Auteur Topic: Handboek voor de EU-route, ook wel België-route genaamd.  (gelezen 11395 keer)

nijendaal

• Komt net kijken
Re:Handboek voor de EU-route, ook wel België-route genaamd.
« Reactie #50 Gepost op: 20 november 2009, 17:41:49 »
het is zeker ook niet super makkelijk hoor in belgie alleen het voordeel voor mij is dat me man nu al lekker bij me is
en we de dingen samen kunnen regelen
en in nederland zit je ver bij elkaar vandaan
ze zeiden op het gemeentehuis dat ik een baan moet krijgen met min 1000 euro per maand verdienen
en dan moet ik werkgeversverklaring afgeven
ik ben al hard aan het soliciteren ik had een spaarpotje voor de eerste maanden gelukkig maar het is echt niet zo makkelijk alles is hier zo anders
maar voor me relatie en lekker samen zijn met me mannetje heb ik alles over!!!
groetjes Anita

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand !
« Reactie #51 Gepost op: 22 november 2009, 15:51:43 »
Citaat
Monique;Nee het lijkt me inderdaad geen makkie! Het klopt toch dat de inkomensnorm met vakantietoeslag en 13e maand gerekend mag worden?
En dan van 3 jr arbeidsverleden is bij eigen bedrijf of niet? 
Als je het over Belgie hebt?
Inkomensnorm is ca 750, plus 200 voor elk gezinslid. Of genoeg spaargeld om een paar maanden uit te zingen. Of met 3 maanden WW. FF vmc.be site goed doorlezen, en het Belgie topic hier. Enige zelfwerkzaamheid kan toch wel? :P
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 02 januari 2010, 00:32:20 »
ik ben nog steeds zelf alles op een rijtje aan het zetten
maar heb toch een vraagje
 wat is het verschil tussen een inreisvisum en een touristenvisum
ik ben woonachtig in nederland mijn man nog in turkije
en wat is dan makkelijker
heb je ook een bepaald bedrag nodig voor een inreisvisum of is dat niet nodig
 ik weet wel nu als mijn man een touristen visum aanvraagt dat hij iets van 3500 euro op zijn rekening moet hebben staan en hij moet laten zien dat hij werk heeft,maar omdat hij geen werk heeft staan mijn ouders voor heb garant die betalen zijn verblijf hier ,maar dan zijn ze bang voor vestigings gevaar heb ik begrepen
maar geld die regels ook voor een inreisvisum  of gaat dat anders
wij zijn dit jaar 2 jaar getrouwd  graag wil ik eigenlijk meer weten wat het verschil is en wat dan makkelijker is

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #53 Gepost op: 02 januari 2010, 10:24:44 »
Een inreisvisum is een verzamelnaam, maar ik vermoed dat je het zogenaamde D visum bedoeld. (Deze letter wordt binnen Schengen gebruikt). Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Visum

Er zijn verschillende redenen voor een visa. Binnen Schengen zijn er vier basis groepen, de andere EU landen hanteren vaak dezelfde codering, maar is niet hetzelfde visa:
TypeAlgemeen doelAlgemene geldigheid
AOverstap visum, waarbij niet de luchthaven wordt verlatenAlleen voor overstap
BTransit visum, waarbij een land wel wordt bezocht (overnachten voor overstap / tussen stop)Max. 5 dagen
CToeristen / zaken visum. Dit is het type visum wat je vaker tegen komt (Visum voor kort verblijf)Max. 90 dagen in een periode van 180 dagen op ieder moment
DInreisvisum, voor het registreren als inwoner (MVV) (Studie, Gezinsvorming, Au Pair, Medische behandeling, etc.)6 maanden, met optie tot verblijf vergunning

In praktijk zie je het C visum in verschillende varianten. Bij een EU-Route heb je ook genoeg aan een C visum, onlangs dat het doel registeren als inwoner is. Het D visum staat in Nederland veel beter bekend als de MVV. Deze wordt doorgaans in combinatie met een C visum gegeven. Dit omdat het D visum doorgaans alleen geldig is voor het land waar je hem voor aangevraagd heb. (Met een Nederlands D visum mag je officieel niet naar Belgie reizen). Daarom wordt er op het visum ook vaak een C gegeven. Zodat je na inreizen de eerste drie maanden vrij in Schengen mag reizen. Daarna moet je in bezit zijn andere kenmerken dat het reizen is toegestaan Verblijfsvergunning, speciale aantekening in paspoort dat de aanvraag loopt, etc..)

