Auteur Topic: Toegekend visum niet ophalen: heeft dit gevolgen?  (gelezen 711 keer)

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
Toegekend visum niet ophalen: heeft dit gevolgen?
« Gepost op: 10 januari 2009, 04:17:19 »
Beste allen,

Mijn initieel vraag is alsvolgt, toeristenvisum afgekeurd, bezwaarschrift, bezwaarschrift terecht gevonden, partner wilt niet komen. Heeft dit gevolgen/bemoeilijking voor in de toekomst te starten procedure(s)?

Achtergrond informatie:
Toen we onze toeristenvisum hadden gestart hadden we gehoopt samen te kunnen zijn, met de vakantiedagen. Gezien dat afgekeurd is.... heb ik met veel moeitte haar overgehaald om rijlessen te nemen. Gezien haar rij examen binnenkort is.. (geen datum), is ze hoogstwaarschijnlijk niet van plan om voor minder dan 90 dagen naar Nederland te komen. Ook is binnenkort natuurlijk chinees nieuwjaar waarvoor ze in china wilt blijven, en papier werk dat we moeten starten begin april.

Als ik begin febuari neem tot eind maart hebben we twee maanden.... maar tja.. haar chinese rij examen.. zonder datum... is ergens febuari of maart... ze heeft aan haar rij instructeur gevraagd of ze vakantie kan nemen.
Dat kon helaas niet, anders moet ze helemaal opnieuw beginnen.

In het kort... ze vindt dat ze tijd te kort heeft tussen nu en starten mvv procedure(documenten verzamelen).
En ik heb natuurlijk al mijn vakantiedagen verbruikt, gezien het niet volgens plan was gegaan...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
Re:Gevolgen van niet nemen van een toeristenvisum
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2009, 09:51:31 »
Hoewel er wettelijk niets over is vastgelegd, is de praktijk dat een na bezwaar toegekend visum binnen drie maanden moet worden afgehaald. Op dat moment kan de vertrekdatum worden opgegeven, zie in de daaropvolgende periode van drie maanden moet liggen.

Dit voor het geval ze, na alle gedane moeite, alsnog eerst een keer met een visum naar NL zou willen reizen.
En waarom niet voor minder dan 90 dagen, als ze straks toch met een mvv komt?

Voor de mvv procedure heeft dit alles geen gevolgen, welke keuze ze ook maakt.

Weet ze trouwens dat ze straks in NL gewoon weer rijexamen moet doen?
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2009, 10:19:09 »
Hoewel er wettelijk niets over is vastgelegd, is de praktijk dat een na bezwaar toegekend visum binnen drie maanden moet worden afgehaald. Op dat moment kan de vertrekdatum worden opgegeven, zie in de daaropvolgende periode van drie maanden moet liggen.

Dit voor het geval ze, na alle gedane moeite, alsnog eerst een keer met een visum naar NL zou willen reizen.
En waarom niet voor minder dan 90 dagen, als ze straks toch met een mvv komt?

Weet ze trouwens dat ze straks in NL gewoon weer rijexamen moet doen?

Verdere achtergrond informatie
Ze weet dat ze haar rijexamen nogmaals moet doen. Ik dacht dat het wel een goede voorbereiding is voor het nederlandse rijbewijs. Want mobiliteit is belangrijk in nederland (tenzij ov zoveel beter gaat worden binnen 5 jaar). Maar ja, voor het geval we in China zijn, kan ze dan rijden.... lange termijn planning van haar.

Ze vindt het een beetje zonde van het geld als het maar voor een weekje is. Gezien ze niet weet wanneer ze haar rij examen moet doen.

// toevoeging moderator: dit gaat offtopic - zie bericht onder deze

Rijbewijs is inderdaad offtopic, maar heeft een hele grote rol bij mijn toeristenvisum proces.

:o ipv IND wordt ik dus nu dwarsgezeten door een rijbewijs.... Maar ja, graag ontopic reageren iedereen :IND:

Ontopic
Stel ze krijgt 20 januari bericht van dat ze langs mag komen in Shanghai.
Ze gaat in eind maart naar toe (binnen drie maanden). Ze geeft aan dat ze midden mei(binnen 2 maanden daaropvolgende) afreis met haar toeristenvisum, dat is dus geen probleem, als ik het goed begrijp.
Hmm wel kijken of een ticket kunnen be machtigen 3,5 maanden van te voren.

Citaat

Dus het heeft helemaal geen enkele gevolgen voor welke procedure dan ook? van zowel IND als bij Nederlandse ambassade/consulaat?
- Ik neem aan dat ze er wel een aantekening van maken in trend van "toeristenvisum is niet opgehaald".
- En komt dit wel vaak voor? (mijn /vergelijkbare situatie)

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2009, 10:28:54 »
Voeg ik berichten toe tot het centrale topic, komt er een nieuw topic wat offtopic gaat. Prawo moet ook goed opletten. ;)

Het gaat over een toeristenvisum, niet over een rijbewijs. daar is een topic voor.
Daar vraag posten en verder svp.

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
Re:Toegekend visum niet ophalen: heeft dit gevolgen?
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2009, 07:55:16 »
goed nieuws ze komt binnenkort naar nederland!
moet alleen nog snel een oom verzekering afsluiten.

ze moet een originele polis meenemen.......
vreemd, heb shanghai gebeld... moet over een uur terugbellen.