Auteur Topic: Met vriend uit de VS naar Nederland- Hoe werkt dat?  (gelezen 2763 keer)

olijnsma

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Man
    • Ons Blog
Re:Vriendin uit de VS naar hier
« Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2009, 18:22:59 »
Mijn vriendin en ik hebben de beslissing genomen, we gaan ons hier definitief vestigen. We hadden 3 opties, ik daar, zij hier of naar België.

Het hing er vanaf waar we heen gingen van haar zoon. Als hij niet naar Nederland wilde, dan ging ik naar Amerika. Inmiddels heeft hij besloten mee te gaan, dus we gaan langzaam beginnen met het starten van de procedure, lekker alles op zijn tijd.
Aankomende maandag heb ik een functioneringsgesprek en wil ik een paar dingen voor elkaar te krijgen, waaronder 100 euro netto per maand meer en een 13-maand contract. (dit moet voldoende zijn, toch?)
Volgens mij moet ik dan aan de eisen kunnen voldoen.

Zijn er nog andere, belangrijke dingen waar ik op moet letten?

Op dit moment ben ik op papier nog inwonend, omdat ik een kamer in de buurt van Purmerend huur voor mijn werk. Een betaalbare woning krijg je daar niet zomaar, is dit een probleem? zoja, dan moet ik ergens particulier een huis huren ben ik bang.

Kan haar zoon eventueel school in de staat Oregon hier blijven volgen? Hij volgt een on-line school en wil die graag afmaken, eventueel met een studenten-visa?

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #26 Gepost op: 13 juni 2009, 18:47:14 »
Als jullie zoon een online cursus volgt, kan hij die hier toch gewoon afmaken? Of moet ie voor tentamens bijv. ergens fysiek aanwezig zijn? Wat de meerwaarde van een studenten MVV zou zijn ( als hij die al zou krijgen, zonder inschrijving  bij een NL -onderwijsinstelling) zie ik niet zo.
 Je vriendin en zoon hebben wel het voordeel dat zij sowieso zonder visum hier 3 maanden kunnen zijn.
Hoop dat het lukt met de MVV gezinhereniging, nooit geschoten is altijd mis. Je kunt als je een lange adem hebt, altijd eerst een adviesaanvraag in NL indienen.Heb je indicatie hoe de IND er tegenover staat.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

olijnsma

• Bijna volwaardig lid
  • *
    • Ons Blog
« Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2009, 10:34:58 »
Voor iemand uit de VS heb je toch geen MVV nodig? En haar zoon is minderjarig, dus ik neem aan dat die gewoon met mijn vriendin mee kan?
Daarnaast volgt hij niet een online cursus, maar zoals ik zei volgt hij een online-school.

Of kan ik alleen mijn vriendin hierheen halen en dan pas haar zoon? In dat geval gaat het feest dus niet door, sinds er niemand is in The States waar hij kan verblijven.

olijnsma

• Bijna volwaardig lid
  • *
    • Ons Blog
« Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2009, 10:55:33 »
Moet mijn vriendin ook een inburgeringsexamen doen?

Hoe lang duurt ongeveer de aanvraag bij het IND en binnen wanneer moet mijn vriendin naar hier komen? (met haar zoon)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #29 Gepost op: 14 juni 2009, 12:18:52 »
Documenten

De benodigde documenten vindt u in het volgende formulier "Aanvraag verblijfsvergunning of wijziging beperking zonder MVV".
In het formulier kiest u eerst uw verblijfsdoel en daaronder vindt u dan een opsomming van de benodigde documenten. ; Documenten

http://www.ind.nl/nl/Images/0903%20form_6007_tcm5-586.pdf
Geen MVV maar wel verblijfsvergunning.
Uit de  tekst maak ik op dat de aanvraag in NL kan worden ingediend.Check dat ff bij IND, of misschien dat een van de andere leden hier dat weet.
Aangezien je vriendin en zoon visumvrij zijn kunnen ze gewoon naar NL komen voor 3 maanden.Inburgeringsexamen buitenland is niet nodig, wel het inburgeren in NL.Via  genoemde aanvraag kan je vriendin met zoon naar NL komen.