Wanneer je dus voor de Belgie route gaat en je vraagt alleen een D visum aan, dan moet je erg uitkijken wat je doet. Immers dan moet je ook een D visum voor Belgie aanvragen en je partner moet direct op Belgie reizen.

Wanneer je gebruik kan maken van de EU-Route is echter het C visum voldoende. Er hoeft geen D visum worden aangevraagd. Dit houdt in dat iedere type visum uit de categorie C voldoende is (zoals een toeristen visum). Daarbij is een toeristen visum vaak het eenvoudigste. Uiteraard weerhoud je niets om daarnaast ook een D visum aan te vragen, maar dan kom je wel in iets wat vergelijkbaar is met een MVV aanvraag en is iets wat niet strikt noodzakelijk is, in het geval van een EU-Route.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 02 januari 2010, 12:34:20 »
ok dank je ,dan weet ik wat ik moet doen
gewoon mijn man op een toeristen laten komen en dan naar belgie verhuizen en samen met mijn man in belgie in laten schrijven en ik in nederland uitschrijven,
maar wordt mijn man dan niet in turkije uit geschreven dan? ik denk het wel ,niet?
maar goed weet nu wat ik ga doen en dan is toch makkelijker

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #55 Gepost op: 02 januari 2010, 18:34:58 »
Bereid je HEEL goed voor  op de Belgie route! Is niet FF inschrijven hoor.
Maak een financieel plaatje; huur, borg, inrichten enz.En hoe kom je aan je inkomen?
Je mag sowieso in een ander land ingeschreven  staan zonder je in je geboorteland uit te schrijven.Dus jij ook niet uitschrijven in NL.
Tegenwoordig hebben sommige  plaatsen het geintje om de inschrijving door te geven aan je ouwe NL woonplaats.
Mocht dat gebeuren, gewoon vertellen dat je nog geen 8 maanden in B woont, en er dus geen uitschrijfplicht is.
En kijk uit WAAR je gaat wonen. Als je iets wilt weten, gewoon vragen!
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 02 januari 2010, 19:50:38 »
ik wil in de omgeving van poppel,ravels,weelde,turnhout gaan wonen
en ik weet dat ze in belgie 2 maanden bor betalen ,heb voorhen ook al een keer in belgie gewoont maar nooit ingeschreven gestaan  maar dat was zon 10 jaar geleden  dus de rest weet ik zn wel een beetje
maar mij gaat het er ook om als we ons eigen in laten schrijven wordt mijn man dan in zijn eigen land dan ook uitgeschreven of nog niet??

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #57 Gepost op: 03 januari 2010, 17:40:29 »
Maak je geen zorgen om de in/uitschrijving van je man in zijn thuisland. Kunnen jullie altijd nog doen, als alles achter de rug is in Nederland. NL of Belgie geeft aan niet EU landen geen bericht van inschrijving, dus daar hoef je  je geen zorgen om te maken.
Op de site van Ravels.be vindt je veel, maar weinig over inschrijving in de Gemeente.Zou eerst ff bellen om te informeren hoe hun houding is ten opzichte inschrijving van allochtonen zoals Ollanders....
 O0

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 03 januari 2010, 17:43:46 »
ok thanks
we wilde ons toch al in belgie in laten schrijven dus ja ,komt allemaal wel goed  heb goede hoop
mocht ik nog meer vragen hebben dan hore jullie het wel
 nogmaals bedankt

fuega4

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 03 januari 2010, 18:00:50 »
ok zal ik van de week even doen thank voor je info

whausje

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #60 Gepost op: 15 februari 2010, 22:43:13 »
Hoe werkt de B-route dan precies voor ongehuwde? of is het gewoonweg niet mogelijk om de partner na vestiging in belgie daarheen te halen op toeristen visum en dan als partners te registreren?

