Auteur Topic: Albayrak; Aanpak sluiproute asielzoekers lijkt succes'  (gelezen 702 keer)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand !
Albayrak; Aanpak sluiproute asielzoekers lijkt succes'
« Gepost op: 18 december 2009, 19:33:35 »
vr 18 dec 2009, 17:51  Telegraaf
'Aanpak sluiproute asielzoekers lijkt succes'

DEN HAAG -  De aanpak van een Europese 'sluiproute' waarmee asielzoekers alsnog een verblijfsvergunning voor Nederland proberen te bemachtigen, lijkt te werken. Staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) verwacht dat de snelle groei van het aantal asielzoekers die gebruikmaken van de zogeheten Europa-route tot staan is gebracht.

Dat heeft Albayrak vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer. Het aantal verblijfsaanvragen via de Europa-route is tussen 2005 en 2008 ruimschoots verdubbeld. Die groei zal dit jaar naar verwachting niet doorzetten, aldus de staatssecretaris.
Mensen met een Nederlands paspoort kunnen de regels voor gezinshereniging omzeilen door zich tijdelijk in een andere Europese lidstaat te vestigen, bijvoorbeeld België. Ze laten vervolgens een partner overkomen en keren dan terug naar Nederland. Op deze manier maken ze gebruik van Europese regels voor gezinshereniging en die zijn soepeler dan de Nederlandse wet.
Inmiddels worden verblijfsaanvragen op grond van deze Europese regels vaker afgewezen. Dat wijst er volgens Albayrak op dat de bestrijding van fraude en misbruik van de Europa-route effectief is. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) controleert sinds dit jaar onder meer strenger of mensen geen schijnrelaties hebben. ""

Als mevrouw Albayrak nu eens zou weergeven ter vergelijking,wat de vereisten zijn in andere EU landen om een partner naar dat land toe te halen, zou er al veel helderder worden.
Tenslotte moet je ook in Belgie  aantonen dat je een duurzame relatie hebt, of gehuwd bent, of een geregistreerd partnerschap .En in Duitsland moet je al gehuwd zijn, om je partner te kunnen laten overkomen.

En een asielzoeker over één kam scheren met een buitenlandse partner van een NL-onderdaan is wel appels met peren vergelijken.

Dat volgens Albayrak , OMDAT  meer EU toetsingen worden afgewezen,DUS "de bestrijding van fraude en misbruik van de EU-route  effectief is",
 is een kwestie van voorbijgaan de IND -houding dat een EU-toetsing wordt afgewezen, TENZIJ  de bewijsvoering van de relatie en het gezamenlijk verblijf in ander EU land dermate onomstotelijk vast staat , dat afwijzing van de EU-toetsing zelfs voor IND dan niet meer een optie is.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
Re:Albayrak; Aanpak sluiproute asielzoekers lijkt succes'
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2009, 23:55:51 »
Wat is er afgewezen? Wat telt allemaal mee?

De aanvraag?
Het bezwaarschrift?

Of telt het eindresultaat, het feit dat de rechter een beroep gegrond verklaard of dat de IND eerder eieren voor haar geld kiest en zelf de (foute) beslissing op bezwaar intrekt voordat het beroep op een zitting kan worden behandeld?

Ben ook benieuwd hoeveel ex-asielzoekers met hun partner een schijnrelatie hebben en zo naar een ander EU land verhuizen?
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2009, 00:15:27 »
NOS Teletekst zegt er het volgende van. Het woord asielzoeker komt daarin niet voor.
UPDATE: het Telegraaf artikel is online al na een dag ook niet meer te vinden.

En na lezing van het rapport van Regioplan/WODC is dat volkomen terecht.
Slechts in 3% van de gevallen blijkt de partner van de EU burger een voormalig asielzoeker te zijn. Maar ja, voor de PVV/Telegraaf is dat uiteraard geen nieuws.

Citaat
Aanpak Europa-route lijkt effectief

Update: vrijdag 18 dec 2009, 18:43

De aanpak van een Europese sluiproute waarmee migranten alsnog proberen een verblijfsvergunning voor Nederland te krijgen, heeft effect.