Kun je me het verschil uitleggen tussen online school en online cursus? Gaat er om of hij de school  vanuit het buitenland  kan afmaken ,lijkt me. Zonder  goede vooropleiding zal hij toch moeilijk in NL een HBO/Uni opleiding kunnen doen, via verblijfsvergunning studie.Of school in NL via de internationale school afmaken ( A'dam,Den Haag enz) ? Zou je via hen dan ff moeten informeren.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

olijnsma

• Bijna volwaardig lid
  • *
    • Ons Blog
« Reactie #30 Gepost op: 14 juni 2009, 12:53:46 »
bedankt,

Cursus is meer zoals LOI, maar hij volgt wegens concentratie-problemen een school via het internet, zodat hij klassen kan volgen wanneer hij er klaar voor is. Hij heeft normale scholen geprobeerd, maar faalde steeds. Hij is 15, dus hij volgt nog gewoon het voortgezet onderwijs en is nu voor zijn 3e! jaar bezig met de brugklas.
Hij zal ook niet in Nederland blijven, na een aantal jaar gaat hij terug naar de V.S.,dus een Nederlandse opleiding is niet echt van toepassing.

Had ik net een ander formulier gedownload en ingevuld, kan ik weer haha.

Wat houdt een inburgeringscursus exact in?

Dus wat is nu het schema waar ik mij aan moet gaan houden? We willen gaan trouwen in Juni 2010, is het handig om nu te beginnen met de aanvraag? Ik wil namelijk dat ze kerst daar nog viert en dan hierheen komt. Dus Januari/Februari.
Als ik nu de aanvraag doe, binnen wanneer moet ze naar Nederland komen?
Ik wil graag nu zodadelijk de aanvraag doen, aangezien ik als het meezit morgen een 12-maand contract kan bewerkstelligen.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #31 Gepost op: 14 juni 2009, 15:18:05 »
ff bij de les blijven !
ZIJ vraagt voor haarzelf en haar zoon de verblijfsvergunning aan.
en zij ondertekent ook.
Als zij pas volgend jaar hierheen komt heeft het geen nut nu een aanvraag in te dienen.
Maar , in overleg tussen jullie, waarom niet met vakantie hier komen en  hier gereg.partnerschap doen, of huwelijk? Maakt de hele IND procedure makkelijker.Kun jij de M46A vast doen, en als zij hier komt deze zomer , als de uitslag binnen is,kunnen jullie GP  doen of trouwen.
In NL hebben we vast ook een US-school,ff Googlen.
Als hij paar jaar hier is, kan hij toch beter ook een opleiding doen?
 Zijn US-school kan toch info verstrekken, in hoeverre hij vanuit NL de school kan voortzetten?

olijnsma

• Bijna volwaardig lid
  • *
    • Ons Blog
« Reactie #32 Gepost op: 14 juni 2009, 15:56:09 »
Ik snap even niet waar ik niet bij de les ben, maar het zal..

Ik wil zodadelijk beginnen met een aanvraag, waarom? Als het morgen meezit, heb ik en het loon en het contract wat nodig is om haar hierheen te krijgen. Als we een jaar verder zijn, is het maar weer afvragen waar we dan zijn.

Wellicht dat het mogelijk is haar hierheen te krijgen, geregistreerd partnerschap te doen en dan in Juni 2010 te trouwen?
Of het traject van MVV te volgen?

En qua school moet ik eigenlijk proberen dat hij dezelfde school kan blijven volgen vanwege bovengenoemde redenen.

Wat is de M46A?

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #33 Gepost op: 14 juni 2009, 16:10:38 »
Hoe zit het met die minderjarige zoon? Is er nog een tweede ouder die mogelijk omgangsrecht of zelfs medezeggenschap heeft over dat kind? Als dat het geval is, dan dient deze persoon officieel toestemming te verlenen dat het kind naar Nederland komt. Deze procedure is nodig voor de verblijfsvergunning voor de minderjarige.
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

yeahright1980

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #34 Gepost op: 14 juni 2009, 16:22:34 »
Het trouwen of geregistreerde partnerschap staat los van de verblijfsvergunning! Het is dus niet nodig eerst geregisteerd partnerschap aan te gaan en dan in juni 2010 te trouwen. Julie kunnen ook gewoon samenwonen tot aan het huwelijk.

Die M46 zou je moeten aanvragen voor het huwelijk.

What if we had one second to be?
Just like the other what would we see?
What if you knew exactly what you are to me?
Would you be terribly surprised?
To see who I am in my actual size
A second is short, but more then enough
You would feel loved, you would feel loved...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2009, 13:47:51 »
@Prawo bedankt, dit schiet niet helemaal op zo haha. Is een werkgeversverklaring ook voldoende? Zoals bij een aanvraag voor een Hypotheek ook wel wordt gedaan?
Ja, een werkgeversverklaring en copie contract volstaan.
Loonstroken hoef je alleen in te sturen als je ze al hebt.
Wellicht kan de werkgever een pro forma loonstrook (laten) produceren waarop het toekomstig nettosalaris staat.

