte van de wetgeving.
Of je word bewust op het verkeerde beentje gezet
Elyass is de naam