Staatssecretaris Albayrak verwacht dat de snelle groei van het aantal migranten die de Europa-route gebruiken, tot staan is gebracht.

Mensen met een Nederlands paspoort kunnen zich tijdelijk in een andere EU-lidstaat vestigen. Ze laten vervolgens een partner overkomen en gaan dan terug naar Nederland.

Europese regels

Op die manier maken ze gebruik van Europese regels voor gezinshereniging, die soepeler zijn dan de Nederlandse wet. Het aantal aanvragen via de sluiproute verdubbelde tussen 2005 en 2008.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst controleert sinds dit jaar strenger op dit soort schijnrelaties. Inmiddels worden verblijfsaanvragen op grond van deze Europese regels vaker afgewezen.

Daardoor zal de groei dit jaar niet doorzetten, verwacht Albayrak.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2009, 00:57:02 »
ik was van plan om de be route te volgen maar dan wil ik niet tijdelijk in belgie verblijven maar voorgoed
gelden dan die regels ook nog
mijn man komt volgende maand naar nederland als tourist en dan willen we naar belgie gaan om ons daar in te schrijven en ik laat me hier dan in enderland uit schrijven  hoe gaat het dan in zijn werking
 want in dat stuk staat  dat ze de mensen aan pakken die tijdelijk in belgie gaan wonen  maar wij zijn van plan om daar te blijven  hoe gaat het dan???

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2009, 02:00:55 »
Gewoon je plan doorzetten.

Het rapport van Regioplan/WODC bevestigt dat je succesvol zult zijn, zelfs als je wilt terugkeren.

Scorpio-dragon

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2009, 18:33:08 »
Hoe kunnen zij nou weten dat het om een schijnrelatie/huwelijk zou gaan?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2009, 18:36:18 »
Houd goed in de gaten: de bewijslast ligt bij de IND !!!

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2009, 19:42:16 »
Wat betreft het verhaal van Albayrak, tot mijn stomme verbazing staat er vandaag niks in de Telegraaf over! ???
En in Kamerstukken kan ik ook niks ( nog) vinden. Afijn , het is er vandaag dus wel op gezet, kijk HIER .Ook vewrijzing naar het Regioplan onderzoek.
Moet wel zeggen dat het Regioplan onderzoek bol staat van aannames, en niet te specificeren aantallen en afkomsten van de nationaliteiten van de BP bij EU -route.

Als simpele ziel zou ik zeggen; bij een aanvraag wordt de nationaliteit van de aanvrager toch geregistreerd? Je moet tenslotte een paspoort overleggen.

De tekst van de brief van Albayrak van de Justitie -site;

" Staatssecretaris Albayrak
Effectieve aanpak misbruik gezinsmigratie

Nieuwsbericht | 18-12-2009

De aanpak van fraude en misbruik van de Europa-route door buiteneuropese gezinsmigranten lijkt het gewenste effect te hebben. Naar verwachting zal hierdoor de stijging van het aantal verblijfsvergunningen op grond van de Europa-route in 2009 niet verder doorzetten. Dat schrijft staatssecretaris Albayrak in reactie op het onderzoek “Gemeenschapsrecht en Gezinsmigratie.

De bevindingen van het onderzoek vormen voor Albayrak aanleiding om de eerder ingeslagen weg van optreden tegen fraude en misbruik, te vervolgen. Staatssecretaris Albayrak zal de uitkomsten van dit onderzoek onder de aandacht van al haar Europese collega’s brengen.

De Europa-route houdt in dat buiteneuropese gezinsleden van een EU-burger die in Nederland is gevestigd of van een Nederlander die een tijd in een andere EU-lidstaat heeft gewoond, beroep kunnen doen op het vrij verkeer van personen binnen de Unie.