Citaat
En wanneer moet dat 12 maanden zijn. Ik krijg bijvoorbeeld 1 maand voor het einde van mijn contract een nieuw contract, wellicht dat dit misschien een 12 maanden wordt, maar als ik het dus aanvraag 13 maanden voor dat contract afloopt, is dat voldoende?
Als de mvv of vtv aanvraag (bij niet mvv-plichtigen zoals Amerikanen) wordt ingediend moet het contract nog 12 maanden geldig zijn. Het is ook goed als er nadien pas een contract komt dat twaalf maanden geldig is. Dat kan zelfs nog in de bezwaarfase, na een onverhoopte afwijzing.

Wat niet kan is de aanvraag indienen tijdens een lopend contract van twaalf maanden dat al ouder is dan één dag.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
Met vriend uit de VS naar Nederland- Hoe werkt dat?
« Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2010, 04:39:36 »
Hallo,

Ik woon (met tussen pauzes) al bijna 15 jaar in de VS. Maar heb me nooit uitgeschreven in Nederland. Mijn vriend en ik wonen nu 4 jaar samen en hebben samen een zoontje.

We zitten al een tijdje met het idee te spelen om in Nederland te gaan wonen. Ik heb hier een beetje rond gekeken en het lijkt me echt super ingewikkeld. Ik ben full time moeder. Mijn vriend werkt voor zichzelf. Hij kan wel vanaf elke willekeurige plek werken. Dus ook in Nederland. Zolang hij z'n laptopje maar heeft ;)

Ik heb werkelijk geen idee waar we moeten beginnen. Moet ik eerst naar Nederland komen met onze zoon en daar een baan zoeken zodat ik aan de inkomstenvoorwaarden voldoe? Of kan mijn vriend zelf aan de inkomstenvoorwaarden voldoen? Kunnen we samen naar Nederland komen en dan aan de procedure beginnen? Hoe werkt dat?

Kan iemand mij helpen bij stap 1?

Bedankt!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Re:Met vriend uit de VS naar Nederland- Hoe werkt dat?
« Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2010, 08:23:09 »
Jullie kunnen samen naar NL komen omdat hij geen visum of MVV nodig heeft.
Als jij een baan vindt kan hij een verblijfsvergunning aanvragen.
Dat hij voldoende verdient is in NL niet voldoende om gezinshereniging te regelen.

Als Amerikaan zou hij zich wel als zelfstandige kunnen vestigen. Met een startkapitaal van € 4500 op basis van het Vriendschapsverdrag met de VS.
Maar let op: een free lancer kan hier geen gebruik van maken.

De miste problemen om je in NL te vestigen zul je hebben door een tussenstop te maken van een maand of vier in een ander EU land. Het maakt niet uit welke van de 26.
Daar hoef jij niet te werken en is zijn inkomen wel voldoende om te kunnen gelden als jouw bestaansmiddelen.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2010, 15:09:19 »
Bedankt voor je antwoord.

Ja, op het moment is hij freelancer. Dus als hij een bedrijfje zou starten met een startkapitaal van €4500 dan zou het wel kunnen? Of zou ik een eigen bedrijf kunnen beginnen?

Hoe zou dat dan werken als we bijvoorbeeld eerst 4 maanden in Belgie zouden gaan wonen? Daar mag hij toch ook niet zomaar 4 maanden zijn?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2010, 07:15:15 »
Voor jou is het niet interessant een eigen bedrijf te beginnen, want dan moet je voldoende winst maken en anderhalf jaar wachten.

Als hij een goed ondernemingsplan heeft kan het wellicht als free lancer ook lukken.
Doe dit niet zelf, maar schakel een deskundige in.

Wat België betreft, daar heb je een verblijfsrecht als Nederlandse en je buitenlandse partner enkel door de gezinsband ook. Net zolang als jij, dus ook die vier maanden.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2010, 14:48:09 »
Wauw, dat is heel interessant. Dat wist ik niet. Zijn er ook nog voorwaarden aan verbonden? Moet 1 van ons een bepaald bedrag verdienen enz? En moeten we ons daar laten registreren?

Als we eenmaal 4 maanden in een ander EU land zijn geweest hoe ga je dan naar Nederland? (behalve op het vliegtuig of de trein stappen ;) ) Heb wel een beetje door de berichten over Belgie zitten lezen maar zie niet stap voor stap hoe dat werkt.

Dit klinkt als de makkelijkste manier om als familie in Nederland te kunnen wonen.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2010, 12:42:29 »
ff Handboek Belgie route lezen??
Kwestie van alles HEEL goed voorbereiden, neem het vooral niet te licht op.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2010, 18:53:55 »
Als je van ver weg komt en toch een tussenstop moet maken, kies dan voor vier maanden Spanje in plaats van België.