(en zeg nou niet dat je een bewijs van partnerschap nodig hebt, daar hebben ze naast die 3 landen in europa nog nooit van gehoord! in ieder geval niet in india dan  ;) )

het klinkt te makkelijk. technisch gezien kan je in belgie wonen, terwijl je in nederland werkt, zorgverzekering betaalt, belasting, etc. etc. er moet toch een catch zijn ?

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #61 Gepost op: 15 februari 2010, 22:47:07 »
Je reageert op mijn antwoord op het andere topic ;D ?
No catch, recht van vrijheid van arbeid.

whausje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 20 februari 2010, 19:40:22 »
waarom raad je een 'inreisvisum' aan en niet de officiële weg. Duurt zo'n aanvraag voor C of D visum heel lang?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2010, 01:39:28 »
D visum in Blegië duurt lang.

Inreisvisum wordt als C-visum afgegeven (er wordt hetzelfde aanvraagformulier voor gebruikt).
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

whausje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2010, 14:49:44 »
ja hoor, nu komen alle vragen haha.

* Stel ik als Nederlandse 6 maanden lang (of langer) mijn gemeenschapsrecht heb opgebouwd maar mijn partner is pas na 3 maanden daarvan gekomen. Is dit van bezwaar voor de EU toetsing of word dan alleen maar naar mijn geschiedenis gekeken?

*Schengen visa aanvragen bij Belgische of Nederlandse ambassade? met een schengen visa uitgegeven door Nederland kan hij ook naar Belgie komen zonder problemen?
De belgische ambassade in india heeft inkomensvoorwaarde (3 maanden salarisstrookje, oftewel, zo lang wil ik niet wachten) als ze die in nederland ook hebben (nederlandse website was heerlijk overzichtelijk dus ik heb geen idee) kan ik mijn ouders vragen om garant te staan.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2010, 17:21:40 »
Het gaat om jouw verblijf in B, de verblijfsduur van de partner is niet relevant. Als deze er maar aantoonbaar bij jou is geweest.

B mag ook geen inkomensvoorwaarden hebben voor dat C visum.
Maar juist omdat de Belgen zich niet aan de regels houden ben jij gedwongen een bezoek aan NL te brengen (om je ouders te bezoeken). Voor die reis kan je partner het C visum dan bij de NL ambassade aanvragen.

Laat haar vooral NIET zeggen dat aansluitend naar België zal worden gereisd, maar houd de plannen (waar eigenlijk helemaal niet naar gevraagd mag worden!) op een rondreis door Europa.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

whausje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 22 februari 2010, 12:04:58 »
De verblijfsduur van de partner is niet relevant, maar er zal toch in ieder geval een 5 maanden of 5 jarenkaart moeten zijn. Maar ik zou niet overwegen om naar Nederland terug te komen haha, maar misschien zal het er ooit nog van komen.

Dus: Schengenvisa aanvragen bij Nl ambassade, lekker op amsterdam vliegen (dat scheelt toch ook wat euro's met brussel) en dan een 'rondreisje' die eindigt in de belgische woning. Eerst dat paspoort maar eens (hopelijk deze week), en de visa. In india schijnen ze met grote regelmaat geweigerd te worden dus ik heb mijn vingers gekruisd.
Ik zit in ieder geval al rond te kijken en hoop al snel mijn gemeenschapsrecht op te bouwen aan de andere kant van de grens.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2010, 03:37:53 »

Alleen Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Letland, Malta, Nederland Roemenië en Slowakije kennen EU rechten toe aan ongehuwde partners.
Voor de verhuizing naar een andere lidstaat zul je gehuwd moeten zijn en ook zal overal een huwelijk voorwaarde zijn voor de visumfaciliteit.