Het onderzoek voorziet volgens Albayrak in een grote behoefte om de aard en omvang van het gebruik van de Europa-route zo volledig mogelijk in beeld te krijgen. Albayrak benadrukt in haar brief dat het kabinet onverkort voorstander is van het gebruik van vrij verkeer van personen als onderdeel van de Europese vrije markt die in belangrijke mate bijdraagt aan de economische en politieke stabiliteit in Nederland. Ten aanzien van de groep EU-referenten zijn er aanwijzingen dat er soms sprake kan zijn van fraude en schijnrelaties. Het onderzoek sterkt de Staatssecretaris in haar standpunt dat het optreden tegen fraude, schijnrelaties en misbruik moet worden voortgezet.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

joepE

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2009, 20:47:49 »
Je krijgt af en toe het idee dat je met iets illegaals bezig bent als je de EU route doet. Het is toch gewoon gebruik maken van de Europese wet. Misschien is het een sluiproute maar toch volledig legaal. Of vinden deze politici het vestigen in een ander EU land om een verblijfsvergunning te krijgen ook misbruik en fraude?

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2009, 20:50:40 »
ok maar is dit nu voor iedereen bestemd of alleen voor de asielzoekers,en aangezien dat ik volgend jaar de eu route wil gaan doen ,maar dan niet meer terug naar nederland begin ik een beetje te twijfelen ,mijn man komt als tourist naar nederland

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2009, 10:01:40 »
De EU route is gewoon als Nederlander gebruik maken van het recht op vrij personenverkeer.

Je vestigt je meer dan drie maanden in een andere EU lidstaat, zorgt dat je verzekerd bent en betaalt je verblijf zelf (doet dus geen beroep op bijstand).
Bij voorkeur ben je een deel van die tijd samen met je partner, dat voorkomt veel problemen als je terugkeert.

Dat vooral asielzoekers hiervan gebruik zouden maken is een sprookje.
Het gaat om 3% van de aanvragers om EU toetsing na terugkeer in NL.
Het voordeel van zo'n onderzoek is dat de politiek nu wat dit betreft gevoegelijk haar mond moet houden.

Uit het onderzoek blijkt dat in ieder geval bij Nederlanders en hun partners van misbruik geen sprake is en evenmin dat het om grote aantallen gaat (nog geen 800 personen de afgelopen vier jaar tezamen).

Waar maakt de Tweede Kamer zich druk over.
Het land heeft wel grotere problemen dunkt me.

In het WODC onderzoeksrapport staat mixed-couples.nl ook genoemd.

Tati

• Komt net kijken
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2009, 13:28:53 »
Ik zit vol met vragen over de Belgieroute.
Ik heb als Nederlander van 1996 to sep 2000 in Belgie gewoond als grensarbeider en hiervan ook 1 jaar gewerkt bij een Belgische werkgever.
Ik had een eigen huis en mijn kinderen gingen er naar school.
In sep 2000 ben ik verhuisd naar de antillen waar ik gescheiden ben.
Ben ik na een verblijf van meer dan 9 jaar buiten de EG nog steeds een gemeenschapsonderdaan en kan ik mij als zodanig direct laten registreren? of moet ik toch eerst naar Belgie gaan en is dit nog wel mogelijk?
Met mijn nieuwe Dominicaanse partner sinds 4 jaar wil ik de Belgie route gaan doen.
Wij zijn nog niet getrouwd en weten niet of we dit halen ivm de benodigde papieren voor ons vertrek naar Europa.
Indien we het niet op tijd halen willen we trouwen in Nl of Belgie
Is een geregistreerd partnerschap van  de antillen geldig in Nederland/ Belgie.?
We leven aantoonbaar 4 jaar samen, (huurcontracten etc)
Graag een antwoord

Arie

joepE

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2009, 14:50:56 »
Dat hele debat zit vol ongefundeerde vooroordelen. De achterliggende aanname van al dit gedoe is natuurlijk dat die politici er van uitgaan dat al die buitenlanders eenmaal terug in NL crimineel worden of een uitkering gaan trekken. Volgens mij zijn er ook heel veel goed opgeleide (en hardwerkende laag opgeleiden) mensen die de EU route doen.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2009, 19:17:51 »
Ik zit vol met vragen over de Belgieroute.

Die je inmiddels op vele plaatsen hebt gesteld en die daar ook beantwoord zijn.

Advies: kom nog niet naar NL maar ga eerst samen op een toeristenvisum naar B (betaal dat visum gewoon en doe geen beroep op EU rechten).

Eenmaal in België doe je wel een beroep op EU rechten. Trouwen is daarvoor niet nodig omdat je al meer dan twee jaar een relatie hebt en/of kinderen.