In Spanje ondervind je minder tegenwerking en is de administratieve rompslomp daardoor vrijwel afwezig.
Spaargeld voldoet in Spanje.
Of zijn inkomsten uit dat free lancen via internet, dan hij van Spanje uit ook kan doen.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2010, 00:21:59 »
Ik heb ook wel aan Spanje zitten denken want mij vriend spreekt vloeiend Spaans. Maar mijn zoontje en ik niet. Daarnaast is het ook zo ver van Nederland wat het weer lastig maakt om dingen alvast in Nederland te regelen.

Mijn vriend werkt voor een software bedrijf en kan overal ter wereld werken zolang hij een internet connectie heeft. Dus maakt in principe niet uit waar we zijn.

Wat is precies het verschil tussen bv Belgie en Spanje? En hoeveel spaargeld is genoeg?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2010, 07:19:26 »
Hoeveel spaargeld nodig is daarover verschillen diverse autoriteiten en deskundigen van mening.

Volgens mij heb je duurzaam verblijf zolang je geen beroep hoeft te doen op bijstand, iets wat van maand tot maand kan worden bekeken.
Volgens autoriteiten zou je het bedrag al twaalf maanden vooruit moeten hebben. Dat verschilt van land tot land, maar reken op zo'n € 1000 per maand, dus € 12.000.

Het verschil tussen België en Spanje is dat er in België allerlei onderzoeken naar de relatie kunnen worden gedaan waardoor het (gedwongen verblijf) aldaar als snel vijf maanden of langer duurt voordat alle papieren in orde zijn.
In Spanje controleren ze veel minder en geeft men de benodigde documenten snel af.
In een ander topic zette ik de informatie over Spanje.

Mocht je in NL het nodige moeten regelen, dan kun je vrij goedkoop vliegen (soms al voor € 5) als je het een beetje vooruit plant en nabij het juiste vliegveld gaat wonen. Houd daarbij in gedachten dat het vliegveld Niederrhein (Weeze) aan de NL grens bij Nijmegen ligt en vaak goedkoper aanvliegbaar is dan een NL bestemming.

Wat betreft het Spaans van jullie zoon, als je die vier maanden rond de zomervakantie plant heeft hij er wat betreft school niet zoveel last van. En anders kan hij na de vakantie vast bij opa en oma gaan logeren en er schoolgaan.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 14 maart 2010, 22:40:53 »
Tja, dat is een beetje veel geld ::) Maar goed, je zei dat hij mag werken voor z'n werkgever in Amerika zelfs als hij freelancer is, toch?

Ik lees nou al een paar keer dat je in Belgie en Spanje getrouwd  moet zijn. Klopt dat, of is dat oud nieuws? Wij zijn niet getrouwd en zijn dat ook niet van plan. We hebben wel samen een kind.

Een paar maandjes Spanje zou niet zo erg zijn ;D Snap nog niet helemaal hoe dat nou allemaal werkt.

Zoiets?:
~We vliegen samen naar Spanje
~Gaan ergens wonen tot we een woning hebben (?)
~Melden ons aan bij ....(?)
~Vragen verblijfsvergunning aan (maar zeggen niet dat we over een paar maanden naar Nederland willen)
~Krijgen verblijfsvergunning (hopelijk)

Er zullen wel een paar dingen missen. Maar tot zo ver snap ik dit.

Aanvullingen?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2010, 02:57:30 »
Ik wil niet in herhaling vallen en wijs op de zoekfunctie van dit forum.
Lees in ieder geval ook dit topic even door. Veel van ej vragen zijn er beantwoord.

Voor België hoef je niet te zijn getrouwd.
Voor Spanje voor zover ik lees wel, maar ik heb ook van ongehuwden al EU verblijfskaarten gezien.
Niets let je een maand vooruit te reizen en hem de drie maanden vrije termijn bij je te laten blijven. tenslotte gaat het vooral om jouw EU rechten.

Inderdaad telt zijn inkomen als jouw middelen.

Anais72

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2010, 03:06:25 »
Sorry, ik zie door alle informatie de bomen door het bos niet meer. Ieder verhaal is net een beetje anders en dat maakt het zo verwarrend.

Je een na laatste zin snap ik niet helemaal. Kan je dat uitleggen? Ik zou een maand eerst vooruit kunnen reizen. En dan komt mijn vriend daarna voor 3 maanden? Moet hij niet bij mij wonen en een vergunning aanvragen?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2010, 12:26:54 »
Of hij als ongehuwde partner in Spanje een vergunning krijgt weet ik niet zeker.
Als hij met jou meereist is hij na drie maanden wellicht illegaal.
Als jij er eerst een maand bent en hij er de volgende drie ook kunnen jullie na jouw vier maanden samen naar NL.