Dus voor Belgie moet je wel gehuuwd zijn? Of is dit veranderd?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #68 Gepost op: 15 maart 2010, 12:27:56 »
Voor België hoef je niet gehuwd te zijn.
Maar als in NL geregistreerd partner geldt je in B als ongehuwd en moet je je beroepen op wettelijk samenwoonst.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 15 maart 2010, 14:31:10 »
Wat houdt dat precies in?

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #70 Gepost op: 17 maart 2010, 13:11:51 »
Voor België hoef je niet gehuwd te zijn.
Maar als in NL geregistreerd partner geldt je in B als ongehuwd en moet je je beroepen op wettelijk samenwoonst.
Volgens het IPR wordt het NL GP toch gelijkgesteld met Samenwoningscontract? De Belgen geven als excuss voor het niet erkennen van NL GP dat "zij de NL wetgeving niet kennen",maar volgens info van Ministerie , wordt NL GP  gelijkgesteld met samenlevingscontract, ook volgens VMC.Wat dan weer overeenkomt met de Wettelijke Samenwoonst?

josmar

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Algerijn
« Reactie #71 Gepost op: 11 april 2010, 00:29:49 »
Beste Prawo,

Wat bedoelt u "blijf vooral in Nederland"? We zijn allebei in Nederland. Moeten we Nederland verlaten voordat het visum Kort Verblijf afloopt? We zijn niet getrouwd, maar we kennen elkaar anderhalf jaar. Binnenkort hebben we meer dan 100 dagen samen doorgebracht, buiten alle internet/telefonische contacten.
Mvg
Josmar
Op grond van de praktijk van de Lidstaten van de EU tot nu toe, met name hun tegenwerking, kunnen de volgende basistips worden gegeven aan degenen die nog aan dit traject moeten beginnen.

1.   Blijf vooral nog in Nederland.
2.   Zorg dat je trouwt als je dat nog niet bent.
3.   Als je huwelijk in het buitenland is gesloten, schrijf het dan eerst in in de Nederlandse Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
4.   Laat je huwelijkspartner bij de Belgische ambassade een inreisvisum aanvragen voor België. Doel: jou vergezellen bij je bezoek aan Brussel.
5.   Je partner arriveert in Brussel en jij wacht hem of haar daar op.
6.   Jullie doen samen een weekendje Brussel en reizen vervolgens door naar een EU lidstaat binnen Schengen naar keuze (maar NIET Nederland) of blijven in België.
7.   In dat land doen jullie vervolgens samen een beroep op de Unieburgerrichtlijn (2004/38/EG).
8.   Vier maanden later kunnen jullie in principe samen definitief naar Nederland komen.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #72 Gepost op: 11 april 2010, 07:52:10 »
Dat is bedoeld voor degenen die nog niet bij elkaar zijn en nog in het stadium zitten dat een visum moet worden aangevraagd.

josmar

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Nationaliteit partner: Algerijn
« Reactie #73 Gepost op: 11 april 2010, 15:59:39 »
We zijn niet getrouwd, maar we kennen elkaar anderhalf jaar. Binnenkort hebben we meer dan 100 dagen samen doorgebracht, buiten alle internet/telefonische contacten.
Zouden we de EU-route kunnen doen?
Bedankt.
Mvg

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #74 Gepost op: 11 april 2010, 21:40:46 »
Jullie kunnen inderdaad zo naar België ook ongehuwd. Daar stel je dan een verklaring van wettelijk samenwoonst op.
Het beste is direct een advocaat mee te nemen bij de aanvraag, om te voorkomen dat ze jullie zaak op de lange baan gaan schuiven en er voor te zorgen dat de beslistermijnen gaan lopen.